4 علت زردآب فرش به همراه 6 روش از بین بردن آن

نظافت و شستشوقالیشویی

یکی از متداول‌ترین مشکلات در شستشوی فرش در منزل یا حتی قالیشویی، زردآب فرش است. در این حالت در برخی از نقاط فرش شما زرد رنگ به چشم می‌آید. اما برای دانستن اینکه علت زردآب فرش چیست و چگونه باید آن را حل کرد؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید چون مفصلاً به این موضوع خواهیم پرداخت. 

اگر تمایل دارید بدون متحمل شدن زحمت فراوان زردی فرش خود را از بین ببرید می‌توانید آن را به مراکز قالیشویی آچاره بسپارید. برای استعلام قیمت کافی است روی لینک کلیک کنید.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

 بسیاری از افردای که بعد از شستشوی فرش در خانه با این مشکل روبرو می‌شوند این است که فرش شستم زرد شده چیکار کنم؟! اگر علت زردآب فرش چیست؟ برای شما نیز سوال است، باید بدانید این موضوع چند علت دارد که در ادامه آن را بیان می‌کنیم.

علت زردآب فرش چیست؟

1. از مواد شوینده نامناسب استفاده می‌کنید

 یکی از علت‌های زرد شدن فرش که مشکل بزرگی در خانه داری و نظافت منزل به حساب می‎‌آید، استفاده از مواد شوینده نامناسب است. برای مثال شستشوی فرش با پودر به‌ویژه در قالیچه‌های اکلریلیک زرد شدن فرش را به دنبال دارد. بنابراین بهتر است از پودر مخصوص شستشوی فرش و موکت استفاده کنید. زیرا آنزیم‌های موجود در آن قوی هستند و قدرت پاک کردن انواع چربی و لکه را دارند.

البته این نوع پودرها به صورت عمده در فروشگاه‌ها به فروش نمی‌رسند و به صورت اختصاصی برای قالیشویی‌ها و مراکز صنعتی تولید و تهیه می‌شوند. 

همچنین شستن فرش‌های ماشینی جدید و دستباف و ابریشمی هم با پودر توصیه نمی‌شود. استفاده از پودرهای معمولی سبب سفت و خشک شدن این فرش‌ها می‌شود. در نهایت هم شستشو با پودر، بستر و ریشه فرش را زرد می‌کند و زردآب پس می‌دهد. 

فرش شستم زرد شده چیکار کنم

2. فرش را غبارگیری‌ نمی‌کنید! 

 یکی از بایدهای فرش غبارگیری است. غبارگیری معمولی همان‌گونه است که در قدیم انجام می‌شد. فرش را روی یک بند یا طناب می‌انداختند و با چوب به پشت آن ضربه می‌زدند. زیرا فرش‌ها در طول مدت خاک و غبار را به خود جذب می‌کنند.

از بین 6 دلیل کدر شدن فرش که باید از آن پرهیز کنید! یکی، انجام ندادن غبارگیری فرش است. دقت کنید ضربه‌هایی که می‌زنید ممکن است به تار و پود و بافت فرش شما آسیب بزند. 

غبارگیری فرش

وقتی این غبار از روی فرش کنار نرود، خاک در بافت باقی می‌ماند و هنگام شستشو در ترکیب با آب تبدیل به گل می‌شود. این گل باعث تیرگی تار و پود و در نهایت زرد شدن می‌شود. بنابراین این عامل، یکی دیگر از پاسخ‌های سوال “علت زردآب فرش چیست؟” است. 

3. آب فرش را پس از شستشو تخلیه نمی‌کنید

 لازم است بعد از فرش شستن، آب آن را به صورت کامل تخلیه کنید. زیرا زمانی که آب در فرش باقی می‌ماند، رنگ فرش را به مرور زمان تغییر می‌دهد و قسمت‌های زرد رنگ به‌وجود می‌آیند. این زردآب خشک می‌شود و جلوه‌ی فرش شما را از بین می‌برد. 

برای گرفتن آب داخل فرش شسته شده، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از حوله: در صورتی که تنها قسمتی از فرش خیس شده است، حوله‌ای را روی ناحیه مرطوب قرار دهید و تلاش کنید تا حد امکان آب فرش را جذب کند.
  2. دستگاه خشک کن: می‌توانید از دستگاه خشک کن برای خشک کردن فرش استفاده کنید.
  3. آفتاب: فرش را در محلی که آفتاب به آن دسترسی دارد، باز کنید و به آفتاب بگذارید تا خشک شود.
  4. خشک کن: در صورتی که فرش شما قابلیت قرار گرفتن در خشک کن را دارد، می‌توانید از این روش برای خشک کردن آن استفاده کنید.
    بهترین روش برای خشک کردن فرش، استفاده از دستگاه خشک کن در قالیشویی است، اما در صورتی که این گزینه در دسترس نیست، می‌توانید از روش‌های دیگری که در بالا ذکر شد، استفاده کنید.
برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

4. فرش را دوباره آبکشی نمی‌کنید

 اگر بعد از این که فرش را پهن کردید تا خشک شود، دوباره آن را آبکشی کنید، هم فرش و هم ریشه‌های آن پس از خشک شدن زرد شوند. آبکشی دوباره را قبل از پهن کردن فرش انجام دهید. 

خشک کردن مجدد فرش

همه این‌ها، علت زرد شدن فرش پس از شستن هستند بنابراین این موارد را رعایت کنید تا جلوه فرشتان خراب نشود. اما در صورتی‌که هر کدام از این موضوعات از چشم دور ماند، باید چه‌کار کنیم؟ 

چگونه زردی فرش را از بین ببریم؟ 

1. از مخلوط نمک و سرکه سفید استفاده کنید

این یک روش بسیار وقت‌گیر است اما نتیجه بسیار خوبی روی از بین بردن زردآب‌های فرش شما دارد. برای این ‌کار به 2 قاشق غذاخوری نمک، 2 قاشق غذاخوری سرکه و حدود یک پارچ و نیم آب نیاز دارید. تور پرده را به این مخلوط آغشته کنید و روی فرش بکشید. 

از بین بردن زردی فرش

2. برای از بین بردن زردآب فرش از مخلوط جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید

این روش به جز الیاف خود فرش، ریشه‌های فرش را هم تمیز می‌کند. مواد مورد نیاز برای آن 2 قاشق غذاخوری سرکه و 2 قاشق مرباخوری جوش‌شیرین را با همان یک پارچ و نیم آب مخلوط کنید.   

3. از پارچه نم‌دار یا مرطوب استفاده کنید

ساده‌ترین روش برای پاک کردن لک‌های زرد فرش همین روش است. یک پارچه تمیز را نم‌دار کنید و با استفاده از آن لک‌های فرش خود را پاک کنید. 

پارچه نمدار برای زردی فرش

4. از شامپو فرش برای پاک کردن زردی فرش استفاده کنید

برای آماده کردن محلول شامپو فرش، مشخصات آن را از روی برچسب آن بخوانید و با آب مخلوط کنید. بعد آن را با هم زدن مخلوط کنید تا کف کند. کف روی محلول را با اسفنج روی فرش بمالید و رها کنید تا خشک شود. این کار قسمت‌های زرد فرش شما پاک می‌شود. 

5. از شوینده‌ها با خاصیت اسیدی پایین استفاده کنید

برای این کار این نوع مواد شوینده مناسب را داخل آب ولرم بریزید. دقت کنید که آب نه باید سرد باشد نه باید داغ باشد. با کمک یک اسفنج، مخلوط را روی فرش بمالید و بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. 

فرش شستم زرد شده چیکار کنم؟

6. از صابون رختشویی استفاده کنید

از جمله صابون‌هایی که استفاده زیادی دارند، صابون‌های رختشویی هستند. برای استفاده از این صابون به عنوان پاک‌کننده زردآب فرش، به مقدار بسیار کمی از آن نیاز دارید. ابتدا لازم است فست زرد و لک‌شده رروی فرش را با آب خیس کنید. سپس صابون را روی آن بمالید و سپس آن را آبگشی نمایید. با این کار لک زرد فرش شما پاک خواهد شد. 

صابون لباسشویی

نتیجه‌گیری 

سعی کردیم در این مقاله به سوال علت زردآب فرش چیست؟ و را‌ه‌های پاک کردن این لکه‌ها چیست؟ پاسخ دهیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید لکه‌های زرد روی فرش خود را از بین ببرید و جلوه و زیبایی اولیه را به فرش خود بازگردانید. 

سوالات متداول

علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟

استفاده از مواد شوینده نامناسب، عدم غبارگیری فرش، تخلیه نشدن آب بعد از شستشو و آبکشی غیراصولی دلیل زرد شدن فرش بعد از شستشو است.

4.3/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا