طریقه نصب آبگرمکن دیواری گازی در 8 مرحله

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

نصب آبگرمکن گازی دیواری راه حلی بهینه و کم مصرف برای تأمین آب گرم خانه شما است. این آبگرمکن‌های گازی آب را فقط در صورت نیاز گرم می‌کنند و به این ترتیب می‌توانید تا 70 درصد در قبض گاز صرفه‌جویی کنید. مزیت بزرگ آبگرمکن‌های دیواری صرفه جویی در هزینه‌ها است زیرا آب گرم را ذخیره نمی‌کنند.

در واقع این نوع آبگرمکن‌ها کاری که انجام می‌دهند این است که آب گرم را در صورت تقاضا تأمین می‌کنند بنابراین لازم نیست نگران سرد شدن ناگهانی دوش حمام باشید. نصب آبگرمکن گازی کاری مهم است که نیاز به توجه دقیق دارد. برای اینکه بتوانید این کار را تا حد امکان آسان و بدون دردسر انجام دهید دستورالعمل‌های گام به گام ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید. در ادامه در نظر داریم شما را با مراحل لوله کشی آبگرمکن دیواری آشنا کنیم.

نصب آبگرمکن گازی کاری بسیار پرهزینه است. اگر فکر می‌کنید خودتان از پس این کار برمی‌آیید فقط در صورتی این کار را انجام دهید که با لوله کشی گاز، خطوط آب و برق آشنایی داشته باشید. اگر آبگرمکن گازی به درستی نصب نشود ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشد. لوله کشی نادرست گاز می‌تواند منجر به انفجار شود، تخلیه ناقص گاز نشت گاز کربنیک را به همراه دارد و خطوط آب که به درستی نصب نشده‌اند می‌توانند آسیب‌هایی را به ساختمان وارد کنند.

آشنایی با مراحل نصب آبگرمکن دیواری گازی

در چند سال گذشته، تقاضا برای آبگرمکن دیواری به شدت افزایش یافته است. این را می‌توان به کم مصرف بودن این نوع آبگرمکن‌ها نسبت داد. آبگرمکن‌های دیواری به طور مؤثر برای تأمین آب گرم منازل و ادارات طراحی شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های نصب آبگرمکن گازی دیواری صرفه جویی در قبض گاز سالانه خانواده‌ها خواهد بود.

آشنایی با مراحل نصب آبگرمکن

با توجه به این مطالب، در ادامه با راهنمای مراحل لوله کشی آبگرمکن دیواری و نصب آن همراه شما هستیم. برخی از مراحل ممکن است پیچیده به نظر برسند. پس بهتر است از یک متخصص ماهر و حرفه‌ای آبگرمکن کمک بگیرید.

1. لوله کشی گاز منزل خود را ارتقا دهید

آبگرمکن‌های ایستاده مدل قدیمی، آب را در یک مخزن نگه می‌دارند و انرژی بیشتری برای حفظ دما در طول روز مصرف می‌کنند. آبگرمکن‌های دیواری جدید آب گرم را در صورت درخواست تأمین می‌کنند. برای نصب آبگرمکن گازی به لوله کشی گاز، هوای کافی برای احتراق، دریچه برای خروج گاز احتراق و پریز برق برای تأمین برق آبگرمکن نیاز است.

لوله کشی گاز منزل

عمر آبگرمکن‌های دیواری بیشتر از آبگرمکن‌های ایستاده قدیمی است و نصب آن‌ها پرهزینه‌تر بوده و اغلب نیاز به ارتقاء خط گاز شما دارد. آموزش نصب آبگرمکن گازی دیواری فرآیندی دشوار و گاهی خطرناک است. ما به شدت توصیه می‌کنیم که این کار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. هنگام تهیه و نصب آبگرمکن گازی جدید خود، تمام قوانین محلی لوله کشی و برق را رعایت کنید.

مطلب پیشنهادی نصب آبگرمکن دیواری توربو بوتان

از آنجایی که آبگرمکن‌های دیواری در صورت نیاز آب را گرم می‌کنند نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده به گاز بیشتری در هنگام روشن شدن نیاز دارند. این انرژی بر حسب واحد حرارتی بریتانیا (BTU) در ساعت اندازه گیری می‌شود. یک آبگرمکن ایستاده ممکن است ورودی 30k BTU/H داشته باشد در حالی که آبگرمکن دیواری ممکن است به 90k تا 130k BTU/H نیاز داشته باشد.

به همین دلیل این احتمال وجود دارد که مجبور شوید یک لوله گاز جدیدتر و بزرگ‌تر را از کنتور گاز خود برای تغذیه آبگرمکن گازی دیواری جدید خود بکشید. لوله کشی آبگرمکن دیواری و ارتقاء خط گاز از کنتور گاز باید توسط یک پیمانکار مجاز و حرفه‌ای انجام شود. فضایی را که برای آبگرمکن خود در اختیار دارید به دقت اندازه گیری کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آبگرمکن با چه اندازه‌ای مناسب است.

2. آبگرمکن قدیمی را جابجا کنید

اگر قصد نصب آبگرمکن گازی را دارید و قبلاً خط گاز منزلتان را ارتقا داده‌اید می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اما اگر در حال تعویض آبگرمکن قدیمی خود هستید، طبق مراحل زیر شروع کنید:

  • جریان آب آبگرمکن را قطع کنید.
  • شیرهای ورودی گاز به آبگرمکن و هر برقی که ممکن است دستگاه را تغذیه کند را ببندید و قطع کنید.
  • آبگرمکن قدیمی را خالی کنید. در صورت تخلیه آب داغ، از شیلنگی استفاده کنید که در برابر گرما مقاوم باشد. آب داغ در مخزن به یک شلنگ معمولی آسیب می‌رساند. شیر آب گرم را باز کنید تا فشار در سیستم آزاد شود و اجازه دهید تا به طور کامل تخلیه شود.
  • آبگرمکن را از خطوط آب و گاز جدا کنید. خط گاز احتمالاً دارای اتصالاتی است که امکان تعویض آسان‌تر را فراهم می‌کند. خطوط آبی که از بالای آبگرمکن عبور می‌کنند را جدا کنید.
  • آبگرمکن قدیمی خود را از محل آن خارج کنید.

3. آبگرمکن جدید را نصب کنید

آبگرمکن‌های گازی دارای هواکش مستقیم هستند. با توجه به کارایی آن‌ها، دمای گاز دودکش آبگرمکن‌ها بسیار پایین است و نمی‌توان آن را از طریق یک دودکش معمولی ساختمان تخلیه کرد.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن

مکانی را برای نصب آبگرمکن گازی جدید انتخاب کنید که بتوانید در صورت لزوم به راحتی آن را به بیرون جابجا کنید. دستورالعمل‌های شرکت سازنده را دنبال کنید تا مطمئن شوید که فاصله‌های مناسب و ایمن را رعایت کرده‌اید. این فاصله شامل حداقل فاصله از پنجره‌ها، درها و سایر ملاحظات می‌شود.

4. لوله گاز را نصب کنید

اگر با نحوه لوله کشی آبگرمکن دیواری آشنا نیستید، از یک پیمانکار دارای مجوز کمک بگیرید. اگر خط گاز فعلی منزل شما ظرفیت کافی دارد با استفاده از لوله آهنی مشکی رزوه‌ای، خط گاز را تا محل آبگرمکن ادامه دهید. طول لوله و اتصالات مورد نیاز شما در اینجا به محل آبگرمکن جدید نسبت به سه راهی که به آن وصل می‌کنید بستگی دارد. در صورت برداشتن لوله پایینی که آبگرمکن قدیمی را تغذیه می‌کرد، حتماً خط اصلی گاز را قطع کنید.

لوله گاز آبگرمکن

زمانی که خط گاز را به واحد آبگرمکن رساندید، یک شیر قطع کننده گاز، سه راهی و رسوب گیر نصب کنید. شیر قطع کننده و رسوب گیر را طبق دستورالعمل سازنده به آبگرمکن وصل کنید. با استفاده از خط گاز منعطف، یک خط گاز جدید را از سه راهی تا جایی که بتوان به راحتی به خط گاز آبگرمکن جدید متصل کرد، وصل کنید.

5. خطوط جدید لوله کشی آب را نصب کنید

خط تأمین آب را طبق دستورالعمل شرکت سازنده به شیرهای آبگرمکن وصل کنید. خطوط جدید آب سرد و گرم را با لوله مسی به خطوط آب موجود ببندید. لوله کشی را تا آبگرمکن جدید بکشید. احتمالاً باید لوله‌های مسی را به آبگرمکن لحیم کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

قبل از برش خطوط مسی، محل را به طور کامل با سنباده تمیز کنید. این کار تمیز کردن لوله را راحت‌تر می‌کند. زمانی که قطعات را در جای خود قرار دادید آن‌ها را از هم جدا کنید. از یک سنباده یا برس برای تمیز کردن داخل هر اتصال و انتهای هر بخش لوله استفاده کنید.

خطوط جدید لوله کشی آبگرمکن

اتصالات و لوله‌ها را مونتاژ کرده و سپس با استفاده از مشعل پروپان لحیم کنید. اگر سیستم آب دارای یک شیر چک یا شیر ضد سیفون در خط تغذیه است، احتمالاً یک مخزن انبساط در نزدیکی ورودی سرما به بخاری ضروری است. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای شرکت سازنده مراجعه کنید.

6. شیر تخلیه فشار را نصب کنید

آبگرمکن‌ها به یک شیر فشار شکن نیاز دارند. اگر فشار در سیستم به دلیل گرمای بیش از حد آب زیاد شود، این وسیله ایمنی آزاد می‌شود. شیر تخلیه به شما امکان می‌دهد برای تعمیر و نگهداری سیستم را پاک‌سازی کنید.

  • شیر کاهش فشار و شیر تخلیه را طبق دستورالعمل شرکت سازنده نصب کنید.
  • منبع آب را باز کرده و نشتی را بررسی کنید.
  • گاز را وصل کنید، در صورت لزوم خط را تخلیه کنید و نشتی را بررسی کنید. پس از بررسی نشتی، خط گاز را قطع کنید تا مراحل نصب آبگرمکن گازی کامل شود.
برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

7. دریچه خروج را نصب کنید

بسته به شرکت سازنده، هنگام نصب آبگرمکن گازی دیواری، از انواع هواکش استفاده کنید.

  • درزگیر سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت را به محور هواکش آبگرمکن وصل کنید. کانکتور را وصل کرده و با یک گیره شلنگ محکم کنید.
  • قسمتی از لوله هواکش فولادی ضد زنگ را نصب کنید. حلقه نگه‌دارنده را تعبیه کرده و روی شیرها برگردانید تا در جای خود محکم شود.
  • یک زانویی را نصب کرده و آن را طوری تنظیم کنید که دهانه در جهتی باشد که آبگرمکن به بیرون هوا می‌دهد.
  • یک سوراخ از داخل دیوار برای تهویه به بیرون دریل کنید. نقطه‌ای را انتخاب کنید که مرکز سوراخ هواکش باشد.
  • یک دایره را روی دیوار بیرونی ترسیم کنید. با استفاده از دریل، یک سوراخ کوچک در نزدیکی بالای دایره ایجاد کنید.
  • سوراخ هواکش را با یک اره رفت و برگشتی برش دهید.
    نصب آبگرمکن گازی
  • درزگیری سیلیکونی را در اطراف لبه سر لوله اعمال کنید. سر لوله را داخل سوراخ هواکش قرار دهید.
  • درزگیر سیلیکونی را با پیچ به دیوار بیرونی محکم ببندید. پیچ‌ها را با سیلیکون ببندید.
  • سر لوله داخلی را از داخل نصب کنید و قسمتی از لوله هواکش را از دهانه سر لوله عبور دهید.
  • از بیرون، بخش کوچکی از لوله هواکش را وصل کرده و هود هواکش را وصل کنید.
  • در برخی از مدل‌ها از لوله پی وی سی برای هواگیری استفاده می‌شود و فرآیند مشابه دستورالعمل بالا است.

8. آب را باز کنید

شیر آب گرم را تا آخر باز کنید تا هوا از لوله‌های آب و آبگرمکن خارج شود. شیر آب را ببندید.

  • لوله آب گرم خروجی از آبگرمکن را عایق‌بندی کنید.
  • گاز را وصل کنید.

مطلب پیشنهادی بررسی 9 دلیل نشت آب آبگرمکن

جمع‌بندی

نصب آبگرمکن گازی فرآیند پیچیده‌ای است که نیازمند مهارت‌های یک تکنسین آموزش دیده است. با این حال اگر درباره لحیم کاری لوله، اتصالات گاز و قوانین محلی لوله کشی اطلاعات کافی دارید خودتان می‌تواندی با کمترین هزینه این کار را انجام دهید.

لوله کشی آبگرمکن دیواری و حذف آبگرمکن قدیمی شامل مراحل مهمی است که باید با دقت کافی انجام شوند. توجه به این نکته مهم است که خانه‌های بزرگ ممکن است به بیش از یک آبگرمکن نیاز داشته باشند، و شما باید مدت بیشتری منتظر بمانید تا آب گرم شود. زمان انتخاب آبگرمکن دیواری تمام این عوامل مهم را در نظر بگیرید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا