8 علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سیستم گرمایشی پیش بیاید، گرم نشدن آب آبگرمکن است. هر نوع وسیله و سیستم گرمایشی ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی، دچار خرابی و مشکل شود. سرویس و تعمیر کردن سیستم گرمایشی و یا هر وسیله دیگری بخشی از روند نگهداری لوازم است. علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری، می‌تواند چند مورد مشخص باشد. بنابراین برای پیدا کردن و رفع علت مشکل در این شرایط باید 8 مورد مشخص مورد بررسی قرار بگیرد.

وظیفه آبگرمکن تأمین آب گرم مصرفی ساختمان است و مطمئناً زندگی بدون آب گرم، سخت خواهد بود. به همین دلیل در صورت خرابی آبگرمکن، بهتر است هرچه سریع‌تر، علت گرم نشدن آب آبگرمکن را پیدا و برطرف کنیم. اولین چیزی موقع گرم نشدن آب باید بررسی شود، روشن بودن دستگاه و دمای آب است. گاهی اوقات ممکن است به طور اتفاقی آبگرمکن خاموش شده باشد و یا دمای آب روی درجه کمی تنظیم شده باشد و همین موضوع علت گرم نشدن آب آبگرمکن باشد. اما اگر مشکل در این مرحله حل نشد لازم است اقداماتی که در ادامه درباره آن صحت خواهیم کرد را نیز انجام دهید.

آبگرمکن چگونه آب را گرم می‌کند؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که وظیفه انواع آبگرمکن ها مانند آبگرمکن دیواری و ایستاده و مخزن دار، گرم کردن آب مصرفی است. زمانی که شما شیر آب گرم را باز می‌کنید، سنسور تعبیه شده در آبگرمکن، جریان آب را تشخیص می‌دهد و جرقه زن، مشعل دستگاه را روشن می‌کند و مبدل حرارتی آب را گرم می‌کند. ترموستات قرار داده شده در آبگرمکن، گاز مشعل را کنترل می‌کند تا دمای آب از میزان تعیین شده بیشتر نشود.

تعمیر آبگرمکن دیواری

بررسی علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری

1. رسوب گرفتن مبدل حرارتی

معمولاً در بیشتر موارد، علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری رسوب گرفتن مبدل حرارتی است. آب لوله کشی به این دلیل که از مقدار زیادی مواد معدنی برخوردار است، در لوله‌ها رسوب می‌کند. چون آبگرمکن به طور مداوم و با دمای بالا در حال کار است، مبدل حرارتی دچار رسوب گرفتگی می‌شود. رسوب گرفتن مبدل حرارتی امری غیرطبیعی نیست و برای بیشتر آبگرمکن ها اتفاق میفتد. در صورتی که علت گرم نشدن آب آبگرمکن شما رسوب گرفتن مبدل حرارتی است، باید در اولین فرصت رسوب زادیی آبگرمکن را انجام دهید و مشکل را برطرف کنید.

2. روشن نشدن پیلوت

روشن نشدن پیلوت، خاموش شدن پیلوت، خرابی، کثیفی و گرفتگی پیلوت، همگی می‌توانند علت گرم شدن آب آبگرمکن دیواری باشند. در این حالت باید پیلوت را بررسی کنید و هر نوع گرفتگی و کثیفی را برطرف کنید تا دستگاه بتواند به درستی کار کند.

پیلوت ابگرمکن دیواری

3. مشکل در ترموکوبل

وظیفه ترموکوبل تنظیم دمای دستگاه است. تا زمانی که ترموکوبل به درستی کار کند، مشعل آبگرمکن نیز به خوبی کار می‌کند. زمانی که ترموکوبل دچار مشکل شود، ارتباط پیلوت هم قطع می‌شود و در نهایت شعله آبگرمکن خاموش می‌شود. در صورتی که ترموکوبل خراب شده باشد، باید تعمیر و یا تعویض شود. در بعضی موارد ممکن است مشکل ترموکوبل، شل شدن پیچ‌هایش باشد. در این شرایط با سفت کردن پیچ‌ها مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

ترموکوپل آبگرمکن

4. فشار گاز کم

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب بروز مشکل در آبگرمکن و گرم نشدن آب شود، کم بودن فشار گاز است. افت فشار گاز به دو دلیل رخ می‌دهد، یکی افت فشار گاز منطقه است که خارج از کنترل شما است و دلیل دیگر می‌تواند بابت وجود نشتی گاز در لوله‌کشی ساختمان شما باشد. در این صورت باید هر چه سریع‌تر بابت رفع مشکل اقدام کنید. اگر در اطراف آبگرمکن بوی گاز حس کردید، باید هر چه سریع‌تر دستگاه را خاموش کنید و با یک متخصص تماس بگیرید.

5. خاموش شدن شمعک

خاموش شدن شمعک آبگرمکن می‌تواند چندین دلیل داشته باشد که یکی از آن‌ها همان افت فشار گاز است که در بالا گفته شد.

 از جمله عوامل دیگر که می‌تواند موجب خاموش شدن شمعک آبگرمکن شود:

  • تنظیم نبودن شیر احتراق
  • تنظیم نبودن پیچ شمعک
  • رسوب گرفتگی شمعک
  • گرفتگی صافی شمعک
  • پاره یا خراب شدن واشر دیافراگم

شمعک ابگرمکن

6. مشکلات لوله کشی ساختمان

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند موجب گرم نشدن آب آبگرمکن شود، وجود خرابی و مشکل در لوله‌کشی ساختمان است. عملکرد و بازدهی آبگرمکن، رابطه مستقیمی با لوله کشی ورودی و خروجی ساختمان دارد. پیچ و خم لوله‌کشی، قطر لوله‌ها و انشعابات لوله، همگی در عملکرد آبگرمکن تأثیر دارند.

7. رسوب گرفتگی مخزن آبگرمکن

رسوب گرفتگی مخزن آبگرمکن هم می‌تواند منجر به گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری شود. آبی که وارد مخزن آبگرمکن می‌شود، دارای مواد معدنی و کمی ماسه است. وقتی آب وارد مخزن دستگاه می‌شود و گرم می‌شود، این مواد در کف مخزن ته نشین می‌شوند. چون در اکثر آبگرمکن ها، مشعل در قسمت زیرین مخزن دارد، این رسوبات مانع از عملکرد درست مشعل می‌شوند و آب به خوبی گرم نمی‌شود. در چنین مواقعی باید اقدام به تخلیه مخزن آبگرمکن و بررسی مشکل کرد.

8. سیستم گرمایشی معیوب

در صورت قدیمی بودن آبگرمکن و یا عدم نگهداری مناسب آبگرمکن، سیستم گرمایشی آبگرمکن دچار مشکل می‌شود و به خوبی عمل نمی‌کند.

از جمله عوامل که معیوب بودنشان باعث خرابی آبگرمکن می‌شود عبارت‌اند از:

  • کلید حرارتی
  • ترموستات
  • عامل گرمایشی

علت گرم نشدن آب آبگرمکن مخزنی ایستاده

عواملی که موجب گرم نشدن آب آبگرمکن مخزنی ایستاده می‌شود مانند آبگرمکن دیواری است و عملکرد این دو مدل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

1. روشن نشدن شمعک مشعل

2. خرابی ترموستات

3. رسوب گرفتن مبدل حرارتی

علت گرم نشدن آب آبگرمکن دیواری(2)

4. ایراد در ترموکوپل

5. نشتی آبگرمکن

یکی دیگر از مواردی که علت گرم نشدن آب آبگرمکن مخزنی ایستاده می‌شود، نشتی آب در آبگرمکن‌ است. نشتی آب باعث شود که شروع کار توسط مبدل انجام نشود و آب به خوبی گرم نمی‌شود.

6. دودکش

دودکش نقش مهمی در کیفیت عملکرد آبگرمکن دارد. دودکش‌های غیراستاندارد می‌توانند منجر به بروز مشکلات زیادی برای آبگرمکن و پکیج می‌شوند و می‌توانند خطرات جدی ایجاد کنند. دودکش گاز را خارج می‌کند و به این ترتیب سوخت آبگرمکن بهتر انجام می‌شود. علت گرم نشدن آب آبگرمکن مخزنی دیواری می‌تواند به دلیل خاموش شدن آبگرمکن باشد که به دلیل عدم کارکرد صحیح دودکش رخ داده است.

2.8/5 - (22 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام آبگرمکن بوتان دیواری دارم که وقتی آبگرمکن سرد است به راحتی روشن میشود و خوب کار میکنه ولی در بین کار که کمی کار میکنه و داغ میشه اگه شیر رو ببندیم و بلافاصله باز کنیم آبگرمکن روشن نمیشه و صدای زیادی میده باید بذاریم خنک بشه دوباره شیر رو باز کنیم تا روشن بشه لطفا راهنمایی کنید مشکل چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا