دیکتاتور آسانسور چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟

ساختمانآسانسور

دیکتاتور آسانسور، یک ابزار کاربردی است که در درب‌های لولایی تعبیه می‌شود. این ابزار باعث جلوگیری از شدید بسته شدن درب می‌شود. حتما برایتان پیش آمده است که هنگامی که از آسانسور خارج می‌شوید و درب بسته می‌شود، یک صدای بلند و آزاردهنده ایجاد شود. این صدای شدید به‌علت برخورد درب با چهارچوب است.

اینجاست که دیکتاتورها به کمک می‌آیند! و مانع از بسته شدن شدید درب آسانسور می‌شوند. اگر درب آسانسور محکم بسته شود به پلاتین قفل درب آسیب وارد می‌شود. دیکتاتورها قطعات مکانیکی هیدرولیکی هستند و با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر یک دیکتاتور کارایی خود را از دست دهد دیگر قابل تعمیر نیست. در این شرایط باید حتما آن را تعویض کنید و یک دیکتاتور جدید را جایگزینش کنید. درضمن برای تنظیم سرعت این قطعه باید از پیچی که در قسمت بالایی آن قرار گرفته است استفاده کنید.

دیکتاتور آسانسور چیست؟

آرام‌بند یا دیکتاتور آسانسور یک قطعه هیدرولیکی است که بر روی انواع آسانسورها نصب می‌شود، این قطعه باتوجه‌به وزن زیاد درب‌های آسانسور به آهسته بسته‌شدن درب‌ها کمک کرده و از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به معرفی اجزا و نحوه عملکرد دیکتاتور آسانسور می‌پردازیم، از همین رو مطالعه کامل این مقاله به شما در شناخت کافی آرام‌بند آسانسور و تعمیر آن کمک می‌کند.

آسانسورهایی که دارای درب لولایی هستند، به آرام‌بند یا دیکتاتور نیاز دارند. این قطعه کوچک از برخورد درب لولایی و چهارچوب با سرعت و شتاب زیاد جلوگیری می‌کند. تنظیم سرعت این قطعه با وجود پیچی که در بالای آن تعبیه شده است بسیار آسان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دیکتاتور آسانسور

نحوه تنظیم دیکتاتور درب آسانسور

تنظیم دیکتاتور درب آسانسور کار راحتی است که خودتان هم می‌توانید آن را بدون کمک کسی دیگر انجام دهید. پیش‌تر گفتیم که یک پیچ در قسمت فوقانی دیکتاتور آسانسور تعبیه شده است که کاربرد آن برای تنظیم سرعتش است. به عبارتی این پیچ به شما کمک می‌کند که سرعت باز و بسته شدن قرقره آرام‌بند آسانسور را تنظیم کنید. به‌طور معمول پیچ تنظیم روی دیکتاتور یا پیچ آلن‌ خور و یا پیچ دو سو است.

پیچ تنظیم دیکتاتور آسانسور

پس برای این‌که بخواهید این قطعه را تنظیم کنید؛ نیازمند به یکی از این دو ابزار (پیچ‌گوشتی دو سو یا آلن) هستید. محل تعبیه شدن پیچ تنظیم در انتهای میله پیستون و تنظیم خروجی سوزن قرار گرفته است.

برای این که درب آسانسور آرام بسته شود باید پیچ دیکتاتور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. علاوه بر آن برای این که درب آسانسور سریع بسته شود باید پیچ تنظیم را در جهت پاد ساعتگرد بچرخانید.

همان‌طور که دیدید تنظیم دیکتاتور درب آسانسور نیاز به تخصص آن چنانی ندارد و به راحتی توسط خودتان انجام می‌شود. هم‌چنین باعث محافظت از درب نیز می‌شود.

سازنده‌های آسانسور در هنگام ساخت درب‌های لولایی آسانسور، در قسمت بالایی درب فضای مناسبی را به جهت نصب آرام‌بند در نظر می‌گیرند که می‌توانیم با بست فلزی و دوپیچ در قسمت موردنظر آن را نصب کنیم. با وجود پیچ تنظیم سرعت، می‌توانیم برای تنظیم آرام‌بند آسانسور از آن استفاده کنیم و سرعت باز یا بسته‌شدن چرخ غلتان (قرقره) آرام‌بند آسانسور تنظیم کنیم؛ بنابراین  با آچار آلن یا یک پیچ‌گوشتی دو سو می‌توان این کار را انجام داد. می‌توان برای آهسته بسته‌شدن درب آسانسور پیچ آرام‌بند یا دیکتاتور آسانسور را در جهت عقربه‌های ساعت چرخاند و برای سریع‌تر بسته‌شدن درب آسانسور باید پیچ را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چرخاند.

دیکتاتور آسانسور

مطلب پیشنهادی راهکارهایی ساده برای نظافت آسانسور

علائم خرابی دیکتاتور آسانسور چیست؟

به‌طورکلی بسته نشدن درب آسانسوری که مدل لولایی باشد دلایل زیادی دارد و ممکن است از علائم خرابی دیکتاتور آسانسور باشد. چک کردن سالم بودن یا خرابی دیکتاتور نیز از جمله مواردی است که باید در چک لیست سرویس آسانسور نوشته شود.

۱- روغن آرام‌بند دیکتاتور آسانسور

درصورتی‌که درب آسانسور  در تابستان بسیار شل شده و حتی بدون لمس، باز و بسته می‌شود یا برعکس در زمستان سفت شده و به‌راحتی باز نمی‌شود و برای بازکردن آن باید فشار زیادی را به آن وارد شود، می‌توان این اتفاقات را به دلیل روغن موجود در سیلندر آرام‌بند آسانسور دانست که با تغییرات دما و حرارت، آرام‌بند آسانسور هم تغییر حالت می‌دهد. درصورتی‌که سرویس آسانسور به‌موقع انجام شود این موضوع پیش نخواهد آمد. بهترین زمان برای سرویس آسانسور و تعویض روغن موجود در سیلندر آرام‌بندها هر شش ماه و دو بار در سال است.

۲- شل شدن پیچ دیکتاتور آسانسور 

معمولاً بعد از مدتی پیچ دیکتاتور آسانسورها شل شده و یا به عبارتی پیچ دچار کم‌کاری می‌شود و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیکتاتور آسانسور  مثل قبل توانایی حفظ درب را با شتاب بالا ندارد. برای رفع این مشکل ابتدا با استفاده از پیچ تنظیم سرعت آرام‌بند آسانسور که در این مقاله نیز به آن پرداخته‌ایم مراجعه کنید و درصورتی‌که مشکل برطرف نشد با متخصصین این حوزه تماس حاصل فرمایید.

علائم خرابی دیکتاتور آسانسور

  • شکستگی لولای درب آسانسور
  • وجود مانع در مسیر
  • لته درب آسانسور تابیده شده است.
  • دیکتاتور سفت است و با تنظیم کردن دیکتاتور درب آسانسور حل می‌شود.
  • فنر درب لولایی آسانسور شکسته است یا ممکن است در اثر استهلاک زیاد، خاصیت فنری خودش را از دست داده باشد.

مطلب پیشنهادی انواع درب پارکینگ ساختمان

لازم به ذکر است که مشکلاتی مثل خراب بودن تنظیم دیکتاتور درب آسانسور، بهم خوردن تنظیم دیکتاتور درب آسانسور و مشکلات لته درب آسانسور باعث بسته نشدن درب می‌شوند. البته مواردی که نام بردیم هم همگی نقش دارند اما این سه مورد بیشترین تاثیر را روی این امر دارند.

 انواع دیکتاتور درب آسانسور

کمی قبل‌تر، دیکتاتورها از خارج وارد کشور می‌شدند. اما الان به‌علت وجود تحریم‌ها، دیکتاتور خارجی در کشور وجود ندارد. البته امروزه برندهای ایرانی بسیار خوبی در حال تولید انواع دیکتاتور درب آسانسور هستند. به لطف تولیدکنندگان داخلی، دیگر نیازی به واردات دیکتاتورهای خارجی حس نمی‌شود. چند نمونه معروف آرام بند درب آسانسور خارجی شامل برندهای جان لیفت، آسانسور اونسا و درنهایت دیکتاتور آسانسور فوپا می‌باشد.

اگر بخواهیم برندهای قوی داخلی را نام ببریم می‌توانیم به دیکتاتور اونسای ایرانی، دیکتاتور آلیفت و دیکتاتور سپاهان اشاره کنیم. درب‌های آسانسور مخصوصا درب طبقه‌های اول ساختمان یا طبقه همکف، بیشترین میزان باز و بسته شدن درب را دارند. درنتیجه استفاده از آسانسور می‌تواند روی کیفیت و مدت عمرمفید آن‌ها تاثیر بگذارد.

انواع دیکتاتور

عمر مفید دیکتاتور آسانسور چقدر است؟

بعضی موارد آسانسوری مانند آسانسورهایی که در بیمارستان کار گذاشته می‌شوند، عرض درب‌هایشان بیشتر از 120 سانتی‌متر است. در این موارد باید آرام بند درب آسانسور را روی دو درب نصب کرد. دیکتاتورها هم مانند باقی اجزای آسانسور، طول عمر مشخصی دارند. البته عمر مفید آن‌ها بسته به نوع و شیوه استفاده‌ای که از آن می‌شود بین 5 تا 7 سال متغیر می‌باشد. اما زمانی که دیکتاتور آسانسور خراب شد دیگر به فکر تعمیر آن نیفید چون حتما باید آن را تعویض کرد.

در ساختار آرام بند آسانسور حدود 40 قطعه به‌کار رفته شده است. استفاده کردن از این قطعات باعث می‌شود که این قطعه یک عملکرد عالی را حین استفاده داشته باشد. در فصل‌های سرد و گرم سال، روغن دیکتاتور حالتی شل بودن یا سفت بودن را پیدا می‌کند. این حالت باعث ایجاد تغییر در دیکتاتور می‌شود. درنتیجه باید این مسئله در سرویس دوره‌ای و ماهیانه آسانسورها نیز مهم واقع شود و تنظیمات این قطعه اصولی و درست انجام شود.

عمر مفید دیکتاتور آسانسور

موارد مهمی که باید در استفاده از دیکتاتور آسانسور رعایت کنید

دیکتاتور یا آرام‌بند یک ابزار کاربردی و مصرفی در آسانسور است که پس از از کار افتادن باید کاملا عوض شود و قابل تعمیر نیست. این قطعه هم‌چنین روی درب لولایی آسانسور کار گذاشته می‌شود. همان‌طور که قبلا گفتیم این قطعه بین 5 تا 7 سال عمر مفید دارد و پس از این باید حتما با یک نمونه جدید عوض شود. ممکن است که دیکتاتور خراب باشد اما هم‌چنان از آن استفاده می‌کنند. اما این‌کار باعث ایجاد اختلال در سرعت باز و بسته شدن درب آسانسور می‌شود.

اگر درب آسانسور به واسطه این ابزار باز بماند دیگر قادر به حرکت نیست و در این لحظه آسانسور هشدار باز بودن درب را می‌دهد. به عبارتی تا مشخص نشود که کدام طبقه در را باز گذاشته و بسته شود، آسانسور حرکت نمی‌کند.

استفاده از دیکتاتو آسانسور

وجود استاندار در هر کالا یا قطعه محصول نشان از مرغوبیت و کیفیت بالای آن کالا می‌باشد. به همین منظور هم در ساخت و طراحی دیکتاتور آسانسورها یک‌سری استاندارها نیز به‌کار برده شده و سپس به بازار عرضه شده‌اند. دیکتاتور آسانسورها نیز طبق اصول و استاندارهای خاص بین المللی CE و TESK ساخته می‌شوند و کیفیت بسیار خوب و مرغوبی دارد و تا مدت‌ها می‌تواند کار کند.

در فصل‌های سرد سال روغن هیدرولیک آن سفت که می‌شود باعث بسته شدن سفت و سخت درب لولایی آسانسور می‌شود. علاوه بر آن در فصل‌های گرم سال مانند تابستان این روغن یک حالت روانی را به خود می‌گیرد و باعث بسته شدن درب آسانسور با شدت و محکمی بیشتری می‌شود. با درنظر گرفتن این موضوع نتیجه می‌گیریم که دیکتاتورها به‌صورت دوره‌های دو سال یک‌بار باید تعویض شوند. البته فراموش نشود که قطعات آن باید به‌صورت اصولی و منظم عوض شوند.

مطلب پیشنهادی بهترین کابل برای سیم کشی تلفن

نحوه نصب، تنظیم و سرویس دیکتاتور درب آسانسور

برای ساخت و طراحی آرام بند آسانسور باید استانداردهای خاصی رعایت شود تا کیفیت این محصول بالا باشد و قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد. مسئله مهم دیگری که در تنظیم دیکتاتور دخیل است، این است که باید نصب آن اصولی و درست انجام شود. نصب دیکتاتور طبق استانداردها باعث می‌شود حین استفاده از آن، هیچ مشکلی برای آسانسور پیش نیاید.

نحوه نصب کردن دیکتاتور آسانسور

روی این قطعه پیجی قرار داده شده که وظیفه آن، تنظیم سرعت باز و بسته شدن قرقره یا چرخ غلتان آرام بند را دارد. این پیچ از نوع پیچ دو سو و آلن خور است. برای تنظیم آن نیز باید از آچار آلن یا پیچ گوشتی دو سو استفاده کنیم. در انتهای میله پیستون یک پیچ تنظیم آرام بند تعبیه شده که آن را به‌عنوان سوزن تنظیم خروجی روغن در نظر گرفته می‌گیریم. استانداردهای مهمی هستند که باید حین نصب دیکتاتور درب‌های لولایی آسانسور به آن توجه کرد. یکی از آن‌ها چرخاندن پیچ دیکتاتور در جهت عقربه‌های ساعت است که به منظور آرام بسته شدن درب و پیچاندن آن در جهت پاد ساعتگرد برای سریع بسته شدن درب است.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محل نصب آرام بند درب آسانسور

به‌طور معمول نصب آرام بند درب آسانسور موقع نصب درب آسانسور انجام می‌پذیرد. سازنده درب‌های لولایی در بخش فوقانی درب، محلی را مدنظر گرفته است. دیکتاتور را می‌شود توسط بست فلزی و دو پیچ در بخش مخصوص به خودش نصب کرد.

محل نصب آرام بند درب

اجزای تشکیل دهنده دیکتاتور آسانسور

اگرچه از نظر شما ممکن است که دیکتاتور آسانسور یک قطعه ساده به نظر برسد اما درواقع این‌طور نیست. این ابزار دارای قطعاتی در حدود 40 عدد است. اصلی‌ترین اجزای این قطعه شامل این موارد است:

  • سیلندر
  • مخزن روغن
  • پیچ تنظیم سرعت
  • تعداد بالایی بست فلزی
  • قرقره
  • پیستون کوچک

مطلب پیشنهادی علت کم‌شدن صدای آیفون تصویری

نتیجه گیری

از دیکتاتور آسانسور به منظور جلوگیری از برخورد شدید درب آسانسور حین بسته شدن می‌توان استفاده کرد. این قطعه را روی قسمت فوقانی درب لولایی آسانسور نصب می‌کنند. وجود دیکتاتور باعث باز و بسته شدن آرام و نرم درب آسانسور می‌شود. دیکتاتورها قطعات مکانیکی هیدرولیکی هستند. آرام بندها با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و به مرور ضعیف می شوند. اگر یک دیکتاتور در عملکرد خود دچار اختلال شد دیگر قابل تعمیر نیست. در این شرایط باید حتما آن را تعویض کنید. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا