آیا از خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب آگاه هستید؟

تخلیه چاهتعمیرات ساختمانلوله کشی و تاسیسات

ریختن اسید در چاه فاضلاب یکی از روش‌های قدیمی برای تمیز کردن فاضلاب خانگی است. کاربرد اسید لوله بازکن و فاضلاب بسیار راحت است و به همین علت تقاضا برای آنها نسبتا بالاست. اما باید توجه داشت که این مواد می‌توانند فوق‌العاده خطرناک باشند.

عوارض این پاک‌کننده‌ها تهدید جدی برای سلامتی انسان هستند؛ بنابراین لازم است که بدانیم ریختن اسید در چاه فاضلاب باعث چه خطراتی می‌ شود؟

با کسب اطلاعات دقیق در این مورد، می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز خطرات احتمالی پیشگیری کرد. همچنین به‌کارگیری روش‌های دیگر جهت تخلیه چاه نیز می‌تواند روش مناسبی باشد.

برای مشاوره در این زمینه می‌توانید از طریق صفحه تخلیه چاه فاضلاب یا شماره 1471 با متخصصان آچاره مشورت کنید و ضمن استعلام قیمت خدمات لوله بازکنی از روش‌های مناسب و ایمن جهت رفع انسداد لوله‌های سیستم فاضلاب ساختمان مطلع شوید.

نکات کلیدی

  • دود حاصل از اسیدها و سوزانندگی آنها تا زمانی که ماده از زهکشی خارج شود (و حتی بعد از آن) باقی می‌ماند. در نتیجه حتما باید در این زمان از وسایل تهویه هوا استفاده کنید.
  • لوله‌ باز کن اسیدی را نمی‌توان در زهکشی‌هایی با زباله یا دیگر وسایلی که پتانسیل پاشیدن اسید به خارج از زهکشی دارند، استفاده کرد.
  • اگر قبلا ماده شیمیایی دیگری در فاضلاب ریخته‌اید، از پاک‌کننده‌های اسیدی استفاده نکنید. ممکن است برخی فراورده‌ها در ترکیب با هم دارای واکنش خطرناکی باشند.

مزایا و معایب ریختن اسید در چاه فاضلاب

پاک‌کننده‌های اسیدی هم مانند هر ماده دیگری خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند و اشتباه است که بخواهیم فقط در مورد خطرات آنها سخن بگوییم. در این قسمت مزایا و معایب ریختن اسید در چاه فاضلاب را بیان می‌کنیم.

مزایای ریختن اسید در چاه فاضلاب

پاک‌کننده‌های اسیدی پرطرفدار هستند و این به‌دلیل قدرت بالای پاک‌کنندگی آنهاست. آنها توان از بین بردن هر گونه گرفتگی لوله فاضلاب را دارند، به استثنای انسدادهای سنگین که توسط مواد معدنی ایجاد می‌شوند.

کاربردشان آسان است و نیاز به هیچ ترکیب و روش استفاده خاصی نیست. اسیدها به‌سادگی درون چاه تخلیه ریخته می‌شوند و تا زمانی که گرفتگی را از بین ببرند، کارایی دارند.

پاک‌کننده‌های اسیدی مقرون‌به‌صرفه هستند. به‌علاوه باقیمانده آنها را می‌توان در نوبت‌های بعدی مورد استفاده قرار داد. آنها در زهکشی‌های متفاوت قابل استفاده هستند و نیاز به تمهیدات خاصی برای استفاده ندارند.

خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب

معایب و مشکلات ریختن اسید در چاه فاضلاب

با وجود تمام مزایای جرم‌گیری لوله فاضلاب با اسید، این روش معایبی هم دارد که گاهی اوقات از مزایای آن پیشی می‌گیرد. در واقع این معایب را باید به‌عنوان خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب معرفی کرد.

1. انتشار بخارهای سمی و خطرناک در هوا

اسیدها (سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید و …) سوزاننده هستند و با قرارگیری در معرض هوا بخارات سمی منتشر می‌کنند. بخارات حاصله موجب تحریک شدید چشم می‌شوند و در صورت استنشاق عمیق، پتانسیل سوزاندن بافت درون بینی و ریه را دارند.

دود حاصل از اسیدها و سوزانندگی آنها تا زمانی که ماده از زهکشی خارج شود (و حتی بعد از آن) باقی می‌ماند. در نتیجه حتما باید در این زمان از وسایل تهویه هوا استفاده کنید.

2. حل کردن لباس، پوست و … در صورت تماس

قدرت بالای اسید در حل‌کنندگی نه تنها انسدادهای درون چاه فاضلاب، بلکه هر چیز دیگری که در تماس با آن قرار بگیرد را حل می‌کند. بعد از ریختن اسید در چاه فاضلاب، آن را به حال خود رها کنید تا کار کند.

توجه داشته باشید که اگر پس از ریختن اسید در چاه فاضلاب، گرفتگی از بین نرود، اسید در لوله‌ها باقی می‌ماند و اگر تصمیم بگیرید که برای باز کردن لوله یا چاه مسدود شده از روش دیگری مانند فنر زدن و غیره استفاده کنید این مسئله مهم را مدنظر داشته باشید.

لوله‌ باز کن اسیدی را نمی‌توان در زهکشی‌هایی با زباله یا دیگر وسایلی که پتانسیل پاشیدن اسید به خارج از زهکشی دارند، استفاده کرد.

ریختن اسید در چاه توالت

3. واکنش‌های شدید و انفجاری در ترکیب با دیگر مواد شیمیایی

برخی از پاک‌کننده‌های شیمیایی فاضلاب وقتی با دیگر مواد شیمیایی از جمله گاز فاضلاب خانگی مخلوط شوند، واکنش شدیدی دارند. برخی حتی در تماس با آب نیز واکنش‌هایی قوی ایجاد می‌کنند که ممکن است خطرناک باشد.

پس از ریختن اسید در چاه فاضلاب، گرمای حاصل از این واکنش‌ها باعث انفجارهای شدید یا فوران گازهای سمی در محیط می‌شود. بنابراین لوله‌بازکن‌های اسیدی باید تنها در زهکشی‌های خشک استفاده شوند. این یکی از دلایلی است که لوله‌ بازکن‌های غلیظ اسیدی تنها در اختیار لوله‌کش‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

4. تخریب لوله‌ها؛ از خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب

اسید لوله باز کن حتی بعد از باز شدن گرفتگی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. این مواد باعث خوردگی لوله‌ها می‌شوند و ساختار آنها را تخریب می‌کنند.

آسیب‌های ناشی از آن بیش از زهکشی‌های معمول یا استفاده از محلول‌های DIY هزینه خواهد داشت. ممکن است در صورت استفاده مکرر از پاک‌کننده‎‌های اسیدی مجبور شوید لوله‌های ساختمان را به کلی عوض کنید.

محاسبه رایگان هزینه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان!

5. ایجاد مشکلات زیست‌ محیطی

محلول‌های اسیدی بسته به نوع ماده اسید و منطقه‌ای که در آن استفاده می‌شوند، مشکلات زیست‌ محیطی ایجاد می‌کنند. ممکن است سلامت حیات وحش را نیز با تهدیداتی مواجه سازند.

6. احتمال باز نشدن کامل گرفتگی‌ها

ریختن اسید در چاه فاضلاب صد در صد نمی‌تواند مشکل گرفتگی لوله را حل کند. ممکن است بعد از استفاده از محلول اسیدی تا مدتی از گرفتگی لوله‌ها راحت باشید، اما بدانید که این مواد مشکل گرفتگی لوله را به‌طور کلی حل نمی‌کنند.

بیشترین عامل ایجاد کننده گرفتگی لوله‌های فاضلاب تجمع رسوب در جداره لوله‌هاست که پاک‌کننده اسیدی تأثیری بر آن ندارد و باید با ابزارهای مخصوص تخلیه چاه توسط افراد مجرب پاک‌سازی شوند.

جرم‌گیری لوله فاضلاب با اسید

نحوه ریختن اسید در چاه فاضلاب به‌صورت ایمن

با رعایت برخی نکات امکان ریختن اسید در چاه فاضلاب و استفاده از پاک‌کننده‌های اسیدی وجود دارد. رعایت موارد گفته شده در ادامه شما را در برابر خطرات شیمیایی احتمالی ایمن می‌سازد.

  • از لوله‌بازکن‌های اسیدی تنها در محیط‌های تهویه‌دار استفاده کنید. در زمان استفاده و مدتی بعد از آن در و پنجره را باز نگه دارید و فن‌ها را روشن کنید.
  • از دستکش، عینک و ماسک استفاده کنید تا از پاشیدن اسید و بخارهای حاصل از آن محافظت کنید.
  • اگر قبلا ماده شیمیایی دیگری در فاضلاب ریخته‌اید، از پاک‌کننده‌های اسیدی استفاده نکنید. شما نمی‌دانید در اثر تماس آن دو چه واکنشی ایجاد خواهد شد. ممکن است برخی فراورده‌ها در ترکیب با هم دارای واکنش خطرناکی باشند.
  • اگر به‌طور اتفاقی اسید با چشمان یا پوست شما برخورد کرد، ناحیه را با آب فراوان شستشو دهید.
  • به دستورالعمل نوشته شده روی بطری محلول توجه کنید و طبق آن پیش بروید.
  • محلول‌های اسیدی اغلب بسیار غلیظ هستند. معمولا قبل از استفاده مقداری از آنها را با آب رقیق می‌کنند؛ البته در این مورد باید به نکات درج شده روی بطری محصول توجه کنید.

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان با تیم آچاره

روش رفع گرفتگی زهکشی سینک ظرفشویی

اگر متوجه شدید آب درون زهکشی سینک به‌سختی پایین می‌رود، برای باز کردن آن مراحل زیر را طی کنید:

  • تقریبا 200 میلی‌لیتر از پاک‌کننده را در زهکش سینک بریزید. اگر زهکشی کاملا مسدود است، 400 میلی‌لیتر از پاک‌کننده را بریزید.
  • برخی پاک‌کننده‌ها سریعتر از بقیه عمل می‌کنند و می‌توانید نتیجه را در کمتر از ده ثانیه ببینید.
  • پس از ریختن محلول برای جلوگیری از استنشاق بخار، از زهکش فاصله بگیرید.
  • برای بررسی اینکه آیا پاک‌کننده گرفتگی را برطرف کرده است یا خیر، بعد از مدت حداقل 20 ثانیه آب سرد را باز کنید. اگر آب تخلیه نشد، صبر کنید. بعد از 1 دقیقه مجددا تکرار کنید (می‌توانید از دستورالعمل نوشته شده روی اسید لوله ‌بازکن نیز کمک بگیرید.)
  • اگر بعد از گذشت چند دقیقه باز هم گرفتگی برطرف نشد، زهکشی دچار گرفتگی سنگین شده است. باید دوز بعدی مایع اسیدی پاک‌کننده را اضافه کنید. مقدار مساوی پاک‌کننده (به اندازه دوز اول) را اضافه کنید
  • اجازه دهید 1 ساعت بماند. بعد از این مدت، شیر آب سرد را باز کنید و جریان آب را بررسی کنید.
  • بعد از ریختن اسید در چاه فاضلاب اگر زهکش پاک شد، اجازه دهید آب سرد برای چند دقیقه جریان پیدا کند تا اسیدهای باقی مانده در زهکش خارج شوند.

جرم‌گیری لوله فاضلاب با اسید لوله باز کن

مراحل ریختن اسید در چاه توالت برای رفع گرفتگی

گرفتگی‌های توالت با سینک متفاوت است؛ زیرا اغلب مواد زیادی وجود دارند که مجرای فاضلاب را مسدود می‌کنند. ممکن است فکر کنید ریختن مقدار زیادی از لوله ‌بازکن اسیدی مشکل گرفتگی و عدم تخلیه کامل توالت فرنگی و ایرانی را برطرف خواهد کرد، اما این طور نیست.

البته میزان استفاده از اسید به نوع آن هم بستگی دارد. اسید سولفوریک اسیدی بسیار قوی و بالقوه خطرناک است، اما محصولاتی که با نام پاک‌کننده فاضلاب فروخته می‌شوند، افزودنی‌هایی در ترکیب خود دارند که آنها را کمی ایمن‌تر می‌کند.

از آنجا که توالت اغلب حاوی آب است، ممکن است پاک‌کننده قبل از رسیدن به زباله‌ها و مواد زاید رقیق شود. در صورت امکان آب بالای مواد زاید جامد را بردارید.

سپس به‌آرامی 500 میلی‌لیتر پاک‌کننده را در چاه فاضلاب گرفته شده بریزید. پس از گذشت 10 دقیقه، توالت را سه بار بشویید یا سه تا چهار سطل آب سرد داخل کاسه بریزید تا مواد به درون لوله‌ها وارد شوند.

ریختن اسید در چاه فاضلاب باعث چه خطراتی می شود ؟

بهترین جایگزین برای اسید لوله باز کن چیست؟

حال که متوجه شدیم ریختن اسید در چاه فاضلاب چه پیامدی دارد، بهتر است به فکر یک روش جایگزین باشیم. انواع روش‌های لوله بازکنی و تخلیه چاه وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مواد DIY نسبت به اسید لوله باز کن راه حل‌های بهتری هستند و به لوله‌کشی، محیط زیست و سلامت شما آسیب نمی‌رسانند.

محصولات DIY از مواد طبیعی ساخته شده‌اند که اکثر آنها در آشپزخانه شما نیز یافت می‌شوند؛ مانند جوش شیرین، لیمو و سرکه. البته باید بدانید که پاک‌کننده‌های DIY همیشه نمی‌توانند مشکلات شما را حل کنند.

فنرهای لول ‌بازکن نیز گزینه خوبی برای باز کردن گرفتگی لوله هستند. این فنرها در دو نوع دستی و برقی عرضه شده‌اند که بسته به نیاز می‌توان از هر یک استفاده کرد.

فنرهای دستی برای گرفتگی‌های سطحی و فنرهای برقی برای گرفتگی‌های عمیق‌تر و چاه‌هایی با طول زیاد کاربرد دارد. برای آموزش استفاده از فنر لوله بازکن دستی و برقی کلیک کنید.

خطرات ریختن اسید در چاه فاضلاب | فنر زدن لوله

نکات مهم برای پیشگیری از گرفتگی لوله‌ها و زهکشی‌ها

پس از هر بار استفاده و وارد شدن مواد و چربی به داخل لوله‌ها، آب داغ را باز کنید تا چیزی درون لوله‌ها باقی نماند. باز کردن آب به‌مدت 30 ثانیه پس از استفاده از سینک، تمام مواد ناخواسته‌ای را که ممکن بود به لوله‌ها بچسبند، به طرف چاه تخلیه هدایت می‌کند.

پاک‌کننده ProClean نیز محصول خوبی است. این ماده یک ابزار پیشگیرانه است. استفاده از آن گرفتگی را رفع نمی‌کند، اما از ایجاد آن جلوگیری می‌کند. موارد گفته شده در بالا راه حل‌هایی ایمن و سازگار با محیط زیست برای داشتن چاه فاضلابی عاری از گرفتگی هستند.

سخن پایانی

در این مجال تلاش کردیم مزایا و معایب ریختن اسید در چاه فاضلاب را بررسی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که ریختن اسید در چاه فاضلاب چه خطراتی دارد؟

شما می‌توانید با جایگزین کردن روش‌های ایمن و کم‌خطر، از عوارض و خطرات اسیدها دور بمانید و از طریق به‌کارگیری روش‌های پیشگیرانه، گرفتگی و انسداد لوله‌های تخلیه و چاه فاضلاب ساختمان جلوگیری کنید و در اینصورت دیگر نیازی به ریختن اسید در چاه فاضلاب نخواهد بود.

برای ثبت سفارش خدمات لوله بازکنی در سایر شهر های ایران و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

سوالات متداول

ریختن اسید در چاه فاضلاب باعث چه خطراتی می‌شود؟

انتشار بخارات سمی و خطرناک در هوا، حل کردن پوست، لباس و ... در صورت تماس با اسید، واکنش‌های انفجاری در اثر برخورد با دیگر مواد شیمیایی، تخریب لوله‌ها و ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از مشکلات ریختن اسید در چاه فاضلاب هستند.

آیا جرم‌گیری لوله فاضلاب با اسید به‌صورت ایمن قابل انجام است؟

به صورت کلی جرم‌گیری لوله فاضلاب با اسید رفتار ایمنی نیست و مشکلات زیادی برای سلامتی انسان و محیط زیست ایجاد می‌کند. حتی برای لوله‌ها نیز مضر است. با این وجود با رعایت نکاتی مثل استفاده از دستکش، کلاه و عینک در زمان استفاده از اسید، باز گذاشتن در و پنجره، روشن کردن تهویه‌ها، رعایت دستورالعمل‌های نوشته شده روی بطری اسید، استفاده از اسیدهای سازگارتر با محیط زیست و عدم ترکیب دو اسید مختلف با یکدیگر می‌توان تا حدی از خطرات ریختن اسید در چاه توالت جلوگیری کرد.

آیا نحوه ریختن اسید در چاه فاضلاب بر میزان مشکلاتی که ایجاد می‌کند مؤثر است؟

بله تا حدی مؤثر است. رعایت نکات ایمنی در زمان ریختن اسید در چاه فاضلاب برخی از مشکلات احتمالی را کاهش خواهد داد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا