تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

انواع لولای درب یخچال: آشنایی با مراحل تعویض و تعمیر

لوازم خانگییخچال و فریزر

لولای درب یخچال دارای انواع مختلفی است و کاربران باید از بین طیف گسترده‌ای از مدل‌های مختلف لولای درب یخچال، مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنند. در هنگام انتخاب لولا و تعمیر یخچال اول باید به نوع درب یخچال توجه داشته باشید. اکثر مشکلات مربوط به باز و بسته شدن درب یخچال به انتخاب اشتباه لولا ارتباط دارد.

شاید هرگز به اهمیت انواع لولای درب یخچال به خوبی توجه نداشته باشید، اما لولا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یخچال به شمار می‌رود و درب یخچال با قرار گرفتن روی لولا باز و بسته می‌شود. لولاهایی درب یخچال به مرور زمان با مشکلاتی مانند خشک شدن، ساییدگی و کهنه شدن مواجه می‌شوند و عملکرد یخچال را دچار اختلال می‌کنند.

به عنوان مثال زمانی که درب یخچال به‌راحتی باز نمی‌شود، سر و صدای ناهنجاری به گوش می‌رسد. زمانی که لولا به خوبی کار نکند و یا دچار افتادگی شده باشد، باید از یک تعمیرکار ماهر بخواهید که برای تعمیر افتادگی لولای درب یخچال و همچنین تعویض لولای درب یخچال اقدام کند.

به طور کلی لولای درب یخچال از قسمت‌های پر استهلا‌ک و مهم یخچال‌ها به شمار می‌رود و خرابی آن باعث هدر رفتن سرمای داخل یخچال و آسیب دیدن قطعات دیگر می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره انواع لولای در یخچال، دلایل خرابی لولا، روش تعمیر افتادگی درب یخچال، نحوه تعمیر لولای درب یخچال و نحوه تعویض لولای درب یخچال صحبت کنیم.

لولاهای درب یخچال چند نوع هستند؟

لولای درب یخچال از لحاظ مدل و شکل ظاهری به سه گروه لولای دیچه فلاپر، لولا و یاتاقان‌های درب یخچال و لولای کیت دانه یا ارام‌بند تقسیم می‌‌شود‌. درب یخچال‌های مختلف با قرار گرفتن روی لولا حرکت کرده و باز و بسته می‌شوند‌. به زبان ساده‌، لولای درب به عنوان یکی از بخش‌های نگهدارنده درب یخچال به شمار می‌رود و مزایای بیشماری دارد.‌

چند نوع لولای درب یخچال

مهم‌ترین وظیفه لولای درب یخچال، کمک به آسان شدن باز و بسته کردن درب یخچال است. مزیت دیگری که می‌توان برای انواع لولای درب یخچال برشمرد، جلوگیری از لرزیدن درب هنگام باز و بسته کردن است.‌به مرور زمان و با باز و بسته کردن‌های مداوم، لولاها نیز مانند هر قطعه دیگری ممکن است کهنه یا خراب شوند. در چنین شرایطی باید هر چه زودتر نسبت به تعویض لولای درب یخچال توسط یک تکنسین ماهر اقدام شود. در صورت عدم تعمیر یا تعویض لولای درب یخچال مشکلات متعددی برای این دستگاه پیش خواهد آمد.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

مطلب پیشنهادی علت داغ شدن موتور و بدنه یخچال

نحوه تعمیر لولا به چه صورت است؟

همانطور که در بخش قبلی مقاله نیز اشاره کردیم لولای درب نیز جزء قطعاتی است که به مرور زمان به تعمیر یا تعویض نیاز دارد.‌ در بیشتر یخچال‌های یخساز، محل قرارگیری لولای درب در بخش بیرونی و خارج دنده یخ می‌باشد. این لولا را با استفاده از یک فنر بسته و با یک سیم پیچ باز می‌کنند. با توجه به این که تعمیر انواع لولای درب یخچال یک کار تخصصی است و به مهارت کافی نیاز دارد، شما می‌توانید از یک تعمیرکاران ماهر برای این کار کمک بگیرید. در یخچال‌های معمولی، لولا در قسمت چرخش درب یخچال نصب شده است.

در صورت ساییدگی لولا یا خشک شدن آن، درب دیگر به راحتی روی لولا حرکت نخواهد کرد و گاهی مانع از بسته شدن درب یخچال می‌شود‌. همچنین هنگام بستن درب، لولای آن صدای گوش‌خراشی ایجاد می‌کند. برای تعمیر لولای درب یخچال‌‌های معمولی ابتدا باید آن را روغن کاری کنید تا به راحتی باز و بسته شود و همچنین صدایی از درب به گوش نرسد. اگر با وجود روغن کاری لولای معمولی مشکل صدای لولا و باز و بسته شدن آن حل نشود، مجبورید که برای تعویض لولای درب یخچال اقدام نمایید.

تعمیر لولای یخچال

در یخچال‌های مدل جدید و ساید بای ساید، لولای درب دارای یک کیت دانه است که باعث می‌شود درب به آرامی بسته شود. جنس این کیت دانه‌ها از پلاستیک فشرده یا نایلون است. یک یا چند عدد از دندانه‌های لولا ممکن است بنا به هر دلیلی بشکند یا خراب شود و درب یخچال دیگر به راحتی بسته نشود. در صورت خراب شدن لولا‌های کیت دانه، باید هر چه زودتر اقدام به تعویض آن کنید. اگر قصد دارید که خودتان برای تعمیر لولای درب یخچال اقدام کنید، باید بدانید که این کار به تخصص نیاز دارد و هر کسی از عهده آن بر نخواهد آمد. بنابراین برای پیشگیری از خرابی‌های بیشتر، کار را متخصصین کاردان آچاره بسپارید. خرابی لولای درب یخچال یکی از مشکلات شایع است که برای همه یخچال‌ها پیش می‌آید.

زمانی که حس کردید لولای درب با مشکل مواجه شده است، بلافاصله برای جلوگیری از شکستگی لولا، قفسه‌های درب یخچال را خالی کنید. سپس کمی روغن خوراکی یا گریس را به لولای درب بزنید تا به خوبی روغن‌کاری شود. چنانچه لولای درب دچار شکستگی شود، راهی به جز تعویض لولای درب یخچال توسط تعمیرکار باقی نمی‌ماند.

مطلب پیشنهادی تعمیر موتور یخچال مغازه

آشنایی با مراحل تعویض انواع لولای درب یخچال

تعویض انواع لولای درب یخچال به ویژه لولای درب یخچال‌های ساید بای ساید، یک کار تخصصی است به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. به طور کلی نوع یخچال در نحوه تعویض این قطعه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. اگر این کار توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود، درب یخچال و قطعات دیگر آسیب خواهند دید و هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد. اگر قصد دارید تعویض لولای درب یخچال را خودتان انجام دهید ابتدا باید با مراحل آن آشنا باشید.

در این بخش از مقاله مراحل تعویض لولا را به ترتیب شرح می‌دهیم. در مرحله اول باید یخچال فریزر خود را از برق بکشید. این کار برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی انجام می‌شود. بعد از اینکه از خاموش شدن یخچال اطمینان حاصل کردید، قبل از هر اقدامی، مواد غذایی را که در قفسه‌ها و بخش فریزر قرار دارد، از یخچال خارج کرده و در محلی خنک یا یک یخچال دیگر قرار دهید تا مراحل تعویض لولا به پایان برسد‌. حالا باید ابزار مورد نیاز را آماده کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

مطلب پیشنهادی ریست کردن یخساز ساید بای ساید

تعمیر لولا

ابزار مورد نیاز برای تعویض لولای درب یخچال

  • پیچ گوشتی دو سو
  • پیچ گوشتی چهار سو
  • کاردک
  • دریل
  • آچار دم باریک
  • آچار فرانسه

 همانطور که می‌دانید، لولاهای درب یخچال انواع مختلفی دارند. بنابراین هنگام خرید لولای جدید به این نکته توجه داشته باشید که نوع لولا باید دقیقا مشابه با لولای معیوب باشد.

مطلب پیشنهادی آموزش تصویری تراز کردن یخچال

مراحل تعویض لولا

  1. درب یخچال را باز کنید.
  2. با کمک آچار، پیچ‌های لولای درب نیز را باز کنید.
  3. سپس کمی پلی پروپین و پلی ویتیل کلراید را به محل نصب لولای جدید آغشته نمایید. این مواد برای این استفاده می‌شود که لولا به صورت روان حرکت کند.
  4. بعد از اینکه چند دقیقه از آغشته کردن محل لولای درب به این مواد گذشت و از خشک شدن آن مطمئن شدید، نسبت به بستن لولای جدید در جای خود اقدام کنید و از سفت شدن آن اطمینان حاصل کنید.
  5. سپس درب یخچال را در جای خود نصب نمایید و دو شاخه یخچال را به برق متصل کنید. بعد از تعویض لولا درب یخچال به خوبی و بدون هیچ مشکلی باز و بسته خواهد شد.

باز کردن در یخچال

روش تعمیر افتادگی درب یخچال چگونه است؟

افتادگی درب یخچال علائم مختلفی دارد. وقتی درب یخچال به خوبی باز و بسته نمی‌شود و یا لاستیک درب از قسمت بالای درب باز بماند، نشان‌دهنده این است که درب دچار افتادگی شده است. یکی از دلایلی که در افتادگی درب نقش دارد، سنگین شدن درب است. هرگز نباید قفسه‌های درب یخچال را با وسایل و قوطی‌های سنگین پر کنید.

سنگین شدن درب به لولا فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد مشکل در باز و بسته شدن آن می‌شود‌. یکی دیگر از دلایل افتادگی درب، عدم توجه به تراز بودن محل قرار گیری یخچال است. محلی که برای قرار دادن یخچال انتخاب می‌کنید، باید کاملا صاف و تراز باشد. در صورت عدم تراز بودن سطح با استفاده از پایه‌های یخچال آن را تراز کنید. شیب یخچال همواره باید مقدار کمی به سمت عقب باشد تا درب یخچال به راحتی باز و بسته شود.

تعمیر افتادگی درب یخچال

مراحل تعمیر افتادگی درب یخچال

  1. ابتدا محل قرار گیری یخچال و شیب آن را تنظیم کنید.
  2. سپس بطری‌های شیشه‌ای و خوراکی‌های سنگین را از درب یخچال بردارید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

اگر بلافاصله نسبت به برطرف کردن افتادگی درب یخچال اقدام نکنید، لولای درب به مرور زمان دچار شکستگی می‌شوید و مجبور خواهید شد که هزینه‌های تعویض لولای درب یخچال را متحمل شوید.

لولای درب یخچال

برای برطرف کردن صدای انواع لولای درب یخچال چه راهکاری وجود دارد؟‌

گاهی به دلایل مختلف از جمله افزایش عمر یخچال و استفاده طولانی از این دستگاه، لولای درب دچار استهلاک شده و به مرور زمان خشک می‌شود. بنابراین هنگام باز و بسته کردن درب، صدای جیرجیر گوش خراشی به گوش می‌رسد. یکی دیگر از دلایل صدا دادن لولای یخچال و استهلاک این قطعه، تراز نبودن محل قرارگیری این دستگاه است. برای برطرف کردن صدای لولای یخچال ابتدا باید آن را به خوبی روغن کاری کنید.در بیشتر مواقع بعد از روغن‌کاری این قطعه، مشکل صدا و سخت باز و بسته شدن درب حل می‌شود. در صورتی که با روغن‌کاری هم مشکل صدا دادن لولا حل نشد، باید لولا را تعویض کنید.

روغن‌کاری لولای یخچال

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره انواع لولای درب یخچال، وظایف لولای درب، نحوه تعمیر لولای درب یخچال، مراحل تعویض لولای درب یخچال، روش تعمیر افتادگی درب یخچال و روش‌های برطرف کردن صدای لولای درب توضیح دادیم. لولا یکی از قطعات بسیار مهم است که در عملکرد سایر قطعات یخچال تاثیر بسزایی دارد. اگر لولا دچار آسیب شود، درب یخچال به خوبی باز و بسته نخواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده کوچکترین ایراد در لولا هر چه زودتر از تعمیرکاران مجرب و ماهر آچاره کمک بگیرید تا لولای درب یخچال شما را در اسرع وقت تعمیر کنند. امیدواریم از مطالعه این مقاله آگاهی لازم را کسب کرده باشید. اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش نظرات درج کنید تا تعمیرکاران مجرب آچاره به شما پاسخ دهند.

درباره تعمیر یخچال یشتر بخوانید

ریست کردن یخساز ساید بای ساید

خرابی اورلود یخچال

عیب یابی یخچال فریزر اسنوا

تعمیر کمپرسور یخچال

ترموفیوز یخچال و روش تست و تعمیر آن

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید