تست ترموستات یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

اگر غذاهای شما درون یخچال خنک نمی‌مانند یا یخ می‌زنند و اگر کشوهای داخل یخچال شما یخ بسته است، احتمالا مشکل از ترموستات یخچال باشد. دانستن نحوه برخورد با چنین شرایطی بسیار مفید است. این مقاله شامل راهنمای گام به گام تنظیم مجدد، روش تست ترموستات یخچال و راهکار‌های دیگر برای حل مشکل ترموستات است.

ترموستات یک قطعه الکتریکی است که دمای یخچال را تنظیم می‌کند. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که یک روز از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که غذاها به طور غیرمعمول سرد هستند یا درست همانطور که آن‌ها را گذاشته‌اید گرم مانده‌اند؟ این‌ها علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نشان می‌دهند باید برای تست ترموستات یخچال خود اقدام فوری کنید.

نقش ترموستات در یخچال

قبل از اینکه به تست ترموستات یخچال بپردازیم ابتدا باید با نقش ترموستات در یخچال آشنا شویم. نقش ترموستات ساده و در عین حال بسیار مهم است. با کمک این قطعه، یخچال می‌تواند دما را کنترل کند وغذاها و نوشیدنی‌های شما را خنک نگه دارد. در واقع کار اصلی ترموستات، تنظیم دمای یخچال است.

تست ترموستات یخجال

ترموستات با نظارت بر دما و سپس روشن و خاموش کردن کمپرسور یخچال، فرآیند خنک سازی را کنترل می‌کند. وقتی حسگر ترموستات، متوجه سرمای بیش از حد درون یخچال شود، کمپرسور را خاموش می‌کند. همچنین اگر این سنسور، گرمای بیش از حد را حس کند، کمپرسور را روشن کرده و دوباره فرآیند خنک سازی آغاز می‌شود.

عملکرد اصلی ترموستات، کنترل سیستم خنک کننده یخچال و حفظ دمای یخچال در محدوده‌ی صحیح 0.5 تا 4.5 درجه سانتی گراد است. در مدل‌های یخچال بدون برفک، یک ترموستات جداگانه با تایمر، چرخه یخ‌زدایی را کنترل می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

مشکلات رایج ترموستات در یخچال

ترموستات یخچال به طور معمول چندین سال بدون مشکل کار می‌کند اما ممکن است روزی خراب شود. ترموستات خراب نمی‌تواند یخچال شما را بدون توجه به نحوه تنظیم آن در محدوده دمایی صحیح نگه دارد. اگر این دستگاه خراب شود یخچال را برای مدت طولانی در حال کار کردن نگه می‌دارد و باعث یخ زدن غذای داخل یخچال می‌شود. در برخی موارد ترموستات به طور کلی کار نمی‌کند. ترموستات معیوب قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

تست ترموستات

قبل از تماس با یک متخصص تعمیرکار یخچال یا تلاش برای تعویض ترموستات یخچال فریزر معیوب، روش تست ترموستات یخچال را امتحان کنید. ممکن است مواد غذایی به‌طور تصادفی به صفحه ترموستات برخورد کرده باشند و محدوده دمای یخچال را تغییر داده باشند. حتی اگر یخچال شما دارای پنل کنترل دیجیتال باشد ممکن است شما یا شخص دیگری به پنل ضربه زده باشید یا به آن تکیه داده باشید و باعث تغییر دما شده باشید.

چگونه می‌توان تشخیص داد که ترموستات یخچال خراب است؟

اگرچه ممکن است ایده‌ای در مورد نحوه تست ترموستات یخچال نداشته باشید اما تشخیص خرابی آن کاری آسان است. در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که نشان دهنده مشکل ترموستات هستند.

1. سرمایش ناکافی

اگر متوجه شدید که یخچال شما طبق معمول به اندازه کافی غذاها را خنک نمی‌کند یا دمای آن نامناسب است، می‌تواند نشان دهنده مشکل ترموستات باشد.

2. یخچال به طور غیرعادی سرد می‌شود

وجود غذاهای منجمد در محفظه‌های یخچال می‌تواند به معنای خرابی ترموستات باشد. مگر اینکه مواد غذایی را در محفظه فریزر قرار داده باشید.

دمای غیرعادی یخچال

3. نوسانات غیر طبیعی دما

در حالت عادی یخچال در دمایی در محدوده 0.5 تا 4.5 درجه سانتی گراد کار می‌کند. اگر نوسانات غیرعادی دما را مشاهده کردید وقت آن است که با طریقه تست ترموستات یخچال فریزر آشنا شوید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

چگونه ترموستات یخچال را تست کنیم

دانستن روش تست ترموستات یخچال می‌تواند در هزینه و زمان صرف شده برای یافتن تعمیرکار حرفه‌ای صرفه جویی کند. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، تست ترموستات یخچال یکی از سریع‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای عیب‌یابی این مشکل انجام دهید. در اینجا چهار مرحله ساده که می‌توانید برای تست عملکرد ترموستات یخچال خود دنبال کنید را شرح می‌دهیم.

بررسی ترموستات

مرحله 1: تنظیم دما را بررسی کنید

برای تست ترموستات یخچال اولین کاری که انجام می‌دهید این است که کنترل دمای ترموستات را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که با وجود داشتن بهترین یخچال فریزر تمام مواد غذایی که قرار می‌دهید منجمد می‌شوند، اول باید بررسی کنید که دما را خیلی بالا تنظیم نکرده باشید.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن یخچال

مرحله 2: دسترسی به ترموستات

اگر مشکلی در تنظیمات دما پیدا نکردید، مرحله بعدی تست ترموستات یخچال، بررسی مستقیم خود ترموستات است. قبل از انجام هر کار دیگری مطمئن شوید که یخچال را از برق کشیده‌اید. سپس تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید تا فضایی برای دسترسی ایجاد نمایید.

با استفاده از یک چراغ قوه برای روشن کردن فضای داخلی یخچال، ترموستات که توسط یک پوشش پلاستیکی پنهان شده و دارای یک اهرم است را پیدا کنید. صفحه و درپوش را بردارید تا سیم کشی ترموستات نمایان شود.

تست ترموستات یخجال

مرحله 3: خوانش ترموستات را بررسی کنید

برای تست ترموستات یخچال با مولتی متر، این قطعه را با جدا کردن دو سیم سربی متصل به یخچال از آن جدا کنید. مولتی متر را روی RX1 قرار دهید و سپس پروب ها را روی هر یک از پایانه‌های ترموستات جای دهید. چه نوشته‌ای را روی صفحه می‌بینید؟ اگر صفر باشد، ترموستات شما نیاز به تعویض دارد.

مطلب پیشنهادی دلیل برقدار شدن بدنه یخچال

برای تست ترموستات یخچال با اهم متر هم کافی است مانند روش بالا عمل کنید. در مرحله آخر، سیم‌های ترموستات را به اهم متر وصل کنید تا از درست یا خراب بودن آن مطمئن شوید. اگر ترموستات شما درست باشد بعد از چرخاندن ولوم آن، اهم متر باید بوق بزند.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

خوانش ترموستات

مرحله 4: عملکرد ترموستات را در یک یخچال دیگر تأیید کنید

علیرغم ثبت صفر روی مولتی متر این احتمال وجود دارد که ترموستات شما همچنان کار کند. این بدان معناست که می‌توانید تست ترموستات یخچال را روی یک یخچال دیگر انجام دهید. برای این کار ترموستات را بردارید و سپس دما را روی گرم‌ترین سطح قرار دهید.

مطلب پیشنهادی نحوه اتصال دستگاه تصفیه آب به یخچال

ترموستات را در یخچال بدون ایراد نصب کنید و حدود نیم ساعت اجازه دهید کار کند. پس از آن دوباره با استفاده از مولتی متر، همان‌طور که در مرحله 3 توضیح داده شد، اندازه‌گیری‌ها را انجام دهید.

اگر تست ترموستات یخچال با مولتی متر مقدار بی‌نهایت را نشان می‌دهد می‌توانید خوشحال باشید که ترموستات یخچال شما هنوز هم کاربردی است. با این حال اگر نوشته‌ها صفر را نشان دهد باید یک ترموستات جدید بخرید.

اگر ترموستات یخچال شما به خوبی کار می‌کند آن را دوباره نصب کنید و سایر مشکلات احتمالی را بررسی نمایید.

 ترموستات یخچال

جمع‌بندی

در صورت بروز مشکل برای یخچال و تغییر غیرمنتظره دمای آن، اولین چیزی که باید بررسی کنید ترموستات داخل یخچال است. مطمئن شوید که یخچال خود را خاموش کرده‌اید تا در هنگام کار با سیم‌ها و تجهیزات برق، ایمنی داشته باشید. اگر در تعمیر لوازم خانه به تنهایی مهارت دارید، می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.

با این که معیوب شدن ترموستات یکی از دلایل اصلی مشکلات دما در یخچال است، اکثر مردم نمی‌دانند نحوه تست ترموستات یخچال چگونه است. با این وجود انجام دقیق مراحل بالا راهی مطمئن برای تشخیص نیاز به تعویض ترموستات یا جستجوی مشکل در جایی دیگر است. در نهایت برای اینکه تست و تعمیر یا تعویض ترموستات خود را به یک فرد مجرب بسپارید و خیالتان از انجام درست کار راحت باشد؛ می‌توانید از تکنسین‌های مجرب آچاره کمک بگیرید.

 

در این باره بیشتر بخوانید 

تعمیر موتور یخچال مغازه

ریست کردن یخساز ساید بای ساید

 هیتر المنت یخچال

تست موتور یخچال با برق مستقیم

4/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. باسلام
    یخچال فریزر قدیمی دو در بدون برفک فیلور هسته .که مواد غذای داخل یخ میزنن .ترموستات رو عوض کردیم .تغیر چشمگیری نکرد .اکثر مواقع موتور روشن است
    حدودا ۳۰ دقیقه کار میکنه ۲ دقیقه خاموش میشه .
    لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل از چیست
    با تشکر .ممنون

    1. سلام. ممکن است یخچال مشکلی گازی داشته باشد چون دستگاه یکسره کار می‌کند و کارکردش بالا است.

  2. سلام
    یخچال فریزر یکسره روشن بود ، ترموستات تعویض کرده تعمیر کار اما یکسره روشنه سرمای بالا وپایین عالی عمل میکنه
    فروشنطه قطعه گفته از دوتا پیچ داخل ترموستات باید تنظیم شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا