تاریخچه درب آکوستیک یا ضد صدا به همراه کاربرد آنها

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صدای تلویزیون، موزیک یا حتی صداهای ماشین و حرف زدن همسایه‌ها مانع استراحت شما شود. این مشکل در مجتمع‌های مسکونی بیشتر پیش می‌آید. زیرا تعداد طبقه‌ها  و واحدهای هر طبقه زیاد بوده و مسلما ساکنین آن نیز بیشتر از خانه‌های ویلایی هستند. به غیر از این در اکثر آپارتمان‌ها پنجره رو به کوچه و خیابان است و همین باعث شده صداهای بیرونی نیز در هر ساعتی از شبانه روز خاطر شما را آزرده کند.
از این رو، ساختمان‌سازان برای رفع این مشکل، از پنجره‌های عایق‌بندی شده و درب‌های آکوستیک یا ضد صدا استفاده می‌کنند. در ادامه به طور اختصاصی درمورد درب آکوستیک یا ضد صدا صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه ساخت درب آکوستیک یا ضد صدا

حدودا در اوایل دهه 1980 میلادی بود که اویل نمونه درب آکوستیک یا ضد صدا اختراع شد. نمونه اولیه این درب‌ها، یک فوم گوه‌ای بود که تقریبا 5 دسی بل از شدت صداها را کاهش می‌داد. البته محیط‌هایی که از شلوغی شهر دور بودند، استفاده از این فوم‌ها صدا را کاملا از بین می‌برد. بعدها به دلایل مختلفی همچون افزایش خودروها در سطح شهر، افزایش جمعیت و بیشتر شدن مجتمع‌های مسکونی درب‌های ضد صدای فوم‌دار کارایی خود را از دست دادند. چندی بعد، نوع دیگری از درب‌های ضد صدا روی کار آمدند. این درب‌ها دارای سرب ورقی بودند که چندین برابر بهتر از درب فوم‌دار، مانع عبور صداها می‌شدند. این نوع تجهیزات ساختمانی سال‌ها دستخوش تغییر قرار گرفتند تا به شکل امروزی وارد صنعت ساختمان سازی شدند. نوع جدید درب آکوستیک یا ضد صدا به خوبی از انتقال سر و صدا جلوگیری کرده و ظاهر بسیار شیکی دارند.

درب آکوستیک یا ضد صدا

درب آکوستیک یا ضد صدا چیست؟

درب آکوستیک یا ضد صدا به درب‌هایی گفته می‌شود که عایق بندی شده‌اند تا از عبور صدا و لرزش از درب‌ جلوگیری کند. این درب‌ها به دلیل مهر و موم قوی صوتی و عایق متراکم، باعث شده تا صدا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. برخلاف تصور رایج، فقط پر کردن یک درب توخالی با “Rockwool” آن را به یک درب عایق صدا تبدیل نمی‌کند. بنابراین، درب آکوستیک یا ضد صدا به دلیل مکانیزم خاصی که دارد، بهترین انتخاب برای استفاده در منازل ویلایی و آپارتمانی، همچنین استدیوهای تولید موزیک و استدیوهای فیلمربرداری هستند. این درب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

درب آکوستیک یا ضد صدا چیست

کاربردهای درب آکوستیک یا ضد صدا

دلایل زیادی وجود دارد که افراد ممکن است خواهان درب آکوستیک یا ضد صدا باشند. واضح‌ترین دلیل مکان‌هایی است که در معرض سر و صداهای بلند قرار دارند، مانند نزدیک بودن به تالارهای عروسی، ورزشگاه‌ها، نزدیکی به خیابان یا اتوبان و غیره. علاوه بر مجتمع‌های مسکونی، مطب‌های پزشکی، محیط‌های نظامی و استودیوهای صدا و سیما نیز نیاز به محیطی آرام و بیصدا دارند. شاید در فیلم‌های جنایی دیده باشید که برای اتاق‌های بازجویی و سایر محیط‌های امنیتی (به دلیل محرمانه بودن گفتگوها و جلسات) از درب‌های خاصی استفاده می‌کنند تا بدین طریق از پخش شدن صدا جلوگیری کنند. در یک محیط تولید بزرگ، اغلب دفاتر مدیریت، در سرتاسر انبار وجود دارد. یک درب عایق صدا برای محافظت از دفاتر در برابر صدای تولید شده توسط ماشین آلات سنگین یک انتخاب عالی می‌باشد. روزنامه و سایر کارخانه‌های تولیدی نیز می‌توانند از ویژگی‌های مؤثر درهای عایق صدا برای جلوگیری از سر و صدا استفاده کنند تا صدا را از دفاتر، اتاق‌های جلسه و اتاق‌های استراحت بدون نیاز به فاصله زیاد این اتاق‌ها دور نگه دارند.

مطلب پیشنهادی لیست کامل ابعاد استاندارد درب ساختمان

کاربردهای درب آکوستیک یا ضد صدا

درب آکوستیک یا ضد صدا چه مزیت‌هایی دارد؟

برای اینکه یک محل کار بتواند فضای خود را با نیازهای عملیاتی خود تطبیق دهد، باید راهی برای جداسازی فضاهای خصوصی و عمومی وجود داشته باشد. درب آکوستیک یا ضد صدا یک راه حل عالی در مواقعی هستند که فضایی آرام برای کار یا انجام مکالمات مورد نیاز است. برخی از مزایای درب‌های آکوستیک عبارتند از:

1. کاهش سر و صدا

درب‌های آکوستیک راهی عالی برای اطمینان از عدم شنیدن جزئیات جلسات خصوصی توسط افراد خارج از اتاق است. آنها همچنین سر و صدای ورودی به اتاق را در مواقعی که خلوت ضروری است به حداقل می‌رساند.

2. حفظ حریم خصوصی

به عنوان مثال یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی، دفاتر اجرایی یا یک دفتر منابع انسانی قطعاً می‌توانند از درب‌های آکوستیک استفاده کنند تا حریم خصوصی مورد نیاز را فراهم کنند. حتی در محیطی که نیاز به نصب یک درب شیشه‌ای است و از طرفی آن محیط نیاز به آرامش و سکوت دارد، یک درب آکوستیک شیشه‌ای شفاف می‌تواند به حفظ باز بودن و در عین حال خصوصی نگه داشتن مکالمات کمک خواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی

3. تنوع

درب‌های آکوستیک یا عایق صدا، برای کاربردهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند. مثلا یک درب آکوستیک در یک استودیوی ضبط موسیقی، صدای ناخواسته را  حذف می‌کند. اتاق کنفرانس یکی دیگر از کاربردهای منطقی درب آکوستیک  یا ضد صدا است. در یک دفتر شرکتی، همیشه بحث‌هایی در جلسات پیش می‌آید که نیاز است سایر کارمندان از محتوای این بحث‌ها بی خبر باشند. در بخش‌های تولیدی نیز همیشه ماشین‌هایی کار می‌کنند که سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. درب‌های آکوستیک بهترین راه برای پایین نگه داشتن سطح سر و صدا در دفاتر نزدیک به ماشین آلات سنگین هستند.

مطلب پیشنهادی نصب دستگیره درب ضد سرقت در ۸ گام ساده

4. استانداردهای مختلف کاهش نویز

دو درجه بندی استاندارد برای درب‌ آکوستیک یا ضد صدا وجود دارد. دو نسخه اصلی موجود است، نسخه با کارایی بالا و نسخه با کارایی پایین. نسخه با عملکرد بالا دارای مقدار کاهش نویز 44 دسی بل است در حالی که نسخه با عملکرد متوسط ​​دارای مقدار کاهش نویز 34 دسی بل است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

استانداردهای مختلف کاهش نویز

5. درب‌های آکوستیک را می‌توان سفارشی کرد!

این مورد یکی دیگر از مزایای بزرگ درب‌های آکوستیک است. یک درب آکوستیک یا ضد صدا را می‌توان در هر اندازه‌ای در سطوح مختلف نصب کرد. مثلا می‌توانید از شیشه برای دید و باز بودن یا از چوب برای هماهنگی با طراحی دفتر استفاده کنید. برای ساخت آنها از آلومینیوم نیز می‌توان استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی راهنمای گام به گام رنگ کردن ام دی اف روکش دار

رتبه‌بندی STC برای درب آکوستیک یا ضد صدا

رتبه‌بندی کلاس انتقال صدا برای درها تعیین می‌کند که درب چقدر در مسدود کردن انتقال صدا موفق خواهد بود. STC توانایی مواد، ساختار و مجموعه‌های مختلف درب را در جلوگیری از حرکت صدا در محدوده 16 فرکانس استاندارد ارزیابی می‌کند. هرچه رتبه بالاتر باشد، بهتر ازانتقال صدا جلوگیری می‌کند. کاربرد آنها بر اساس ماهیت مشکل نویز خاص تعیین می‌شود:

رتبه بندی STC برای درب آکوستیک

  •  جذب فرآیند حذف انرژی صوتی از داخل یک اتاق است. به طور معمول، این کار با استفاده از مواد نرم و متخلخل در معرض جذب صدا انجام می‌شود.
  •  انتقال، حرکت صدا از طریق یک رسانه است. جلوگیری از انتقال صدا از طریق دهانه‌های درب، به ویژه از طریق فاصله‌ها و شکاف‌های اطراف یک در، به محصولات و تکنیک‌های تخصصی نیاز دارد. برای تعریف مشکل خاص خود، به درک اولیه‌ای از چگونگی تعیین کمیت نویز ناخواسته و سطح صدای قابل قبول نیاز دارید. تفاوت بین این دو مقدار درجه کنترل صدا است که باید با باز کردن درب به دست آورید.
  • صدا ارتعاشات هوا در حرکت امواج است. نرخ ضربان‌های صوت که بر حسب سیکل در ثانیه اندازه‌گیری شده، فرکانس می‌نامند که با واحد هرتز (هرتز) نیز شناخته می‌شود. سطح فشار صدا بر حسب دسی بل یا دسی بل اندازه گیری می‌شود. مقیاس اندازه‌گیری مورد استفاده برای شبیه سازی صدا در محدوده فرکانس قابل شنیدن به صورت dB نشان داده می‌شود. گوش انسان تغییراتی را در بلندی صدای ناشی از تغییرات حتی کوچک در آن سطوح درک می‌کند. هر افزایش 3 دسی بل، دریافت صدا و آزار یا ناراحتی ناشی از آن را دو برابر می‌کند.
  • هنگامی که صدا با مانعی مانند درب در تماس است، بخشی از انرژی حاصل از ارتعاشات به درب منتقل می‌شود. ارتعاشات حاصله در خود درب سپس هوا را در سمت دیگر درب به حرکت در می‌آورد و ارتعاشات صوتی بیشتری ایجاد می‌کند.
  • جرم، میرایی، سختی مانع و مقاومت آن را در برابر عبور امواج صوتی تعیین می‌کند. هر چه جرم بیشتر باشد، صدای کمتری از مانع منتقل می‌شود. جرم برای مسدود کردن صدا در فرکانس‌های پایین‌تر مهم است. ام دی اف، به دلیل وزن و چگالی بالا، یک مانع صوتی عالی است. و درب ام دی اف TruStile ویژگی مانع صوتی برتری را ارائه می‌دهند. سفتی مانع نیز عاملی در انتقال صدا است. درب‌های آکوستیک یا ضد صدا معمولا از مواد بسیار متراکم و سفت ساخته می‌شوند. این مواد متراکم و سفت همچنین در بازتاب صدا به منبع خود به خوبی عمل می‌کنند. به طور خلاصه، رتبه‌بندی کلاس انتقال صدا (STC) به این شکل است که مثلا اگر یک درب آکوستیک نویز را تا 40 dBA SPL کاهش دهد، امتیاز آن تقریباً STC 40 است.

کلام آخر

درب آکوستیک یا ضد صدا می‌تواند از ورود صداهای آزار دهنده به داخل محیط خانه و کار جلوگیری کند. یکی از مزیت‌های این درب‌ها این است که در انواع شیشه‌ای یا چوبی قابل ساخت می‌باشد. پس شما می‌توانید آنها را متناسب با دکوراسیوان داخلی خود سفارش دهید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا