نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مراحل تکثیر گل قاشقی با قلمه

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

تکثیر گل قاشقی با قلمه یکی از روش‌هایی است که پرورش‌دهندگان این گیاه زیبا برای افزایش و تولید مثل آن انجام می‌دهند. اصولا پرورش و نگهداری گل قاشقی چندان دشوار نیست و با کسب کمی اطلاعات در خصوص نحوه آبیاری و کوددهی می‌توان این گیاه زیبا را پرورش داد و به روش‌های مختلف از جمله قلمه آن را تکثیر کرد.

گل قاشقی (پپرومیا) دارای برگ‌های ضخیم و گوشتی است که به‌وسیله آن‌ها آب را ذخیره می‌کند. این برگ‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند. همچنین شکوفه دادن این گل می‌تواند یک اتفاق نادر باشد. این شکوفه‌ها به‌شکل ساقه‌های بلند و باریکی هستند که اغلب به‌ رنگ سبز یا قهوه‌ای رشد می‌کنند؛ البته شبیه گل نیستند.

اغلب مردم ترجیح می‌دهند این شکوفه‌ها را از بین ببرند؛ زیرا جذابیت کلی گیاه با این شکوفه‌ها از بین می‌رود. ‏در این مقاله برای طرفداران این گیاه منحصر‌به‌فرد، اطلاعاتی در مورد روش تکثیر گل قاشقي با قلمه، نگهداری گل قاشقی در خانه و خواص آن ارائه می‌شود.

نکات کلیدی

  • گل‌های قاشقی با آب زیاد یا خاک خیلی سنگین خیلی سریع از بین می‌روند.
  • پپرومیا کوتاه شدن را تحمل می‌کند،؛ بنابراین اگر گیاهان شما ساق‌دار شدند، آن‌ها را کوتاه کنید.
  • گل قاشقی قادر به کاهش صدای آلوده محیط است.

3 روش‌ تکثیر گل قاشقی

روش‌های مختلفی برای تکثیر گیاه پپرومیا وجود دارد؛ اما معمول‌ترین روش تکثیر گل قاشقی با قلمه‌ است. 3 روش متداول تکثیر پپرومیا عبارتند از:

  • تکثیر با قلمه‌های ساقه
  • تقسیم بخشی از ریشه و قلمه برگ (برای برخی از گونه‌ها)

در ادامه هر کدام از آن‌ها را مفصل توضیح خواهیم داد.

1- تکثیر به روش قلمه زدن ساقه

تکثیر گل قاشقی با قلمه‌های ساقه، شاید یکی از رایج‌ترین راه‌های تکثیر این گیاه باشد. به‌ این‌صورت که شما باید یک تکه (حدود ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر) از ساقه گیاه بالغ را ببرید.

اطمینان حاصل کنید که قلمه ساقه، دارای یک گره برگ است. پس از آن، می‌توان ساقه را در خاک کاشت و ریشه‌های جدید را جوانه زد و در نتیجه گیاه جدیدی به‌وجود آید. ‏‏

نگهداری گل قاشقی در خانه

  • اقدامات احتیاطی در قلمه زدن گل قاشقی

هنگام تکثیر گل قاشقی با قلمه باید مراقب چند نکته باشید که ممکن است به گیاه آسیب برساند یا شانس موفقیت را کاهش دهد.

  • از یک چاقوی تمیز و تیز یا یک قیچی برای برداشتن قلمه‌های ساقه گیاه مادر استفاده کنید. این به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کند. ‏
  • اطمینان حاصل کنید که ساقه‌ای که برای قــلمه زدن می‌گیرید شامل حداقل یک برگ باشد؛ چون برگ‌ها به تامین انرژی برای ریشه‌های گیاه کمک می‌کنند. ‏
  • اگر تکثیر گل قاشقی با قلمه را در آب انجام می‌دهید، حتما هرچند روز یک‌بار آب را تعویض کنید تا از پژمردگی جلوگیری شود. ‏
  • هر برشی، رشد جدیدی ایجاد نمی‌کند؛ با این‌ حال، با کمک پودر ریشه‌زایی (برخی آن را هورمون ریشه‌زایی می‌نامند.)، احتمال ریشه‌زایی به‌میزان قابل‌توجهی بیشتر می‌شود.


نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

2- ‏تکثیر گل قاشقی از طریق تقسیم کردن ‏

پپرومیا از طریق تقسیم نیز قابل تکثیر است که تقریبا این روش هم مثل تکثیر گل قاشقی با قلمه رایج است. تکثیر از طریق تقسیم روشی برای تکثیر گیاه است که شامل تقسیم یک گیاه (معمولاً ریشه) به قسمت‌های کوچک‌تر است.

این فرآیند به گیاه اجازه می‌دهد تا با گیاهان بچه تکثیر شود.

  • مراحل تکثیر گیاه قاشقی به روش تقسیم

  1. یک گیاه پپرومیا را از گلدانش خارج کنید و ریشه‌ها را به 2 یا چند قسمت تقسیم کنید. همان‌طور که گیاه را از گلدان بیرون می‌آورید، مراقب باشید که به ریشه‌ها آسیب نرسانید. ‏
  2. هر قسمت را دوباره در همان گلدان یا گلدان دیگری بکارید و گیاه را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که اصول آبیــاری گل و گیاه آپارتمانی را در قلمه‌ها رعایت نمایید.
    هنگام کاشت مجدد بخش‌های تقسیم شده، مطمئن شوید که هر یک فضای کافی برای رشد دارند. در غیر این‌صورت، آن‌ها برای منابع رقابت خواهند کرد و تکثیر نمی‌شود.

3- تکثیر گل قاشقی با برگ

علاوه‌بر تکثیر گل قاشقی با قلمه و تکثیر با روش تقسیم کردن می‌توان از برگ آن نیز برای تکثیر استفاده کرد. ‏برای این روش، یک قلمه برگ سالم از گیاه مادری که شامل کمی ساقه است بردارید و آن را در آب یا گلدان قرار دهید.

پس از این‌که قلمه ریشه زد، آن را در گلدان بکارید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

توجه: مانند هر قلمه یا هرس، هنگام برداشتن برگ، حتما از یک چاقوی تمیز و تیز یا یک جفت قیچی استفاده کنید.
|این به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می‌کند. همچنین هنگام پیوند قلمه برگ ریشه‌دار (یا گیاه بچه)، مراقب باشید که به رشد یا ریشه‌های جدید آسیب نرسانید.
این امر به‌ویژه برای تکثیر پپرومیا هندوانه و تکثیر گل قاشقی در شن صادق است.

تکثیر گل قاشقی در شن

بهترین روش تکثیر گل قاشقی

بهترین روش تکثیر گیاه قاشقی بستگی به این دارد که چه چیزی برای شما بهتر عمل می‌کند. هر 3 روش تکثیر گل قاشقی با قلمه، تکثیر گل قاشقی با برگ و روش تقسیم کردن، نسبتا آسان هستند و درصد موفقیت بالایی دارند.

البته ‏اگر می‌خواهید پپرومیا را به‌سرعت تکثیر کنید، روش تکثیر گل قاشقی با قلمه و تقسیم ساقه بهترین روش است. ممکن است شما صاحب نوع خاصی از گل قاشقی باشید که افست (پا گیاه که شبیه گیاه مادر که بر سطح خاک قرار گرفته است) تولید نمی‌کند؛ در این‌صورت قلمه برگ، ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.‏

مهم نیست که تکثیر گل قاشقی با قلمه را انتخاب می‌کنید یا روش‌های دیگر را، آنچه اهمیت دارد خاک گلدان است که باید با زهکشی خوب استفاده کنید و خاک را مرطوب نگه دارید؛ اما بیش‌ازحد آبیاری نکنید.

علاوه‌بر این، پپرومیا نیز ممکن است دچار رکود شود و رشد آن متوقف شود. در نهایت، آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه یا سایر بیماری‌های قارچی گیاه شود. در این شرایط می‌توانید با درمان خانگی قــارچ گیاهان آپارتمانی از پیشروی قارچ‌ها جلوگیری نمایید.

انواع گل قاشقی

برخی گونه‌های این گل‌ دارای برگ‌هایی کوچک‌تر از یک سکه و برخی دیگر به بزرگی توپ بیسبال هستند.

برگ‌های پپرومیا اغلب سبز زمردی هستند؛ اما بسیاری از گونه‌ها دارای نشانه‌ها و الگوهای پیچیده نقره‌ای نیز هستند. پپرومیا ریپل، یکی از گونه‌های پرطرفدار؛ که شاخ و برگ‌های چروکیده و ژولیده دارد. انتخاب زیادی و متنوعی برای این گیاه وجود دارد.

پیشنهاد: اگر می‌خواهید پپرومیا رنگارنگ را تکثیر کنید، از تکثیر گل قاشقی با قلمه استفاده کنید. آن‌ها شانس بیشتری برای انتقال تنوع به گیاهان بچه دارند. ‏

قلمه زدن گل قاشقی

گیاهان پپرومیا را در کجا می‌توان تکثیر کرد؟ ‏

گیاهان پپرومیا را می‌توان از طریق خاک یا آب تکثیر کرد. تکثیر در خاک رایج‌ترین روش است؛ اما تکثیر گل قاشقی با قلمه در آب نیز امکان‌پذیر است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

روش کاشت گل قاشقی در آب

برای تکثیر گل قاشقی با قلمه در آب، قلمه‌های ساقه‌ای که شامل چندین برگ است بردارید. برگ‌های پایینی را جدا کنید و قلمه ساقه را در یک شیشه یا لیوان آب قرار دهید.

حتی می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی شفاف کوچک استفاده کنید. ‏آب را هر چند روز یک‌بار عوض کنید و شیشه را در مکانی روشن؛ اما دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید؛ البته نور غیر‌مستقیم، مناسبت‌تر خواهد بود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

‏ریشه‌ها در عرض یک تا 2 هفته تشکیل می‌شوند. پس از تشکیل ریشه، می‌توانید قلمه را در گلدانی با خاک بکارید. در زمان انتقــال گیاه از آب به خاک لازم است به ابعاد گلدان و طول ریشه نیز توجه داشته باشید.

تکثیر گل قاشقی در آب

روش کاشت گل قاشقی در خاک

برای تکثیر گل قاشقی با قلمه در آب و در خاک، قلمه‌های ساقه‌ای که شامل چندین برگ است بردارید. برگ‌های پایینی را جدا کنید و انتهای بریده‌شده ساقه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. ‏قلمه ساقه را در گلدانی با مخلوط گلدان مرطوب بکارید. گلدان را در مکانی روشن با نور مناسب؛ اما دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. ‏

خاک تازه را در صورت نیاز آبیاری کنید تا مرطوب بماند؛ اما خیس نباشد. ریشه‌ها در عرض 2 تا 4 هفته تشکیل می‌شوند. پس از تکثیر گل قاشقی با قلمه در خاک هنگامی که ریشه‌ها شکل گرفتند، می‌توانید به‌طور معمول گیاه را آبیاری کنید و از آن مراقبت نمایی.

مراقب باشید که گیاهان پپرومیا را بیش‌ازحد آبیاری نکنید.

زیاده‌روی در آبیاری باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین، اگر از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید، بهتر خواهد بود. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آبیاری گیاهان در مســافرت کلیک کنید.)

3 خواص گل قاشقی در خانه و فواید طب سنتی آن

گل قاشقی در طب سنتی چندین خواص دارد که اغلب مردم از آن اطلاع ندارند. کاربرد آن (درمان آکنه، درمان دردهای مفصلی، در اصل برای درمان تب، سردرد و همچنین در مواقع ضروری برای پانسمان زخم) است.

3 مورد از خواص گل قاشقی در خانه که برای اعضای خانواده بسیار مفید است به‌شرح ذیل است:

  • گل قاشقی یکی از گیاهان تــصفیه‌کننده هوا است که باعث پاک‌سازی و تصفیه هوای داخل خانه از گاز‌های شیمیایی و سمی می‌شود و برای بیماران تنفسی بسیار مفید است.
  • احساس آرامش ایجاد می‌کند و در داشتن خوابی آرام بسیار موثر است.
  • این گیاه قادر به کاهش صدای آلوده محیط نیز هست.

تکثیر گل قاشقی با قلمه

روش صحیح نگهداری گل قاشقی در خانه

گل قاشقی یکی از ساده‌ترین گیاهان آپارتمانی برای رشد در خانه شماست. این گیاه در مناطقی مانند جنگل‌های ابری گرمسیری که عموما رطوبت بیش از 90 درصد دارد رشد می‌کند.

پپرومیا‌ها مناطقی با رطوبت 40 تا 50 درصد مانند تراریوم‌ها (باغ شیشه‌ای) را ترجیح می‌دهند.

  • به‌دلیل رطوبت بالا، پرورش پپرومیا در حمام آسان است. با این‌حال، اکثر آن‌ها تقریبا در مناطقی از خانه شما که رطوبت کمتری دارند، عملکرد خوبی دارند.
    روش‌های بسیاری برای تامین رطــوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید محیط بهتری برای رشد گل قاشقی ایجاد کنید.
  • از آنجایی که این گیاهان به رشد روی درختان پوسیده و چوب‌های دیگر عادت دارند، به شرایط رشد نسبتا خشک و نامنظم نیز عادت دارند.
    به‌همین علت از کاشت پپرومیا در ظروف، مطمئن شوید و آن‌ها را در خاک‌هایی با زهکشی خوب بکارید.
  • آن‌ها همچنین ریشه‌های بسیار کمی دارند؛ بنابراین پپرومیا به‌طور کلی وقتی در ظروف کوچک رشد می‌کند، بهترین عملکرد را دارد.
  • پس از تکثیر گل قاشقی با قلمه مطمئن شوید که آن‌ها را در یک گلدان خیلی بزرگ قرار ندهید، در غیر این‌صورت احتمال پوسیدگی وجود دارد.
  • پپرومیا طیف گسترده‌ای از شرایط نوری را تحمل می‌کند. به‌طور کلی، پپرومیا را از نور مستقیم دور نگه دارید.
    برخی از آن‌ها با برگ‌های بزرگ‌تر و ضخیم‌تر می‌توانند مقدار کمی نور خورشید را تحمل کنند و به‌سرعت به سمت منبع نور متمایل می‌شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که گیاهان خود را به‌طور منظم می‌چرخانید.
    البته بسیاری از گونه‌های کوچک‌تر در نور کم به طرز شگفت‌انگیزی رشد می‌کنند.

جمع‌بندی

هدف از طرح این مقاله آشنایی با روش‌های تکثیر گل قاشقی بود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تکثیر به روش‌های برگ، تقسیم ریشه و تکثیر گل قاشقی با قلمه ساقه امکان‌پذیر است. همچنین گفته شد که بهترین روش تکثیر گل قاشقی با قلمه زدن است.

توصیه می‌شود اگر فردی مبتلا به بیماری تنفسی در خانه شما حضور دارد، بهتر است گلدانی از این گیاه را داشته باشید؛ چون به‌‌راحتی هوای خانه را تصفیه می‌کند و اکسیژن بیشتری در خانه خواهید داشت.

اگر در خصوص نگهدای و تکثیر گل قاشقی با قلمه یا سایر روش‌ها نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید درخواست خود را در صفحه نــگهداری گیاهان آپارتمانی سایت آچاره ثبت نمایید یا این‌که با شماره 1471 تماس بگیرید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

سوالات متداول

چطور قلمه‌ها زودتر ریشه‌ می‌زنند؟

در روش تکثیر گل قاشقی با قلمه، می‌توانید با حل کردن آسپرین در آب، محلول ریشه‌زایی درست کنید.
حتی بهتر است از هورمون‌های ریشه‌زایی برای تحریک رشد ریشه استفاده کنید.
علاوه‌بر این، در این مرحله به قلمه‌های خود آب زیادی بدهید؛ زیرا به تمام مواد مغذی موردنیاز برای رشد ریشه‌های جدید نیاز دارد.
در نهایت، به گیاه جدید خود زمان زیادی بدهید تا پس از پیوند از آب به خاک، با محیط جدید خود سازگار شود.

آیا می‌توان پپرومیا را از برگ تکثیر کرد؟ ‏

بله. شما می‌توانید پپرومیا را از طریق قلمه برگ تکثیر کنید. مراحل روش برگ‌بری همانند تکثیر به روش قلمه زدن ساقه است.
با این تفاوت که فقط باید برگ‌هایی را که ساقه‌های ریز روی آن‌ها وجود دارد را جدا کنید و سپس در خاک بکارید.

تکثیر پپرومیا در آب بهتر است یا خاک؟ ‏

گیاهان پپرومیا قطعا در آب ریشه بهتری دارند. با این حال، هنگامی که آن‌ها گیاهان بالغ هستند، در آب به‌خوبی عمل نمی‌کنند؛ زیرا در آب به‌آسانی پوسیده می‌شوند.
بنابراین می‌توانید گیاهان پپرومیا را هم در خاک و هم در آب تکثیر کنید.
فقط به یاد داشته باشید، هنگامی که گیاهان پپرومیا شما ریشه پیدا کردند، باید آن‌ها را به خاکی با زهکشی خوب بکارید.

آیا پپرومیا در آب ریشه می‌زند؟ ‏

بله. گیاهان پپرومیا می‌توانند در آب ریشه بدهند. تکثیر از طریق آب شامل قرار دادن قلمه‌های برگ یا ساقه در آب به‌عنوان اولین گام است.
با غوطه‌ور کردن گره‌های برگ پایین یا قلمه‌های ساقه در یک لیوان یا شیشه آب، قلمه‌ها مواد مغذی موجود در آب را جذب کرده و شروع به ریشه‌سازی می‌کند.
توجه داشته باشید که تکثیر گیاه پپرومیا در آب بین 3 تا 6 هفته طول می‌کشد.
اگر در این مدت، متوجه کم شدن آب یا کثیف شدن شدید آب خواهید شد که باید آب را عوض کنید یا دوباره پر کنید. ‏

4.1/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید