تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

علت آب ندادن کولر گازی و تخلیه نشدن آب

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولرهای گازی دارای یک لوله تخلیه هستند که رطوبت اضافی از طریق آن خارج می‌شود. این رطوبت همان رطوبت هواست که توسط فن کولر گازی کشیده می‌شود و پس از قرار گرفتن روی کویل‌های سرد کولر به بخار تبدیل می‌شود. سپس این بخار وارد لوله تخلیه خواهد شد و از کولر گازی خارج می‌شود. اما برخی اوقات ممکن است به دلیل گرفتگی لوله تخلیه، کولر گازی دچار مشکل آب ندادن شود. در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید باید ابتدا علت آب ندادن کولر گازی یا تخلیه نشدن آب کولر گازی را بررسی کنیم تا بتوانیم آن را برطرف نماییم.

ممکن است با یکی از مشکلات زیر مواجه باشید:

  • کولر گازی قبلا از طریق شیر تخلیه آب می‌داد اما الان هیچ آبریزی کولر گازی وجود ندارد.
  • کولر گازی به خوبی خنک می‌کند اما از شیر تخلیه آن آب خارج نمی‌شود.
  • کولر گازی جذب رطوبت ندارد و از شلنگ آن آب خارج نمی‌شود.

تمامی این مشکلات را در این مقاله بررسی خواهیم کرد اما قبل از هرچیزی باید علت آب ندادن کولر گازی را متوجه شویم:

علت آب ندادن کولر گازی یا عدم تخلیه آب از شلنگ کولر گازی چیست؟

همانطور که گفتیم دلیل آب دادن کولر گازی  یا عدم تخلیه آب از شلنگ کولر گازی این است که به دلیل گرفتن رطوبت از محیط، ممکن است کولر گازی آبریزی داشته باشد اما برخی اوقات ممکن است آبریزی کولر گازی قطع شود که در این صورت باید علت آب ندادن آن را بررسی کنیم. این مسئله ممکن است به چند دلیل مختلف به وجود بیاید:

عدم تخلیه آب از شلنگ کولر گازی

قبل از هرچیز باید گفت که آب ندادن کولر گازی یک موضوع کاملا عادی است و نیازی به هیچگونه نگرانی نیست. شایع‌ترین دلیل این موضوع این است که رطوبت محیط خیلی کم است. اما اگر کولر گازی آبریزی ندارد  در عین حال نمی‌تواند دمای محیط را نیز خنک کند باید با یک سرویسکار ماهر تماس بگیرید تا دلیل مشکل را برای شما پیدا کند. علاوه بر کمبود رطوبت محیط، این مشکل ممکن است به دلایل زیر نیز رخ دهد:

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

۱- استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک

دلیل آب دادن کولر گازی این است که رطوبت محیط بر روی سیم پیچ‌های خنک‌کننده آن می‌نشیند و به قطرات آب تبدیل خواهد شد. اما اگر از کولر گازی در مناطق گرم و خشک استفاده کنید، عملا هیچ رطوبتی وجود ندارد که توسط شیر تخلیه از کولر گازی خارج شود.

در صورتی که از کولر گازی در مناطق گرم و خشک استفاده می‌کنید و کولر شما آبریزی ندارد، هیچ نیازی به نگرانی نیست زیرا کولر گازی روند کار طبیعی خودش را ادامه می‌دهد. همچنین گرمای کم هوا نیز ممکن است علت آب ندادن کولر گازی است زیرا در هوای خنک رطوبت کمتری وجود دارد.

۲- خراب بودن سنسور دما

علت آب ندادن کولر گازی ممکن است خرابی سنسور دما یا ترمیستور آن باشد. ترمیستور دمای محیط را اندازه گیری می‌کند و با تغییر مقاومت، قدرت کولرگازی را افزایش یا کاهش خواهد داد تا سرمای موردنیاز محیط را تعیین کند. اما در صورتی که ترمیستور خراب باشد و با تغییر دما مقاومت آن تغییری نکند، دستگاه عملا روشن نخواهد شد و سیم پیچ‌های آن نیز که مسئول جذب رطوبت محیط هستند سرد نخواهند شد. علت آب ندادن کولر گازی هم دقیقا ممکن است همین موضوع باشد.

۳- خرابی برد کولر گازی

خرابی برد کولر گازی نیز باعث خواهد شد که میزان ایجاد سرمای آن کمتر از میزان لازم باشد و در نتیجه رطوبت خیلی کمی داخل دستگاه ایجاد می‌شود.

آب ندادن کولر گازی

۴- کمبود گاز مبرد کولر گازی

در زمان بررسی علت آب ندادن کولر گازی باید گاز مبرد آن نیز بررسی شود. گاز مبرد وظیفه سرد کردن سیم پیچ‌های کولرگازی را برعهده دارد و در صورت کم و زیاد شدن آن عملکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. اگر گاز مبرد کولر کم باشد سرمای کمتری ایجاد خواهد کرد و در نتیجه رطوبت خارج شده از کولر گازی خیلی کمتر خواهد بود.

به همین خاطر اگر کولر گازی سرمای کافی ایجاد نمی‌کند و رطوبت خروجی آن نیز خیلی کم است بهتر است با یک تعمیرکار کولرگازی مجاز تماس بگیرید تا مشکل را برای شما برطرف نماید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

۵- مسدود بودن مسیر تخلیه

دلایلی که در قسمت‌های قبلی بررسی کردیم، همگی به دلیل خرابی کولرگازی یا قطعات آن رخ می‌دهند اما برخی اوقات اگر کولر در فواصل زمانی منظم سرویس نشود، ممکن است مسیر خروجی رطوبت آن مسدود شود. در این شرایط باید مسیر خروجی را آزاد کنید و اجازه دهید که آب به راحتی از کولر خارج شود.

علائم مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی به شرح زیر هستند:

  • جمع شدن آب داخل سینی تخلیه: در صورتی که آب بیش از حد استاندارد داخل سینی تخلیه جمع شود، بدون شک مشکل مربوط به مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی است.
  • آبریزی از پنل داخلی: برخی اوقات ممکن است پنل داخلی دستگاه دچار آبریزی شود. این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که مسیر تخلیه مسدود شده است و آب جمع شده نمی‌تواند از طریق شلنگ تخلیه خارج شود.
  • استشمام بوی کپک از کولر گازی: در صورتی که آب کولرگازی به درستی تخلیه نشود، رطوبت موجود در آن باعث تولید قارچ و کپک خواهد شد و پس از مدتی ممکن است باد کولر گازی بوی کپک بدهد. در صورتی که متوجه بوی کپک شدید، بلافاصله تلاش کنید که مشکل را برطرف نمایید.

عدم تخلیه آب از شلنگ کولر گازی و آب ندادن آن

عدم تخلیه آب از کولر گازی باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

اکنون که علت آب ندادن کولر گازی را بررسی کردیم، زمان آن رسیده مشکلاتی که در نتیجه عدم تخلیه آب کولر گازی رخ می‌دهد را نیز بررسی نماییم. به صورت کلی در صورتی که آب کولر گازی به درستی تخلیه نشود ممکن است مشکلات زیر برای شما به وجود بیاید:

  • یخ زدن پنل کولرگازی
  • نم زدن دیوار مجاور کولر گازی
  • آبریزی پنل و آسیب دیدن ساختمان و وسایل منزل
  • ایجاد قارچ و کپک و بروز بیماری‌های تنفسی برای اعضای منزل
  • ایجاد اختلال در روند کار کولر گازی
  • کاهش قدرت خنک‌کنندگی دستگاه

سخن نهایی

همانطور که گفته شد، علت تخلیه نشدن آب کولر گازی و آب ندادن کولر گازی به موارد متعددی بستگی دارد و به همین خاطر بهتر برای پیدا کردن علت این موضوع و رفع آن با یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. کارشناسان آچاره در تمام طول روز آماده خدمت رسانی به شما هستند و کمک خواهند کرد مشکلاتی که در این زمینه برای شما به وجود آمده است را به راحتی رفع کنید. همچنین در صورتی که در رابطه با علت آب ندادن کولر گازی سوالی دارید، می‌توانید از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

3.3/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید