معرفی انواع یدک کش خودرو

خودرو

روزانه تعداد زیادی از وسایل نقلیه در سطح شهر در حال تردد هستند و افزایش یافتن شمار وسایل نقلیه از قبیل ماشین و موتورسیکلت سبب شده است که افراد به‌راحتی و بدون دغدغه در مدت زمان کوتاهی به کارهای روزانه خود برسند. اما در خیلی از اوقات همین وسیله که راحتی و امنیت را برافراد فراهم می‌کند، خودش مشکل‌ساز می‌شود. به همین دلیل برخی از افراد به این نتیجه رسیدند که خدماتی با نام امداد خودرو ارائه دهند که هر زمانی یک ماشین در جاده دچار مشکل شد، رانندگان با شماره مربوطه تماس بگیرند تا امدادگران برای برطرف کردن مشکل به محل موردنظر مراجعه کنند. در این شرایط امدادگران از انواع یدک‌کش‌های ایمن و کاربردی برای انتقال ماشین به اولین تعمیرگاه استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید با انواع یدک کش خودرو و کاربرد آن‌ها آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه‌های یدک‌کش شناخته‌شده و کاربردی

برای انتقال ماشین‌های آسیب‌دیده به صورت کاملا ایمن، یک‌سری دستگاه طراحی شده است که به وسیله آن‌ها، یدک‌کشی و انتقال خودرو بسیار راحت شده و هیچ‌گونه مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. در این قسمت به معرفی دستگاه‌های کارآمد و معروف یدک‌کشی می‌پردازیم.

بررسی انواع یدک کش خودرو

1. دستگاه یدک کش Integrated

به منظور انتقال وسایل نقلیه سنگین از قبیل کامیون، اتوبوس و … از این دستگاه یدک کش تخصصی استفاده می‌شود. این دستگاه کارآمد و پرقدرت برای کمک به ثبات بیشتر محور‌های اضافی و بازو‌های تعبیه‌شده در یدک‌کشی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که جابه‌جایی ماشین‌های سنگین با انواع یدک کش خودرو با مشکل مواجه نشود این کامیون‌های غول‌پیکر، قدرتی خارق‌العاده و شگفت‌انگیز دارند و می‌توانند چندین برابر وزن خود را جابه‌جا کنند.

دستگاه یدک کش Integrated

2. دستگاه یدک کش Wheel Lift

این کامیون یدک کش درست همانند یدک کش زنجیری عمل می‌کند و تنها تفاوت آن به بهره‌گیری از میله‌های فلزی به‌جای زنجیر برمی‌گردد. برای این‌ که اتومبیل به‌وسیله بالابر هیدرولیکی بدون وارد شدن کوچک‌ترین آسیبی به سپر، از زمین جدا شود، میله‌های فلزی در زیر دو چرخ جلو و یا عقب قرار می‌گیرند. این دستگاه نسبتا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. اما در مقایسه با سایر دستگاه‌های یدک کش، ایمنی آن کم‌تر است.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. دستگاه یدک کش Hook

در گذشته به‌طور عمده از این دستگاه یدک کش زنجیری برای جابه‌جایی و انتقال خودروها استفاده می‌شد. اما بعدها کارشناسان با بررسی دقیق متوجه شدند که بهره‌گیری از این روش فشار زیادی را به خودرو وارد می‌کند و استفاده از زنجیر در آن سبب خراشیده شدن و ترک خوردن سپر ماشین می‌شود. ناگفته نماند که با استفاده از این دستگاه ممکن است محرک خودرو نیز آسیب ببیند. پس از کسب اطلاعات و نتیجه‌گیری‌های لازم کارشناسان استفاده از این روش را فقط برای منتقل کردن خودروهای اوراقی و بدون استفاده بکار گرفتند. در نتیجه انتخاب انواع یدک کش خودرو برحسب وزن و مدل اتومبیل صورت می‌گیرد.

4. دستگاه یدک کش Flatbed

یکی از متداول‌ترین و کارآمدترین یدک‌کش‌ها در جهان همین کامیون‌های باریک هستند. برای این‌ که انتقال وسیله نقلیه در جهت بالا و پایین به بهترین نحو صورت بگیرد، قسمت پشتی این دستگاه از یک سطح طویل و تخت و یک سطح صاف و شیب‌دار هیدرولیکی تشکیل شده است. به‌ وسیله این سطح شیب‌دار می‌توان به‌راحتی اتومبیل را پشت کامیون هدایت کرد. همچنین این یدک‌کش برای انتقال خودروهای آسیب‌دیده در جاده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. امنیت بالا و منحصربه‌فرد این دستگاه باعث شده است که از این دستگاه برای انتقال اتومبیل‌های صفر و خشک کارخانه استفاده شود. یکی از خصوصیاتی که این دستگاه را از سایر دستگاه‌ها مجزا می‌کند، این نکته است که به وسیله این دستگاه می‌توان قایق را نیز جابه‌جا کرد.

بررسی انواع یدک کش خودرو

اصول و قوانین مربوط به یدک کشی

اگر‌می‌خواهید از خدمات یدک کشی بهره ببرید، در ابتدا باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در این زمینه به‌خوبی مطالعه کرده و به تک‌تک آن‌ها عمل کنید. این قوانین شامل موارد زیر هستند:

  1. با استفاده از یدک‌کش می‌توان تنها یک خودرو را جابه‌جا کرد و امکان منتقل کردن دو خودرو به صورت همزمان وجود ندارد.
  2. برای انتقال خودروهای آسیب‌دیده، حضور راننده‌ای که گواهینامه دارد، الزامی است.
  3. خودروهای یدک‌کش برای ‌جابه‌جایی اتومبیل‌ها باید توان و قدرت کافی داشته باشند.
  4. زمانی که نور کافی وجود داشته باشد، یدک‌کشی مجاز است. در غیر اینصورت یک تخلف به حساب می‌آید و راننده متخلف باید جریمه بپردازد.

بعد از اجرای قوانین فوق، حالا نوبت به نحوه حمل خودرو به وسیله انواع یدک کش خودرو می‌رسد. راننده یدک‌کش در ابتدا باید بررسی کند که آیا می‌توان خودرو را حرکت داد یا خیر؟ بکار بردن این روش باعث آسیب دیدن خودرو می‌شود یا خیر؟ بعد از ‌این‌ که بررسی صورت گرفت، اگر ایراد سیستم انتقال قدرت و یا سیستم تعلیق محرز شود، نمی‌توان به وسیله یدک‌کش این خودرو را حرکت داد و باید از روش‌های دیگری بهره برد. توجه داشته باشید که خودرو یدک‌کش باید کاملاً سالم و ایمن باشد تا بتواند خودروی دیگر را حمل کند. این سلامت باید بیشتر در قسمت فرمان و ترمزها باشد که این عوامل در مرحله معاینه فنی خودرو بررسی می‌شوند. کسی که راننده یدک‌کش هست، باید حتما بداند که به همراه داشتن لاستیک زاپاس الزامی است. همچنین نحوه قرارگیری خودروی آسیب‌دیده در جرثقیل یدک‌کش بسیار مهم است و باید میزان ارتفاع خودرو به‌خوبی تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی توربو خودرو 

بررسی انواع یدک کش خودرو

بررسی 5 سبک رایج یدک کشی

با توجه به این‌ که نصب انواع یدک کش خودرو متفاوت است، در نتیجه نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که در هنگام یدک، سپر خودرو نیاز به اصلاح دارد یا خیر؟ برخی از افراد معتقدند که بکسل‌های قابل‌حرکت، ایمنی کم‌تری در مقایسه با بکسل‌های ثابت دارند که این مسئله کاملاً غلط بوده و ایمنی هر 2 یدک تقریبا یکسان است. در این قسمت به بررسی سبک‌های رایج یدک کشی می‌پردازیم:

1. بکسل فلنج سنتی ثابت

بکسل و برق از متداول‌ترین روش‌های قابل مشاهده در یدک کشی خودرو هستند. در این روش معمولا سیستم الکترونیکی در کنار بکسل قرار می‌گیرد. از مزایای این روش می‌توان به در دسترس بودن گزینه‌های حامل چرخه عظیم، برق بکسل و گزینه‌های مختلف کوپلینگ اشاره کرد. همچنین در این روش قابلیت نصب محافظ سپر نیز وجود دارد. این روش یک‌سری معایب نیز دارد که بارزترین آن‌ها تداخل داشتن سنسور‌های پارک است.

2. بکسل گردن قو جداشدنی

میله‌ای که در این نوع یدک‌کش بکار می‌رود، کاربردی و مجهز است و بعد از اتمام کار شما می‌توانید به‌راحتی گردن بکسل را جدا کنید. گردن براساس مکانیزم قفل در حین بکسل محکم می‌شود. این وسیله هوشمند با ظاهر مناسب برای وسایل نقلیه‌ای که سنسور پارک دارند، بسیار مناسب است‌. حامل چرخه محدود و دسترسی دشوار به بکسل برق از معایب این روش به حساب می‌آیند.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. بکسل گردن قو ثابت

در این نوع سبک، اتصال دائمی و جدانشدنی است اما در ظاهر به بکسل ثابت شباهتی ندارد. لوازم الکترونیکی و حسگرهای پارک عقب در این سبک در مقایسه با فلنج ثابت عملکرد بهتری دارند. از عیوب این روش می‌توان به محدودیت حامل چرخه، داشتن تداخل در سنسور پارک و دسترسی دشوار به برق اشاره کرد.

4. بکسل فلنج جدا شدنی

بعد از اتمام یدک‌کشی، گردن به‌راحتی خارج می‌شود و میله در این شیوه کاملا کارآمد و مجهز است. توجه داشته باشید که برای برداشتن این گردن ابزار هوشمندی وجود ندارد و مکانیسم قفل سبب محکم شدن گردن می‌شود. در این روش برای حمل چرخه گزینه‌های بیشتری وجود دارد. دشواری برق، قیمت گران و سنگین بودن بخش قابل جابه‌جایی از معایب فلنج جداشدنی به حساب می‌آیند.

5. بکسل یقه قو جمع شونده

از انواع یدک کش خودرو که برای تعداد محدودی از اتومبیل‌ها بکار می‌رود، بکسل یقه قو جمع شونده است. در این شیوه، بکسل به همراه پریز‌های برق از پشت سپر خارج شده و از اتومبیل جدا نمی‌شود. همچنین عملیات تاشو در این سبک از نوع مکانیکی است.

جمع‌بندی

همان‌طور که ملاحظه کردید در رابطه با یدک کشی خودرو به شیوه‌های مختلف نکات لازم را به سمع و نظر شما عزیزان رساندیم‌. برای این‌که بتوان خودروهای آسیب‌دیده و متوقف‌شده را جابه‌جا کرد، از دستگاه‌های یدک کشی استفاده می‌شود که براساس وزن و مدل ماشین، شیوه‌های یدک کشی متفاوتی دارند. اما باید در نظر بگیرید که برای جابه‌جایی برخی از خودروها استفاده از یدک کش روش مناسب و درستی نیست و ممکن است استفاده از این روش باعث آسیب دیدن هر چه بیشتر خودروی شما شود.

مطلب پیشنهادی: بررسی دلایل توقف خودرو در تقاطع‌ها

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا