تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی مشکل دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

دریچه هدایت باد پنل کولر گازی یکی از اجزای تشکیل‌دهنده کولر است که خیلی کمتر از سایر قطعات موردتوجه قرار می‌گیرد؛ اما خیلی از اوقات ممکن است این قطعه دچار مشکل شود و در چرخش و یا باز و بسته شدن ایراد پیدا کند. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم تا در این مقاله دربارۀ مشکل دریچه هدایت باد پنل کولر گازی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

وظیفه دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

دریچه هدایت باد، راهی برای خارج شدن هوای خنک کولر گازی است. در فصول گرم سال که از کولر گازی به عنوان اصلی‌ترین سیستم سرمایشی استفاده می‌شود، از این دریچه‌ها هوای خنک خارج می‌شود. در فصول سرد نیز از کولر گازی به‌عنوان سیستم گرمایشی استفاده شده و از دریچه هدایت باد پنل کولر گازی، هوای گرم خارج می‌شود. یکی از اجزایی که نقش مهمی در عملکرد کولر گازی دارد، دریچه هدایت باد است. بدون وجود این دریچه، کولر گازی هیچ وقت نمی‌توانست این‌قدر مؤثر و کارآمد عمل کند.

بررسی مشکل دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر

نحوه تنظیم دریچه هدایت باد

دریچه هدایت باد پنل کولر گازی اسپلیت دیواری از طریق ریموت کنترل قابل‌تنظیم است. در صورتی که دریچه ثابت باشد، با یک بار فشردن دکمه، دریچه شروع به حرکت می‌کند و زمانی که دریچه شروع به حرکت کرد و در جهت موردنظر قرار گرفت، با فشردن مجدد دکمه می‌توانید دمپر را در همان موقعیت ثابت کنید.

بعضی از کولر گازی‌های، دکمه‌ای با نام Fix دارند و هر بار که این دکمه را فشار دهید دریچه هدایت باد پنل کولر گازی کمی حرکت می‌کند و مجدداً ثابت می‌شود. در بعضی از مدل‌های دیگر کولر گازی نیز دمپر ها با استفاده از دکمه Swing تنظیم می‌شوند. این دکمه باد خروجی را در مسیر عرضی تنظیم می‌کند.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

 نکاتی درباره تنظیم دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

زمانی که متوجه شدید کدام قسمت از محیط به باد و سرمای بیشتری نیاز دارد، زمان آن رسیده است که دریچه هدایت باد پنل کولر گازی خود را تنظیم کنید. اولین نکته این است که مشخص کنید به باد ثابت نیاز دارید یا بادی که در همه محیط بچرخد. برای مثال در محیط‌های کاری که باد باعث پخش شدن کاغذها می‌شود، نباید دریچه خیلی پایین تنظیم شود. برای تنظیم باد دریچه همیشه دو نکته را به خاطر داشته باشید.

یک نکته این است که همیشه هوای سرد به‌سمت پایین و هوای گرم به‌سمت بالا حرکت می‌کند. در نتیجه تنظیم دمپر در روزهای گرم و سرد متفاوت است. در فصول گرم، دریچه‌ها را به‌سمت بالا قرار دهید تا هم باد مستقیم باعث آزار شما نشود و هم هوای سرد به‌طور خود به خودی به‌سمت پایین حرکت کرده و هوای محیط را خنک و مطبوع می‌کند.

تنظیم دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

بیشتر بخوانید: کولر گازی خورشیدی چیست؟

در مورد فصول سرد سال، این موضوع برعکس است و اگر دریچه بالا باشد، هوای گرم به‌سختی به پایین می‌رسد و در نتیجه کولر باید مدت زمان بیشتری کار کند. زمانی که دریچه به‌سمت پایین تنظیم می‌شود، هوای گرم به‌سمت پایین دمیده شده و بعد از گرم شدن محیط، هوای گرم به‌سمت بالا حرکت می‌کند. به همین دلیل می‌توانید کولر را روی دمای کمتری قرار دهید و دیگر نیازی به گرم کردن بیش از حد نیست.

بررسی دلایل بسته نشدن دریچه

یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که ممکن است که برای کولر پیش بیاید، بسته نشدن دریچه هدایت باد است. دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند که در ادامه همه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

1. گیر کردن جسم خارجی در دریچه

گاهی اوقات ممکن است دلیل بسته نشدن دریچه، گیر کردن یک جسم خارجی درون دریچه باشد. حتی وجود یک جسم خارجی کوچک نیز می‌تواند مانع از کامل بسته شدن دریچه شود. پس در صورت بروز این مشکل، قبل از هر چیز دریچه کولر را بررسی کنید و از عدم وجود یک جسم خارجی حتی کوچک در درون دریچه کولر مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی: 4 علت یکسره کار کردن کولر گازی + راه‌حل

2. بسته نشدن دریچه هدایت باد کولر گازی به دلیل خرابی ریموت

خیلی اوقات ممکن است که شما بارها سعی کنید تا کولر گازی را با استفاده از ریموت خاموش کنید اما متوجه می‌شوید که دریچه هدایت باد پنل کولر گازی بسته نمی‌شود. بعضی مواقع ممکن است ریموت دچار نقص فنی شده باشد و دستورات به‌درستی از ریموت به کولر گازی منتقل نشود. در نتیجه شما می‌بینید که بسته نشدن دریچه هدایت باد پنل کولر گازی به‌طور کامل بسته نمی‌شود.

3. بسته نشدن دریچه باد کولر گازی به دلیل مشکلات داخلی

کولر گازی نسبت به سایر وسایل الکترونیکی از حساسیت بیشتری برخوردار است. اجزای مکانیکی داخل کولر گازی، گستردگی زیادی دارند و همیشه این احتمال وجود دارد که یکی از این اجزا و قطعات دچار آسیب شوند. اگر احساس می‌کنید علت بسته نشدن دریچه هدایت باد به دلیل وجود مشکل در یکی از اجزای داخلی کولر است، بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید تا دستگاه را بررسی کند.

4. شکستگی پایه دریچه کولرگازی

خیلی از اوقات ممکن است بسته نشدن دریچه هدایت باد به دلیل شکسته شدن پایه دریچه کولر باشد و وجود شکستگی مانع از درست و کامل بسته شدن دریچه شود. به این نکته هم دقت کنید که در خیلی از مواقع، شکستگی پایه دریچه کولر، به دلیل سوختن موتور دریچه رخ می‌دهد.

5. خرابی برد کولر گازی

اگر هیچ یک از موارد گفته شده علت بسته نشدن دریچه نیست، پس این احتمال وجود دارد که مشکل از برد دستگاه باشد؛ یعنی ممکن است برد کولر خراب یا سوخته باشد. در این صورت باید کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

6. قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی یا موتور دریچه  

قطعه‌ای که وظیفه چرخاندن و بالا و چپ و راست کردن دریچه هدایت باد را بر عهده دارد، موتور دمپر است. در صورتی که موتور دمپر به هر دلیلی خراب شود، مانع از بسته شدن دریچه کولر می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشد که اگر مشکل از موتور دمپر باشد، یعنی به هر دلیل سوخته باشد، دچار آسیب شده باشد و یا سیم‌هایش دچار اتصالی شده باشد، حتی در صورت سالم بودن برد و فرمان گرفتن از برد هم امکان بستن دریچه را ندارد. توصیه می‌کنیم که برای بررسی این مورد از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

دریچه کولرگازی

بررسی علت باز نشدن دریچه هدایت باد

گاهی اوقات ممکن است که بنا به دلایل مختلفی دریچه هدایت باد پنل کولر گازی باز نشود. در ادامه دلایل بروز این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

  • یکی از دلایل باز نشدن دریچه هدایت باد می‌تواند وجود ایراد در دستگاه باشد و دستگاه در حالت بسته قرار گیرد و عملکرد کولر گازی را با مشکل روبه‌رو کند.
  • ممکن است دریچه هدایت باد از نظر فیزیکی دچار مشکل شده باشد. در این صورت بهتر است برای رفع مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.
  • اگر دریچه به‌طور کامل باز نمی‌شود، بهتر است ابتدا دکمه Swing را امتحان کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید. با استفاده از این دکمه می‌توانید دریچه را به حالت ثابت یا متحرک دربیاورید و زاویه حرکت دمپر را هم تنظیم کنید.
  • در صورتی که کولر گازی روی حالت گرمایش قرار دارد، باز نشدن دریچه در ابتدای روشن شدن دستگاه طبیعی است و کولر در حالت پیش‌گرمایش قرار دارد و به همین دلیل دمپر باز نمی‌شود و دستگاه گرمادهی نمی‌کند.
  • اگر کولر گازی روی حالت گرمایش قرار دارد و در زمان گرمادهی دستگاه متوقف می‌شود و دریچه هدایت باد پنل کولر گازی در حالت نیمه‌باز قرار گیرد، دلیل آن عملیات یخ‌زدایی یا دیفراست است که به منظور تعدیل دمای محدوده‌ کندانسور دستگاه کولر گازی و رفع یخ‌زدگی در این محدوده انجام می‌شود.
  • اگر بعد از خاموش کردن دستگاه، دریچه هدایت باد در حالت نیمه‌باز قرار گرفت و فن به عملکرد خود ادامه داد، یعنی عملیات تمیز‌کنندگی خودکار کولر گازی در حال اجرا است. بعد از تمام شدن این روند، دریچه به‌طور خودکار بسته و فن خاموش می‌شود.

اگر در هر مرحله‌ای از این روند به کمک نیاز داشتید، روند را متوقف کرده و ادامه آن را به کارشناسان مجرب آچاره واگذار کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

45 دیدگاه

  1. سلام در مدل جنرال علاوه بر دریچه اصلی پره های عمودی هم قرار دارد که باید به چپ و راست بچرخند اما برای من ثابت است و نمیچرخد و اگر هم بخواهم تغییرشان بدهم با دست باید این کار را بکنم و اتومات نمیچرخند چه کار باید بکنم

    1. با درود . چرا دریچه رو زمانی که در حالت ثابت پایین یا بالا قرار میدیم دقیقا بعد از پانزده دقیقه به حالت ثابت وسط بر میگرده؟؟
      کولر جنرال شکار

      1. سلام
        ببخشید علت چپ و راست نشدن پره های داخلی کولر گازی تی سی ال چیه؟رو حالت 3d میذارم تغییر نمیکنه.ثابت مونده به یه سمت

  2. سلام خسته نباشید
    من داشتم پره افقی کولر رو تمیز میکردم وقتی که کولر خاموش بود یکمی پره رو آوردم پایین که تمیز کنم ولی بعدش بسته نمیشه دیگه تا آخر .
    موقع کار کردن خوبه اما وقتی که خاموش میکنیم بسته نمیشه کامل.
    میخاستم بدونم تعمیر اساسی نیاز داره یا نه ؟

    1. با سلام، مشکل دریچه به عملکرد کولر ارتباطی ندارد. بنظر نمی‌رسد کولر شما مشکل حادی داشته باشد.

      1. کولر مشکلی نداره خوب خنک میکنه فقط وقتی که خاموش میکنیم دریچه کامل بسته نمیشه و نزدیک نیم سانت باز میمونه.میخواستم بدونم امکان تعمیرش وجود داره که مثل قدیم کامل بسته و فیکس شه؟؟

  3. کولر مشکلی نداره خوب خنک میکنه فقط وقتی که خاموش میکنیم دریچه کامل بسته نمیشه و نزدیک نیم سانت باز میمونه.میخواستم بدونم امکان تعمیرش وجود داره که مثل قدیم کامل بسته و فیکس شه؟؟

  4. باسلام
    اسپلیت مدل گری را تمیز کردم موقع تمیزکاری دریچه باد را با دست پایین نگه داشتم و الان دیگه اصلا بسته نمیشه نه موقعی که روشنه دریچه حرکت میکنه و نه موقع خاموشی بسته میشه! چکار کنم؟

    1. با سلام، با دست سعی کنید ببندید اگر بسته نشد سمت راست دریچه سوئینگ یک خار دارد. احتمالا آن شکسته و ممکن است با چسب هم درست شود.

  5. سلام داشتم دریچه کولر رو تمیز می کردم یزرهاوردم پایین دریچش رو یهو یه صدایی اومد بعدش دیگه بسته نمیشه چیکار کنم

    1. سلام، کولر گازی مدل کریر نصصب کردم اما پره های که هوا را به چپ و راست انتقال میدهد حرکت نمیکند

  6. درودوسلام .کولراوجنرال است.دکمه سومینگ روی کنترل چه چپ و راست وبالا پایین کارنمیکنه.علت چیست

  7. سلام
    میخواستم بدونم چرا کولر گازی ۲۴۰۰۰ زانتی سوئینگش بوق میزنه ولی کار نمی کنه هم افقی هم عمودی؟

    1. اگر بوق میزنه یعنی ریموت با سنسور دیسپلی ارتباط رو برقرار میکنه. احتمالش هست که سوکت ها یا کانکتورش وصل نیست و برق به اسپر موتور نمیرسه که کار کنه

  8. سلام

    پرتاب باد به چپ و راست کولر ما کار نمیکنه یعنی ثابته و با دست هم تکون نمیخوره مشکل کجاست؟

    1. 1- میتونه استپر موتور یا آرمیچرش باشه
      2- یا اهرم دمپر داخلی پنل شکسته باشه.

  9. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من داشتم پره افقی کولر رو تمیزمیکردم وقتی خاموش بود بادستم یواش آوردم پایین پاک کردم
    بعد روشن کردم حرکتش کندشد
    کامل بالا نمیره
    توسط میاد و برمیگرده پایین
    موقع خاموشی هم سه بار تیک تیک می‌کنه و خاموش میشه بدون بسته شدن کامل دریچه
    ترخدا بگید مشکل چیه؟!!!!
    خراب که نشده؟ شده؟

  10. سلام کولر من تی سی ال هست میخواستم بدونم چرا پره بالا و پایین اش تا نصف میاد پایین ، وقتی کولر رو روشن میکنم یک لحظه تا آخر میره پایین بعد میره بالا اما دکمه چرخشش رو میزنم تا نصفه میاد پایین ، پره رو آوردم پایین الان تا آخر میره پایین اما تا نصف میره بالا ،کسی میدونه مشکلش چیه؟!

    1. سلام
      سویینگ اینا موتور گردون داره که احتمالا موتورش خراب شده.

      1. این نکته هم باید بگم که کولر من این مشکل رو از اولین روزی که گرفتم داشت ، من نمی دونم به نظر شما احتمالش هست عادی باشه و مدل این کولر باشه ؟! چون من این کولر را تازه خریدم

  11. سلام دریچه کولر گازی اسپیلت با ز و بسته نمی‌شود وحتی حرکت نمیکنه چه هنگام خاموش و روشن کردن وچه هنگام تنظیم دریچه باد لطفا راهنمایی بفرمایید

  12. باسلام
    کولر جنرال دادم
    پنل تا نصف خوب سرما میدهد ولی نصف دیگه لش سرما ندارد
    فن خوب کار میکند و یک خط یک سانتی داخل پنل یخ زدگی وجود دارد

    ایا گازش کم شده یا نیاز به سرویس پنل هس؟

  13. سلام.وقت بخیر.حرکت موتور دمپر برعکس شده،وقتی کولر روشن میشه ،دریچه بسته،و وقتی دستگاه خاموش میشه،دریچه باز میشه…لطفا راهنمایی بفرمایید.

  14. سلام آیا امکان داره دمپر پرتاب باد کولر گازی مثلاً 24000باشه دمپر پرتاب باد 30000 وصل کنیم که باد بیشتری بدهد

  15. سلام کولر اوجنرال ۳۶ هزار بعد از سرویس سالیانه ،نیم ساعت که کار میکنه به طور خودکار پره ها میرن بالا ،یعنی هر نیم ساعت یه بار، به تعمیرکار هم میگیم میگه من کاری نکردم شما خودتون خرابش کردید، چند بار کنتور هم خاموش کردم که ریست بشه باز فایده نداره

  16. باسلام
    کولر گازی ال جی گلد موقعی که خاموش بود دریچه رو که تمیز میکردم دریچه خروج هوا یکم باز شد که با دست بستم
    الان که روشنش میکنم دریچه باز میمونه وقتی دکمه حرکت بالا پایین دریچه رو میزنم یکم میاد بالا دوباره می‌ره پایین میمونه موقع خاموش کردن هم بسته نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  17. سلام
    دریچه هدایت باد کولر گازی پنجره ای اجنرال، کولر را روشن که کردم دیدم که حرکت نمیکند، دلیل این مشکل چه میتواند باشد

  18. درود خسته نباشید
    ما یه کولر گازی اسنو جنرال داریم. اولاش که خریده بودیم این مشکلی که عرض میکنم خدمتتون رو نداشت و بعد از چند روز این مشکل پدیدار شد.
    مشکل: موقع بالا پایین شدن دریچه در هنگام سوئینگ وقتی که بالا میره دریچه شروع میکنه به لرزش و صدای آزار دهنده بوجود آوردن. ممنون میشم که راهنمایی نمائید.

  19. سلام دریچه کولر بعد از چنددقیقه خاموش شدن بسته میشود.
    فقد برای خاموش کردن کولر اینجوری میشه
    برا روشن کردن هیچ مشکلی ندارد.

  20. سلام
    دریچه کولر گازی به سمت پایین هست یعنی دریچه به سمت پایین باز میشه و باعث میشه در فصل گرم باد به پایین می زنه
    امکان داره خود دریچه جابجا بشه که باد به سمت سقف بزنه
    منظورم تنظیم دستی نیست خود دریچه منظورمه

  21. سلام کولرگازی اسنو جنرال خریدم ولی از زمان نصب دریچه هوا کج بسته میشه واقعا عادیه یا باید بازدید بشه
    ضمنا هوادهی و سرمایش آن عالیه فقط ظاهرش افتضاح شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا