سیم کشی تلفن

معرفی بهترین کابل برای سیم کشی تلفن

برقکاریساختمانسیم‌ کشی تلفن

یکی از انواع کابل‌های موجود در بازار، کابل تلفن است که بسیار هم پرکاربرد است. ما برای استفاده از تلفن، به کابل تلفن نیاز داریم. داده‌ها، اطلاعات و سیگنال‌های مخابراتی، به‌وسیله کابل تلفن منتقل می‌شوند. در این مقاله قصد معرفی انواع کابل‌های تلفن و بهترین کابل برای سیم کشی تلفن را داریم.

کابل تلفن از چندین سیم مختلف تشکیل شده است که هر کدام رنگ مختص به خود را دارند. سیم‌های داخل کابل، به طور منظم به هم تابیده شده‌اند تا نویز کابل به کم‌ترین میزان ممکن کاهش پیدا کند. کابل تلفن در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که تفاوت آن‌ها در تعداد زوج‌ها و سطح مقطعشان است.

انواع کابل تلفن

برای انتخاب بهترین کابل برای سیم کشی تلفن، باید شناخت کافی از انواع کابل‌های تلفن داشته باشید. تقریباً تمام کابل‌ها از جنس مس و هادی هستند و اصطلاحاً به آن‌ها CCC گفته می‌شود. بعضی از کابل‌ها هم آلومینیومی هستند و روکشی از جنس مس دارند و اصطلاحاً به آن‌ها CCA گفته می‌شود. کابل‌های مسی تلفن، نسبت به کابل‌های آلومینیومی کیفیت بهتری دارند. قیمت کابل‌های مسی از کابل‌های آلومینیومی بیشتر است.

1. کابل تلفن هوایی

کابل‌های تلفن هوایی از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند و در برابر آفتاب، باران، حشرات و … مقاومت خوبی دارند. کابل تلفن‌های هوایی، روکشی از جنس پلی اتیلن دارند که دلیل اصلی مقاومت بالای این کابل‌ها است. به دلیل مقاومت بالای این کابل‌ها، آن‌ها در فضای بیرونی ساختمان‌ها نیز قابل استفاده هستند. این کابل‌ها معمولاً روکشی مشکی رنگ دارند و با قطرهای ۰.۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی‌متر و در حداکثر ۱۰۰ زوج عرضه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی آموزش سیم کشی روکار تلفن

کابل تلفن هوایی

2. کابل تلفن زمینی

 روکش کابل تلفن زمینی از جنس PVC و طوسی رنگ است. این کابل‌ها نسبت به کابل‌های هوایی، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و در قطرهای ۰۴، ۰.۵ و ۰.۶ میلی‌متر عرضه می‌شوند و تعداد زوج آن‌ها از ۲ تا ۱۰۰ زوج است.

کابل تلفن زمینی

3. کابل تلفن هوایی مهار دار

بعضی از کابل‌های مخابراتی با زره و مسنجر فولادی پوشیده شده‌اند و همین موضوع مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهد. از کابل‌های تلفن هوایی مهاردار در خطوط هوایی مخابرات استفاده می‌شود.

سیم کشی تلفن

مطلب پیشنهادی نحوه اتصال سیم تلفن به مودم

کابل تلفن هوایی مهاردار

مطلب پیشنهادی نحوه اتصال دو سیم تلفن به هم

4. ژله فیلد خاکی

از کابل ژله فیلد خاکی برای کابل‌کشی در کانال‌ها استفاده می‌شود. این کابل‌ها پوشیده شده از پلی‌اتیلن هستند. بین هادی این کابل از ژله گرم نفتی و ضد آب پر شده است. این کابل‌ها قابلیت استفاده در زمین و به صورت دفنی را هم دارند. ژله‌ای که در بین هادی‌های این کابل استفاده شده است در برابر هوای سرد و گرم مقاوم است و مانع از آسیب دیدن کابل و نفوذ رطوبت به کابل می‌شود.

5. کابل مخابرات شیلددار

یکی دیگر از انواع کابل تلفن نیز وجود دارد که مجهز به فویل و شیلد است. روی زوج سیم‌های این کابل، یک لایه فویل آلومینیوم کشیده شده است. به این نوع کابل، کابل تلفن ضد نویز هم میگویند. از کابل‌های شیلددار در کابل کشی آیفون صوتی و تصویری هم استفاده می‌شود.

استعلام قیمت سیم کشی تلفن

سایر کابل‌های تلفن عبارت‌اند از:

  1. فیلد خاکی
  2. هوایی ساده
  3. ایرک کانالی
  4. کابل دوبل هوایی مهار دار

زوج‌های کابل‌ مخابراتی

کابل‌های تلفن زوج سیم‌هایی دارند که دارای طول یکسان هستند و طبق ترتیب خاصی به‌هم تنیده شده‌اند تا میزان نویز آن‌ها کاهش پیدا کند. سیم‌های داخل کابل تلفن هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند تا در صورت نیاز بتوان آن‌ها را از هم متمایز کرد. کابل‌های تلفن از دو زوج ساخته شده‌اند و کابل‌‌هایی با تعداد تا ۲۰۰ زوج هم در بازار موجود است.

پرکاربردترین کابل‌های تلفن عبارت‌اند از:

  1. کابل ۴ زوج
  2. کابل تلفن ۶ زوج
  3. کابل ۱۰ زوج
  4. کابل ۱۵ زوج و ….

زوج کابل

سیم تلفن یا سیم رانژه

سیم تلفن یا در همان سیم رانژه، به کابل تلفن تک زوج گفته می‌شود. سیم رانژه از دو سیم نازک تشکیل شده است که از جنس مس و آلومینیوم هستند و به یکدیگر تابیده شده‌اند. از سیم رانژه برای ایجاد ارتباط بین پورت‌های ترمینال تابلو کروز استفاده می‌شود. از سیم رانژه برای ایجاد ارتباط بین گوشی‌های تلفن تا پریز نیز استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی نحوه سیم کشی تلفن سانترال

کابل برای سیم کشی تلفن

مطلب پیشنهادی نکات مهم سیم کشی تلفن برای adsl

رنگ‌بندی کابل‌های تلفن

این کابل‌ها دو دسته رنگ دارند که به اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند.

ثبت درخواست سیم کشی تلفن ساختمان

رنگ‌های اصلی:

  1. سفید
  2. قرمز
  3. مشکی
  4. زرد
  5. بنفش

رنگ‌های فرعی:

  1. آبی
  2. نارنجی
  3. سبز
  4. قهوه‌ای
  5. طوسی

در این کابل‌ها، یک رنگ اصلی با ۵ رنگ فرعی تابیده شده و پنج زوج را تشکیل می‌دهد. در نتیجه از ترکیب تمام رنگ‌های اصلی و فرعی، بیست و پنج زوج تشکیل می‌شود.

طریقه سوکت زدن کابل تلفن

سوکت rj۱۱ یا همان سوکت تلفن کابل تلفن، قطعه‌ای شیشه‌ای است و ۴ پین مسی دارد که برای اتصال سیم طراحی شده است. برای سوکت زدن، به آچار سوکت زن و سیم چین نیاز دارید.

باید سیم‌های مربوط به هر پین را مشخص کنید و پین‌ها را به وسیله آچار به داخل فرو ببرید.

سیم‌های به هم تابیده شده را از هم جدا کنید.

سیم‌ها را وارد سوکت کنید.

بعد از وارد کردن سیم‌ها، با یک آچار پرس، سوکت را به کابل پرس کنید. اگر به این مبحث علاقمندید راهنمای تعویض سوکت تلفن در 8 مرحله! را نیز مطالعه کنید.

در این مطلب در مورد انواع کابل برای سیم کشی تلفن صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

سیم کشی تلفن
خدمات تخصصی سیم کشی تلفن با آچاره

 

کلیک کنید