تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون چیست؟

لوازم خانگیتلویزیون

علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون مشکلاتی است که در پردازش اطلاعات تصویر وجود دارد. به دلایل مختلفی ممکن است اطلاعات تصویر قطع شود و یا مشکلاتی در دریافت و پخش آن به وجود آید. همین امر موجب خواهد شد که تصویر به درستی ارسال نشود و یا خطوط عمودی و افقی در صفحه نمایشگر تلویزیون دیده شود.

این خطوط ممکن است فقط به شکل عمودی یا افقی یا به هر دو صورت مشاهده شود. حتی امکان دارد خطوط مورب درصفحه نمایش تلویزیون ظاهر گردد. همچنین احتمال دارد که خطوط به طور کامل از بالا به پایین کشیده شده باشد. یا اینکه تا نیمه‌های تصویر قابل مشاهده باشد. تمامی این موارد بنا به دلایل مختلف و میزان آسیب‌دیدگی قطعات دستگاه رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی بیشتر علت خطوط عمودی و افقی در صفحه نمایشگر تلویزیون خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم با آچاره همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این زمینه کسب نمایید.

تلویزیون چگونه کار می‌کند؟

تلویزیون یکی از وسایل پرکاربرد عصر حاضر است. این وسیله روزانه به مدت چندین ساعت کار می‌کند و نبود آن مانند خلاء بزرگی احساس می‌شود. اما علی‌رغم استفاده روزانه از این وسیله، بسیاری از افراد از فناوری به کار رفته در آن اطلاع چندانی ندارند. شاید تنها کاری که اکثر کاربران کمی با آن آشنایی داشته باشند، تنظیم کانال تلویزیون و یا تنظیم آنتن است. اما داشتن اطلاعات کلی درباره نحوه پردازش و نمایش تصویر در تلویزیون می‌تواند در تشخیص بهتر ایرادات آن موثر باشد. بنابراین به فناوری پخش تصویر در تلویزیون نگاهی کوتاه می‌اندازیم.

بررسی کامل علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون

تصاویر نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش در واقع از چندین فیلتر به شکلی کاملا تخصصی عبور کرده اند. آنتن تلویزیون سیگنال‌هایی را که سرور فرستنده ارسال می‌کند را دریافت می‌نماید و به دستگاه تلویزیون منتقل می‌کند. دستگاه تلویزیون با آنالیز سیگنال‌های الکتریکی دریافتی، به صورت جداگانه صدا و تصویر را به بخش‌های مربوطه هدایت می‌نماید. یعنی سیگنال‌های صدا به بلندگوها و سیگنال‌های تصویر به سمت پنل تلویزیون که شامل صفحات پولاریزه نور بک لایت و بیس اصلی و لامپ‌های بک لایت و صفحه نمایشگر است ارسال می‌شود. سپس طی فرایند تابش نور به الکترون سیگنال‌های تصویری، تصاویر به نمایش در‌می‌آید.

مطلب پیشنهادی علت خاموش شدن تلویزیون
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

پیکسل چیست و چه نقشی در نمایش تصاویر دارد؟

در واقع تصاویر از میلیون‌ها نقطه و نوار تشکیل شده است. این نقاط ریز در واقع همان پیکسل‌ها هستند که هر کدام به تنهایی یکی از سه رنگ اصلی قرمز و آبی و سبز را ساطع می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت پیکسل کوچکترین بخش ایجاد کننده تصویر است. زمانی که میلیون‌ها پیکسل در کنار هم قرار بگیرند، یک تصویر شکل می‌گیرد و در صفحه نمایشگر تلویزیون مشاهده می‌شود.در پنل تلویزیون سیگنال‌های تصویری به سیگنال‌های نوری قرمز و آبی و سبز تبدیل می‌شوند. از ترکیب این سه رنگ تمامی رنگ‌ها ساخته می‌شوند. با کنار هم قرار گرفتن سه پیکسل، ترکیب کاملی از سه رنگ ایجاد می‌شود.

سیگنال‌های تصویر روی پیکسل‌ها تاثیر می‌گذارند و به نوعی آن‌ها را تغذیه می‌کنند. در واقع سیگنا‌ل‌های تصویر پس از دریافت، در برد T CON پردازش می‌شوند. سپس از طریق برد آدرس تلویزیون به شکل خطوط عمودی توسط فلت‌های پنل وارد پنل می‌شود. غالبا برد آدرس در زیر پنل تلویزیون تعبیه می‌شود. اگر اطلاعات یک خط یا نقطه به درستی به پیکسل‌ها نرسد، رنگ‌ها به درستی توسط پیکسل ساطع نشده و تصویر دچار اشکال خواهد شد.

علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در خصوص عملکرد تلویزیون و نقش پیکسل‌ها در پنل تلویزیون ارائه شد، می‌توان علت خطوط عمودی و افقی در صفحه نمایش تلویزیون را تا حدودی حدس زد. اما در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

نقص فنی در پردازش درست اطلاعات تصویر دربرد T CON

پردازش اطلاعات تصویر بعد از پردازش اولیه در مین برد تلویزیون به صورت کامل در برد T CON انجام می‌شود. اگر به هر دلیلی برد T CON دچار خرابی و از کارافتادگی شود، پردازش اطلاعات تصویر با مشکل مواجه شده و تصویر به درستی نمایش داده نمی‌شود. این مشکل ممکن است به شکل خطوط عمودی و افقی رنگی یا سیاه و سفید روی صفحه نمایش، ظاهر شود. اگر میزان آسیب‌دیدگی این قطعه حساس بالا باشد، تعمیر آن امکان‌پذیر نبوده و باید برد T CON تعویض گردد.در صورت مشکل میتوانید با تعمیرکاران مجرب تلویزیون تماس بگیرید

نقص در عملکرد فلت پنل تلویزیون

فلت پنل در واقع یک کابل ارتباطی میان برد آدرس و پنل تلویزیون است. آی سی پردازشگر سیستم نیز در وسط فلت پنل قرار دارد. وظیفه این قطعه ارسال اطلاعات پردازش شده تصویر از برد آدرس به سمت پنل تلویزیون است. معمولا نقص عملکرد فلت پنل تلویزیون ناشی از آبخوردگی و یا ضربه است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

اگر این قطعه آسیب ببیند، اطلاعات تصویر به درستی به پنل تلویزیون ارسال نمی‌شود. به همین دلیل امکان دارد این مشکل به صورت خطوط عمودی و افقی در صفحه نمایشگر تلویزیون مشاهده شود. باید در نظر داشت که اگر اتصالات فلت و برد آدرس دچار مشکل شده باشد، در بیشتر موارد قابل تعمیر است. اما اگر آسیب‌دیدگی اتصالات فلت مربوط به بخش اتصال به پنل تلویزیون باشد، تعمیر آن مشکل بوده و نیازمند تعویض قطعه است.

نقص در عملکرد فلت پنل تلویزیون

عدم دریافت درست اطلاعات تصویرتوسط پیکسل‌ها و غیرفعال شدن آن‌ها

خطوط عمودی و افقی که روی صفحه نمایشگر تلویزیون ایجاد می‌شود ممکن است به صورت سرتاسری صفحه را بپوشاند. یا اینکه تا نیمه‌ تصویر امتداد داشته باشد و درنیمه دیگر تصویر مشکلی وجود نداشته باشد. این مشکل در بیشتر مواقع به دلیل این است که پیکسل‌های پنل در آن قسمت غیرفعال شده‌اند. یا اینکه اطلاعات تصویر را به درستی دریافت نمی‌کنند. در چنین شرایطی معمولا ناگزیر به تعویض پنل تلویزیون خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

خرابی خازن‌ها و یا استفاده از خازن‌های بی‌کیفیت

حدود 10 سال قبل یک شرکت چینی بزرگ مبادرت به تولید خازن‌ در سطح بسیار وسیعی کرد که متاسفانه کیفیت خوبی نداشت. امکان دارد که یک از این خازن‌های بی‌کیفیت در مدار الکتریکی دستگاه شما وجود داشته باشد. البته این مشکل در خصوص تلویزیون‌هایی که اورجینال و فابریک برند‌های معتبر باشند کمتر مشاهده می‌شود.

در هر صورت ممکن است خازن‌ها دچار خرابی شده باشند. در این صورت ممکن است خطوط عمودی روی صفحه نمایشگر ایجاد شود و تلویزیون داغ کرده و خاموش شود. در این صورت باید با باز کردن قاب تلویزیون خازن‌ها را بررسی کنید. خازن‌های معیوب معمولا دچار نشتی و برآمدگی می‌شوند و باید تعویض شوند. چنانچه خازن‌ها مشکلی نداشتند در این صورت باید بردهای تلویزیون توسط تکنسین مجرب بررسی شود. زیرا ممکن است مشکلات برد تیکان یا برد پاور باعث ایجاد خطوط در تصویر و داغ شدن تلویزیون شده باشد.

شل بودن اتصالات و کابل‌های ورودی

برای رفع این مشکل لازم است ابتدا تمامی ورودی ها و کانکتورها از جمله HDMI، کواکس را بررسی کنید تا اطمینان یابید که تمامی کابل‌های ورودی مشکل خاصی ندارند. زیرا ممکن است بروز خطوط روی تصویر به دلیل نقص در عملکرد کابل‌های ورودی در دریافت سیگنال‌های تصویر باشد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

توجه داشته باشید که این مشکل در تمامی کابل‌ها و اتصالات و همچنین ریسورها اعم از آنتن تلویزیون، گیرنده‌های ماهواره‌ای و دستگاه‌های پخش بررسی شود. چنانچه در تمامی این موارد مشکل خطوط تصویر وجود داشت، دیگر مطمئن خواهید بود که تلویزیون دچار مشکل شده است.

شل بودن اتصالات و بررسی خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون

آبخوردگی یا ضربه خوردگی تلویزیون

اشکالاتی که در بخش برد T CON یا فلت پنل تلویزیون به وجود می‌آید ممکن است ناشی از دو دلیل اساسی باشد. اولین دلیل آن وجود یک نقص فنی در خود سیستم است که عملکرد قطعات را مختل می‌کند. دومین دلیل که در بیشتر مواقع درصد بالایی از مشکلات نیز ناشی از آن است، برخورد ضربه و یا تماس مایعات و آب با دستگاه است. پنل و برد T CON تلویزیون بسیار آسیب‌پذیر هستند. زمانی که ضربه به دستگاه تلویزیون برخورد می‌کند و یا در معرض تماس با آب قرار می‌گیرد مشکلات جدی در این دو قسمت ایجاد می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که هیچ گاه برای تمیز کردن صفحه نمایشگر تلویزیون آب را مستقیما روی آن اسپری نکنید. زیرا نفوذ چند قطره آب کافی است تا فلت پنل تلویزیون را خیس کرده و دچار آسیب نماید. به این ترتیب آبخوردگی تلویزیون باعث ایجاد شوره و سفیدک روی فلت پنل تلویزیون شده و این کابل ارتباطی را خراب می‌کند.

آبخوردگی یا ضربه خوردگی تلویزیون

تعمیر خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون

برای تعمیر و برطرف کردن علت خطوط عمودی و افقی در نمایشگر تلویزیون باید توجه داشت که این خطوط در کدام قسمت صفحه نمایش ایجاد شده است و به چه شکلی هستند؟ تکنسین برای بررسی مشکل به جزئی‌ترین موارد نیز توجه می‌کند. این موارد عبارتند از:

  • آیا خطوط ایجاد شده صرفا افقی هستند یا عمودی و یا اینکه توامان با هم ایجاد می‌شوند؟
  • خطوط در کدام بخش از صفحه نمایشگر ایجاد شده‌اند؟
  • آیا خطوط به صورت کامل تصویر را در بر می‌گیرند و یا اینکه تا نیمه تصویر امتداد دارند؟
  • آیا این خطوط تمام رنگ صفحه را تحت تاثیر قرار داده یا صرفا قسمتی که خطوط ایجاد شده‌اند دچار اشکال می‌باشد؟
  • رنگ این خطوط سیاه و سفید است یا به شکل خطوط رنگی ظاهر می‌شوند؟
  • آیا وجود این خطوط روی صفحه نمایش دائمی است یا به طور متناوب مشاهده می‌شوند؟
  • آیا خطوط صرفا در زمان پخش تصاویر وجود دارد یا در زمانی که دستگاه در صفحات تنظیمات منو قرار دارد نیز این خطوط قابل رویت هستند؟

مطلب پیشنهادی روش های اتصال سینما خانگی به تلویزیون

پاسخ هر یک از این سوالات می‌تواند تشخیص درست علت بروز خطوط در تصویر تلویزیون را آسان‌تر نماید.

سخن پایانی

همانگونه که بیان شد علت خطوط عمودی و افقی در صفحه تلویزیون به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله سعی شد اطلاعات جامعی جهت آشنایی با دلایل بروز این مشکل و تعمیر آن ارائه گردد. اما بدیهی است تشخیص علت این مشکل و تعمیر و برطرف کردن آن کاری کاملا تخصصی است. توصیه می‌شود چنانچه با چنین مشکلی در تصویر دستگاه تلویزیون خود مواجه شدید، از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید. تعمیر دستگاه حساس و گرانقیمتی مانند تلویزیون توسط افراد نابلد، می‌تواند موجب آسیب‌ها و خسارت‌های بیشتری شود.

درصورتی که به متخصصان مجرب و با مهارت دسترسی ندارید با آچاره تماس بگیرید. آچاره با معرفی بهترین تکنسین‌ها مشکل شما را در اسرع وقت مرتفع خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید