علل استارت نخوردن ماشین – برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره

برق خودروخودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد قبل از تماس با یدک‌کش، بهتر است علل استارت نخوردن ماشین خود را بررسی کنید. ممکن است باتری ماشین خالی شده باشد یا دینام خراب باشد. همچنین امکان دارد ایرادات فیوز یا تسمه تایم دلیل استارت نخوردن ماشین باشند.در هر صورت نگران نباشید؛ چون پیدا کردن علت اینکه برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره سختی نیست.

گذشته از موارد فنی که ذکر کردیم دلایل زیادی وجود دارد که مانع از روشن شدن خودرو می‌شوند. قبل از درخواست کمک، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید؛

  • اول مطمئن شوید که فرمان قفل نباشد. در اینصورت مشکل را با حرکت دادن فرمان از یک طرف به سمت دیگر حین چرخاندن سوییچ در استارت، برطرف کنید.
  • در مرحله دوم از خالی نبودن باک بنزین مطمئن شوید. زیرا باک خالی هم می‌تواند یکی از علل استارت نخوردن ماشین باشد که ممکن است به آن توجه نکرده باشید.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر در خصوص حل مشکل استارت نخوردن ماشین با مجله آچاره همراه باشید.

شما می‌توانید جهت دریافت خدمات تخصصی تعمیر خودرو در محل و همچنین اعزام مکانیک سیار ماشین در محل تهران، روی لینک‌ها کلیک کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. متخصصان و تعمیرکاران ممتاز آچاره در اسرع‌وقت جهت حل مشکل در محل حاضر خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • باتری خراب یکی از رایج‌ترین مشکلات خودرو است که به استارت نخوردن خودرو منجر می‌شود.
  • اولین چیزی که برای عیب‌یابی استارت نخوردن خودرو باید بررسی کنید باتری است.
  • آلترناتور یا دینام وظیفه شارژ باتری در حین کارکرد موتور را بر عهده دارد. اگر دینام خراب باشد ممکن است باتری برای روشن کردن موتور شارژ کافی نداشته باشد.
  • سیستم جرقه‌زنی وظیفه راه‌اندازی موتور را بر عهده دارد و اگر به‌درستی کار نکند، خودرو استارت نمی‌خورد.

مکانیسم استارت خودرو

قبل از بررسی علل استارت نخوردن خودرو بهتر است با مکانیسم آن آشنا شویم. استارت خودرو موتور الکتریکی کوچک اما قدرتمندی است که دنده استارت کوچکی را می‌چرخاند. زمانی که سوئیچ را می‌چرخانید نیرو به استارت ارسال شده و دنده استارت با موتور درگیر می‌شود.

در نهایت استارت خودرو روشن می‌شود و صدای روشن شدن موتور خودرو هر راننده‌ای را خوشحال می‌کند. زمانی که استارت خودرو با کلید یا فشار دکمه فعال می‌شود، ولتاژ باتری به سیم پیچ احتراق را فعال می‌کند تا جرقه در موتور ایجاد شود. جرقه موتور از سیم‌پیچ یا سیم‌پیچ‌ها به سمت شمع‌ها هدایت می‌شود تا بنزین مشتعل شده و خودرو روشن شود.

رفع استارت نخوردن ماشین

برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره : بررسی علل استارت نخوردن ماشین

برای بررسی این موضوع که چرا خودرو استارت نمی خورد لازم است که چندین قطعه بازبینی شوند. در ادامه خلاصه‌ای از مشکلات رایج و راهکارهایی که می‌توانید برای رفع علل استارت نخوردن خودرو انجام دهید را مرور می‌کنیم؛

1. باتری خراب است

باتری ماشین قطعه الکتریکی مهمی است که نیروی لازم برای راه‌اندازی وسیله‌نقلیه را ذخیره می‌کند. اگر باتری ماشین تمام شده باشد روشن نمی‌شود و خودرو استارت نمی‌خورد.

حالا از کجا بفهمیم باتری ماشین خالی شده. اگر حین استارت زدن، صدای چرخش موتور را نمی‌شنوید یا چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شوند، احتمالا باتری خودرو خراب شده است.

اگر در روزهای سرد نمی‌توانید ماشین را روشن کنید، چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند یا کار نمی‌کنند و روی داشبورد نماد باتری را می‌بینید باید به فکر عیب‌یابی باتری خودرو باشید. توجه داشته باشید که تاثیر باتری ضعیف بر خودرو عملکرد آن را مختل می‌کند و تعویض باتری می‌تواند شما را در رفع استارت نخوردن ماشین کمک کند.

چرا خودرو استارت نمی خورد

2. اتصال بد باتری وجود دارد

اگر کابل‌های باتری خودرو پاره یا شل شده باشند ماشین شما استارت نمی‌خورد. یکی دیگر از علل استارت نخوردن ماشین خوردگی ترمینال باتری است که باعث مسدود شدن جریان برق می‌شود.

در این حالت متوجه می‌شوید که برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخورده.برای حل مشکل نکات زیر را در نظر بگیرید؛

  • ابتدا ماشین را خاموش کنید.سپس سعی کنید اتصالات کابل را در ترمینال باتری بچرخانید. اگر حرکت می‌کنند ترمینال‌های باتری شل هستند و باید آنها را محکم کنید.
  • اگر شل نیستند اما خورده یا کثیف شده‌اند باید ترمینال‌های باتری را قبل از اتصال مجدد تعویض یا تمیز کنید. این کار مستلزم کار با ابزارهای فلزی در اطراف باتری خودرو است. پس بهتر است برای ایمنی از خوردگی باتری آن را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

3. آلترناتور یا دینام خراب است

یکی دیگر از اجزای الکتریکی خودرو دینام یا آلترناتور است. این قطعه ژنراتوری است که وظیفه توزیع برق به خودرو و شارژ مجدد باتری را بر عهده دارد. اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد، اما باتری سالم است به‌احتمال زیاد دینام خراب شده است.

خرابی دینام یکی دیگر از مشکلات سیستم باتری است که دلیل استارت نخوردن ماشین شما محسوب می‌شود. حالا برای تشخیص این مشکل چه کارهایی باید انجام دهیم؛

برای رفع استارت نخوردن ماشین پراید، سمند، پژو باید چندین قطعه را چک کنید. برای مثال لایت گنبدی یا سایر چراغ‌های داخلی خودرو ممکن است روشن و سپس کم نور شوند. نماد باتری یا چراغ چک موتور ممکن است روشن شود. بوی سوختگی حس می‌کنید چون دینام با تسمه درگیر شده است.

برای عیب‌یابی مشکل و رفع علل استارت نخوردن ماشین، قطعات خودرو را دقیق بررسی کنید. اگر دینام خراب شده باشد نیاز به تعویض دارد. گاهی‌اوقات حتی ممکن است به باتری ماشین آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است آن را در اسرع‌وقت بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

دلیل استارت نخوردن ماشین

4. دنده در حالت پارک یا خنثی نیست

اگر ماشین در دنده باشد روشن نمی‌شود؛ بنابراین دنده باید در پارک یا خنثی باشد. برای حل این مشکل دنده را در حالت خنثی قرار دهید و ببینید آیا ماشین شما روشن می‌شود یا خیر. همچنین می‌توانید فشار دادن پدال ترمز را امتحان کنید.

اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است پدال کلاچ را فشار دهید. اگر مشکل برطرف نشد برای عیب‌یابی آن بهتر است با تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید.

5. فیوز سوخته یا خراب شده است

فیوزهای خودرو قطعاتی هستند که از سیم‌کشی برق خودرو محافظت می‌کنند. خرابی فیوزها یکی از چندین علل استارت نخوردن ماشین به‌شمار می‌رود.

فیوز آسیب‌دیده یا سوخته مانع رسیدن برق به رله استارت می‌شود. جریان برق برای تامین جرقه، احتراق و قدرت حرکت وسیله‌نقلیه لازم است. اگر دانش فنی درباره خودرو دارید جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید. سپس فیوز سوخته یا سیم‌های آسیب دیده را بررسی کنید.

اگر متوجه شدید ایراد از فیوز است در خصوص نحوه تعویض فیوز ماشین با مکانیک تماس بگیرید. این کار نیاز به دانش فنی و الکترونیکی دارد و بهتر است توسط افراد متخصص انجام شود!

6. سوئیچ استارت خراب شده است

سوئیچ استارت وظیفه انتقال برق از باتری خودرو به اجزای خودرو را دارد. زمانی که سوئیچ خراب باشد هیچ برقی در موتور استارت یا سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد و ماشین شما روشن نمی‌شود.

علائم خرابی سوئیچ استارت شامل موارد زیر است:

  • وسیله‌نقلیه استارت نمی‌‌خورد.
  • سوئیچ ماشین نمی‌چرخد.
  • هیچ صدایی از موتور نخواهید شنید.
  • داشبورد خودرو ممکن است سوسو بزند.

علاوه‌بر موارد بالا سیستم ایمنی خودرو هم یکی از علل استارت نخوردن ماشین است. این ویژگی فرمان را قفل می‌کند تا از هر حرکت تصادفی جلوگیری شود. تنها کاری که در این حالت باید انجام دهید این است که هنگام چرخاندن سوئیچ فرمان را در هر دو جهت حرکت دهید.

اگر مطمئن هستید سوئیچ استارت خراب شده و باتری یا دینام سالم هستند برای حل مشکل با تعمیرکار تماس بگیرید.

رفع استارت نخوردن ماشین

7. خرابی شمع یا درپوش روتور توزیع‌کننده معیوب

ماشین شما به نسبت هوا به سوخت مناسب و جرقه‌ی الکتریکی نیاز دارد تا سیستم احتراق راه‌اندازی شود. اگر باتری ماشین درست است و سوخت کافی در باک بنزین دارید ولی خودروی شما هنوز روشن نمی‌شود به‌‌احتمال زیاد خرابی شمع دلیل استارت نخوردن ماشین شما است.

خرابی شمع از احتراق سوخت جلوگیری می‌کند و خودرو استارت نمی‌خورد. در ادامه علائم خرابی شمع خودرو را با هم بررسی می‌کنیم؛

  • مصرف سوخت بالا
  • مسائل مربوط به شتاب خودرو
  • خاموش شدن موتور
  • صدای خشن موتور خودرو در دورهای آرام

علاوه‌بر خرابی شمع درپوش توزیع‌کننده یا روتور هم ممکن است شکسته باشد. توزیع‌کننده مسئول تنظیم برق به شمع‌هایی است که بنزین را می‌سوزانند. روتور جریان ولتاژ بالا را هم از سیم‌پیچ احتراق به شمع‌ها هدایت می‌کند.

حالا اگر درپوش توزیع‌کننده محکم نباشد یا روتور به‌درستی کار نکند جرقه ایجاد نخواهد شد. علائم خرابی شمع به‌راحتی قابل تشخیص نیست و اغلب همراه با مشکلات دیگر اجزای خودرو رخ می‌دهند.

برای عیب‌یابی مشکل بهتر است وسیله‌نقلیه خود را به مکانیک حرفه‌ای نشان دهید. با این کار مطمئن می‌شوید که شمع‌های جرقه‌زن، درپوش توزیع‌کننده یا حتی سیم‌پیچ احتراق آسیب‌ دیده‌اند یا خیر.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

8. تسمه تایم نیاز به تعویض دارد

تسمه تایم یکی از اجزای داخلی موتور و نوار لاستیکی است که بادامک و میل لنگ موتور را در زمان مناسب می‌چرخاند. اگر تسمه تایم خراب شود موتور ماشین استارت نمی‌خورد. در این شرایط ممکن است صدای درگیر شدن موتور استارت یا حتی صدای تیک تاک را از زیر کاپوت بشنوید.

این مشکل خیلی رایج نیست؛ اما تسمه تایم ممکن است در حین کار کردن موتور خودرو پاره شود و به موتور آسیب برساند. تعمیر و تعویض تسمه تایم بهترین راه برای رفع علل استارت نخوردن ماشین محسوب می‌شود.

9. مسدود شدن فیلتر سوخت

فیلترهای سوخت به حذف زباله‌ و ذرات زنگ‌زدگی سوخت کمک می‌کنند تا بنزین تمیز از مخزن گاز به انژکتور سوخت برسد. از آنجایی که وظیفه این فیلترها جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و سایر آلودگی‌ها به داخل موتور است امکان مسدود شدن آن‌ها خیلی بالا است.

برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره | علل استارت نخوردن ماشین

مسدود شدن کامل فیلتر سوخت یکی از مهم‌ترین علل استارت نخوردن ماشین به‌شمار می‌رود. اگر نازل انژکتور سوخت با زباله یا زنگ‌زدگی مسدود شود موتور به‌دلیل کاهش فشار سوخت، هیچ سوختی از باک سوخت دریافت نمی‌کند.

برای بررسی این مشکل باید از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنید تا خطر تجمع زباله در سیستم سوخت خودرو را به حداقل برسانید. فیلترهای بنزین باید قبل از مسدود شدن کامل تعویض شوند. به این ترتیب می‌توانید مشکل استارت نخوردن خودرو با به آسانی حل کنید.

جمع‌بندی

همانطور که شرح دادیم مشکلات زیادی را می‌توان به‌عنوان علل استارت نخوردن ماشین در نظر گرفت. گاهی مشکل از باتری خالی، دینام خراب، سوختن فیوز یا پمپ سوخت معیوب است؛ گرچه بیشتر علائم کاملاً مشابه هستند.

با این حال برخی از علل استارت نخوردن ماشین کاملا تخصصی هستند و باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی شوند. امیدواریم این مقاله در جهت رفع مشکل استارت نخوردن خودرو اطلاعات مفیدی ارائه کرده باشد.

سوالات متداول

چه مشکلاتی می‌تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود؟

اگر وسیله‌نقلیه شما استارت نمی‌خورد معمولاً به‌دلیل خرابی باتری، شل شدن یا خوردگی کابل‌های اتصال، خرابی دینام یا مشکل در استارت است.

چرا ماشین من استارت نمی‌خورد؟

اگر ماشین شما اتوماتیک است بررسی کنید که در پارک یا خنثی قرار باشد. اگر ماشین شما در دنده است استارت نمی‌خورد. اما اگر در پارک یا خنثی است و باز هم روشن نمی‌شود ممکن است سوئیچ ایمنی خراب شده باشید.

آیا کم بودن روغن موتور می‌تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود؟

اگر سطح روغن موتور پایین باشد مانع روانکاری مناسب اجزای حیاتی داخل موتور شده و باعث خرابی موتور، آسیب دیدن قطعات و استارت نخوردن خودرو می‌شود.

3.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید