تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

5 علت زیاد شدن شعله و غیر طبیعی بودن شعله اجاق گاز

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

زیاد بودن شعله اجاق گاز نشان‌دهنده این است که شعله آن به‌درستی تنظیم نشده است. این مشکل علاوه بر اینکه ممکن است سیم‌های داخلی پنل اجاق گاز شما را دچار مشکل کند، خطر آتش‌سوزی را نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین بهتر است هرچه سریعتر به فکر تعمیر و تنظیم شعله‌های اجاق گاز خود باشید.
احتمال بروز این مشکل در تمامی برندها وجود دارد. زیرا زمانی که اجاق گاز نصب و راه‌اندازی می‌شود باید با توجه به فشار گاز، شعله آن تنظیم شود. در غیر این صورت مشکلاتی مانند زیاد شدن شعله اجاق گاز پیش خواهد آمد. در ادامه با مجله آچاره همراه باشید تا در این خصوص بررسی بیشتری داشته باشیم.

شعله طبیعی و استاندارد اجاق گاز چگونه باید باشد؟

اگر اجاق گاز دچار نقص و خرابی نباشد و شعله آن به‌درستی تنظیم شده باشد، شعله باید به رنگ آبی باشد. همچنین زمانی که ولوم شیر اجاق گاز در بالاترین حد خود قرار گیرد، ارتفاع شعله باید حدود 20 میلیمتر باشد. البته در این حالت ممکن است رنگ شعله کمی متمایل به سبز دیده شود. زمانی که شعله اجاق گاز تنظیم نشده باشد مشکلاتی در شعله اجاق گاز ایجاد می‌شود. معمولا دلیل اصلی زیاد شدن شعله اجاق گاز نیز همین مورد است. یعنی اینکه شعله اجاق گاز در ولوم پایین درچنین حالتی قرار می‌گیرد. همچنین ممکن است شعله آن با شدت و شکلی ناهموار به اطراف پخش شود. در بیشتر مواقع این مشکل به دلیل بروز اختلال در مخلوط گاز و هوا به دلیل عدم تنطیم شعله گاز می‌باشد.

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز و راهکارهای آن

برای عیب یابی شعله اجاق گاز باید احتمالات مختلفی را بررسی کرد. این مشکل ممکن است ناشی از یک ایراد کوچک و یا ایرادات اساسی اجاق گاز باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این مشکلات می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : تعویض جرقه زن اجاق گاز

علت زیاد بودن شعله اجاق گاز

1. عدم تنظیم شعله اجاق گاز با فشار گاز

یکی از مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، تنظیم شعله اجاق گاز با میزان حجم گاز عبوری از کنتور می‌باشد. باید توجه داشت که دما و فشار بر روی حجم گاز عبوری تاثیرگذاراست. بنابراین ممکن است فشار گاز در مواقعی با نوسان همراه باشد. بدیهی است این تاثیر در شعله اجاق گاز نمایان خواهد شد. در این صورت اگر حجم گاز عبوری بیشتر شود، باعث زیاد شدن شعله اجاق گاز خواهد شد. برای رفع این مشکل بهتر است از یک تکنسین مجرب و یا اداره گاز منطقه خود بخواهید که حجم گاز عبوری از کنتور گاز شما را بررسی نماید. اندازه‌گیری فشار گاز به وسیله مانومتر انجام می‌شود. در واقع به کمک مانومتر می‌توان از طریق مقایسه فشار گاز و هوا، میزان فشار گاز را مشخص نمود.
تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

عدم تنظیم شعله با فشار گاز

2. نقص در سنسور دمای اجاق گاز

در اجاق گازهای جدید و دارای فر در برد الکترونیکی آن‌ها قطعه‌ای به عنوان سنسور دما تعبیه شده است. این سنسور در داخل فر دما را اندازه‌گیری می‌کند و با ارسال پیام به برد الکترونیکی دما را اعلام می‌کند. به این ترتیب از زیاد شدن شعله اجاق گاز جلوگیری می‌شود. میزان گرمای شعله فر اجاق گاز باید در حدود 2000 درجه سانتیگراد باشد. البته این میزان گرما همیشه ثابت و یکسان نیست. میزان گرمای شعله فر ممکن است بین 600 تا 3000 درجه سانتیگراد تغییر کند. این امر به عوامل مهمی بستگی دارد.

اگر سنسور دما دچار مشکل شود، دمای داخل فر همچنان بالا رفته و شعله زیادتر خواهد شد. برای رفع این مشکل باید سنسور دما تعویض شود. توجه داشته باشید که درهنگام تعویض سنسور، حتما برق اجاق گاز را قطع کنید. سپس با باز کردن پیچ‌های آن میله سنسور را از داخل سوکت رها کنید. بعد سنسور دمای جدید را در محل نصب کنید. البته بهتر است از تکنسین‌های مجرب اجاق گاز در این زمینه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

3. گشاد شدن منافذ نازل

انسداد و گرفتگی یا گشاد شدن روزنه‌های نازل شعله‌ اجاق گاز یکی از مشکلات رایجی است که اتفاق می‌افتد. نازل اجاق گاز(nozzles) یا همان ژیگلورقطعه‌ای از جنس برنج است که در وسط شعله قرار دارد. نازل به لوله‌های رابطی که از سمت شیر اصلی گاز به سمت ولوم‌های اجاق گاز امتداد یافته‌‌اند متصل است. وظیفه اصلی نازل هدایت و کنترل حجم گاز عبوری از سمت شیر اصلی به سمت ولوم‌ها می‌باشد. در واقع نازل مانند یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و حجم استاندارد و متناسبی از گاز را آزاد می‌کند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

حال اگر سوراخ‌های آن مسدود شوند میزان گاز عبوری کاهش خواهد یافت. در نتیجه شعله اجاق گاز کم خواهد شد و امکان خاموش شدن آن وجود دارد. اما ممکن است روزنه‌های نازل بر اثر فعل و انفعالاتی که در فرایند عبور نوسانات فشار و حجم گاز عبوری رخ می‌دهد گشاد شود. در این صورت میزان حجم گاز عبوری افزایش یافته و شعله اجاق گاز شدت گرفته و زیاد خواهد شد. دراین حالت برای حل مشکل باید نازل را تعویض نمایید.

گشاد شدن نازل

4. خرابی ترموستات شعله اجاق گاز

ترموستات یک قطعه کنترل‌کننده است که به عنوان یک نگهدارنده دما شناخته می‌شود. یعنی زمانی که میزان دما به درجه مورد نظر کاربر رسید، ترموستات از افزایش دما جلوگیری می‌کند. در واقع با اندازه‌گیری دما ازورود انرژی بیشتر جلوگیری می‌کند. ترموستات نیز زمانی که میزان شعله‌ای که با چرخاندن ولوم شیر مشخص می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. سپس برای اینکه شعله از آن حد فراتر نرود از دمیده شدن گاز بیشتر به مشعل جلوگیری می‌نماید. نقص ترموستات باعث اختلال در اندازه‌گیری میزان شعله و دما شده و با ورود گاز بیشتر، شعله زیادتر خواهد شد. در بیشتر مواقع خرابی ترموستات قابل تعمیر نبوده و باید قطعه تعویض گردد.

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

5. نقص دریچه های هوای اجاق گاز

قبل‌تر اشاره کردیم که از نشانه‌های شعله سالم و طبیعی اجاق گاز میزان ارتفاع شعله و رنگ آن است. یعنی شعله طبیعی باید به رنگ آبی باشد. این به این معناست که گاز به مقدار کافی با اکسیژن هوا مخلوط شده و احتراق به‌درستی انجام می‌شود. اما زمانی که شعله اجاق گاز به رنگ زرد یا نارنجی باشد، نشانگر این است که ترکیب گاز و هوا به‌خوبی انجام نمی‌شود. در واقع این مسئله می‌تواند منجر به تولید منوکسید کربن در فضا کرده که در مقادیر بالا خطرناک خواهد بود. بنابراین باید زمانی که شما شاهد شعله زیاد و نارنجی رنگ اجاق گاز خود بودید سریعا برای تعمیر آن اقدام نمایید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

دلیل این امر می‌تواند گرفتگی روزنه‌های نازل و یا انسداد دریچه‌های هوای اجاق گاز باشد. در این صورت مکش اکسیژن با مشکل مواجه شده و ترکیب گاز با هوا مختل می‌شود. برای تعمیر آن باید پنل و صفحه اجاق گاز را بردارید و قطعات را بررسی نمایید. در بسیاری از موارد با تمیز کردن و جرم‌زدایی این قطعات، مشکل حل خواهد شد. برای این کار با یک سوزن روزنه‌های نازل را باز کنید و با یک مسواک و یک محلول چربی‌زدا جرم‌های اطراف نازل و دریچه هوا را تمیز کنید. توجه کنید از ورود آب به داخل قطعات جلوگیری نمایید. زیرا ممکن است موجب زنگ‌زدگی قطعات و ایجاد رسوب در آن‌ها شود و مشکلات دیگری مانند کم شدن شعله اجاق گاز را به همراه داشته باشد.

نقص دریچه های هوای اجاق گاز

سخن پایانی

زیاد بودن شعله اجاق گاز مشکل رایجی است که تقریبا در تمامی برندهای اجاق گاز پیش می‌آید. با توجه به مواردی که در این مقاله عنوان شد، می‌توان به‌راحتی برای رفع آن اقدام نمود. اما توجه کنید که اجاق گاز وسیله‌ای حساس است که عدم تخصص در تعمیر آن می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین اگر در مورد این وسیله آگاهی کافی ندارید بهتر است از تعمیرکاران کمک بخواهید. در این صورت با سرویس کامل وعیب‌یابی و رفع آن، دیگر نگران مشکلات فنی اجاق گاز خود نخواهید بود. به همین منظور می‌توانید با آچاره تماس بگیرید. تعمیرکاران حرفه‌ای آچاره در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را به شما ارائه خواهند داد.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید