تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آموزش تست ترموستات کولر گازی به زبان ساده

کولر گازی و داکت اسپلیتسرمایشسرمایش و گرمایش

کولرهای گازی در سال‌های اخیر به شدت محبوب شده‌اند و به یکی از پر استفاده‌ترین وسایل سرمایشی در بین مردم تبدیل شده‌اند. این وسیله در مدل‌های زیادی به بازار عرضه می‌شود. کولر گازی هم مثل تمامی وسایل خانگی دیگر پس از گذشت مدتی، به تعمیر کولرگازی و بازبینی نیاز دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این وسیله به وجود بیاید، مشکلات مربوط به ترموستات آن است. ترموستات کولر گازی پس از مدتی از کار می‌افتد، اما با تست ترموستات کولر گازی می‌توانید دلیل این موضوع را متوجه شوید و بتوانید به‌موقع اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید.

قبل از اینکه به سراغ تست ترموستات کولر گازی برویم، بهتر است با ترموستات کولر گازی، وظیفه آن و انواع ترموستات آشنا شویم.

ترموستات کولر گازی چیست؟

ترموستات یکی از قطعات کولر گازی است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق ورودی به کمپرسور و متعادل کردن دما را بر عهده دارد. زمانی که دمای محیط افزایش یابد، کولر گازی جریان برق کمپرسور را وصل می‌کند و دمای محیط را خنک خواهد کرد. سپس وقتی که هوا خنک شد، دوباره جریان برق را قطع می‌کند تا از مصرف بی رویه برق جلوگیری کند.

ترموستات کولر گازی چیست؟

انواع ترموستات کولر گازی

ترموستات کولر گازی در انواع متفاوتی تولید می‌شود. در ادامه به بررسی دو مورد از آن‌ها یعنی ترموستات مکانیکی و ترموستات الکترونیکی می‌پردازیم:

1. ترموستات مکانیکی

ترموستات مکانیکی براساس اصل انبساط مایعات کار می‌کند و با نام ترموستات مویین نیز شناخته می‌شود. در این ترموستات یک عدد سنسور، لوله مویین و دیافراگم قرار دارد. با بالا رفتن دمای سنسور، مایع از لوله مویین به دیافراگم منتقل خواهد شد و باعث می‌شود یک کلید فنری باز و بسته شود و جریان برق کمپرسور را قطع و وصل کند.

2. ترموستات الکترونیکی

این ترموستات اطلاعات دما را از سنسور دریافت کرده و به وسیله جریان الکتریکی دستور قطع و وصل جریان برق را به رله مینیاتوری ارسال می‌کند.

ترموستات

ترموستات کولرگازی چطور کار می‌کند؟

در ابتدای مقاله گفتیم که وظیفه ترموستات تنظیم دمای کولر گازی و عملکرد کولر گازی است. اما این وظیفه به چه صورتی انجام می‌شود؟ تقریبا تمامی کولرهای گازی دارای یک ریموت هستند که دمای دستگاه توسط آن تنظیم می‌شود. وظیفه ترموستات این است که زمانی که دما به عدد تنظیم شده رسید، جریان برق را قطع کند و در صورتی که دمای محیط با عدد تنظیم شده تفاوت داشت، دوباره مدار برق کمپرسور را وصل کند. 

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

محل قرارگیری ترموستات کولر گازی

برای تست ترموستات کولر گازی، قبل از هرچیزی باید محل قرارگیری کولر گازی و ترموستات آن را بررسی کنیم. در صورتی که ترموستات کولر گازی در محل درستی نصب شده باشد، عملکرد کولر گازی هم به شکل چشمگیری بهبود خواهد یافت.

نکات زیر را در زمان نصب ترموستات کولر گازی رعایت کنید:

  1. ترموستات باید در محلی نصب شود که در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشد.
  2. ترموستات را در مناطقی مثل اطراف در و پنجره که جریان باد از آن‌ها عبور می‌کند قرار ندهید.
  3. حتما از تنظیم بودن ترموستات مطمئن باشید تا از آسیب به کمپرسور جلوگیری کنید.

ترموستات کولر گازی

مطلب پیشنهادی آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

علائم خرابی ترموستات کولر گازی پنجره ای

مهم‌ترین علامت خرابی ترموستات کولر گازی، از کار افتادن سنسور آن است. در صورتی که سنسور ترموستات کولر گازی از کار بیافتد، نمی‌تواند درجه حرارت محیط را به درستی تشخیص دهد و دما را بیشتر یا کمتر از دمای واقعی نمایش خواهد داد.

خرابی ترموستات کولر گازی پنجره ای قدیمی

در صورتی که تست ترموستات کولر گازی را به صورت مرتب انجام ندهید، ممکن است باعث خرابی ترموستات و مشکلات پس از آن شود. یکی از مشکلاتی که برای کولرهای گازی پیش می‌آید و دلیل آن خرابی ترموستات است این است که کولر گازی به صورت یکسره کار می‌کند. در صورتی که ترموستات خراب شود عملا هیچ نظارتی بر روی دمای محیط وجود نخواهد داشت و جریان برق کمپرسور هیچوقت قطع نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود که دمای محیط بیش از حد سرد شود و در نهایت منجر به خراب شدن کمپرسور خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

ساده‌ترین روش برای تست ترموستات این است که پیچ تنظیم آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. در صورتی که کولر خاموش نشود نشان دهنده این است که ترموستات خراب شده و باید آن را تعویض نمایید.

محل قرارگیری کولر گازی

مطلب پیشنهادی بررسی علت روشن نشدن کولر گازی و تعمیر آن

نحوه تست ترموستات کولر گازی

البته زمانی که یک مشکل برای کولر گازی به وجود می‌آید بهتر است که آن را به روش‌های مختلفی تست کنید تا بتوانید دلیل مشکل را به صورت دقیق پیدا کنید. برای تست ترموستات کولر گازی به روش کاملا دقیق به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  1. اهم متر
  2. یخ خرد شده
  3. ترموستات

پس از فراهم کردن لوازم مورد نیاز، مراحل تست ترموستات کولر گازی را به صورت قدم به قدم دنبال کنید تا دلیل به وجود آمدن مشکل را به صورت دقیق متوجه شوید:

  1. ابتدا لوله مویین ترموستات را به دقت بررسی کنید که دارای هیچگونه بریدگی و یا شکستگی نباشد.
  2. ترموستات را تا انتها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  3. سیم‌های رابط اهم‌متر را به فیش اتصال ترموستات وصل کنید. در صورتی که عقربه‌های اهم متر منحرف شوند، نشان دهنده این است که ترموستات وصل است.
  4. بالب ترموستات را داخل ظرف یخ قرار دهید. در صورتی که ترموستات سالم باشد، پس از مدتی جریان آن قطع خواهد شد و عقربه‌های اهم‌متر نیز قطع خواهند شد.
  5. دوباره ترموستات را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در صورتی که ترموستات سالم باشد، عقربه‌های آن مجددا منحرف خواهند شد.

مطلب پیشنهادی تست ترموستات یخچال

نکته: این تست برای ترموستات بالای صفر است و در صورتی که ترموستات موردنظر شما از نوع زیر صفر باشد، نمی‌توانید تست ترموستات کولرگازی را با استفاده از این روش انجام دهید زیرا دمای ترموستات با کمک یخ به زیر صفر نمی‌رسد و جریان آن هیچوقت قطع نخواهد شد. در این شرایط بهتر است بالب ترموستات را به اواپراتور یک دستگاه تبرید زیر صفر وصل کنید و تست را تکرار نمایید.

ترموستات چگونه کار می‌کند

تنظیم ترموستات اسپلیت

ترموستات کولر گازی دارای یک نقطه تنظیم و یک تفاضل می‌باشد. در صورتی که دمای محیط به دمای وصل برسد، کمپرسور کولر گازی روشن می‌شود و در صورتی که دمای محیط به دمای قطع برسد جریان برق کمپرسور قطع خواهد شد. اختلاف این دو نقطه تحت عنوان تفاضل یا Differential شناخته می‌شود. نقطه تنظیم هم همان دمای موردنظر شما برای عملکرد کولر گازی است.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

مثلا تصویر کنید که تفاضل روی دو درجه سانتیگراد وجود دارد و نقطه تنظیم هم ۲۵ درجه سانتیگراد است. در این شرایط اگر دمای محیط به ۲۷ درجه سانتیگراد برسد کولر گازی شروع به فعالیت خواهد کرد و با رسیدن دمای آن به ۲۳ درجه نیز خاموش خواهد شد. در نظر داشته باشید که اگر دمای تفاضل کمتر از این مقدار باشد، کمپرسور کولر گازی خاموش و روشن خواهد شد و عمر آن کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

دانلود pdf آموزش تست ترموستات کولر گازی به زبان ساده

سخن نهایی

در این مقاله تمامی نکاتی که برای تست ترموستات کولر گازی باید بدانید را در اختیار شما قرار دادیم. در صورتی که در این مورد هرگونه سوالی دارید، می‌توانید از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا