مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

تعویض و تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای

خودرومکانیک خودرو

در صورت عدم تعویض به‌موقع روغن گیربکس یا کم شدن سطح روغن، گیربکس بیش از حد معمول داغ شده و در نهایت قفل می‌شود. در این صورت باید به فکر تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای خود باشید. فراموش نکنید که اگر روغن گیربکس به‌موقع تعویض شود، میزان مصرف سوخت شما کم خواهد شد.

تعویض و تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای

در صورتی که قصد تعویض یا تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای را دارید، باید از کمک افراد متخصص استفاده کنید و مطمئن شوید که همه خدمات دارای ضمانتنامه هستند؛ چون این قطعات نقش مهمی در عملکرد صحیح خودرو ایفا می‌کنند.

تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای

علائم خرابی گیربکس نیاز به تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای

در صورتی که گیربکس خراب شده باشد، شما باید با نشانه‌های خرابی گیربکس آشنایی داشته باشید که در ادامه این نشانه‌ها را مرور می‌کنیم:

  1. دنده به‌صورت ناگهانی قفل می‌کند.
  2. از دنده ماشین صدایی شبیه زوزه شنیده می‌شود.
  3. در زمان تعویض دنده، صدای بدی شنیده می‌شود.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

 فرق گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت گیربکس اتوماتیک رنو L90 با گیربکس دنده‌ای این است که دنده‌هایی که به‌صورت آزاد روی شفت خروجی قرار گرفته‌اند را قفل می‌کند و به کمک هر وسیله کشویی و ماهک، درگیر و آزاد می‌شود. در مدل‌های پایین‌ترِ گیربکس‌ها، می‌توانید با حرکت‌دادن شفت، دنده‌ها روی هم قفل یا آزاد کنید و با این کار ضریب دنده‌ها را تغییر دهید.

ولی در گیربکس‌های اتوماتیک، دنده‌ها به‌طور همزمان و همیشه با یکدیگر درگیر هستند و با نگه‌ داشتن یک دنده و حرکت دادن یک دنده دیگر، ضریب دنده به دست می‌آید. دنده‌هایی که با گیربکس اتومات استفاده می‌شوند، شبیه به خورشید هستند؛ به همین دلیل به آن‌ها دنده خورشیدی نیز گفته می‌شود.نحوه تعویض روغن گیربکس دستی ال 90

 آشنایی با نحوۀ عملکرد گیربکس دستی

نحوه عملکرد گیربکس به این شکل است که یک دنده گرداننده (به‌نام دنده محرک) با دنده دیگری که اندازه دندانه‌های آن با محرک مساوی نیست، درگیر می‌شود. زمانی که دسته دنده حرکت کند و کلاچ گرفته شود، دو دنده که یکی از آن‌ها بزرگ‌تر و دیگری کوچک‌تر است، با هم درگیر می‌شوند. سپس دنده محرک در جهت عقربه‌های ساعت و دنده متحرک در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

در صورتی که دنده بزرگ‌تر، دنده کوچک‌تر را بچرخاند، دنده بزرگ‌تر قدرت بیشتر و در عین حال سرعت کمتری دارد. برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی اگر دنده بزرگ‌تر دنده کوچک‌تر را بچرخاند، دنده کوچک قدرت کمتری دارد اما از سرعت بیشتری برخوردار است. راننده در زمان رانندگی با در نظر گرفتن این ویژگی و بسته به وضعیت جاده دنده را عوض می‌کند تا بیش از حد ممکن به موتور خودرو فشار وارد نشود.

زمان تعویض روغن گیربکس ال 90

علائم خرابی و نیاز به تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای

  • بیرون زدن دنده: چنان‌چه در حین رانندگی دنده بیرون زد، باید بدانید که مهم‌ترین علت خورده‌ شدن فنر ساچمه‌ها و کشویی‌ها است. علت دیگر تاب برداشتن ماهک‌ها و خراب شدن بلبرینگ شفت‌ها محسوب می‌شود.
    تعویض دنده در زمان بیرون زدن آن کار دشواری است؛ در نتیجه این امکان را ندارید که سرعت ماشین را تغییر دهید یا در شرایط مختلف جاده، قدرت موتور را کم و یا زیاد کنید چون باعث ورود فشار اضافه به موتور خودرو می‌شود.
    به همین دلیل بهتر است که با دیدن هر مشکلی در گیربکس و دنده، برای تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای اقدام کنید. در بعضی مواقع خراب شدن یک قطعه باعث می‌شود تا به قطعات دیگر فشار اضافی وارد شود و همین موضوع سبب خراب شدن سایر قطعات خواهد شد.
  • خراب شدن بلبرینگ‌های گیربکس: با گذشت زمان و بر اثر مستهلک شدن، بلبرینگ‌های گیربکس خراب می‌شوند. اصلی‌ترین نشانه خرابی بلبرینگ و نیاز به تعمیر گیربکس، شنیدن صدا از گیربکس است.
    در صورتی که با شنیدن صدای گیربکس متوجه خرابی بلبرینگ نشدید، باید به سراغ دنده‌ها بروید.علائم خرابی گیربکس

گاهی اوقات ممکن است گیربکس سر و صدا ایجاد کند اما هیچ ایرادی نداشته باشد، در این صورت مشکل از روغن گیربکس است و شما باید روغن را عوض کنید تا گیربکس روان کار کند. روغن گیربکس علاوه‌بر این‌که باعث روان کار کردن گیربکس می‌شود، آن را خنک هم می‌کند. چنان‌چه ترمز کرده‌اید و ماشین آرام شده است ولی همچنان از ماشین صدایی می‌شنوید، یعنی به تعمیر گیربکس نیاز است.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

  • تاب برداشتن ماهک: ماهک بخشی از گیربکس است که در صورت تاب برداشتن، با نشانه‌هایی مانند راحت جا نرفتن دنده و بیرون‌زدگی دنده بروز پیدا می‌کند. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث بیرون‌زدگی دنده شود، درگیر نشدن کامل دنده‌ها با هم است که بر اثر آن شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای خود اقدام کنید.ماهک گیربکس ال 90

کلام آخر

در صورتی که از گیربکس خودروی خود سر و صدای اضافه می‌شنوید یا دنده به‌خوبی جا نمی‌رود، باید شرایط گیربکس را به‌دقت بررسی کنید و در صورت وجود کوچک‌ترین ایرادی، برای تعمیر گیربکس ال 90 دنده ای خود اقدام کنید. فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید