روش تمیز کردن کاغذ دیواری بدون آسیب زدن به آن

نظافت و شستشوکاغذ دیواری

در این مقاله از مجله آچاره، ارائه‌دهنده گسترده‌ترین خدمات و تعمیرات منزل، در سه گام ساده به شما روش تمیز کردن کاغذ دیواری را یاد خواهیم داد. این روش برای پاك كردن دوده از كاغذ ديواري و پاك كردن خودكار از كاغذ ديواري نیز مفید است.

معمولا مدتی که از بازسازی تخصصی ساختمان – نصب کاغذ دیواری می‌گذرد گرد و غبار و دوده روی آن می‌نشیند و نیاز به تمیزکاری پیدا می‌کند. از طرفی اصطلاح «کاغذ دیواری قابل شستشو» بعضی افراد را به اشتباه می‌اندازد و باعث می‌شود از روش‌های نادرست برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنند. در ادامه به شما یاد می‌دهیم خیلی راحت حتی لکه‌های چربی و خون را هم از کاغذ دیواری پاک کنید بدون اینکه به آن هیچ آسیبی وارد شود.

 گام اول تمیز کردن کاغذ دیواری

موارد مورد نیاز برای شروع نظافت منزل و کاغذ دیواری‌ها:

  1. پارچه میکروفیبر
  2. جارو یا طی پارچه‌ای دسته بلند
  3. جاروبرقی
  4. سطل بزرگ
  5. مایع ظرفشویی
  6. اسفنج سلولزی
  7. دستکش
  8. مایع ‌سفیدکننده
  9. سرکه سفید
  10. گوش پاکن
  11. حوله خشک

قبل از شروع لازم است بدانید نوع کاغذ دیواری در تمیز کردن آن بخصوص پاك كردن دوده از كاغذ ديواري بسیار مهم است. شما باید حتما نوع کاغذ دیواری منزل خود را بدانید (برای آشنایی با انواع کاغذ دیواری و تشخیص نوع آن کلیک کنید.)

فارغ از اینکه جنس کاغذ دیواری شما چیست باید حداقل هر دو ماه یک بار با دستمال میکروفیبر خشک آن را گردگیری کنید. برای تمیز کردن کاغذ دیواری در نقاط بلند و نزدیک سقف پارچه به جاروی دسته بلند یا طی پارچه‌ای وصل کنید و گردگیری کنید. از سَری برس‌دار جاروبرقی هم که برای تمیز کردن سطوح ظریف استفاده می‌شود می‌توانید استفاده کنید.

البته سَری جابروقی نباید زبر باشد چون ممکن است کاغذ دیواری را خش انداخته و به آن آسیب بزند. ابتدا از سقف شروع کنید و به‌طور ردیفی از بالا به پایین جارو بکشید.

دستی در حال تمیز کردن کاغذ دیواری با جاروبرقی

برای جلوگیری از لکه شدن کاغذ دیواری  هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری وینیل (که قابل شست و شو است) حتما قبل از هر کاری گردگیری کرده یا جاروبرقی بکشید. چون اگر از آب و صابون استفاده کنید گرد و غبار و تار عنکبوت گل آلود می‌شود و کار تمیز کردن خیلی سخت می‌شود.

گام دوم تمیز کردن کاغذ دیواری: تمیزکاری با آب و صابون

حتما حواستان باشد که این مرحله فقط و فقط برای کاغذ دیواری‌های وینیل و فایبرگلاس است. در یک سطل 4 لیتر آب را با یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی مخلوط کنید. سپس یک اسفنج نرم که سطح کاغذ دیواری را نمی‌خراشد بردارید و در سطح فرو ببرید ولی آبش را کامل بگیرید.

اسفنج نباید به هیچ وجه خیس باشد. بسیاری از لکه‌های چربی و دوده با همین کار از بین خواهد رفت حتی اگر کاغذ دیواری در آشپزخانه باشد. البته ممکن است لکه کپک از بین نرود. بهتر است بلافاصله دیوار را با حوله نرم خشک کنید. اگر جایی از کاغذ دیواری لکه شده بیشتر آن نقطه را با اسفنج تمیز کنید اما فشار وارد نکنید. در گام بعدی سراغ لکه‌هایی که باقی مانده خواهید رفت.

گام سوم تمیز کردن کاغذ دیواری: سراغ لکه‌های باقی مانده بروید!

اولین کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که نوع لکه را تشخیص دهید و طبق دستورالعمل‌هایی که در ادامه آمده بروید.

پاک کردن سیاهی و جای اثر انگشت روی کاغذ دیواری وینیل

 استفاده از پاک‌کن بهترین راهکار است! فقط از استفاده از پاک‌کن‌های عطری و رنگی خودداری کنید. از یک پاک‌کن ساده سفید رنگ استفاده کنید.

نکته: حتما کاغذ دیواری خشک باشد. هرگز بلافاصله بعد از تمیز کردن با آب و صابون روی کاغذ دیواری پاک‌کن نکشید.

پاک کردن لکه‌های آب و چربی در انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌های وینیل تحمل استفاده از ‌پاک‌کننده‌های شیمیایی ملایم را دارند اما در سایر انواع کاغذ دیواری باید محتاط بود. بهتر است در صورت امکان به کاتالوگ یا سایت تولید کننده کاغذ دیواری سر بزنید و نکات مهمی که در مورد استفاده از مواد شیمیایی آمده است را مطالعه کنید.

اگر کاغذ دیواری شما قدیمی است یا سازنده آن را نمی‌شناسید قبل از اینکه بخواهید لکه بزرگی را پاک کنید، نقطه کوچکی را در محلی که در دید نیست انتخاب کرده (مثل پشت مبل یا نزدیک کف اتاق) و پاک‌کننده را روی نقطه‌ای از آن تست کنید.
توصیه می‌کنیم هنگام بازسازی ساختمان و نصب کاغذ دیواری مقداری از آن را نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید روی آن تست لکه‌بری انجام دهید.
گوش پاکنی برداشته و آن را آغشته با محلول پاک‌کننده‌ای مثل ‌سفیدکننده کنید و روی لکه بکشید. 3 الی 5 دقیقه بگذارید روی آن باقی بماند و بعد با یک اسفنج مرطوب پاک کنید. اگر بعد از اتمام تست و خشک شدن از نتیجه کار راضی بودید می‌توانید اقدام به لکه‌برداری کاغذ دیواری کنید.

روش دیگری هم برای از بین بردن لکه چربی وجود دارد که اگر لکه تازه باشد خوب جواب می‌دهد. چند لایه حوله کاغذی آشپزخانه روی لکه بگذارید و اتو را با کمترین حرارت روشن کنید. بخار اتو را قطع کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید. بخش زیادی از چربی به‌راحتی جذب حوله کاغذی می‌شود.

گردگیری دیوار خانه با جاروی دسته بلند

از بین بردن لکه آب و کپک روی کاغذ دیواری وینیل

پاک کردن لکه کاغذ دیواری با سرکه سفید یکی از روش‌های موثر و آسان است در دسترس همه است. برای از بین بردن جای کپک، سرکه سفید و مایع ‌سفیدکننده هر دو مناسب هستند. پیشنهاد آچاره به شما این است که اول از محلول رقیقی از آب و سرکه سفید شروع کنید. اگر پاک کردن لکه کاغذ دیواری با سرکه سفید اثرساز نبود میزان سرکه را بیشتر کنید یا از ‌سفیدکننده استفاده کنید.
به این ترتیب که یک چهارم فنجان ‌سفیدکننده را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. ابتدا محلول را با گوش پاک کن به روشی که توضیح داده شده تست کنید و اگر همه چیز خوب بود روی لکه بزنید.

دقت کنید که محلول نباید بیش از 5 الی 10 دقیقه روی کاغذ دیواری بماند. اگر لکه پاک نشد بیشتر ماندن محلول روی آن فایده‌ای ندارد و فقط باعث آسیب دیدن کاغذ دیواری می‌شود. باقی‌مانده ‌سفیدکننده را با یک اسفنج تمیز و مرطوب برداشته و دیوار را با حوله خشک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری : پاک کردن لکه خاک یا چربی از کاغذ دیواری فایبرگلاس

باز هم سراغ پاک کردن لکه کاغذ دیواری با سرکه سفید می‌رویم. نصف فنجان سرکه سفید را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را روی قسمت لکه شده قرار داده و در همان جهتی که طرح کاغذ دیواری قرار دارد بکشید. مواد باقی مانده روی سطح دیوار را با اسفنج آغشته به آب پاک کنید و با حوله خشک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری با لکه خون

لکه خون یکی از سر سخت‌ترین لکه‌ها است. البته اگر اندازه آن کوچک باشد به راحتی پاک می‌شود اما لکه‌های بزرگ‌تر ممکن است هیچ وقت پاک نشوند. بعضی افراد پیشنهاد می‌کنند از نوشابه برای پاک کردن لک خون استفاده کنید اما تجربه ما نشان می‌دهد نتیجه خوبی بدست نمی‌آید.

یادتان باشد اگر خواستید از نوشابه استفاده کنید حداقل از نوع بی رنگ باشد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سراغ پاک کردن لکه کاغذ دیواری با سرکه سفید بروید. اگر اثر بخش نبود سراغ پاک کننده شیمیایی هیدروژن پر اکسید برویم.

ابزار مورد نیاز برای تمیز کردن کاغذ دیواری

هیدروژن پر اکسید یا آب اکسیژنه چیست و از کجا باید آن را تهیه کرد؟

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه مایعی بی رنگ با طعم تلخ است. این ماده ناپایدار است و اگر گرم شود به راحتی به اکسیژن و آب تجزیه می‌شود. بیشترین کاربرد هیدروژن پر اکسید در محصولات آرایشی و بهداشتی، تصفیه آب و ‌سفیدکننده در صنعت کاغذ سازی است.

بعضی به اشتباه فکر می‌کنند هیدروژن پراکسید همان مایع ‌سفیدکننده یا وایتکس است؛ اما اینطور نیست. فرمول وایتکس یا آب ژاول هیپوکلریت سدیم است که کاملا با آب اکسیژنه فرق دارد.

آب اکسیژنه ۳ درصد را می‌توان از فروشگاه‌های عرضه مواد شیمیایی تهیه کرد. حتما قبل از پاک کردن دیوار با آب اکسیژنه با گوش پاک کن آن را روی یک نقطه از دیوار تست کنید و اجازه ندهید زیاد روی دیوار بماند چون ممکن است باعث کمرنگ و یا حتی بی رنگ شدن آن شود.

شستن کاغذ دیواری با وایتکس

شستن کاغذ دیواری با وایتکس یکی از روش‌های معمول برای تمیز کردن و لکه بری کاغذ دیواری است. وایتکس یک محلول تمیزکننده قوی است که معمولاً برای شستشوی سطوح دیواری و کف‌ها استفاده می‌شود.

برای استفاده از وایتکس بر روی کاغذ دیواری، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ترکیب مقدار مناسبی از وایتکس با آب تهیه کنید. محلول باید نسبتا رقیق باشد.
  • قبل از شستن کاغذ دیواری با وایتکس، بهتر است یک نقطه کوچک از کاغذ دیواری را با محلول تمیزکننده تست کرده و اطمینان حاصل کنید که باعث آسیب به کاغذ نمی‌شود.
  • با یک اسفنج یا پارچه نرم، محلول وایتکس و آب را روی کاغذ دیواری بمالید.
  • با یک اسکرابر نرم یا برس نرم، دیوار را به آرامی پاک کنید. فشار زیادی نیاورید تا کاغذ دیواری آسیب نبیند.
  • بگذارید کاغذ دیواری خشک شود.

توجه: همیشه به دستورالعمل و نکات تولید کننده و مواد سازنده وایتکس توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که محصول مناسبی برای کاغذ دیواری شما است. حتما قبل از استفاده با گوش پاک کن روی یک بخش کوچک آن را تست کنید.

از بین بردن لکه کاغذ دیواری پارچه‌ای و کاغذ دیواری با الیاف طبیعی

متاسفانه به دلیل حساسیت بالای این نوع دیوارپوش‌ها تمیز کردن کاغذ دیواری مشکل است و نمی‌توان روشی کلی برای آن ارائه داد و کاملا بستگی به نوع کاغذ دیواری و مقاومت آن دارد. یادتان باشد که حتما تست گوش پاکن را قبل از تمیز کردن انجام دهید و در صورت امکان اطلاعاتی از سازنده کاغذ دیواری کسب کنید. اگر پرسشی دارید می‌توانdد در بخش نظرات درج کنید تا به شما پاسخ دهیم.

پاك كردن دوده از كاغذ ديواري

برای پاک کردن دوده از کاغذ دیواری و رفع سیاهی کاغذ دیواری یک کاسه با آب گرم و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی آماده کنید و این مراحل را دنبال کنید:

  • آب گرم را در کاسه بریزید.
  • یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید و مخلوط کنید.
  • با یک اسفنج یا پارچه نرم، محلول را روی دوده‌های کاغذ دیواری بمالید.
  • اجازه دهید محلول بر روی دوده تا چند دقیقه بماند تا به دوده نفوذ کند.
  • با یک اسکرابر نرم یا برس نرم، دوده را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای پاک کنید. توجه کنید که نباید خیلی فشار زیادی بیاورید تا کاغذ دیواری آسیب نبیند.
  • با یک پارچه تمیز و مرطوب، دوده‌های را پاک کنید.
  • بگذارید کاغذ دیواری خشک شود تا به طور کامل آماده استفاده از آن باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را هم مطالعه کنید:

روش‌های بی‌نظیر برای تمیز کردن دیوار و سقف

خانه تکانی ۱۴۰۰ | ۷ راز تمیز کردن خانه در نصف زمان همیشگی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا