5 روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

شاید بعضی تصور کنند که هرگز نمی‌توان یک روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه را تجربه کرد. به نظر آن‌ها این کار فقط اتلاف وقت بوده و تاثیر چندانی روی موها ندارد. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه مجله آچاره باشید تا چند روش کاربردی و آسان برای کراتینه مو در خانه را بررسی کنیم.

یادآور می‌شویم که شما می‌توانید برای ثبت سفارش کراتینه و ویتامینه مو و ترمیم و مراقبت‌های بعدی از موهای کراتینه شده از طریق سایت آچاره اقدام کنید و درخواست خود را برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نمایید.

نکات کلیدی

  • بلافاصله بعد از رنگ یا دکلره مو، برای کراتینه کردن اقدام نکنید.
  • حداقل فاصله زمانی که بعد از رنگ کردن موهای خود تا زمان کراتینه باید در نظر بگیرید یک فرصت 15 تا 20 روزه است.
  • سشوار، اتوی مو، بابلیس و تمامی ابزارآلات حرارتی که برای خشک کردن و یا حالت دادن موها استفاده می‌شوند موجب از بین رفتن کراتین طبیعی موها می‌شوند.

فهرست مطالب

فیلم آموزش کراتین مو در خانه

کراتین مو چیست؟

کراتین نوعی پروتئین است که به طور طبیعی در بدن ما خصوصا در قسمت مو، پوست و ناخن‌ها وجود دارد. 90% مواد تشکیل دهنده موهای ما، پروتئین‌ها هستند.

بیش از 50 نوع پروتئین در موهای ما یافت می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها که وظیفه اصلی حفاظت از موها را برعهده دارد و موجب قوی و سالم ماندن موها می‌‌شود، پروتئین کراتین است و قسمت عمده مواد تشکیل دهنده موها را نیز شامل می‌شود.

اصطلاح کراتینه مو در سال‌های اخیر بسیار پرکاربرد شد و بر سر زبان‌ها افتاد. در واقع کراتینه کردن مو یعنی رساندن تمام مواد مغذی و پروتئین‌های لازم از جمله کراتین به موها می‌باشد که خاصیت درمانی بالایی داشته و موجب ترمیم آسیب‌دیدگی‌های مو و تقویت کوتیکول مو می‌شود.

البته در سالن‌های زیبایی علاوه بر کراتینه کردن مو برای زیبایی، براق و صاف شدن بیشتر موها، از مواد خاصی ‌که بعضا شیمیایی هستند، استفاده می‌شود که بسیار مورد توجه طرفداران کراتینه قرار گرفته است.

راهنمای کراتینه مو در منزل

آموزش روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه چه فوایدی دارد؟

یکی از مهم‌ترین فواید کراتینه مو رساندن نوعی پروتئین به موها و درمان و ترمیم کوتیکول‌های آسیب‌دیده و احیای دوباره مو است؛ اما آیا کراتینه مو موجب صافی بسیار زیاد و لخت شدن موها نیز می‌شود؟

اگر بخواهیم صادقانه و بدون اغراق صحبت کنیم باید بگوییم که کراتینه صرفا موجب تقویت کوتیکول‌های مو شده و ظاهر موها را صاف و نرم می‌کند.

زیرا کراتینی که روی موها استفاده می‌شود موجب ترمیم شکستگی‌ها و پرکردن منافذ باز شده روی کوتیکول‌ها می‌شود. به این ترتیب موخوره‌ها از بین رفته و تارهای مو تا حدودی صاف و نرم می‌شوند.

اما در خصوص لَخت شدن بیش از حد مو که در بسیاری از سالن‌های زیبایی انجام می‌شود باید بگوییم که دلیل آن استفاده از مواد صاف کننده مو به همراه کراتینه است که حتی ممکن است به موها آسیب زده و پس از مدتی که مواد از روی موها پاک شد، شاهد آسیب‌های بیشتر موهای خود باشید.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای کراتینه موی خود صرفا به دنبال صاف و لَخت شدن موها نباشید. ترمیم و سالم بودن موها زیبایی و درخشندگی طبیعی و خاصی را به موهای شما خواهد بخشید. بنابراین بهتر است برای یک بار هم که شده روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه را انجام دهید و سپس قضاوت کنید.

کراتین مو در منزل با مواد طبیعی

آموزش کراتینه مو در خانه

برای انجام کراتینه مو در خانه می‌توانید به دو شیوه زیر عمل نمایید؛

در وهله اول می‌توانید از برندهای معروف و مطمئنی که مورد تایید پزشکان هستند مواد کراتینه آماده خریداری کنید. توجه داشته باشید مواد کراتینه‌ای را تهیه کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و ترکیبات شیمیایی و فرمالدهید در ساختارشان نباشد.

اگر چه فرمالین‌ها موجب صافی و لَخت شدن موها می‌شود اما گاز ناشی از آن برای دستگاه تنفس انسان بسیار مضر بوده و به موها نیز آسیب می‌رساند. بنابراین به درصد فرمالین روی مواد توجه کنید. معمولا مواد کراتینه در پک‌های کاملی عرضه می‌شوند که شامل شامپوی مخصوص و ماسک تثبیت کننده کراتین هستند.

به خاطر داشته باشید که نحوه انجام کراتینه، چگونگی استفاده از مواد و در نظر گرفتن زمان مناسب برای ماندن مواد روی موها نیز موضوع مهمی است. لازم است قبل از استفاده، دستورالعمل محصول را به دقت مطالعه کرده و طبق آن عمل نمایید.

ساخت مواد طبیعی و خانگی کراتینه مو در خانه

اگر مایل به استفاده از مواد کاملا طبیعی و خانگی برای کراتینه کردن موهای خود هستید، برای شما چند پیشنهاد ایمن و عالی داریم که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

به این ترتیب می‌توانید با ترکیب چند مواد خانگی و در دسترس مواد کراتینه موی خود را بسازید و با اطمینان خاطر از کراتینه مو در خانه استفاده کنید.

اما در این خصوص ذکر یک نکته مهم ضروری است؛ مواد طبیعی مانند مواد شیمیایی از سرعت اثرگذاری بالایی برخوردار نیستند. اما بی‌شک بسیار ایمن‌تر بوده و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای گرفتن نتیجه بهتر کراتینه مو در خانه، کمی صبور باشید و کراتینه طبیعی موی خود را در هفته یکبار انجام دهید تا موهای شما کاملا احیاء شده و درخشان و نرم شوند.

مراحل کراتینه مو در خانه

برای انجام کراتینه مو در خانه مراحل زیر را انجام دهید:

1. موهای خود را با شامپو بشویید

همانطور که قبلا اشاره کردیم لازم است که موهای خود را با شامپو بشویید. به این ترتیب آلودگی‌ها و چربی‌ها از روی موی شما شسته شده و این مسئله موجب جذب بهتر مواد کراتین به موها خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه کراتینه و ویتامینه مو!

 2. موهای خود را با حوله خشک کنید

قبل از کراتین مو در خانه، در این خصوص به دو موضوع توجه داشته باشید؛ اول اینکه نباید از سشوار برای خشک کردن موها استفاده کنید. قرار است در روش کراتینه مو در خانه به احیای موهایتان کمک کنید؛ بنابراین با سشوار و حرارت دادن، موهای خود را آسیب‌پذیرتر نکنید.

دومین مورد این است که نباید کاملا موها خشک شوند. برای کراتینه کردن، مو باید کمی مرطوب باشد تا مواد بهتر روی موها بماند و درمان به درستی انجام شود.

3. موهای خود را کاملا شانه بزنید و تقسیم کنید

برای اینکه تمام تارهای موی شما به مواد کراتینه آغشته شوند، موهای خود را کاملا شانه بزنید تا هیچ گره‌ای روی موهای شما وجود نداشته باشد.

سپس موهای خود را به چند قسمت تقسیم کرده و با کلیپس فیکس کنید تا پخش کردن مواد کراتینه روی موها آسان‌تر انجام شود و تمامی قسمت‌ها به طور مساوی به مواد آغشته شود.

4. موهای خود را به ماسک کراتینه آغشته کنید

با یک برس مخصوص مواد کراتینه را به موهای خود بزنید. در این خصوص به چند نکته اساسی توجه کنید؛

  1. اگر از مواد کراتینه آماده استفاده می‌کنید حتما در این مرحله دستکش داشته باشید.
  2. مواد را در یک ظرف مناسب بریزید و با یک برس نرم موها را به مواد آغشته کنید.
  3. از برخورد مواد کراتینه صنعتی و آماده با ریشه مو جلوگیری کنید. مواد کراتینه باید حداقل یک بند انگشت تا ریشه مو فاصله داشته باشد.
  4. مواد را لایه به لایه به موها بزنید. سعی کنید لایه‌های مویی که برمی‌دارید نازک و کم باشد تا مواد به خوبی به خورد موها بروند.
  5. برای زماندهی به مواد حتما دستورات روی محصول را مطالعه کنید. در خصوص محصولات خانگی معمولای بین 20 تا 45 دقیقه زمان کافی خواهد بود.

5. موها را آبکشی نمایید

در این مرحله بدون اینکه از شامپو و مواد شوینده استفاده کنید، موها را آبکشی نمایید. مطمئن شوید که موادی روی موها باقی نمانده باشد.

6. موها را خشک کرده و اتو بکشید

برای تکمیل فرایند صاف کردن مو می‌توانید موها را در این مرحله اتوکشی کنید. اگر چه اتوکشی به طور کلی مورد تایید نیست و موجب آسیب موها می‌شود.

اما در خصوص تکمیل مراحل کراتینه مو لازم است که یکبار این کار انجام شود. زیرا علاوه بر زیباتر شدن موها و صاف کردن آن‌ها، موجب تثبیت مواد کراتینه روی موها می‌شود.

  • ممکن است به هنگام اتوکشی از موها بخار بلند شود که این امر طبیعی است.
  • در زمان اتوکشی سعی کنید برای شانه زدن موها به جای استفاده از شانه‌های پلاستیکی و فلزی از شانه‌های چوبی استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که موهای شما الکتریسته کمتری داشته باشد و حالت وز شدگی پیدا نکند.

روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه‎‎

ساخت مواد کراتینه مو در خانه با چند ماده طبیعی

در این قسمت به ساخت مواد کراتینه به روش خانگی می‌پردازیم. اگر شما جزء کسانی هستید که تمایل دارید از مواد طبیعی و خانگی برای مراقبت‌های پوست و مو استفاده کنید، ما چند پیشنهاد عالی برای شما داریم؛

1. ساخت مواد کراتینه موی خانگی | زرده تخم مرغ ـ عسل ـ روغن بادام

این ماسک موی کراتینه مو در خانه ضمن نرم و صاف کردن موهای شما باعث درخشندگی آن‌ها نیز خواهد شد و کدری موها را از بین می‌برد. یک درمان عالی و بدون عوارض که موهای آسیب‌دیده را به‌راحتی احیا و ترمیم می‌کند.

مواد لازم برای کراتینه مو در خانه:

  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • عسل 1 قاشق غذاخوری
  • روغن بادام 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. مواد بالا را در یک ظرف ریخته و به مدت 3 دقیقه کاملا با هم مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند.
  2. به روشی که در قسمت مراحل انجام کراتینه مو در قسمت فوق توضیح دادیم مواد را روی موهای خود بگذارید.
  3. بعد از 15 الی 20 دقیقه موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید و با یک شامپوی ملایم مانند شامپوی بچه بشویید و خشک کنید.
  4. زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است. همچنین جذب فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند کوتیکول‌های آسیب‌دیده مو را تغذیه کرده و ترمیم نماید.
  5. عسل موجب ایجاد رطوبت کافی روی موهای شما خواهد شد و مشکل خشکی موها را برطرف کرده و موجب ضخیم‌تر شدن مو می‌شود. همچنین برای سلامت پوست سر نیز بسیار مفید است.
  6. روغن بادام حامی مواد معدنی بسیاری است و ویتامین‌های مقوی و لازم را به پوست و موی سر می‌رساند و موجب درخشندگی مو می‌شود.

کراتینه مو در خانه با تخم مرغ

2. ساخت مواد کراتینه موی خانگی | موز ـ آووکادو ـ روغن جوانه گندم ـ روغن گل رز

این ماسک کراتینه سرشار از آنتی اکسیدان است و ضمن ترمیم و درخشندگی موها موجب تقویت رشد آن‌ها نیز خواهد شد.

مواد لازم برای کراتینه مو در خانه:

  • موز رسیده 1 عدد
  • آووکادوی رسیده 1 عدد
  • روغن جوانه گندم 1 قاشق غذاخوری
  • روغن گل رز 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

  1. ابتدا موزها را کاملا له کنید و سپس با بقیه مواد مخلوط کنید.
  2. از ترکیب این مواد باید یک ماده خمیری شکل به دست آید.
  3. با یک برس نرم ماسک را روی موهای خود بمالید و 30 تا 45 دقیقه زمان داده و سپس آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم بشویید.
  4. موز حاوی آمینو اسید است و کمبود پروتئین موی شما را جبران خواهد کرد.
  5. آووکادو دارای ویتامین A و C است و به ساخت کراتین مورد نیاز موهای شما کمک بسیاری می‌کند.
  6. روغن های موجود در این ماسک موجب رشد بهتر موها شده و درخشندگی خاصی به موها می‌بخشد.

روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه‎‎

3. ساخت مواد کراتینه مو در خانه | سس مایونزـ آووکادو

مواد لازم برای کراتینه مو در خانه:

  • سس مایونز 1 قاشق غذاخوری
  • آووکادوی رسیده 1 عدد

طرز تهیه:

  1. آووکادو را کاملا له کنید و با سس مایونز به خوبی مخلوط نمایید.
  2. مخلوط را روی موهای بمالید و به مدت یک ساعت زمان بدهید.
  3. سپس با آب ولرم موها را آبکشی کنید و با شامپوی بچه موها را کاملا بشویید.
  4. برای بهبود رشد و تقویت موها می‌توانید از سرم مو نیز در پایان کار استفاده کنید و سپس موها را خشک کنید.
  5. ال سیستئین و تخم مرغ موجود در سس مایونز موجب می‌شود که موها کاملا توسط پروتئین تغذیه شده و نرم و براق شود.

خدمات ویتامینه و کراتینه مو با تیم آچاره

4. ساخت مواد کراتینه موی خانگی | ماست ـ خامه ـ تخم مرغ

یک روش ساده و سریع برای کراتینه کردن مو در خانه استفاده از ماسک تشکیل شده از ماست و خامه و تخم مرغ می‌باشد.

مواد کراتین مو در خانه:

  • تخم مرغ 1 عدد
  • خامه 1 قاشق غذاخوری
  • ماست 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و روی موهای خود بگذارید.
  2. 45 دقیقه صبر کرده و سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.
  3. سپس با شامپوی بچه موهای خود را بشویید و خشک کنید.
  4. این ماسک برای موهای زبر و خشک بسیار مفید است. زیرا موجب تامین چربی لازم موها شده و آن را درخشان می‌کند.
  5. توجه داشته باشید که این ماسک کراتینه برای موهای چرب چندان مناسب نیست. زیرا ممکن است موجب افزایش چربی‌های پوست سر و موها شود.

5. ساخت مواد کراتینه موی خانگی | بلغور جو دو سرـ شیر ـ روغن بادام یا روغن زیتون

برای درمان پوست سر چرب و دارای شوره سر و خارش، این ماسک بهترین انتخاب است. همچنین یکی از ماسک‌های کراتینه مفید برای تقویت ریشه مو و رشد بهتر موها می‌باشد.

مواد کراتین مو در خانه:

  • بلغور جو دوسر ½ پیمانه
  • شیر به میزانی که بتوان با بلغور جو یک خمیر روان تهیه کرد
  • روغن بادام یا روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. بلغور جو دو سر را کاملا پودر کنید.
  2. سپس کم کم شیر را به آن اضافه کنید که به غلظت ماست برسد و یک خمیر روان تهیه شود و بعد روغن را به آن اضافه کنید.
  3. موها را به مواد آغشته کنید و 30 دقیقه صبر کرده و با آب ولرم آبکشی کنید.
  4. با شامپو بچه موها را شستشو دهید و خشک کنید.

چرا کراتین مو از بین می‌رود؟

احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که در کودکی موهای براق و صاف و سالمی داشتید؛ اما در بزرگسالی دیگر از آن موهای صاف و براق خبری نیست و موهای شما بسیار زبر و شکننده شده است. این اتفاق امری کاملا طبیعی است و عامل اصلی آن از بین رفتن پروتئین کراتین موهای شما است.

زمانی که پروتئین کراتین موها از بین می‌رود لایه محافظ قشرکوتیکول‌های مو دچار آسیب‌ می‌شود. اگر موهای خود را زیر میکروسکوپ نگاه کنید متوجه خواهید شد که سطح مو حالت متخلخل و سوراخ‌ سوراخ پیدا کرده است و در منافذ ایجاد شده، موها ریش ریش و شکننده شده‌اند.

روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه‎‎

چه عواملی موجب از بین رفتن کراتین مو می‌شوند؟

کراتین طبیعی مو، به دلایل مختلفی ممکن است از بین برود. این عوامل عبارتند از؛

1. استفاده از وسایل حرارتی حالت دادن مو

سشوار، اتوی مو، بابلیس و تمامی ابزارآلات حرارتی که برای خشک کردن و یا حالت دادن موها استفاده می‌شوند موجب از بین رفتن کراتین طبیعی موها می‌شوند. در این صورت کوتیکول مو به شدت آسیب ‌می‌بیند و موها در طولانی مدت شکننده و زبر خواهند شد.

2. استفاده از رنگ مو و دکلره و سایر آسیب‌های شیمیایی

رنگ مو و اکسیدان مانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند. برای اینکه رنگ‌ مو ماندگاری بیشتری داشته باشد در فرمول‌های ساخت آن از انواع مواد شیمیایی استفاده می‌شود که بعضا برای مو مضر هستند. همچنین بعضی از شوینده‌های شیمیایی و شامپوها نیز چنین خواصی دارند.

بنابراین بهتر است به نکات زیر توجه کنید؛

  • حتی‌الامکان از رنگ موهای طبیعی و گیاهی بهره ببرید.
  • از رنگ موهای تایید شده و کم‌آسیب و در فواصل زمانی طولانی‌تری استفاده کنید.
  • موهایتان را با شامپوهای ملایمی مانند شامپوی بچه که مواد قلیایی کمتری دارند بشویید.

3. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض باد، خورشید و آلاینده‌ها

آلودگی‌های محیطی و تابش نور مستقیم خورشید در طولانی مدت موجب تجزیه کراتین مو می‌شود. زمانی که کراتین مو از بین می‌رود کوتیکول مو لایه محافظ خود را از دست داده و به سرعت در برابر هر عامل بیرونی واکنش نشان داده و مستعد آسیب می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی که در محیط خارج از منزل و در معرض آلاینده‌های سمی ناشی از سوخت خودروها قرار می‌گیرید، بعد از مراجعه به منزل حتما حمام کرده و موهایتان را بشویید تا میزان آسیب‌رسانی به موها را به حداقل برسانید.

چگونه می‌توان کراتین مو را به طور طبیعی افزایش داد؟

خبر بد این است که هیچ ماده غذایی حاوی کراتین نیست که با مصرف آن بتوان این پروتئین حیاتی را به موها رساند. در واقع این اعجاز بدن ما است که ساختار ویتامین‌ها و پروتئین‌های مواد غذایی را می‌شکند و تجزیه می‌کند و سپس آن‌ها را به کراتین تبدیل کرده و استفاه می‌کند.

اگر مایل هستید که به طور طبیعی کراتین موی خود را افزایش دهید می‌توانید از غذاهای غنی که شامل اسید آمینه، بیوتین، پروتئین و ویتامین A هستند مصرف کنید تا به این وسیله به بدن خود در ساخت کراتین کمک کرده باشید.

سخن پایانی

عوامل متعددی می‌توانند سلامتی و زیبایی پوست و مو را دچار مشکل کنند. استرس‌های روزمره، استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی، آلودگی هوا، خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده و موارد بسیار دیگری که هر یک تاثیرات منفی روی سلامت عمومی بدن و خصوصا پوست و مو دارند.

در این مقاله تلاش کردیم چند روش کامل و آسان کراتینه مو در خانه را که قبلا مورد آزمون و خطا قرار گرفته و تایید شده‌اند را با شما به اشتراک بگذاریم.

آنچه مسلم است بی‌خطر بودن موادی است که در روش‌های ساخت کراتینه خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این مواد همان خوراکی‌های مصرفی روزانه ما هستند.

با انجام کراتینه مو در خانه با مواد طبیعی و غیرشیمیایی علاوه بر اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی قابل توجهی خواهید کرد، دیگر نگران عوارض مواد کراتینه شیمیایی و صنعتی نخواهید بود و هفته ای یکبار استفاده از ماسک کراتینه خانگی بسیار مفید خواهد بود.

توصیه کارشناس آچاره:

بلافاصله بعد از رنگ یا دکلره مو، برای کراتینه کردن اقدام نکنید. حداقل فاصله زمانی که بعد از رنگ کردن موهای خود تا زمان کراتینه باید در نظر بگیرید یک فرصت 15 تا 20 روزه است.

3.7/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا