تعمیر پکیج تعمیرپکیج

رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج ایران رادیاتور و بوتان

گرمایشپکیجسرمایش و گرمایش

یکی از کارهایی که در سرویس پکیج باید انجام شود، رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج است اما علت رسوب گرفتن مبدل پکیج چیست؟ دلیل رسوب گرفتن و نیاز به رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج در انواع تجهیزات حرارتی مانند پکیج‌­ها به خاطر فرآیند حرارت دادن آب و تبخیر آن است که در نهایت و با گذر زمان منجر به رسوب گرفتن مدار گرمایش و خود پکیج می­‌شود.

رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج مهم است؛ چون اگر پکیج رسوب گرفته باشد به دلیل تنگ شدن مسیر آب، آب با فشار پایین و سرعت کم در لوله‌­ها حرکت می­‌کند.

به علاوه با رسوب گرفتن مخازن و لوله‌­های حرارتی، دیواره‌­های آن­ها ضخیم می­‌شوند که این امر باعث می­‌شود برای گرم شدن آب، انرژی و حرارت بیش­تری نیاز باشد؛ به همین خاطر رسوب گرفتن پکیج باعث سرد شدن آب و ایجاد مشکلاتی می­‌شود.

در این مقاله شما را با نحوه رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج ایران رادیاتور و بوتان آشنا خواهیم کرد.

مشکلات ناشی از عدم رسوب گیری پکیج

  1. خوب گرم نشدن آب گرم مصرفی
  2. سرد شدن زود به زود آب گرم مصرفی
  3. نیاز به مدت زمان طولانی برای گرم شدن آب
  4. خوب گرم نشدن رادیاتورها در فصل زمستان
  5. کم بودن فشار آب گرم در شیر آشپزخانه و دوش حمام
  6. روشن شدن ارور شماره 70 در پکیج ایران رادیاتور
  7. چشمک زدن چراغ­‌های 40، 70 و 80
  8. سر و صدا و تق تق در هنگام روشن شدن پکیج
  9. بالا رفتن فشار در پکیج

رسوب زدایی مبدل پکیج

در صورت مواجه شدن با علائم و مشکلات گفته شده، شما نیاز به رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج خود دارید. رسوب زدایی پکیج باید به شکل دوره‌‌ای و حداقل سالی یک‌بار انجام شود، به خصوص در مناطقی که آب به خاطر وجود املاح زیاد سریع رسوب می‌­کند.

برای رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج ایران رادیاتور و بوتان و یا هر مدل و برند دیگری طبق روش ارائه شده در ادامه مطلب عمل نمایید. البته لازم به ذکر است که اگر اطلاعات کافی ندارید رسوب زدایی پکیج را به هیچ وجه خودتان انجام ندهید؛ زیرا احتمال وارد آمدن آسیب به مدار و سیستم پکیج وجود دارد.

بنابراین اگر به رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور و بوتان نیاز داشتید، بهتر است از سرویس‌کار ماهر برای تعمیر پکیج کمک بگیرید.

به‌طور کلی پیشنهاد می‌کنیم مطلب مفید نصب سیستم گرمایش از کف با پکیج و انتخاب پکیج مناسب مطالعه کنید.

تعمیر پکیج تعمیرپکیج

روش­‌های رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج

برای رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج بوتان و … 2 روش وجود دارد که در ادامه به ترتیب شرح داده می­‌شود. دقت داشته باشید که در رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور و بوتان به خاطر استفاده از مواد اسیدی، حتماً حین انجام کار تهویه مناسبی وجود داشته باشد تا دچار مشکلی نشوید. در ادامه نحوه رسوب زدایی مبدل اولیه پکیج ایران رادیاتور را شرح می‌دهیم.

رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج

1. روش اصلی رسوب زدایی پکیج: روش مدرن یا استفاده از پمپ

لازم به ذکر است که برای اقدام به رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج در این روش داشتن تجهیزات لازم دارای اهمیت زیادی است. در این روش رسوب زدایی پکیج احتیاجی به باز کردن مبدل نمی­‌باشد.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

برای رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور و بوتان در روش استفاده از پمپ یا مدرن، اقدامات زیر را به صورت مرحله به مرحله و به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا و قبل از انجام هر کاری باید برق و گاز ورودی به دستگاه پکیج قطع شود.
  • بعد از اطمینان از قطع بودن برق و گاز ورودی به پکیج اقدام به برداشتن کاور پکیج نمایید.

اکنون باید آب مدار گرمایشی را تخلیه کنید. برای تخلیه آب مدار گرمایشی مطابق با روش زیر عمل نمایید:

  1. در این مرحله از رسوب زدایی پکیج باید ابتدا شیر ورودی دستگاه بسته شود.
  2. سپس باید شیر پرکن پکیج را در جهت عقربه­‌های ساعت باز کنید.
  3. با باز کردن یکی از شیرهای آب گرم منزل (بهتر است شیر آب گرمی باز شود که در پایین­‌ترین ارتفاع است)، آب مدار گرمایشی پکیج تخلیه می‌­شود.

در راستای رسوب زدایی پکیج ایران رادیاتور و بوتان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزش تعمیر مبدل پکیج و انواع مبدل پکیج را مطالعه کنید.

نکته: شیر رفت مربوط به رادیاتورها باید بسته بماند تا فقط آب پکیج خالی گردد.

رسوب گیری مبدل اصلی پکیج

  1. بعد از اطمینان از اتمام تخلیه آب پکیج که با رسیدن عقربه فشار بر روی عدد صفر مشخص می­شود، مبدل پکیج را که به وسیله 2 پیچ آلن به بدنه پکیج متصل شده است، باز کنید.
  2. اکنون می‌­توانید به وسیله پمپ مخصوص شستشوی مبدل و یا با کمک یک پمپ موتور کولر آبی، شروع به شستشوی مبدل پکیج نمایید.
    به این روش می‌­توان هر دو مبدل اولیه (اصلی) و ثانویه را شستشو داد.

رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج

نکته مهم: به دلیل در ارتباط بودن با اسید، حتماً در این مرحله دستکش بپوشید، ماسک بزنید و از عینک ایمنی استفاده کنید.
برای شستشو و رسوب زدایی پکیج، بهتر است که پمپ را درون یک تشت آب بگذارید و سپس یک سر لوله پمپ را به ورودی مبدل و سر دیگر آن را به خروجی متصل نمایید.

  1. اکنون باید مواد شوینده را در تشتی که پمپ در داخل آن قرار داده شده است بریزید، به این ترتیب با کمک پمپ، اسید داخل مبدل چرخیده و عمل رسوب زدایی مبدل پکیج انجام می­گیرد، به وسیله شلنگ نیز رسوبات از مبدل خارج می‌­شود.
  2. بعد از طی شدن زمان مناسب (15 الی 20 دقیقه)، مبدل را از پمپ باز کنید و سپس با کمک فشار زیاد آب به خوبی شستشو دهید تا اسید و رسوب­ها پاک شوند.

برای رسوب زدایی آبگرمکن و پکیج، در صورتی که رسوب زیادی نگرفته باشد، جوهر نمک و یا اسید رقیق به عنوان شوینده مناسب است. فرآیند شستشو با جوهر نمک و یا اسید رقیق باید حداقل 15 دقیقه ادامه داشته باشد.

لازم به ذکر است که به دلیل اسیدی بودن مواد شوینده، زمان­‌های طولانی نیز به دلیل احتمال ایجاد آسیب توصیه نمی‌­شود.

رسوب زدایی مبدل پکیج

نکته: اگر از اسید رقیق برای شستشو و رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج استفاده می­‌کنید به هیچ وجه نباید بیش­تر از 15 الی 20 دقیقه طول بکشد و در مورد جوهر نمک اگر کمی بیش­تر هم بماند ایرادی ندارد.
در کل حواستان باشد که تماس طولانی مدت مبدل با اسید یا جوهر نمک منجر به سوراخ شدن مبدل خواهد شد.

در صورتی که مبدل پکیج رسوب زیادی نگرفته باشد، می­‌بینید که با این روش رسوب زدایی مبدل پکیج به خوبی انجام می‌­شود. اما اگر رسوب زیاد بود و تخلیه نشد، لازم است که مبدل ثانویه را بر روی حرارت مستقیم شعله‌­ی اجاق گاز قرار داده و با کمک ضربه‌­های ملایم چکش کاری کنید تا رسوب از مبدل جدا شود و از دهانه مبدل خارج شوند.

در این حالت بسیار دقت کنید که بر روی رزوه‌­ها ضربه وارد نکنید. حتماً به این نکته دقت کنید که این روش در مورد مبدل ثانویه پکیج به کار برده می­‌شود و به هیچ وجه نباید به مبدل اصلی هیچ ضربه‌­ای وارد شود زیرا به راحتی منجر به سوراخ شدن مبدل اصلی می­‌شود.

2. روش دوم برای رسوب زدایی پکیج؛ روش سنتی

در روش دوم برای رسوب زدایی مبدل پکیج، نیازی به پمپ شستشو یا پمپ آب کولر آبی نیست. این روش برای مواقعی است که به تجهیزات لازم دسترسی نداشته باشیم. این روش هم برای رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج و هم برای رسوب زدایی مبدل ثانویه پکیج مورد استفاده قرار می‌­گیرد. برای رسوب زدایی پکیج به این روش به طریقه زیر عمل نمایید:

  1. قبل از شروع هر کاری به ویژه رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج لازم است برق و گاز دستگاه پکیج را قطع کنید.
  2. سپس کاور پکیج را باز کنید و آب مدار گرمایش پکیج را به همان روش گفته شده در روش قبلی تخلیه نمایید.
  3. بعد از اتمام تخلیه آب گرم پکیج، مبدل اصلی یا مبدل ثانویه را باز کنید. برای این کار لوله­‌ها و پیج مبدل را باز نمایید و مبدل را به طور کامل از دستگاه خارج سازید.
  4. مبدل را در داخل یک تشت که تا نیمه از آب پر است قرار دهید، دلیل ریختن آب در داخل تشت برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به بدنه بیرونی مبدل توسط اسید است.
  5. اکنون با کمک یک قیف اسید یا جوهر نمک را از یک سمت وارد مبدل کنید. این کار حتماً باید از یک طرف انجام شود.

رسوب گیری مبدل اصلی پکیج

نکته مهم: زمانی که برای اولین بار در داخل یک مبدل رسوب گرفته اسید یا جوهر نمک می‌ریزید، بلافاصله اسید به حالت جوششی از همان دهانه ورودی خارج می­‌شود و ممکن است به اطراف بپاشد؛ بنابراین حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید و مراقب چشم و دستان خودتان باشید.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

  1. به آرامی اسید یا جوهر نمک را با استفاده از قیف بریزید تا اسید از سمت دیگر مبدل خارج شود؛ این کار را تا زمانی که رسوبات مبدل حذف شوند و اسید به‌راحتی خارج شود ادامه دهید.
  2. بعد از اتمام کار، مبدل را با استفاده از فشار آب به خوبی شستشو دهید تا اسید و رسوبات خارج گردند.

در این روش نیز اگر رسوب زیاد بود و هم­چنان مقداری از رسوب از مبدل ثانویه جدا نشد، می­‌توانید مانند روش اول، از حرارت دادن و ضربات ملایم چکش برای خارج سازی رسوبات از پکیج ثانویه استفاده کنید.

نکته: به هیچ وجه در مورد مبدل اولیه (اصلی) از روش چکش و ضربه استفاده نکنید.

رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج

بعد از تمام شدن شستشو و رسوب زدایی مبدل پکیج، اورینگ­ها را در سر جای خود قرار داده و مبدل را مجدداً نصب نمایید برای این کار مبدل را به حالتی قرار دهید که شیارهای ان در سمت چپ قرار بگیرد. سپس از آب بندی بودن مبدل اطمینان حاصل کنید و در نهایت باید میزان بار دستگاه پکیج را بر روی 1.5 قرار دهید.

روش­‌های جلوگیری از ایجاد رسوب در پکیج

وجود املاح معدنی و سختی آب دلیل اصلی شکل گرفتن رسوب در پکیج است، لذا یکی از راه­های مؤثر برای کاهش رسوب گرفتن پکیج، استفاده از یک دستگاه تصفیه آب می‌­باشد. با کمک فیلترهای دستگاه تصفیه آب، که در مسیر آب سرد ورودی به پکیج نصب می­‌شود، املاح کم­تری توسط آب وارد دستگاه پکیج می‌­شود. استفاده از محلول­‌های محافظ در برابر رسوبات نیز راه دیگری برای کاهش تشکیل رسوب در پکیج است.

اگر می‌خواهید یک سرویسکار ماهر پکیج دستگاه شما را رسوب گیری و سرویس کند کافی است در سامانه ارائه خدمات و تعمیرات آچاره به رایگان ثبت سفارش کنید تا تعمیرکاران پکیج آچاره برای ارائه خدمات به شما اعلام آمادگی کنند و شما با توجه به نظرات افراد قبلی و امتیازات متخصص بهترین فرد را انتخاب کنید. لازم به ذکر است شما می‌توانید هزینه دریافت خدمات را پس از انجام کار بصورت نقدی یا آنلاین پرداخت کنید.

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا