6 دلیل کدر شدن فرش که باید از آن پرهیز کنید!

نظافت و شستشوقالیشویی

فرش در زندگی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش بسیار مهمی از دکوراسیون منزل را تشکیل می‌دهد. به عبارتی دیگر، می‌توان گفت که فرش‌ها نقش عمده‌ای در زیبایی منازل دارند و تیره‌ شدن و کدر شدن آن‌ها، خانه را بی‌روح و نامرتب جلوه می‌دهد. 

رفت ‌و ‌آمد‌ها و پا‌خوردن‌های زیاد و همین‌طور گرد و خاک، درطول زمان باعث کدر شدن فرش می‌شود. تمامی این عوامل درکنار هم باعث می‌شود که فرش‌ها پس از مدتی، دیگر مانند روز‌های اول خود درخشندگی نداشته باشند.

با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل کدر شدن فرش بپردازیم.

علل مختلف کدر شدن فرش پس از شستشو

دلایل کدر شدن فرش متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر می‌خواهید فرش‌هایتان دیر‌تر کدر شوند و عمر بیش‌تری داشته باشند، پیشنهاد ما این است که حداقل هفته‌ای 2 بار سطح فرش را با جارو‌برقی تمیز کنید. ترجیحا زمانی که در خانه هستید و مهمان ندارید، سطح فرش را با یک رو‌فرشی بپوشانید تا کم‌تر در معرض آفتاب قرار بگیرد.

قرار‌گرفتن زیاد در معرض آفتاب باعث کاهش درخشندگی فرش می‌شود. در این قسمت 5 دلیل کدر شدن فرش پس از شست‌و‌شو را شرح می‌دهیم:

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

6 دلیل کدر شدن فرش که باید از آن پرهیز کنید!

1. عدم غبارگیری فرش

برای غبارگیری باید با جاروی دستی یا برقی، قسمت‌های مختلف فرش را گردگیری کنید. باقی‌مانده‌های ذرات ریز گرد و خاک، حتی اگر از نظر شما کم باشد، در عمق فرش نفوذ می‌کند. گردگیری کردن فرش قبل از شست‌و‌شو، می‌تواند روی کمتر کدر شدن فرش تاثیر داشته باشد.

غبارگیری فرش

2. خیس‌کردن نادرست فرش

بهترین دمای آب برای خیس کردن فرش، آب ولرم است. عدم‌توجه به همین جزئیات کوچک، می‌تواند از دلایل کدر شدن فرش باشد. برخی از افراد فکر می‌کنند اگر فرش را با آب داغ بشویند، به پاکیزگی بیش‌تر فرش کمک کرده‌اند. این تصور کاملا غلط و اشتباه است؛ آب داغ باعث آسیب رساندن به الیاف فرش و رنگ‌پریدگی آن می‌شود.

از خیس‌کردن فرش به مدت زیاد به‌شدت پرهیز کنید تا فرش کدر نشود. پس از این‌که فرش به خوبی خیس شد، شروع به شستن فرش کنید.

کدر شدن فرش

3. عدم‌استفاده از شوینده مناسب

استفاده از شوینده‌های نا‌مناسب یکی از مهم‌ترین  دلایل کدر شدن فرش است. تمامی شوینده‌های شیمیایی دارای خواص قلیایی و اسیدی هستند که فرش را کدر کرده و به آن صدمه می‌زنند. در هنگام نظافت و شست‌و‌شوی فرش، بهتر است از شوینده‌هایی که خاصیت خنثی دارند، استفاده کنید.

از آن‌جایی که ممکن است شما مهارت شناخت شوینده‌های خنثی و مناسب فرش را نداشته باشید، بهتر است فرش را به یک قالی‌شویی معتبر بسپارید، تا آن‌جا با یک شوینده مناسب فرش را بشویند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

شستشوی صحیح فرش

4. آبگیری اشتباه فرش و نداشتن مهارت در آن

آب‌گیری فرش از مهم‌ترین مراحل شستن فرش است. اگر شما در خانه اقدام به شستن فرش کنید، ممکن است مهارت لازم برای آب‌گیری را نداشته باشید. وقتی هم که نتوانید به درستی این‌کار را انجام دهید، مقدار زیادی رطوبت در بافت فرش شما باقی می‌ماند. همین اتفاق می‌تواند از دلایل کدر شدن فرش و زرد شدن آن باشد.

در کارخانه‌های قالی‌شویی، به دلیل این‌که از ماشین‌های فرش‌شویی برای اکثر مراحل استفاده می‌شود، پس جای نگرانی نیست.

آب‌گیری اشتباه

5. نداشتن مهارت در خشک کردن فرش

یکی از دلایل کدر شدن فرش، خشک‌کردن غیر‌اصولی فرش در محیط‌های در معرض دود و آلودگی است. همیشه موقع خشک‌کردن فرش، آن را در محیطی گرم و جایی که نور آفتاب باشد خشک کنید. البته فراموش نکنید که فرش را همیشه به پشت بخوابانید و روی فرش را مستقیما جلوی نور آفتاب قرار ندهید. این‌کار باعث رنگ پریدگی و کدر شدن فرش می‌شود.

6. عدم رسیدگی به فرش از دلایل کدر شدن فرش

یکی از دلایل کدر شدن فرش، رسیدگی نکردن به فرش است. برای داشتن یک فرش سالم باید حداقل 6 ماه یک‌بار آن را بشویید تا سالم بماند و عمر بیشتری داشته باشد. برخی از افراد شستن فرش را هر‌چند‌سال یک‌بار انجام می‌دهند که این خود به فرش آسیب می‌زند. رفت‌و‌آمد‌های زیاد روی فرش نیز می‌تواند روی کدر شدن فرش، تاثیر زیادی داشته باشد.

اگر شما از رو‌فرشی استفاده نکنید، پس از مدتی شاهد کدر شدن فرش‌هایتان خواهید بود. زندگی در شهر‌های پر‌جمعیت به‌دلیل آلودگی و وجود دی‌اکسیدکربن و دی‌اکسیدگوگرد در هوا، از دلایل کدر شدن فرش است. نور مستقیم خورشید، راه رفتن روی فرش با کفش و… هم از علل کدر شدن فرش است.

کدر شدن فرش پس از شستشو

روش‌های جلوگیری کدر شدن فرش و براق‌ کردن آن

اول از همه چندین روش برای جلوگیری از کدر شدن فرش را ذکر می‌کنیم و در ادامه به بررسی روش‌هایی برای براق کردن فرش می‌پردازیم.

  • دادن کف پوش‌ها به قالی‌شویی برای شستن و ترمیم‌کردن فرش به شکل دوره‌ای
  • استفاده کردن از روفرشی‌های مناسب
  • باز نکردن پنجره‌ها در روز‌هایی که هوا گرد و غبار دار
  • به‌کار بردن یک روتین برای گردگیری و رسیدگی به فرش‌ها
  • اجتناب کردن از قراردادن فرش در معرض نور مستقیمی خورشید به مدت زیاد

تمام موارد بالا، از کدر شدن فرش جلوگیری می‌کنند. حال می‌خواهیم با راهکار حل مشکل تیره شدن فرش، شما را از شر تیرگی فرش راحت کنیم.

برای رفع علت تیره شدن فرش، هر‌چند‌روز یک‌بار با جاروبرقی، گرد و خاک‌های روی سطح فرش را تمیز کنید. پس از آن اگر روی فرش لکه‌ای ظاهر شد، سعی کنید با یک دستمال آن را تمیز کنید. در‌نهایت قسمت‌های کدر فرش را با یک شامپو ‌فرش دستمال بکشید.

شامپو‌فرش‌ها به‌دلیل خاصیت ضد‌ قلیایی که دارند، راهکار حل مشکل تیره شدن فرش هستند. هم‌چنین شامپو ‌فرش به بافت و الیاف فرش آسیب نمی‌رساند و فرش را بسیار تمیز و براق می‌کند.

دلایل کدر شدن فرش

راهکار حل مشکل تیره شدن فرش چیست و باید چه اقدامی انجام داد؟

 تیره شدن فرش به دلیل عوامل متعددی رخ می‌دهد. البته که فرش‌ها به‌صورت خود‌به‌خود و پس از مدتی، دچار تیرگی می‌شوند. عواملی مثل عدم‌رسیدگی به فرش، پا‌خوردن زیاد، نشستن طولانی‌مدت روی فرش و ریختن مواد‌غذایی و نوشیدنی روی فرش، از علل متعدد تیرگی و لک‌ شدن فرش است. در این بخش چند راهکار حل مشکل تیره‌ شدن فرش و زدودن لکه‌ها را ذکر کردیم:

  • لکه‌های قابل برداشت را با وسیله‌ مناسب از روی فرش جدا کنید.
  • محلول سرکه و جوش شیرین و شامپو‌فرش را روی محل لکه و تیرگی بریزید.
  • این ترکیب را با آب ولرم درست کنید.
  • به کمک یک پارچه تمیز آغشته به الکل یا تینر، لکه را تمیز کنید.
  • پارچه را داخل محلول ببرید و روی لکه مالش دهید.
  • از یک پارچه خشک ترجیحا سفید، برای خشک کردن لکه استفاده کنید.
  • منتظر بمانید تا محل مرطوب خشک شود و بعد جارو‌برقی بکشید.

دلایل کدر شدن فرش منزل

آیا جاروبرقی کشیدن برای رفع کثیفی و تیرگی فرش مؤثر است؟

جاروبرقی نکشیدن می‌تواند از دلایل کدر شدن فرش باشد. جاروبرقی در تمیز شدن فرش و کشیدن گرد و غبار‌ها تاثیر زیادی دارد. جذب گرد ‌و ‌خاک با جارو‌برقی باعث عدم‌تیرگی فرش و در‌نتیجه زیبایی و درخشندگی آن می‌شود. البته آشنا بودن با اصول درست جارو‌کشیدن به تمیزی فرش کمک زیادی می‌کند و جارو‌کشیدن ساده، دردی را دوا نمی‌کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جارو کشیدن اصولی

جارو‌برقی کشیدن اصولی حتی روی افزایش عمر‌مفید فرش اثر می‌گذارد. جارو‌کردن آشغال‌ها و کثیفی‌های روی فرش، باعث زیبا‌تر جلوه‌ دادن فرش می‌شود. برای جاروی اصولی باید موتور جارو را روی درجه زیاد تنظیم کنید. سپس آن را در تمام جهات بکشید تا کثیفی‌ها از روی فرش جمع شود. پس جارو‌برقی اصولی یک راهکار حل مشکل تیره شدن فرش و نو شدن آن به حساب می‌آید. 

نتیجه‌گیری

فرش یکی از مهم‌ترین المان‌های هر خانه ایرانی به شمار می‌رود. فرش در فرهنگ و سنت ما جایگاه ویژه و با‌ارزشی دارد. از این‌رو باید بتوانیم با نگه‌داری و مراقبت از آن، کاری کنیم که کمتر دچار آسیب شود. کدر شدن فرش یک اتفاقی است که بعد از مدتی برای تمامی فرش‌ها اتفاق می‌افتد.

در این مقاله با بررسی دلایل کدر شدن فرش، توضیح دادیم که به چه علتی فرش‌ها دچار تیرگی و کدر بودن می‌شوند. هم‌چنین با بررسی علت تیره شدن فرش و ارائه راهکار حل مشکل تیره شدن فرش، توضیح دادیم که چگونه از فرش خود مراقبت کنید.

برای نظافت فرش و منزل خود، می‌توانید از نیروهای مجرب آچاره کمک بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا