تفاوت انکر بولت، اکسپنشن بولت و رول بولت چیست و کاربرد های آن

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

اگر با صنعت ساخت و ساز سروکار داشته باشید، می‌دانید که در صنایع از ابزار مختلفی استفاده می‌شود. گاهی اوقات ابزارهای کوچک نقش موثری در نصب سازه‌های مختلف دارند. انکر بولت‌ها یکی از همین ابزار‌ها هستند که برخلاف اندازه‌ کوچکشان، مسئولیت مهمی دارند. بسیاری از مهندسان تفاوت انکر بولت، اکسپنشن بولت و رول بولت را نمی‌دانند و گاهی این سه را به جای یکدیگر به کار می‌برند. در این مطلب تخصصی از مجله آچاره همراه ما باشید تا در خصوص این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

انکر بولت چیست؟

انکر بولت در لغت به معنای بست، اتصال و سفت شدن است. در واقع می‌توانیم انکر بولت‌ها را مثل پیچی در نظر بگیریم که از آن برای اتصال به بتن، سطوح مختلف، نصب قطعات یا تعمیر و گسترش مصالح فولادی روی صفحات استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید با تفاوت انکر بولت، اکسپنشن بولت و رول بولت بیشتر آشنا شوید، در این قسمت قصد داریم انواع مختلف آن را به شما معرفی کنیم.

انکر بولت چیست

انواع انکر بولت‌ها

به صورت کلی این قطعه به سه دسته شیمیایی، مکانیکی و استاد بولت تقسیم می‌شوند. برای شناخت بیشتر توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم.

1. انکر بولت شیمیایی

در این نوع از بست شیمیایی استفاده می‌شود. از انکر بولت شیمیایی برای چسبندگی بیشتر به بتن استفاده می‌شود؛ چراکه باعث افزایش مقاومت بتن و چسبندگی بین میلگرد و بتن می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد و مهندسان عمران آن را تحت عنوان چسب کاشت یا چسب بتن می‌شناسند. شما می‌توانید از این انکر بولت‌ها برای هر سطح و قطری استفاده کنید و اصلا محدودیت نصب ندارد.

مطلب پیشنهادی مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی و انواع آن

2. انکر بولت مکانیکی

این نوع در سوراخ‌های بتن قرار داده می‌شوند؛ چراکه از یک سر مخروطی و میله استوانه‌ای واشر و مهر تشکیل شده است. انکر بولت مکانیکی به نام رول بولت‌ نیز شناخته می‌شود.

3. استاد بولت

استاد بولت به شکل پیچ و مهره است. معمولا هزینه این نوع نسبت به سایر آن‌ها پایین‌تر است و به راحتی روی سطوح مختلف نصب می‌شوند. باید توجه داشته باشید که از استاد بولت برای کارهای سبک‌تر استفاده می‌شود.

تفاوت انکر بولت اکسپنشن بولت و رول بولت چیست؟

گاهی ‌اوقات دیده می‌شود که در این صنعت از انکر بولت به جای رول بولت استفاده می‌شود. درحالی‌که این دو یکسان نیستند و تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

مطلب پیشنهادی تفاوت سیلر و کیلر

انکر بولت‌ها نوعی پیچ به شکل L و G بزرگ در زبان انگلیسی هستند اما رول بولت‌ها، انکر مکانیکی هستند. به‌عنوان‌ مثال از مدل L مانند برای اتصال دال‌های بتنی (سقف‌های بتنی و فولادی) استفاده می‌شود.

انکر بولت‌ها چطور نصب می‌شوند؟

انکر بولت‌ها به ۴ روش چسبندگی، اصطحکاکی، کلیدی و ترکیبی نصب می‌شوند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، در ادامه درباره هر روش مختصر توضیحی می‌دهیم.

1. روش چسبندگی

اگر به خاطر داشته باشید در قسمت بالا درباره انکر بولت شیمیایی صحبت کردیم و گفتیم که به این نوع، چسب بتن یا کاشت می‌گویند. در این روش انکر بولت‌ها باعث افزایش چسبندگی میلگرد به سیمان و مواد پایه می‌شود. درنتیجه افزایش ظرفیت باربری بتن را در پی دارد. از روش چسبندگی می‌توانید در صنایع مختلف استفاده کنید چراکه هیچ محدودیتی برای عمق و قطر انکر بولت وجود ندارد.

نصب انکر بولت‌ها

2. روش اصطکاکی

در روش اصطکاکی و انبساطی، باید انکر بولت‌ها را بعد از کاشت و نصب با مواد پایه مالش دهید تا مقاومت‌شان بیشتر می‌شود. معمولا انکر بولت پلاستیکی، رول بولت یا حتی فلزی به این روش عمل می‌کنند و راحت نصب می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیت این روش نصب ساده آن است و هم‌چنین امکان تغییر و تنظیم زاویه نصب نیز وجود دارد.

مطلب پیشنهادی عیب یابی و آموزش تعمیر آیفون تصویری کالیوز

3. روش چفت یا کلیدی

در روش کلیدی، حفره‌هایی روی مواد پایه بتنی ایجاد می‌شوند تا انکر بولت‌ها به دام بیفتند و در این محل قرار بگیرند. در این روش مقاومت مصالح بالا می‌رود و حتی امکان کاشت آن روی لبه مواد مصالح نیز وجود دارد.

4. روش ترکیبی

همانطور که از نام این روش مشخص است؛ ترکیبی از روش اصطکاکی و کلیدی است. یعنی اتصالی بین انکر بولت‌ها و مواد پایه به‌وجود می‌آید. از این روش بهتر است زمانی استفاده کنید که ظرفیت باربری بالا است و از مصالح سنگین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای لوله کشی فاضلاب ساختمان همکف

انکر بولت‌ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید که از انکر بولت‌ها در صنعت ساخت و ساز و هم‌چنین از آن‌ها برای نصب تجهیزات صنعتی استفاده می‌شوند. با این حال می‌خواهیم در ادامه به مهم‌ترین کاربرد آن‌ها اشاره کنیم.

  • نصب صفحه روی بتن و مصالح
  • اجرای نصب سقف کاذب
  • نصب سرویس بهداشتی و لوازم آن
  • نصب تجهیزات بیمارستانی
  • ساخت تجهیزات دوربین‌های مداربسته و کنترل سرعت
  • نصب نمای فلزی ساختمان
  • راه‌اندازی آسانسور و پله برقی
  • سیستم کانال‌کشی و نصب نگه‌دارنده‌ها
  • ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • نصب جرثقیل سقفی
  • نصب دکل فلزی و بتنی
  • ریل‌گذاری خطوط مترو و راه‌آهن
  • استفاده در صنایع هواپیماسازی
  • اتصال پایه و ستون داربست فلزی ساختمان
  • و ….

برای انتخاب انکر بولت‌ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • شرایط آب و هوایی؛ ابتدا نیاز است بدانید که قرار است از انکر بولت‌ها در چه محیطی استفاده کنید. مثلا شرایط آب و هوایی و رطوبت روی میزان فسفات خاک تاثیر می‌گذارند.
  • میزان بار؛ بار انکر بولت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ هزار است. گاهی زیاد بودن بار می‌تواند باعث شکسته شدن یا ترک خوردن بتن و فولاد شود. پس باید با توجه به نوع کار و محل آن، انکر بولت را انتخاب کنید.
  • قطر ؛ عمق کاشت رابطه مستقیم با میزان باربری دارد. با افزایش میزان عمق می‌توانیم میزان بار انکر بولت را نیز افزایش دهیم تا به نتیجه خوب برسیم.
  • نوع مصالح پایه؛ شما می‌توانید انکر بولت‌ها را روی مصالحی مانند بتن سخت، ترک‌دار، هوادار و سبک و سنگ‌های طبیعی مثل سرامیک و گرانیت نصب کنید.
  • فاصله از لبه؛ انکر بولت‌ها باید با توجه به میزان بار، عمق کاشت و نوعشان در فاصله خاصی قرار بگیرند. دیده شده که فاصله تمام انکر بولت‌ها از لبه مصالح یکسان نیست و با توجه به نوع مصالح و انکر بولت متفاوت است.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

چرا گاهی انکر بولت‌ به درستی متصل نمی‌شود؟

  1. گاهی اوقات دیده شده که بتن، صفحه و انکر بولت آسیب ندیده‌اند اما انکر بولت از جای خود خارج شده است. در این شرایط یعنی زمان محاسبه قطر و عمق کاشت اشتباهی از سوی شما یا مهندسان دیگر رخ داده است.
  2. اگر صفحه فلزی ضعیف شده باشد، دچار آسیب‌دیدگی و شکستگی می‌شود.
  3. اگر بتن تحمل وزن بار را نداشته باشد ترک می‌خورد یا حتی به دو نیم شکسته می‌شود.
  4. اگر نیروی وارد شده زیاد باشد، باعث شکستگی فولاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی دیکتاتور آسانسور چیست؟

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کرده‌ایم تفاوت انکر بولت، اکسپنشن بولت و رول بولت را توضیح دهیم. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورده باشید و بتوانید از آن در کار خود استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا