تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

بوی سوختگی جاروبرقی و دلایل احتمالی آن

لوازم خانگیجاروبرقی

جاروبرقی یکی از لوازم پر مصرف خانگی است که تاثیر به‌سزایی در نظافت خانه دارد. علاوه بر اینکه بسیار کارآمد هستند، استفاده از آن‌ها نیز بسیار آسان است. اما بوی سوختگی جاروبرقی به چه دلیل است؟ جاروبرقی‌ها دارای اجزای مختلفی هستند که مجموع این اجزا با هم باعث می‌شوند که دستگاه به‌طور موثر خانه را تمیز کند، بوی سوختگی می‌تواند هشداری برای خرابی یکی از اجزا باشد. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید.

علت بوی سوختگی جاروبرقی چیست؟

بوی سوختگی، زمانی که جاروبرقی در حال کار است، نشان می‌دهد که مشکلی در داخل جاروبرقی وجود دارد و ممکن است به این معنی باشد که چیزی در داخل جاروبرقی آنطور که باید، کار نمی‌کند. اگر متوجه چنین بویی شدید، قسمت‌های زیرین جاروبرقی مشکل دارند. در ادامه موارد احتمالی را بررسی می‌کنیم.

تسمه فرسوده، از دلایل شایع بوی سوختگی جاروبرقی

تسمه جاروبرقی معمولاً چرخش برس غلتکی را کنترل می‌کند. این تسمه از جنس لاستیک است و ممکن است فرسوده شود. بنابراین هرگونه فرسودگی و پارگی تسمه باعث می‌شود که برس غلتکی در بهترین حالت قرار نگیرد. در نتیجه، ممکن است متوجه بوی سوختگی حاصل از اصطکاک بین برس غلتکی و تسمه لاستیکی شوید.

جارو برقی را از پریز برق بکشید و آن را باز کنید، سپس بررسی کنید که آیا تسمه مشکل دارد یا خیر. تنها چیزی که نیاز دارید یک پیچ‌گوشتی است. آن را باز کنید و بررسی کنید که آیا تسمه در شرایط خوبی است یا فرسوده است. اگر تسمه بوی سوختگی ایجاد می‌کند، به احتمال زیاد مجبور هستید آن را تعویض کنید.

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که هرازگاهی تسمه را چک کنید و هر زمان که مشکلی را تشخیص دادید آن را عوض کنید. زمان ایده‌آل برای تعویض تسمه جاروبرقی هر سه ماه یکبار است؛ به خصوص اگر به‌طور منظم از جاروبرقی خود استفاده می‌کنید. می‌توانید از یک تسمه لاستیکی- فلزی هم استفاده کنید که کاملاً بادوام است. البته ممکن است هزینه آن برای شما بسیار بیشتر از یک تسمه لاستیکی باشد.

تعمیر بوی سوختگی جاروبرقی

گرفتگی جاروبرقی توسط زباله

جاروبرقی همواره با مقدار قابل توجهی آلودگی و زباله روبرو است. بنابراین طبیعی است که زباله هرازگاهی قسمت‌هایی از آن را مسدود کند. برای اینکه بدانید مشکل از کثیفی است یا خیر، برس غلتکی را برای هرگونه گرفتگی بررسی کنید.

اگر با فرش‌های کثیف سر و کار دارید، ممکن است این مورد به مشکلی رایج در دستگاه شما تبدیل شود. گاه ممکن است پرزهای فرش بین تیغه غلتکی و تسمه قرار گیرند. این اتفاق باعث می‌شود که جاروبرقی هنگام کار بوی سوختگی تولید کند. قبل از شروع کار جارو را بررسی کنید و زباله‌ها و کثیفی‌ها را بردارید.

مقاله پیشنهادی دلایل روشن نشدن جاروبرقی

مشکلات مربوط به تیغه غلتک، از علل بوی سوختگی موتور جاروبرقی

تیغه غلتکی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های جاروبرقی است. این تیغه همان بخشی است که زباله را به داخل جاروبرقی هل می‌دهد. بنابراین، اگر مشکلی داشته باشد، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد. با این حال، بوی سوختن چیزی می‌تواند واضح‌ترین نشانه‌ای باشد که نشان می‌دهد مشکلی در برس غلتکی وجود دارد. ممکن است مو یا پرز فرش داخل آن گیر کرده باشد.

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

برای بررسی این مشکلات، جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید، آن را باز کنید و سپس آن را بررسی کنید. اگر مشکلی وجود داشت، ممکن است مجبور شوید آن را تعویض کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهیداز یک متخصص کمک بگیرید.

مشکل موتور از دلایل بوی سوختگی از موتور جاروبرقی

مشکلات موتور یکی از محتمل‌ترین دلایلی است که جاروبرقی بوی سوختگی ایجاد می‌کند. حتی ممکن است اگر ادامه یابد و شدیدتر شود، دود هم مشاهده کنید. وقتی جاروبرقی بعد از روشن شدن سریعا داغ می‌شود و بوی سوختگی از آن خارج می‌شود احتمالا مشکلی در موتور وجود دارد و موتور سوخته و یا نیم سوز شده است. برای اطمینان باید با یک آمپرمتر جریان دریافتی جاروبرقی را اندازه‌گیری کنید. اگر جریان بیشتر از جریان نامی جاروبرقی شما باشد احتمالاً موتور  معیوب شده است و برای رفع عیب باید آرمیچر و قطب‌های آن بررسی شوند. به یاد داشته باشید قبل از تعمیر جاروبرقی، دستگاه را از برق بکشید.

بوی سوختگی جاروبرقی

البته اگر انسدادی در فیلترهای جاروبرقی وجود داشته باشد، موتور بوی سوختگی می‌دهد. یکی دیگر از دلایل احتمالی، پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی است. برای حل این مشکل، کیسه جاروبرقی را در صورت پر بودن خالی کنید و فیلترها را پاک کنید. اگر موتور بیش از حد کار کند نیز می‌تواند بوی سوختگی تولید کند.

سیگار، یکی از عوامل ایجاد بوی سوختگی از جاروبرقی!

اگر در خانه فردی سیگاری دارید و می‌بینید که همزمان با بوی سوختن، دود هم از جاروبرقی شما خارج می‌شود، بهتر است کیسه جاروبرقی را بررسی کنید. اگر ته سیگار را به درستی خاموش نکرده باشید ممکن است وارد جارو شود و بوی سوختگی بدهد. این اتفاق شاید بعید به نظر برسد، اما جالب است بدانید بسیار اتفاق میوفتد! همیشه سعی کنید ته سیگار را به طور کامل خاموش کنید. سپس از جاروبرقی برای جمع آوری آنها استفاده کنید.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

تعمیر و نگهداری جاروبرقی برای جلوگیری از بروز مشکل

از آنجایی که جاروبرقی بخش مهمی از روال تمیز کردن شما است، باید هر از چند گاهی از یک متخصص کمک بگیرید تا آن را بررسی کند. این کار بهتر از آن است که در هنگام نیاز، ناگهان متوجه مشکل شوید. جاروبرقی نیز همانند سایر وسایل برقی است و برای اطمینان از اینکه در وضعیت خوبی قرار دارد نیاز به بررسی مداوم دارد.

هر بار که می‌خواهید تمیز کردن را شروع کنید چک کنید که کیسه جاروبرقی شما خالی است یا خیر. احتمال گرفتگی لوله و خرطوم را نیز بررسی کنید. وقتی جارو می‌کشید حواستان باشد که آیا جاروبرقی آزادانه حرکت می‌کند یا خیر. تمیز کردن منظم فیلتر را نیز فراموش نکنید. اگر جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد ممکن است فیلتر کثیف دلیل آن باشد. بهتر است هر چند ماه یکبار فیلتر را تعویض کنید.

سخن آخر

اگر متوجه بوی سوختگی جاروبرقی شدید، در ابتدا آن را خاموش کرده و از پریز برق بکشید. وقتی بوی سوختگی به مشامتان رسید هرگز کار با جاروبرقی را ادامه ندهید چون ممکن است موتور جاروبرقی بسوزد. دلایل محتمل بوی سوختگی در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد. اگر خودتان نتوانستید مشکل را حل کنید، حتما از تعمیرکار جاروبرقی کمک بگیرید.

سوالات متداول

رایج‌ترین علت بوی سوختگی جاروبرقی سامسونگ چیست؟

مشکلات مربوط به تسمه، شایع‌ترین علت بوی سوختگی در جاروبرقی است. به همین دلیل باید جزو اولین مواردی باشد که بررسی می‌کنید.

آیا تمیز کردن تسمه جاروبرقی دشوار است؟

خیر، اینطور نیست. با پیچ‌گوشتی پیچ‌های پشت را باز کنید تا به تسمه دسترسی پیدا کرده و آن را تمیز کرده یا تعویض کنید.

آیا گرفتگی هم می‌تواند علت بوی سوختگی جاروبرقی باشد؟

بله، گرفتگی جاروبرقی با کثیفی می‌تواند یکی از دلایل محتمل ایجاد بوی سوختگی باشد. بنابراین بهتر است قبل از جارو زدن، کیسه و لوله‌ها را بررسی کنید تا خالی باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید