معرفی انواع فلوسوئیچ پکیج + راهنمای نصب، تست و تعمیر

پکیجسرمایش و گرمایشگرمایش

فلوسوئیچ پکیج به منظور کنترل جریان آب درون پکیج‌های دیواری استفاده می‌شود. این قطعه به صورت خودکار جریان آب درون پکیج را کنترل می‌کند و به این ترتیب آب به صورت خودکار قطع و وصل می‌شود؛ در نتیجه مصرف انرژی و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

فلوسوئيچ پکيج انواع مختلفی دارد و برای نصب، تعمیر و تست آن لازم است که با کارکرد این قطعه آشنایی داشته باشید. شما می‌توانید در این زمینه از خدمات تعمیر پکیج آچاره بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • علائمی مانند عدم کنترل جریان آب، خاموش شدن ناگهانی پکیج و عدم کارکرد صحیح فلوسوئیچ پکیج ممکن است مربوط به خرابی فلوسوئیچ باشد.
  • فلوسوئیچ پکیج وظیفه کنترل جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد، در حالی که فلومتر پکیج وظیفه اندازه‌گیری جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد.
  • برای تست فلوسوئیچ پکیج بدون استفاده از مولتی‌متر، می‌توانید سیم‌های فلوسوئیچ را یکسان کنید و سپس پکیج را روشن کنید. اگر پکیج روشن شد، فلوسوئیچ سالم است و در غیر این صورت باید قطعه را تعویض کنید.

کار فلوسوئیچ پکیج چیست؟

فلوسوئیچ پکیج، یکی از اجزای حیاتی در سیستم گرمایشی پکیج است که به منظور کنترل جریان آب درون پکیج‌های دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه نقش مهمی در کنترل خودکار جریان آب درون پکیج دارد و آن را تنظیم می‌کند.

در واقع فلوسوئیچ پکیج با برقراری جریان الکتریکی، به برد پیام می‌دهد که جریان آب در جریان است و پکیج باید روشن شود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس و تعمیر پکیج!

 تعمیر فلوسوئیچ پکیج

برای تشخیص خرابی فلوسوئیچ لازم است که به چند علامت توجه داشته باشید. این علائم ممکن است شامل گرم نشدن آب مصرفی بعد از باز کردن شیر آب گرم، خاموش شدن چراغ سبز پکیج و افت دمایی آب گرم باشد. در این صورت باید قبل از اقدام به تعمیر فلوسوئیچ پکیج، این قطعه را تست کنید.

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید پکیج را در حالت تابستانه تنظیم کرده و شیر آب گرم مصرفی را باز کنید. اگر در این لحظه پکیج روشن شد، به معنی سالم بودن فلوسوئیچ است. اما اگر پکیج فقط در حالت استند بای یا آماده باش قرار گرفت و روشن نشد، نشان‌دهنده خرابی این قطعه است.

همچنین در صورتی که فلوسوئیچ پکیج خراب باشد، باید ابتدا قطعات داخلی آن را بررسی کرد. این قطعات شامل شناور تفلونی، آهنربای فلوسوئیچ، رله الکتریکی و سیم‌های مربوط به آن هستند. در صورتی که این قطعات دچار مشکل شوند، لازم است که پس از عیب‌یابی دقیق تعمیر یا تعویض شوند.

در هنگام تعمیر فلوسوئیچ پکیج، باید به دقت و با استفاده از ابزارهای مناسب و تخصصی اقدام به تعویض قطعات خراب شده کرد. برای تعویض شناور تفلونی، باید فلوسوئیچ را باز کرده و شناور قدیمی را با شناور جدید تعویض کرد. همچنین، برای تعویض رله الکتریکی، باید فلوسوئیچ را باز کرده و رله قدیمی را با رله جدید تعویض کرد. در نهایت، باید سیم های داخلی فلوسوئیچ را بررسی کرده و در صورت لزوم آن‌ها را هم تعویض کرد.

تعمیر فلوسوئیچ پکیج

نحوه تست فلوسوئیچ پکیج چگونه است؟

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید پکیج را خاموش کرده و یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز کنید. سپس پراب‌های مولتی‌متر را بر روی پایه های فلوسوئیچ وصل کنید. توجه داشته باشید که در هنگام کار کردن پکیج در حالت آب گرم مصرفی، فلوسوئیچ باید با برقراری جریان الکتریکی به برد پیام برساند.

بنابراین چنانچه مولتی‌متر در اتصال به پایه‌های فلوسوئیچ بوق زد، به این معنی است که جریان الکتریکی در این قطعه در زمان باز بودن شیر آب وجود دارد و مشکل از فلوسوئیچ نیست.

اما چنانچه بعد از بستن شیر آب گرم مصرفی باز هم همچنان مولتی‌متر بوق زد، به این معنی است که رله فلوسوئیچ گیر کرده است و قطعه معیوب است.

بنابراین چنانچه مولتی‌متر در اتصال به پایه‌های فلوسوئیچ بوق زد، به این معنی است که جریان الکتریکی در این قطعه در زمان باز بودن شیر آب وجود دارد و مشکل از فلوسوئیچ نیست. 

چنانچه بعد از بستن شیر آب گرم مصرفی باز هم همچنان مولتی متر بوق زد، به این معنی است که رله فلوسوئیچ گیر کرده است و قطعه معیوب است.

طریق برقراری اتصال کوتاه انجام داد. به این صورت که سیم‌های فلوسوئیچ را یکسره می کنید. چنانچه در این حالت باز هم پکیج روشن شود، به این معنی است که فلوسوئیچ خراب است.

اما در صورت روشن نشدن پکیج در این حالت، مشخص می‌شود که این قطعه سالم بوده و برای یافتن مشکل دستگاه باید قطعات دیگر را بررسی کنید.

نکته مهم در تست فلوسوییچ پکیج، استفاده از مولتی‌متر مناسب است. برای این منظور، بهتر است از یک مولتی‌متر با قابلیت اندازه‌گیری جریان AC و DC و همچنین مقاومت و ولتاژ استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم راهنمای تست فلومتر پکیج و تست فلوسوئیچ پکیج را مطالعه کنید.

نحوه تست فلوسوئیچ پکیج چگونه است؟

مراحل تعویض فلوسوئیچ پکیج

برای تعویض فلوسوئیچ پکیج باید مراحل زیر را انجام دهید:

  •  ابتدا باید پکیج را خاموش کرده و از برق خارج کنید.
  • سپس با استفاده از ابزار مناسب، پوشش پکیج را باز کرده و فلوسوئیچ قدیمی را از داخل پکیج خارج کنید. برای این کار، باید ابتدا سیم‌های مربوط به فلوسوئیچ را از پایه های آن جدا کنید. سپس با استفاده از ابزار مناسب، فلوسوئیچ قدیمی را از داخل پکیج خارج کنید.
  • در مرحله بعد، باید فلوسوئیچ جدید را به جای قدیمی قرار دهید. برای این کار، ابتدا باید سیم‌های جدید را به پایه‌های فلوسوئیچ وصل کنید.
  • سپس فلوسوئیچ جدید را به داخل پکیج قرار داده و پوشش پکیج را بسته و با استفاده از ابزار مناسب، پیچ‌ها را برای بستن پوشش پکیج به کار ببرید.
  • در هنگام تعویض فلوسوئیچ پکیج، باید به دقت و با استفاده از ابزارهای مناسب اقدام به تعویض قطعات کرد.

نصب و تعمیر تخصصی پکیج با تیم آچاره

تفاوت فلوسوئیچ پکیج و فلومتر چیست؟

فلوسوییچ پکیج و فلومتر هر دو قطعاتی هستند که در پکیج‌های گرمایشی استفاده می‌شوند و برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج به کار می‌روند.

با این حال، تفاوت‌هایی بین این دو قطعه وجود دارد. فلومتر، علاوه بر تشخیص جریان آب، قابلیت اندازه‌گیری دمای آب ورودی را نیز دارد. در نتیجه، عملیات مدولاسیون یا تنظیم شعله پکیج بر اساس مقدار دمای گزارش شده از فلومتر انجام می‌شود.

اما فلوسوئیچ پکیج توانایی اندازه‌گیری دمای آب ورودی را ندارد و فقط همانند یک کلید جریان، باز شدن شیر آب را به برد گزارش می‌دهد.

تفاوت دیگر این دو قطعه در تعداد رشته سیم‌های متصل به آن‌هاست. فلومتر 3 عدد رشته سیم دارد که تنظیم 3 حالت شعله خاموش، شعله کم و شعله بلند را می‌توان با کمک این رشته سیم‌ها انجام داد.

اما فلوسوئیچ شامل 2 رشته سیم است که فقط حالت شعله روشن و شعله خاموش را تنظیم می‌کند. به طور کلی، فلومتر از فلوسوئیچ پیشرفته‌تر و دارای قابلیت‌های بیشتری است.

در واقع هر دو این قطعات برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج به کار می‌روند و در صورت خرابی، باید تعمیر یا تعویض شوند.

تفاوت فلوسوئیچ پکیج و فلومتر

محل نصب فلوسوئیچ پکیج کدام قسمت است؟

فلوسوئیچ پکیج در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب می‌شود و بعد از باز کردن شیر آب گرم، جریان آب را در مسیر حس کرده و گزارش آن را به برد پکیج ارسال می‌کند.

مراحل نصب فلوسوئیچ 

  • برای نصب فلوسوئیچ پکیج، ابتدا باید محل نصب آن را در مسیر آب سرد ورودی به پکیج تعیین کنید.
  • سپس باید فلوسوئیچ را به مسیر آب سرد ورودی به پکیج وصل کنید. برای این کار، باید ابتدا سیم‌های فلوسوئیچ را به پایه‌های آن وصل کنید.
  • سپس فلوسوئیچ را در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب کرده و با استفاده از ابزار مناسب، پیچ‌ها را برای بستن فلوسوئیچ بکار ببرید.
  • بعد از انجام تست بر روی فلوسوئیچ پکیج، باید سیم‌های آن را به حالت قبلی بازگردانید. در غیر این صورت، دستگاه داغ می‌شود و آسیب زیادی به قطعات آن وارد می‌گردد.
  • برای تست فلوسوئیچ سه سیمه، باید ابتدا با سیم‌های آن آشنا شوید. سیم آبی رنگ که به عنوان سیم مشترک یا مرجع شناخته می‌شود، سیم سفید رنگ که مسئول ارسال فرمان خروجی برای برد است و سیم قرمز رنگ که سیم ولتاژ تغذیه قطعه است.
  • فلوسوئیچ سه سیمه را باید به صورت ولتاژی تست کنید. برای این کار، با کمک ولت‌سنج، میزان ولت سیم‌های سفید و قرمز رنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید میزان ولتاژ آن‌ها 5 ولت است.
  • در غیر این صورت، باید سوکت‌ها و سیم‌های رابط و برد دستگاه را بررسی کنید.
  • برای تست سیم‌های آبی و سفید که ولتاژ خروجی حسگر برای فرمان دادن به برد هستند، باز هم باید میزان ولتاژ آن‌ها را چک کنید.
  • میزان ولتاژ سیم‌های آبی و سفید در حالت عادی 5 ولت است، که برای بررسی این دو سیم، شیر آب گرم مصرفی را باز کنید.
  • چنانچه در این حالت میزان ولتاژ این دو سیم کمتر از 5 ولت باشد، به این معنی است که ریدرله خراب است و یا شناور تفلونی درون فلوسوئیچ گیر کرده و فلوسوئیچ نیاز به تعویض دارد.

انواع فلوسوئیچ پکیج کدامند؟

در پکیج‌های گرمایشی انواع مختلفی از فلوسوئیچ پکیج وجود دارد که برای تشخیص جریان آب در مدار گرمایش پکیج استفاده می‌شوند؛ از جمله فلوسوئیچ پکیج بوتان، فلوسوئیچ پکیج بوتان پارما و فلوسوئیچ پکیج ایران رادیاتور. در ادامه، به برخی از انواع فلوسوئیچ پکیج پرداخته می‌شود:

فلوسوییچ پکیج دو سیمه

این نوع فلوسوئیچ دارای دو سیم آبی و سفید است و برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می‌شود.

فلوسوئیچ پکیج سه سیمه

این نوع فلوسوئیچ دارای سیم آبی، سفید و قرمز است و برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می‌شود. این نوع فلوسوئیچ دارای یک عدد حسگر الکتریکی به نام ریدرله است که حضور آهنربای فلوسوئیچ را حس می‌کند و سبب برقراری رله الکتریکی می‌گردد.

فلوسوئیچ پکیج با شیر

این نوع فلوسوئیچ دارای یک شیر است که به راحتی می‌توان آن را به مسیر آب سرد ورودی به پکیج وصل کرد. این نوع فلوسوئیچ برای تشخیص جریان آب در مسیر آب سرد ورودی به پکیج استفاده می‌شود.

انواع فلوسوئیچ پکیج کدامند؟

سخن پایانی

هر نوع فلوسوئیچ پکیج دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود است که بسته به نیاز و مدل پکیج مورد استفاده، انتخاب می‌شود. در این مورد لازم است که این قطعات را به خوبی بشناسید یا از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

سوالات متداول

فلوسوئیچ پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

فلوسوئیچ پکیج قطعه‌ای است که در پکیج‌های گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه کنترل جریان آب در مدار گرمایش را بر عهده دارد.

چگونه می‌توان فلوسوئیچ پکیج را تست کرد؟

برای تست فلوسوئیچ پکیج، ابتدا پکیج را خاموش کرده و سپس یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز کرده و پراب‌های مولتی‌متر را بر روی پایه‌های فلوسوئیچ وصل کرده و جریان الکتریکی را بررسی کنید.

چه نکاتی باید در نصب فلوسوئیچ پکیج رعایت شود؟

در نصب فلوسوئیچ پکیج باید به نکاتی مانند نحوه نصب در جهت صحیح، جایگاه و محل نصب، وصل کردن لوله‌های آب به درستی و فشار آب مناسب توجه کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا