تعمیر پکیج تعمیرپکیج

فلومتر پکیج چیست؟

پکیجگرمایش

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که فلومتر پکیج چیست؟ این قطعه با هدف اندازه‌گیری میزان مایع و گاز در سیستم‌های گرمایشی و دیگر سیستم‌ها نصب می‌گردد. در واقع جریان آب برای کیفیت بهترِ فرآیند سیستم‌های گرمایشی، باید به‌صورت دقیق اندازه‌گیری شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با فلومتر پکیج و عملکرد آن بیشتر آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید؛ چرا‌که داشتن اطلاعات کافی در مورد این قطعه می‌تواند در تعمیر پکیج بسیار کمک‌کننده کند.

نکات کلیدی

  • هنگامی که شیر آبگرم مصرفی بسته باشد: ساچمه فلومتر در موقعیت دوری از کنتاکت‌­ها قرار دارد و ولتاژ ارسالی به برد صفر است.
  • زمانی که شیر آبگرم مصرفی باز گردد: ساچمه فلومتر به اتصالات وصل خواهد شد و شعله تشکیل می‌­شود.
  • هنگامی که شیر آب گرم مصرفی باز شده و دبی آب ورودی کمتر از 2 لیتر در دقیقه (کمتر از دبی استاندارد) است: ولتاژی بین 2 تا 3 ولت به سمت برد هدایت شده و در این حالت شعله کوتاه‌­تری ایجاد می­‌کند.
  • هنگامی که شیر آب گرم مصرفی باز شده و دبی آب ورودی بیشتر از 2 لیتر در دقیقه است: ولتاژ بیشتری به سمت برد هدایت شده و در این حالت شعله بلندتر می‌شود.

فلومتر (flow meter) پکیچ چیست؟

در پاسخ به این سوال که فلومتر پکیج چیست، باید گفت قطعه‌ای بسیار مهم و کاربردی در سیستم پکیج است که از آن به‌منظور اندازه‌گیری حجم آب گرم استفاده می‌شود. در حال حاضر در پکیج‌های با طراحی و مدل جدید و آبگرم‌کن، فلومتر جایگزین فلوسویچ شده است.

در حقیقت این قطعه یکی از عواملی است که در ساختمان پکیج باعث گرم شدن آب خواهد شد. فلومتر یا دبی سنج از اجزای مختلفی مانند آهنربا، حسگر و توربین مغناطیسی تشکیل شده است.

 نحوه عملکرد فلومتر پکیج چیست ؟

نحوه عملکرد فلومتر پکیج به این شکل است که با استفاده از حسگر قرار گرفته شده در آن، میزان آبی را که گرم شده را اندازه‌گیری می‌کند.

زمانی که آب از توربین مغناطیسی عبور می‌کند، توربین را به چرخش در آورده و به وسیله 2 پلاتینی که در کنار فلومتر قرار دارند، اتصالات را قطع و وصل می‌کنند.

به این شکل که هنگامی که مقدار آب گرم‌شده در سیستم به حد نصاب رسید، فلومتر پکیج قطع می‌شود و زمان روشن شدن و گرم کردن دوباره آب روشن خواهد شد.

نحوه عملکرد فلومتر پکیج

آشنایی با انواع فلومتر

فلومترها از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد‌هایشان با هم فرق دارند. البته فلومترها اغلب در سیستم‌های گرمایشی و صنعت مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کاربردهای مختلفی را در صنعت دارند.

در این بخش به معرفی انواع فلومترها می‌پردازیم:

  • فلومتر الکترومغناطیسی
  • التراسونیک
  • فلومتر کانال باز
  • فلومتر دنده ای
  • توربینی
  • کوریالیس
  • روتامتر
  • فلومتر برنجی

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

فلومتر در پکیج تک مبدل و دو مبدل

پکیج‌های تک مبدل و دو مبدل، در مکانیسم تنظیم دمای آب به‌وسیله فلومتر تا حدودی با هم متفاوت هستند.

به‌صورتی که در پکیج تک مبدل پس از ارسال پیغام فلومتر، برد دستور به خاموش شدن پمپ و روشن شدن شعله را خواهد داد.

اما درباره پکیج دومبدله، برد به محض دریافت فرکانس ایجادشده از سوی فلومتر پکیج، فرمانی مبتنی بر مسدود کردن مسیر رادیاتورها را برای شیر سه راهی ارسال می‌کند.

 فلو سوئیچ چیست؟

کلمه فلو به‌معنای جریان و سوئیچ به‌معنی کلید است. فلوسوئیچ یعنی کلید جریان و مسئول اعلام خبر باز شدن شیر آبگرم است. فلوسوئیچ‌ها دارای کاربرد مختلف و فراوانی هستند.

این قطعات در پکیج‌های دیواری باز شدن شیر آب مصرفی را به برد دستگاه ارسال می‌کنند.

به این شکل که زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، یک شناور تفلونی که درون فلوسوئیچ تعبیه شده، به سمت بالا حرکت می‌کند. حرکت رو به بالای آن به علت وجود یک آهنربا روی این شناور است،

این آهنربا به‌صورت مغناطیسی بعد از جذب 2 قطب مخالف، کنتاکت‌های فلوسوئیچ را متصل کرده و در این حالت برد دستگاه پیام را دریافت خواهد کرد و با باز کردن شیر آب، پکیج را جهت گرم کردن آب، روشن می‌کند.

با بستن شیر آبگرم، این اتصال از بین می‌رود و دستور قطع تولید آبگرم به وسیله سنسور به برد الکترونیک ارسال خواهد شد. در غیر این‌صورت شما با افت فشار پکیج مواجه خواهید شد.

نحوه عملکرد فلومتر پکیج

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر پکیج چیست؟

خاصیت دبی‌سنج بودن فلومتر به این علت است که زمانی که شیر آب به میزان بیشتری باز گردد، توربین با سرعت بیشتری به چرخش درمی‌آید و جریان آب بیشتری را به برد ارسال خواهد کرد. بنابراین برد دستگاه برای این‌که بتواند آب و دبی را بیشتر گرم کند، شعله‌ پکیج را بالاتر می‌برد.

پس میزان گرمی و داغی آب به‌شکل مطبوع‌تر و بهتری در اختیار شما قرار داده خواهد شد. پکیج‌هایی که فلوسوئیچ دارند، از لحاظ گرم کردن آب دقت کمتری نسبت به فلومتر دارند؛ زیرا فلوسوئیچ‌ها فقط باز یا بسته بودن آب مصرفی را به برد خبر می‌دهند و برد فقط با کمک سنسور آب مصرفی (NTC S) می‌توانند شیر گاز را تنظیم نماید.

اما پکیج‌هایی که فلومتر دارند، از لحاظ گرم کردن آب مصرفی دارای دقت بالاتری هستند و نوسان کمتری نسبت به فلوسوئیچ‌ها دارند و برد دستگاه هم این قابلیت را دارد که علاوه‌بر فعال کردن سنسور آب مصرفی، دبی آب گرم را نیز اندازه‌گیری کند. همین‌طور تفاوت عمده‌ این 2 قطعه در ظاهر آن‌هاست.

در حقیقت در تولید و ساخت فلوسوئیچ 2 سیم به‌کار رفته است، ولی در هنگام تولید فلومتر از 3 نوع سیم استفاده می‌شود. فلومترها 3 رشته سیم دارند که 3 حالت مختلف خاموش، شعله کم و شعله روشن یا بلند را ایجاد می‌کند.

ولی فلوسوئیچ تنها 2 حالت دارد؛ صفر به‌معنای خاموش و یک به‌معنای روشن.

به دنبال این موضوع در شرایطی که قصد تعویض فلومتر پکیج با فلو سوئیچ را دارید، می‌توانید سیم قرمز فلومتر که سیم تنظیم ولتاژ تغذیه است را وصل نکنید، ولی نمی‌توانید به‌جای فلومتر از فلو سوییچ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید این کار باید به وسیله یک متخصص تعمیر پکیج صورت گیرد.

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

عیب یابی فلومتر پکیج

در صورت باز کردن شیر آب گرم و مواجهه با عدم گرم شدن آب پکیج، احتمالا فلومتر به‌درستی کار نمی‌­کند.

یکی دیگر از نشانه­‌های خرابی فلومتر پکیج، هنگامی است که در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌شود که با خاموش شدن چراغ سبز پکیج خود را نشان خواهد داد. این موضوع حتما باید به وسیله یک تکنسین تعمیرات پکیج بررسی شود.

پیش از عیب یابی فلومتر پکیج باید از اتصال آب سرد ورودی به فلومتر مطمئن گردید. همواره برای عیب یابی فلومتر پکیج، دستگاه نباید در حالت زمستانه قرار نداشته باشد؛ چون خطا ایجاد کرده و مانع از عیب‌یابی دقیق می‌شود.

لذا جهت عیب یابی فلومتر پکیج ابتدا دستگاه را در حالت تابستانه قرار دهید. سپس در صورت سالم بودن فلومتر، با باز نمودن شیر آبگرم مصرفی، پکیج روشن خواهد شد ولی اگر پکیج در حالت آماده‌باش (استندبای) و بدون تغییر قرار گرفت، به‌معنای خرابی فلومتر پکیج است.

با یکسره کردن فلومتر هم می‌شود به معیوب یا سالم بودن آن پی برد؛ اگر با اتصال کوتاه 2 سر سیم‌های فلومتر، مشعل پکیج روشن شد به این معناست که فلومتر خراب است؛ چون همان‌طور که اشاره شد اصولا با اتصال کنتاکت‌­های فلومتر، مشعل روشن خواهد شد.

به‌منظور عیب یابی فلومتر پکیج می‌توان از ولتاژ گرفتن فلومتر نیز کمک گرفت. فلومتر پکیج دارای 3 سیم به رنگ‌های زرد یا سفید، قرمز و مشکی یا آبی است. سیم مشترک یا نول همان سیم مشکی یا آبی‌ست. از سوی برد برای تغذیه فلومتر سیم‌های قرمز و مشکی یا آبی ارسال شده است که ولتاژ تغذیه 5 ولت مستقیم یا DC است.

هنگامی که اهم متر را به پایه‌های فلومتر نزدیک می­‌کنیم، باید در مسیر DC ولتاژ موردنظر برقرار باشد؛ در غیر این‌صورت یا در مسیر سیم موردنظر قطعی وجود دارد یا برد خراب است.

سیم‌های زرد یا سفید و مشکی یا آبی، فرمان خروجی از سوی فلومتر هستند که در شرایط باز بودن شیر آبگرم مصرفی باید مقدار ولتاژی بین 0 تا 5 ولت را داشته باشند؛ در غیر این‌صورت فلومتر خراب است.

فلومتر پکیج

تعمیر فلومتر پکیج

مشکلاتی که درباره تامین آبگرم مصرفی پکیج به وجود می‌­آید، همیشه در ارتباط مستقیم با فلومتر پکیج نیست و علاوه‌بر سالم بودن فلومتر باید از سالم بودن برد الکترونیکی و اتصال و ارتباط بین فلومتر و برد نیز اطمینان حاصل نمود.

در صورتی که با بررسی این موارد مشخص شد که ایراد از فلومتر است، اگر بدنه فلومتر دچار آسیب نشده باشد با تعمیر فلومتر می‌توان مشکل را برطرف نمود.

روش تعمیر فلومترها در پکیج‌های مختلف متفاوت است و ما در اینجا تنها به بررسی روش تعمیر فلومتر پکیج بوتان بسنده خواهیم کرد. برای تعمیر فلومتر پکیج بوتان به این صورت عمل می‌­کنیم که به کمک یک مولتی متر به بررسی 2 سر سیم‌های فلومتر همزمان با باز بودن شیر آبگرم می‌پردازیم.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

در حالتی که دستگاه ولتاژسنج عدد موردنظر را نشان داد، فلومتر سالم است و باید به بررسی دیگر عوامل اقدام نمود. ولی در صورت معیوب بودن فلومتر، دلیل آن می‌تواند موارد مختلفی باشد:

  • در توربین مغناطیسی فلومتر رسوب و ذرات معلق تجمع یافته و مانع از حرکت آن شده است.
  • آهنربای توربین در فلومتر خراب شده است.
  • پروانه توربین فلومتر شکسته است.
  • پارگی در مسیر اتصال 3 سیم فلومتر

در این شرایط با رسوب‌گیری توربین یا عوض کردن قطعه معیوب می‌توان مشکل در فلومتر را برطرف کرد.

ساختار و اجزاء فلومتر

فلومتر از یک توربین آهنربایی ایجاد شده که اطراف آن سنسور تعبیه شده است. وظیفه این سنسور‌ها انتقال جریان به برد است.

به عبارتی ساختار فلومتر به این شکل است که از یک محفظه استوانه‌ای تشکیل شده و درون محفظه استوانه، توربین یا پروانه‌های فلومتر به همراه یک ساچمه قرار گرفته‌اند.

با ورود آب به محفظه فلومتر توربین شروع به حرکت می‌­کند. همزمان با حرکت توربین، ساچمه نیز به حرکت درآمده و یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آورد.

ساچمه با هر بار ضربه‌ای که به کنتاکت­‌های موجود در کناره محفظه فلومتر وارد می­‌کند، سبب قطع و وصل شدن این اتصالات خواهد شد و در آخر یک فرکانس الکتریکی را ایجاد می‌کند.

ساختار و اجزاء فلومتر

آشنایی با برندهای فلومتر پکیج

انتخاب فلومتر پکیج با کیفیت مطلوب و مناسب یکی از آیتم‌های با اهمیتی است که قبل از آن نیاز دارد تا شما به‌خوبی بدانید فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد. فلومتر باکیفیت حتی بر روی عملکرد پکیج تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث افزایش بازدهی و طول عمر دستگاه خواهد شد. در این شرایط نیازی نیست که هفته‌ای یک‌بار فلومتر خود را تعمیر یا تعویض کنید.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

امروزه، تولیدکننده‌های زیادی هستند که برندهای مختلفی از فلومتر را تولید کرده و وارد بازار می‌کنند. در این بخش قصد داریم تا یکسری از برندها و مارک‌های خوب که تا به امروز طرفداران زیادی داشته‌اند را به شما معرفی کنیم:

  1. فلومتر پکیج ایساتیس
  2. فلومتر پکیج ایران رادیاتور (آشنایی با ارورهای پکیج ایران رادیاتور)
  3. فلومتر پکیج گلدیران
  4. فلومتر پکیج بوتان (آشنایی با کدهای خطای پکیج بوتان)
  5. فلومتر یا دبی سنج پرلا
  6. فلومتر پکیج بوتان مدل پرلا (آشنایی با روند نصب پکیج بوتان مدل پرلا)

طریقه تعویض فلومتر پکیج

فلومتر، دما و حجم آب مصرفی موجود در سیستم‌های گرمایشی نظیر پکیج و آبگرمکن را اندازه‌گیری و تنظیم کرده و برای سنجش میزان آب از TNC استفاده می‌کند.

گاهی اوقات ممکن است عملکرد فلومتر پکیج هم مانند سایر قطعات به مرور دچار ایراد شود و به تعمیر نیاز داشته باشد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند برای فلومتر رخ دهد، نشتی بلوک هیدرولیک و سایر اتصالات آن است.

برای تعمیر و تعویض فلومتر فرسوده لازم نیست که آن را با زحمت از دستگاه خارج کنید؛ تنها کافی‌ست فلومتر جدید را در قسمت اتصالی آب سرد نصب نمایید.

آشنایی با برندهای فلومتر پکیج

چه عواملی بر انتخاب فلومتر پکیج تاثیر می‌گذارد؟

برای انتخاب فلومتر مناسب و خوب برای سیستم گرمایشی خود (پکیج یا آبگرمکن) باید موارد و ریزفاکتور‌هایی را در نظر داشته باشید تا یک فلومتر مناسب و باکیفیت را برای پکیج خود برگزینید.

عوامل مهمی که در برگزیدن فلومتر پکیج مناسب تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • توجه به نوع سیال (مایع، گاز)
  • در نظر گرفتن جریان و دامنه جریان
  • توجه به فرآیند شرایط مانند فشار و دما
  • سایز لوله و مناسب بودن آن
  • در نظر گرفتن هزینه

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی پاسخ این سوال که فلومتر پکیج چیست پرداختیم تا شما در روند تعویض یا تعمیر فلومتر پکیج با هیچ چالشی مواجه نشوید.
فراموش نکنید که تیم تعمیرکار پکیج آچاره به‌منظور سرویس و تعمیر پکیج در کنار شما خواهند بود. کافی‌ست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید