راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

نگهداری منظم و سرویس سالانه، به افزایش طول عمر آبگرمکن شما کمک زیادی می‌کند. آبگرمکن‌ها اغلب تا زمانی که خرابی رخ ندهد نادیده گرفته می‌شوند اما سرویس منظم می‌تواند از بار مالی ناشی از خرابی این وسیله گرمایشی جلوگیری کند. بررسی اتصالات، بدنه و هرگونه شکاف از نظر نشتی یکی از مهم‌ترین مراحل برای اطمینان از عملکرد صحیح آبگرمکن است. بازرسی و تعمیر و نگهداری مداوم، اوج عملکرد آن را تضمین می‌کند.

معمولاً افراد خانواده توجه زیادی به آبگرمکن خانه ندارند و وقت خود را صرف یادگیری نحوه نگهداری و سایر اقدامات برای تعمیر این وسیله نمی‌کنند. با این حال سیستم تأمین آب گرم در همه خانه‌ها مهم است و اگر می‌خواهید به افزایش عمر آبگرمکن خود کمک کنید، باید تعمیر و نگهداری منظم آن را در اولویت قرار دهید. حتی بهترین سیستم‌های آبگرمکن نیز ممکن است اگر به درستی از آن‌ها مراقبت نشود، در ابتدای کار از کار بیفتند. وقتی نوبت به انجام اقدامات تعمیر و نگهداری سیستم آبگرمکن شما می‌رسد بهتر است با افراد حرفه‌ای تماس بگیرید. با این حال کارهایی را می‌توانید به طور منظم در خانه انجام دهید که در افزایش عمر آبگرمکن شما نقش مهمی دارند. برای آشنایی با بهترین راه‌ها برای افزایش طول عمر آبگرمکن خود، مطالب این مقاله را بخوانید!

عمر متوسط آبگرمکن چند سال است؟

قبل از این که به ذکر نکاتی درباره افزایش عمر آبگرمکن بپردازیم اجازه دهید میانگین طول عمر این وسیله گرمایشی را مورد بحث قرار دهیم. آبگرمکن‌های گازی در صورتی که به درستی مراقبت شوند معمولاً بین 8 تا 12 سال عمر می‌کنند. آبگرمکن‌های برقی زمانی که به درستی نگهداری شوند حدود 10 تا 15 سال عمر می‌کنند.

افزایش طول عمر آبگرمکن

درست است که مدل‌های مدرن‌تر آبگرمکن‌های امروزی بیشتر از مدل‌های گذشته دوام می‌آورند اما برای استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها، نگهداری درست همچنان امری ضروری است. راه‌های آسان و نسبتاً ارزان زیادی برای افزایش عمر آبگرمکن شما وجود دارد. اگر زمان نصب، ارتقا یا نگهداری سیستم خود وقت بگذارید و این نکات نگهداری آبگرمکن را در نظر بگیرید، آبگرمکن شما برای مدتی طولانی در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

نکات کلی درباره افزایش عمر آبگرمکن

جهت افزایش عمر آبگرمکن می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. دمای آب گرم

اگر از سیستم آبگرمگن گازی یا برقی استفاده می‌کنید، افزایش عمر آبگرمکن شما به دمای آب، کیفیت تأمین آب و قطعات خرابی که تعویض نشده‌اند بستگی دارد. آبگرمکن‌ها معمولاً با دمای حدود 140 درجه از کارخانه سازنده ارسال می‌شوند. آب در این دمای بالا می‌تواند خرابی مخزن را تسریع کند.

دمای آب

از یک دماسنج برای بررسی دمای آب گرم در دورترین خروجی استفاده کنید. دمای آب گرم نباید بیشتر از 120 درجه باشد بنابراین دکمه دما را در صورت نیاز تنظیم کنید تا به 120 درجه برسد اما از آن بیشتر نشود.

2. اصول نگهداری پیشگیرانه

علاوه بر دماهای بالا، خراب شدن آبگرمکن می‌تواند ناشی از ته نشینی مواد معدنی، رسوبات و ناخالصی‌هایی باشد که عمدتاً در کف مخزن آبگرمکن جمع می‌شوند. انباشت مواد معدنی و زباله می‌تواند به طور تدریجی راندمان گرمایش آب را نیز کاهش دهد و در نتیجه قبض برق شما بیشتر شود.

برای افزایش عمر آبگرمکن، شستشوی کامل سیستم  باید سالی یک بار توسط متخصص لوله کشی انجام شود. میله آند که وسیله‌ای است مانند آهنربا ناخالصی‌ها را جذب می‌کند باید هر سه سال یک‌بار تعویض شود. زمانی که میله آند خالی شده و جایگزین نمی‌شود، آبگرمکن شما در مسیر سریع خرابی قرار می‌گیرد.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

شیر دما و فشار نزدیک بالای مخزن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که آب بسیار داغ به بیرون می‌ریزد. اگر هر گونه نشتی آب در شیر دما یا پایین مخزن ذخیره مشاهده کردید، با یک متخصص تماس بگیرید.برای افزایش طول عمر آبگرمکن، برای اقدامات سالانه تعمیر و نگهداری با متخصص لوله کشی برنامه‌ریزی کنید. نصب صحیح آبگرمکن نیز تاثیر زیادی در سلامت و افزایش کارایی آن دارد.

آشنایی با مراحل افزایش عمر آبگرمکن دیواری

مراحل زیر را جهت افزایش عمر ابگرمکن دنبال کنید:

1. شیر کاهش فشار را بررسی کنید

شیر را تست کنید:

شیر فشار شکن واقع در بالا یا کنار آبگرمکن را تست کنید. اگر فشار داخل مخزن خیلی زیاد شود، این شیر به طور خودکار باز می‌شود. (فشار اضافی در واقع می‌تواند باعث انفجار مخزن شود.) برای تست آن، یک سطل زیر لوله تخلیه قرار دهید و به آرامی اهرم شیر فشارشکن را باز کنید.

در صورت نیاز شیر را تعویض کنید:

اگر هنگام بلند کردن اهرم، آب جریان پیدا نمی‌کند شیر را تعویض کنید. تعویض آن ساده است: آب را ببندید، مخزن را تخلیه کنید، لوله تخلیه را باز کرده و سپس شیر قدیمی را باز کنید. اگر چندین سال از عمر شیر گذشته و هرگز تست نشده است، ممکن است پس از تست، نشت کند. در این صورت، شیر را تعویض کنید.

تست شیر کاهش فشار

بررسی نهایی کار:

شیر قطع روی لوله آب سردی که آبگرمکن را تغذیه می‌کند را ببندید. سپس آب گرم را در همه شیرها باز کنید تا فشار داخل مخزن آبگرمکن آزاد شود. شیر آب را باز بگذارید تا کارتان تمام شود. اگر آبگرمکن برقی دارید، برق را در پنل اصلی خاموش کنید. در آبگرمکن گازی، کلید کنترل گاز را روی «خاموش» قرار دهید.

2. رسوبات را از مخزن آبگرمکن تخلیه کنید

مخزن را تخلیه کنید تا رسوباتی که در کف مخزن ته‌نشین شده‌اند، خارج شوند. تجمع رسوب، عمر آبگرمکن شما را کوتاه می‌کند و با کاهش کارایی آبگرمکن، به مبلغ قبض برق شما می‌افزاید. تخلیه دو یا سه گالن آب معمولاً برای تخلیه رسوبات کافی است اما همیشه اجازه دهید آب تا زمانی جریان یابد که دیگر هیچ ذراتی را در سطل مشاهده نکنید. دریچه تخلیه را به آرامی باز کنید و اجازه دهید آب جریان داشته باشد تا شفاف و بدون رسوب شود.

تخلیه رسوبات

مطلب پیشنهادی معرفی 3 ابزار مورد نیاز لوله‌کشی + نحوه کار با ابزارآلات لوله‌بری

3. دستگاه سختی گیر آب نصب کنید

در برخی مناطق، میزان مواد معدنی آب می‌تواند بالا باشد که به عنوان آب سخت شناخته می‌شود. احتمال اینکه آب سخت رسوبات معدنی را در داخل مخزن آبگرمکن باقی بگذارد و طول عمر آن را کاهش دهد بسیار بیشتر است. برای افزایش عمر آبگرمکن و کاهش تجمع این رسوبات می‌توانید دستگاه سخت گیر آب نصب کنید.

نصب سختی گیر برای افزایش طول عمر آبگرمکن

4. شنیدن صداهای عجیب و غریب از آبگرمکن

نگران صدای عجیبی که از آبگرمکن شما می‌آید نباشید. این صدا فقط هوایی است که با تخلیه آب وارد سیستم می‌شود. اگر پس از اتمام کار، شیر تخلیه محکم بسته نمی‌شود مخزن را کاملاً تخلیه کنید، شیر قدیمی را باز کنید و شیر جدید را بپیچید. برای راه‌اندازی مجدد آبگرمکن، شیر قطع را باز کنید و اجازه دهید آب گرم از همه شیرهای آب خارج شود تا هوای سیستم تخلیه شود. سپس برق را وصل کنید یا شمعک را دوباره روشن کنید.

افزایش طول عمر آبگرمکن

جمع‌بندی

آبگرمکن‌ها سیستم‌های با دوامی هستند و در شرایط مناسب می‌توانند حداقل تا چند دهه کار کنند. در این میان می‌توان اقداماتی را برای افزایش عمر آبگرمکن انجام داد تا در هزینه مصرف برق و تعمیرات احتمالی قطعات این وسیله گرمایشی صرفه‌جویی شود. هرچه سریع‌تر به سیستم آبگرمکن خود رسیدگی کنید، می‌توانید از آسیب‌های بیشتری جلوگیری نمایید.

هر چقدر برای تعمیر و نگهداری آبگرمکن خود دقت و برنامه ریزی کنید باز هم ممکن است به طور اجتناب‌ناپذیری در طول عمر این وسیله گرمایشی، با مشکلات روبرو شوید. چنانچه با مشکلی در عملکرد آبگرمکن خود مواجه شدید آن را نادیده نگیرید. هر چه مدت زمان طولانی‌تری یک مشکل را به حال خود رها کنید، بدتر می‌شود و آسیب بیشتری ایجاد می‌کند. اگر مشکوک به وجود مشکلی در آبگرمکن خود هستید می‌توانید سریعاً برای تعمیر آن با افراد حرفه‌ای آچاره تماس بگیرید.

در این باره بیشتر بخوانید 

آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

نشت گاز آبگرمکن دیواری

آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

دلایل خرابی باتری ماشین

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. مطالب فوق چندان دقیق نیست و از سایتهای دیگر کپی شده است در ده سایت هم جستجو کنید همه مثل هم است و اشتباهاتی هم دارد شیر تخلیه و شیر فشار و شیرهای گرم منزل را در هم پرهم نوشته اند و ممکن است برای افراد تازه کار خطر آفرین هم باشد لذا هنگام رسوبگیری دقت لازم را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا