تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تفاوت کولر گازی و اسپلیت در چست؟ کدام یک بهتر است!؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که با رسیدن فصل تابستان و گرمای هوا، تصمیم به خرید کولر گازی گرفتید. در چنین موقعیتی حتما یکی از سوالاتی که در ذهن شما شکل گرفته این است که: «تفاوت کولر گازی و اسپلیت در چه چیزی است؟» اسپلیت و کولر گازی هر کدام ویژگی‌هایی دارند و از لحاظ عملکرد و کارایی نیز تفاوت‌هایی بین کولر گازی و اسپلیت وجود دارد.

در این مقاله از سایت آچاره قصد داریم تا درباره تفاوت کولر گازی با اسپلیت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا برای تمام سوالات شما پاسخ خوبی پیدا شود.

تفاوت کولر گازی و اسپلیت

در پاسخ به این سوال مخاطبان که کولر گازی و اسپلیت دقیقا چه فرقی با همدیگر دارند، باید بگوییم که در حقیقت سیستم خنک‌کننده‌ای که در اسپلیت قرار گرفته زیر مجموعه‌ای از کولر گازی است. در واقع ‌می‌توان گفت که کولر گازی‌ها انواع متفاوت و متنوعی دارند که کولر اسپلیت یکی از آن‌ها است.

سیستم کاری همه کولرهای گازی تقریبا به یکدیگر شبیه هستند و همه آن‌ها از روش‌های مشابهی برای خنک کردن محیط استفاده ‌می‌کنند. همه کولرهای گازی برای خنک کردن هوا در یک فضای مشخص، هوای گرم را از داخل آن گرفته و بعد از انجام دادن فرایند خنک‌سازی روی آن، مجددا هوا را به محیط بر ‌می‌گردانند.تفاوت کولر گازی با اسپلیت

چیزی که باعث بروز تفاوت بین کولر گازی و اسپلیت ‌می‌شود نوع کاربردی است که هر یک از این‌ها در محیط دارند. در برخی از فضاها امکان استفاده از کولر گازی با دو قسمت داخلی و خارجی وجود ندارد، به همین خاطر است که باید از انواع دیگر کولر گازی مثل کولر گازی ایستاده، کولر گازی قابل حمل و یا پنجره ای بهره بگیرید.

به طور کلی باید گفت که در حال حاضر یکی از انواع پرفروش‌ترین کولر گازی‌های موجود در بازار، کولر گازی‌های اسپلیت هستند که به خاطر مزایایی که دارند به یکی از محبوب‌ترین انواع کولر گازی در بین مردم تبدیل شده اند.
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

کولر گازی چیست؟

کولر گازی در حقیقت یک دستگاه برای خنک کردن یا گرم کردن هوای داخل محیط به حساب ‌می‌آیند. ممکن است کولر‌های گازی دو تکه یا یک تکه باشند که برای نصب هر کدام باید مراحل خاصی را طی کرد. در خصوص ویژگی‌های کولر گازی باید به تهویه مناسب هوای محیط و سیستم مدیریت رطوبت در فضا اشاره کرد و همچنین این سیستم ‌می‌تواند فضای تحت کنترل خود را از گرد و غبار و میکروب ضد عفونی کرده و از هرگونه قارچ و باکتری پاک کند.

در نصب کردن کولر‌های گازی باید احتیاط کرد زیرا این مدل از کولر گازی حساس بوده و اگر در طول نصب یکی از قطعات شکسته شود هزینه گزافی به دوش صاحب کولر گازی ‌می‌افتد. همچنین برای سرویس کردن کولر گازی هم باید به این نکات توجه کنید.

اسپلیت چیست؟

اگر بخواهیم اسپلیت را به خوبی بشناسیم باید بگوییم که این دستگاه کار خنک کردن محیط را انجام ‌می‌دهد و مدل‌های مختلف آن برای فضاهای کوچک و بزرگ مناسب هستند. اما سوال این است که این سیستم چطور ‌می‌تواند هوای محیط را خنک کند؟ وقتی هوای گر‌می‌که داخل فضا وجود دارد با فن‌های قدرتمند دستگاه به داخل کولر اسپلیت وارد شود، در بخش کمپرسور تحت تاثیر قرار گرفته و دمای گرم آن گرفته ‌می‌شود. در پایان همین روند دمای بالای هوا کم شده و هوای سرده توسط کانال اسپلیت به محیط بیرونی هدایت ‌می‌شود.

دستگاه اسپلیت تا وقتی که این کار را ادامه ‌می‌دهد که دمای محیط به چیزی که روی کنترل تنظیم شده برسد؛ سپس کولر دمای محیط را کنترل کرده و ن‌می‌گذارد هوا بیش از اندازه سرد یا گرم شود. برای این که بتوان از اسپلیت در مناطق بیشتری استفاده کرد، این دستگاه در مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه شده است. هر کدام از مدل‌ها و برندهای کولر گازی قطعات و اجزای ریز و درشتی دارد و هر یک از این اجزا برای خنک کردن هوا لازم هستند.

کولز گازی یا اسپلیت

اگر بخواهیم به طور کلی توضیح دهیم، باید بگوییم که کولر گازی و اسپلیت هر کدام ویژگی‌های یکسان و مشابهی با هم دارند. یعنی اسپلیت همان کولر گازی بوده که از سیستم‌های مشابه به کولر گازی برای خنک کردن هوا استفاده ‌می‌کند. همچنین تفاوت جدی در ویژگی‌ها و نحوه عملیات آن دیده ن‌می‌شود.

اگر به خاطر داشته باشید زمانی که کولر‌های آبی مورد توجه مردم بود تنها به این خاطر که در سیستم این کولرها از آب استفاده شده بود به آن‌ها کولر آبی ‌می‌گفتند. اکنون به دلیل این که در کولر‌های گازی و اسپلیت‌ها از گاز فشرده برای خنک شدن هوا استفاده ‌می‌شود، این کولر‌ها به کولر گازی معروف شده اند.

البته دلیل این نام گزاری موضوع دیگری است؛ اسپلیت به لاتین نوع این تهویه هوا است. در واقع در زبان انگلیسی کولر گازی به کلمه اسپلیت شهرت داشته ولی تعریف آن در بین مردم ایران با اسم کولر گازی مصطلح شده است. موضوع دیگر که خوب است مخاطبان آن را بدانند این است که هرگاه صحبت از تعمیر کولر گازی به میان ‌می‌آید، منظور تعمیر اسپلیت نیز ‌می‌باشد چرا که در نحوه عملکرد آن‌ها تفاوت بارزی دیده نمی‌شود. بنابراین اگر زمانی به تعمیر اسپلیت خود نیاز پیدا کردید، ‌می‌توانید از تکنسین‌های تعمیر کولر گازی نیز کمک بگیرید.

مزایای اسپلیت

اول از هر چیز این را بدانید که واژه اسپلیت در برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها تنها جنبه تبلیغاتی برای محصول را دارد؛ چرا که سیستم کولر گازی و اسپلیت با یکدیگر تفاوت عمده‌ای ندارند و در واقع اسپلیت همان نوع کارکرد و عملیات کولر گازی است.

موضوع مهم دیگر که لازم است کاربران آن را بدانند، این است که کولر‌های گازی یا اسپلیت‌ها از کمپرسور‌های پیشرفته استفاده ‌می‌کنند اما بر خلاف تصور عامه مردم، مصرف برق بالایی نداشته و تنها با انتخاب یک کولر گازی کم‌مصرف ‌می‌توانید هزینه‌های خود را کنترل کنید. در ادامه این مقاله به عنوان کردن برخی مزایای اسپلیت ‌می‌پردازیم.مزایای اسپلینت

1. تفاوت کولر گازی و اسپلیت؛ بازده انرژی بیشتر

سیستم مرکزی در اسپلیت انرژی زیادی را از طریق کانال‌های خود از دست ‌می‌دهد. به همین خاطر نشتی کانال‌ها ‌می‌تواند باعث آن شود که تا سی درصد انرژی اتلاف شود. وقتی از لوله‌ها و کانال‌های عایق بندی نشده در شرایط نامناسب آب و هوایی استفاده ‌می‌کنید، مشکلاتی در کارایی کولر گازی ایجاد ‌می‌شوند. از آن جا که سیستم‌های استفاده شده در اسپلیت بدون داکت طراحی شده‌اند، صرفه‌جویی انرژی را افزایش ‌می‌دهند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

2. دیزاین و طراحی مناسب

از آن جا که سیستم‌های کولر گازی از دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل ‌می‌شوند، انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی ظاهری آن وجود دارد. در حال حاضر با ظاهر زیبایی که کولر‌های گازی دارند، نسبت به اسپلیت‌ها نمای مناسب‌تری را در خانه برای ساکنان به ارمغان ‌می‌آورند.

3. مقایسه سر و صدا

یونیت داخلی کولر گازی اسپلیت ‌می‌تواند تا 19 دسی بل بی کار کرده و این موضوع به شکل چشمگیری آرام‌تر از کولر گازی‌هایی از نوع پنجره‌ای است.

4. سرعت در خنک کردن محیط

کولر گازی‌های اسپلیت به نسبت سایر کولر گازی‌ها در مدت زمان بسیار کمتری فضا را خنک ‌می‌کنند. بسیاری از اسپلیت‌های جدید که در برندهای شناخته شده تولید شده اند، قابلیت پخش و پرتاب هوا به چهار جهت را دارند.

علاوه بر این، هر کولر با توجه به قدرت موتوری که دارد ‌می‌تواند متراژ خاصی را از هوای مطبوع سرشار کند. به همین خاطر است که کولر گازی‌های اسپلیت نسبت به سایر انواع کولر فضا را در مدت زمان کوتاه‌تری خنک ‌می‌کنند.خنک کردن سریع محیط

5. تفاوت کولر گازی و اسپلیت؛ تعمیر و نگه داری ساده

کولر گازی‌های اسپلیت فیلترهای قابل شستوشویی را دارند که فقط به تمیز کردن منظم و معمول نیاز دارند. این فیلترها به آسانی قابل نظافت است و برای انجام این کار نیاز به یک متخصص که به خانه شما بیاید ندارید. شما ‌می‌توانید با مطالعه مقاله‌های مربوط به این حوزه، به راحتی پاک کردن و شستن فیلترهای اسپلیت را یاد بگیرید. از طرف دیگر، یونیت بیرونی اسپلیت‌ها به گونه ای طراحی شده که هنگام تعمیر یا سرویس، دسترسی به آن راحت است.

6. ظرفیت گرم کردن محیط

علاوه بر این که اسپلیت‌ها قابلیت خنک‌کنندگی دارند، بسیاری از مدل‌های کولر گازی اسپلیت وجود دارد که قابلیت گرمایشی نیز دارند. بنابراین این نوع کولر گازی‌ها برای شما این امکان را فراهم ‌می‌کنند که با تغییر فصل باز هم بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. به طوری که هر زمان که نیاز بود دمای آن را گرم‌تر و هر زمان که نیاز بود دمای آن را به دمای پایین‌تر تغییر دهید.ظزیفیت گرم کردن کولرگازی یا اسپیلت

7. تفاوت کولر گازی و اسپلیت؛ تصفیه هوا

همان طور که حتما متوجه شده اید اغلب مدل‌های کولر گازی اسپلیت علاوه بر این که ‌می‌توانند به خوبی هوا را خنک کنند، همچنین هوای موجود در فضا را تصفیه ‌می‌کنند. کولر گازی‌های اسپلیت که خاصیت ضد عفونی محیط را دارند، با تصفیه هوای خانه شما از گردش آلرژن و گرد و غبار در ساختمان جلوگیری کرده و هوایی سالم را در اختیار ساکنان خانه قرار ‌می‌دهند.

مطلب پیشنهادی : راهنمای جامع سیستم‌های اسپلیت بدون داکت

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

معایب کولر گازی اسپلیت

شاید اولین و مهم‌ترین عیب کولر گازی اسپلیت، هزینه اولیه‌ای باشد که برای خرید و نصب آن باید پرداخت کنید. هزینه خرید این نوع کولر گازی و نصب آن به نسبت سایر کولرهای موجود در بازار بیشتر است؛ البته باید توجه کنید که این هزینه اولیه با بازدهی بیشتر انرژی اسپلیت در طول سال نسبت به سایر کولرها شناخته ‌می‌شود.

در حقیقت وقتی بازدهی بیشتر قدرت و انرژی اسپلیت را به نسبت سایر کولرهای گازی مقایسه ‌می‌کنیم، در بیشتر مواقع بهتر بودن کولر گازی اسپلیت را به نسبت سایر کولر گازی‌های موجود در بازار به طور واضح حس ‌می‌کنیم.معیاب کولرگازی

از طرف دیگر باید این نکته را مدنظر داشته باشید که نصب کولر گازی اسپلیت به نسبت سایر کولرها حساسیت بیشتری داشته و اگر نصب به‌درستی انجام نشود، علاوه بر این که بازده مورد انتظار شما را ارائه نمی‌دهد بلکه به مرور مشکلات بیشتری مثل نشت گاز نیز در کولر گازی اسپلیت به وجود ‌می‌آید. بنابراین در نصب عجله نکنید و این کار را به یک فرد ماهر بسپارید.

مطالعه بیشتر: آیا استفاده از کولر گازی برای نوزاد خطرناک است؟

 جمع‌بندی

همان طور که در این مقاله ذکر کردیم برای پاسخ دادن به سوال «تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست» جواب مشخص و واضحی وجود ندارد. در واقع باید قبول کرد که بین عملکرد و خنک سازی کولر گازی و اسپلیت تفاوتی وجود ندارد.

از انواع دیگر کولر گازی ‌می‌توان به کولر گازی پنجره‌ای، پرتابل یا قابل حمل، ایستاده، داکت اسپلیت اشاره کرد. کولر پنجره‌ای نسل قدیمی‌تری از کولر‌های گازی بوده کهش رکت‌های تولید کننده آن در حال حاضر انگیزه کمی‌ برای تولید دوباره آن دارند.

کولر گازی پرتابل هم معمولا برای مکان‌هایی استفاده ‌می‌شود که به هیچ عنوان امکان نصب کولر گازی در آن‌ها وجود ندارد؛ این مکان‌ها مثل فروشگاه‌هایی بدون تهویه مناسب و یا در طبقه زیر همکف و… هستند. استاندارد‌ترین وسیله تهویه مناسب کولر گازی دیواری یا اسپلیت است که همه مراکز تولید کننده برای تولید و افزایش امکانات در این نوع کولر گازی‌ها تلاش ‌می‌کنند.

پس اگر شما محدودیت خاصی ندارید، توصیه ما به شما این است که کولر گازی دیواری و یا اسپلیت نصب کنید و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید. علاوه بر این، استقبال مردم و تولید کنندگان از این کولر‌ها منجر ‌می‌شود تا در صورت خرابی قطعات کولر گازی دیواری یا اسپلیت، اجرای خراب شده به راحتی پیدا شوند.

4.9/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید