تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

تجهیزات و ابزار لازم برای بررسی شمع‌های ماشین

خودروسرویس و نگهداری

شمع‌های ماشین از اساسی‌ترین اجزای آن هستند و بیش از صد سال است که در خودروسازی به‌کار می‌روند. حتی اگر ماشین نداشته باشید هم لابد تا به‌حال دفعات زیادی اسم شمع ماشین یا مشکل پیدا کردن آن را شنیده‌اید. پیشتر درباره نحوه تست سیستم تهویه ماشین حرف زدیم، این مقاله به شمع‌های ماشین اختصاص دارد. در این مطلب می‌خواهیم درباره ابزار لازم برای بررسی شمع های ماشین صحبت کنیم. همچنین توضیحی درباره کارکرد آن و اهمیتش نیز ارائه خواهیم داد. با ما باشید.

وظیفه شمع‌های ماشین و ابزارهای لازم

برای این‌که سوخت به سیلندرها برسد، لازم است احتراقی صورت بگیرد. این قطعه، بخشی اساسی در موتور است که اگر به‌خوبی کار نکند، ماشین نمی‌تواند حرکت کند. سوخت، به علاوه اکسیژن و حرارت باعث به کار افتادن موتور می‌شوند. شمع، بخشی است که در این مثلث، حرارت لازم را تامین می‌کند و با جرقه زنی، آتش مورد نیاز برای سیلندر را ایجاد می‌کند. 

بررسی شمع های ماشین

اما شمع انرژی مورد نیازش را از کجا می‌آورد؟‌ انرژی که شمع نیاز داد، توسط باتری ماشین تامین می‌شود. این انرژی، از باتری به محفظه احتراق می‌آید و با ایجاد انفجار، انرژی‌ای که ماشین برای کارکرد خود لازم دارد را تامین می‌کند. در صورتی که احتراق ناقص رخ دهد و شمع خراب باشد، هم موتور و هم قطعات دیگر، آسیب می‌بینند و مستهلک می‌شوند. 
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

ابزار لازم برای بررسی شمع‌‌های ماشین

  • دستگاه تست شمع: اگر عیب شمع در ظاهرش مشخص نباشد، می‌توانید از دستگاه‌های تست استفاده کنید که با شبیه سازی جرقه، وضعیت شمع را نشان می‌دهند. با کمک این دستگاه انواع شمع‌ها با اندازه‌های مختلف را می‌توانید تست کنید و ببینید وضعیت زغال شمع چطوری است. این دستگاه کابلی دارد که به باتری ماشین وصل می‌شود.این دستگاه قابلیت تست و بررسی شمع‌های ماشین یا منبع تغذیه ۱۲ ولت را دارد.
  • مولتی متر:‌ مقاومت الکتریکی شمع‌ها چیزی حدود ۵ کیلو اهم می‌باشد. برای بررسی شمع‌ها با مولتی متر، دستگاه را در جایی در همین محدوده قرار می‌دهیم و الکترودها را چک می‌کنیم. 

مولتی متر چگونه شمع ماشین را چک میکند

  • تست عایق الکتریکی:‌ با کمک مولتی متر عایق الکتریکی را هم می‌توان بررسی کرد. اگر عایق آسیب دیده باشد، جریان برق به شمع نمی‌رسد و از محل ترک خورده خارج می‌شود. بالاترین درجه‌ای که برای اندازه‌گیری دستگاه لازم است را پیدا، و روی مولتی متر قرار دهید. عددی که در نتیجه به دست می‌آيد ارتباط دو الکترود را وضعیت شمع را نشان می‌دهد. اگر عددی روی مولتی متر دیدید، یعنی شمع خراب شده ولی اگر عددی نشان داده نشد، پس نتیجه می‌گیریم که شمع سالم است.

مطلب پیشنهادی:بهترین مواد برای عایق و کم کردن صدا در ماشین

شمع‌های ماشین از چه قطعاتی تشکیل شده‌اند؟

این وسیله‌ی کوچک، از قطعات زیادی تشکیل شده است که نبود هر کدام، باعث نقصان در کار سیستم می‌شود. این اجزا به شرح زیر هستند:

  • عایق چینی
  • بدنه
  • ترمینال

1. عایق چینی در ساختار شمع‌های ماشین

جنس عایق چینی آلومینیوم است که یک لایه لعاب، پوشش خارجی آن را تشکیل داده است. رنگ این پوشش سفید است و جلوی نشستن آلودگی روی شمع را می‌گیرد. این عایق طوری ساخته شده که در برابر حرارت بالا مشکلی پیدا نکند و کاملا مقاوم است. 

2. بدنه شمع

جنس این قسمت از فولاد است و کاری می‌کند که شمع روی سیلندر بچسبد و بلند نشود. پایین بدنه، پایه شمع است. مابین سرسیلندر و بدنه، واشری وجود دارد که سیلندر را عایق می‌کند تا سوخت از آن بیرون نزند.

3. ترمینال

ترمینال شمع همان بخشی از شمع است که بیرون می‌زند و دیده می‌شود. این بخش به وایر وصل شده و الکتریسیته را انتقال می‌دهد. از ویژگی‌های ترمینال شمع می‌توان به مقاومت آن در برابر زنگ زدگی اشاره کرد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

عیب یابی و بررسی شمع‌های ماشین

با ابزارهای لازم برای بررسی شمع های ماشین آشنا شدین، حالا ببینیم چطور می‌توان آن‌ها را عیب یابی کرد. شمع‌ها به جز علائم ظاهری، ایرادات درونی هم دارند که باید بررسی شود. تعدادی از این مشکلات به شرح زیر می باشد.

  1. رسوب: اگر شمع رسوب کند خراب می‌شود. رنگ شمع در حالت عادی چیزی بین زرد و کرم رنگ است. عایق شمع شما چه رنگی است؟ اگر رنگ آن تغییر کرده احتمالا شمع رسوب گرفته است.
  2. ترک یا شکستگی عایق: شکستگی شمع، به خاطر تغییر ناگهانی دما در شمع ایجاد می‌شود.
  3. ذوب شدن الکترود: اگر حرارت زیاد شود، شمع و اجزای آن، ازجمله الکترودها آب می‌شوند. همچنین خراب شدن سیستم خنک کننده و مصرف بیش از حد سوخت نیز می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند.
  4. روغنی بودن سر شمع: این اتفاق زمانی می‌افتد که موتور روغن سوزی کند. در این صورت شمع ها چرب می‌شوند. روغن سوزی می‌تواند به علت خرابی سوپاپ باشد یا خراب شدن رینگ های روغنی. 
  5. بنزینی شدن سر شمع: وقتی این اتفاق بیوفتد، شامل ریپ زدن موتور خواهید بود. ریپ زدن، نشان می‌دهد که وایرها به مشکل خورده‌اند و سیستم جرقه‌زنی آسیب دیده است.

ابزار لازم برای بررسی شمع های ماشین - علائم خرابی شمع ماشین

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

پایان

 در این مقاله درباره ابزار لازم برای بررسی شمع های ماشین و راه های پی بردن به عیب و ایراد آن‌ها حرف زدیم. شمع‌ها، علی‌رغم کوچک بودن، در عملکرد ماشین نقش زیادی را ایفا می‌کنند. اگر فکر کردید که این قطعات به مشکل خورده‌اند،  نتوانستید خودتان عیب‌یابی‌شان کنید، حتما خودرو را به مراکز تعمیراتی منتقل کنید یا از متخصصینی که سرویس در محل ارائه می‌دهند کمک بگیرید.

برای انتخاب سرویس‌های تعمیراتی خودرو در محل آچاره، کافی است که به سایت آچاره مراجعه کنید و سفارشتان را به رایگان ثبت کنید، یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا