روش‌های کاربردی برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

پوسیده شدن چوب فرآیندی طبیعی است که در طبیعت به کمک رطوبت و قارچ‌ها اتفاق می‌افتد. در واقع پوسیدن چوب به تجزیه شدن آن کمک می‌کند؛ اما پوسیده شدن چوب در زندگی امروزی و در خانه‌های ما امری دردسرساز است. هزینه زیادی برای زیباسازی سرویس‌های بهداشتی صورت می‌گیرد و زمانی که درب آن‌ها دچار پوسیدگی می‌شود مطمئناً صحنه قشنگی را نمی‌سازند.

پوسیدگی درب سرویس‌ها علاوه بر اینکه ظاهر زشتی می‌سازد، می‌تواند موجب خرابی جدی شود. برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام، باید ابتدا دلایل پوسیدگی را بشناسیم و در صورت وجود پوسیدگی برای تعمیر درب اقدام کنیم.

شناخت انواع پوسیدگی چوب برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

پوسیدگی قهوه‌ای: این مدل پوسیدگی رایج و در عین حال بسیار مخرب است و تقریباً برای هر دری از چوب ممکن است ایجاد شود. پوسیدگی قهوه‌ای به دلیل تخریب سلولز در چوب اتفاق می‌افتد. قارچ‌ها سلولز موجود در چوب را می‌خورند و چوب را به رنگ قهوه‌ای در می‌آورند.


خدمات پیشنهادی آچاره: تخریب ساختمان در تهران


جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

پوسیدگی سفید: پوسیدگی سفید نیز مانند پوسیدگی قهوه‌ای بر اثر قارچ ایجاد می‌شود. پوسیدگی سفید زمانی اتفاق می‌افتد که قارچ‌ها لیگنین (عنصری از چوب) موجود در چوب را تجزیه می‌کنند. این نوع از پوسیدگی ممکن است به رنگ زرد نیز ظاهر شود.

پوسیدگی نرم: پوسیدگی نرم به دلیل فضای موجود در خانه‌ها ایجاد می‌شود. پوسیدگی نرم معمولاً فقط برای چوب‌های جدا شده از درخت رخ می‌دهد، اما اگر محیط، شرایط کافی برای رشد این قارچ را فراهم کند می‌تواند در خانه‌ها نیز اتفاق بیفتد. این مشکل فقط در دمای 17- تا 43- درجه سانتی‌گراد اتفاق می‌افتد. روند پوسیدگی نرم بسیار کندتر از پوسیدگی سفید و پوسیدگی قهوه‌ای است.

دلیل پوسیدگی چارچوب درب حمام و دستشویی

تنها در صورتی می‌توانید تعمیر درب را انجام دهید که دلیل پوسیدگی آن را بدانید. موارد زیر مهم‌ترین دلایل پوسیدگی چوب هستند:

تماس زیاد با آب: آب شایع‌ترین عاملی است که باعث پوسیدگی چوب درب حمام و دستشویی می‌شود. حمام محیطی است که در آن به طور مرتب آب روی درب می‌پاشد و باعث مرطوب شدن چوب می‌شود که در نهایت فضای خوبی برای رشد قارچ‌ها و پوسیدگی درب ایجاد می‌کند. بر اساس نوع پوسیدگی، علائم را می‌توان خیلی زود یا دیر مشاهده کرد.

جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

رطوبت هوا: نه تنها آب، بلکه آب‌وهوا نیز باعث پوسیدگی درب حمام و دستشویی می‌شود. در مکان‌هایی با آب و هوای بسیار مرطوب، جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام امری ضروری است. چون در این نوع محیط، احتمال پوسیدگی چوب بیشتر است. ذرات آب موجود در هوا به ایجاد قارچ در حمام کمک می‌کند. ترکیب قارچ‌ها و آب باعث شروع روند پوسیدگی می‌شوند و هنگامی که این امر به مدت کافی ادامه پیدا کند، چوب شروع به پوسیدگی می‌کند و علائم آن قابل مشاهده می‌شوند و شما ناگزیر به تعمیر درب می‌شوید.

حشرات چوب: بله! حشرات یکی دیگ از عوامل مسئول ایجاد پوسیدگی چوب درب حمام و دستشویی هستند. حشرات چوب به دلیل آسیب‌هایی که در مناطق شهری و روستایی ایجاد می‌کنند به عنوان آفات شناخته می‌شوند. در محیط شهری، حشرات چوب خسارت زیادی به مبلمان، کمد، دفتر و درها وارد می‌کنند.

آن‌ها چوب حمام را سوراخ می‌کنند و در آن زندگی می‌کنند، به آرامی چوب را می‌خورند و از داخل آن را خالی می‌کنند. زمانی که حشرات باعث پوسیدگی چوب می‌شوند، هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی چوب دیده نمی‌شود چون درب از بیرون کاملاً معمولی به نظر می‌رسد. شما زمانی متوجه پوسیدگی می‌شوید که حشرات چوب، به طور کامل فضای داخل چوب را خالی کرده‌اند و به بیرون چوب رسیده باشند.

کیفیت ضعیف رنگ: رنگ برای ایجاد لایه‌ای بین آب و چوب اصلی ساخته شده است هزینه از رنگ نامناسبی استفاده می‌کنند و پس از چند سال از پوسیدگی چوب شکایت می‌کنند. کیفیت پایین رنگ نمی‌تواند مدت طولانی در برابر آب مقاومت کند. پس از چند سال که لایه رنگ ضعیف و نازک می‌شود، رطوبت وارد چوب شده و در نهایت باعث پوسیدگی چوب می‌شود.

جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

کیفیت پایین چوب: نه تنها رنگ بی‌کیفیت، بلکه انتخاب چوب باکیفیت پایین برای ساخت درب‌های حمام و دستشویی نیز از عوامل پوسیدگی چوب هستند. حمام جایی است که تقریباً هر روزبه درب آب می‌پاشید. این باعث پوسیدگی درب حمام می‌شود که به علت ترکیب رطوبت و قارچ ایجاد می‌شود. پوسیدگی چوب در درب‌هایی که باکیفیت پایین ساخته شده‌اند خیلی بیشتر از سایر درب‌ها اتفاق می‌افتد.

نصب نادرست: نصب نادرست دوش در حمام نیز باعث پوسیدگی بیشتر درب می‌شود. نصب دوش در نزدیکی درب حمام باعث پوسیدگی چوب می‌شود. با هر بار دوش گرفتن، آب به سمت در می‌رود؛ بنابراین، هیچ گزینه‌ای بهتر از تغییر موقعیت دوش برای جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام در این حالت وجود ندارد.

روش جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

از رنگ باکیفیت و خوب استفاده کنید: ساده‌ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی درب استفاده از رنگ ضد اب درب چوبی مناسب و باکیفیت برای آن است. مطمئن شوید رنگ مورد استفاده شما ضد آب است تا به راحتی پاک نشود. رنگ با کیفیت خوب به شدت در برابر نفوذ آب به داخل چوب مقاومت می‌کند و از ایجاد قارچ در آن جلوگیری می‌کند.

از چوب بلوط استفاده کنید: نه تنها کیفیت خوب رنگ بلکه چوب خوب نیز برای جلوگیری از پوسیدگی درب سرویس بهداشتی توصیه می‌شود. استفاده از چوب باکیفیت باعث افزایش عمر درب حمام می‌شود. چوب بلوط بهترین گزینه موجود برای ساخت هرگونه مبلمان است زیرا در جلوگیری از ظاهر شدن رطوبت و قارچ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند.

جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام

نصب درب را به درستی انجام دهید: با نصب صحیح دوش در حمام، می‌توان پوسیدگی درب را متوقف کرد. حتی پس از استفاده از چوب و رنگ خوب در درب‌های حمام، اگر آب بیش از حد روی چوب بریزد، قطعاً طول عمر درب کاهش می‌یابد؛ بنابراین نصب صحیح دوش در حمام را دست کم نگیرید.

از برچسب ضد آب درب چوبی استفاده کنید: با استفاده از فویل چسب‌دار که 100% ضد آب است می‌توانید اقدام به جلوگیری از پوسیدگی حمام و درب دستشویی کنید. در این روش احتیاجی به میخ و چسب ندارید. اگر درب رنگ‌شده و سالم است کافی است که با استفاده از یک دستمال سطح آن را تمیز و خشک کنید و سپس فویل را بچسبانید. در صورتی که درب دچار پوسیدگی است، با استفاده از سمباده نرم سطح پوسیدگی را سمباده بکشید و سپس با دستمال تمیز و خشک کنید و فویل را بچسبانید.

چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم یکی از روش‌های جلوگیری از پوسیدگی درب دستشویی و حمام ، ضد آب کردن درب با استفاده از رنگ است. چند روش برای این کار وجود دارد که در ادامه گفته می‌شود.(رنگ کردن درب حیاط را نیز یاد بگیرید)

  • استفاده از اسپری عایق ضدپوسیدگی درب حمام
  • چرب کردن درب با استفاده از یک روغن گرم مانند روغن بذر کتان
  • ضد آب کردن درب با استفاده از بتونه یا درزگیر
  • استفاده از شانه‌های درزگیر در صورت نبود زمان کافی

اگر درب ورودی یا درب‌های داخلی خانه شما نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند، متخصصان معتمد ما آماده ارائه خدمت به شما هستند. برای استعلام قیمت و گفتگو با متخصصان  تعمیر درب آچاره کلیک کنید و یا از اپلیکیشن راحت و کاربردی ما استفاده کنید و با متخصصین چت کنید.

3.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا