آموزش سفت کردن تسمه تایم ماشین

خودرومکانیک خودرو

با این اکثر ما روزانه از انواع مختلف وسایل نقلیه استفاده می‌کنیم، آشنایی کاملی با نحوه کار و اجزای آن‌ها نداریم. این عامل باعث شده که هنگام بروز اختلال در عملکرد خودرو، قادر به شناسایی علت بروز مشکل نباشیم. یکی از بخش‌های خودرو که احتمالا نام آن به گوش‌تان خورده است، تسمه تایم بوده که علی‌رغم سادگی، نقش بسیار مهمی را در عملکرد صحیح خودرو ایفا می‌کند. در این مقاله از مجله آچاره با آموزش سفت کردن تسمه تایم ماشین، شما را با این بخش از خودرو بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

تسمه تایم یک بخش از موتور احتراق داخلی است که ارتباط بین میل‌لنگ با میل بادامک را برقرار می‌کند. در واقع تسمه تایم پس از شروع به گردش میل‌لنگ، میل بادامک را به حرکت درخواهد آورد. میل بادامک که آن را با نام میل سوپاپ نیز می‌شناسند، وظیفه حرکت دادن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد، در نتیجه تسمه تایم با به حرکت درآوردن میل بادامک، سوپاپ‌ها را به حرکت در می‌آورد. البته وظیفه اصلی این تسمه، ایجاد هماهنگی در حرکت میل‌لنگ و میل بادامک بوده تا سوپاپ‌ها در یک زمان مشخص باز و بسته شوند. با در نظر گرفتن این مسئله می‌توان گفت که عملکرد ناصحیح تسمه تایم، عملکرد موتور را به صورت مستقیم مختل خواهد کرد و اگر این تسمه به هر دلیل از موقعیت خود جدا شود، موتور خودروی شما روشن نخواهد شد. تعویض تسمه تایم خودرو هم نکته مهمی است که باید در سرویس دوره‌ای خودرو مدنظر قرار گیرد.

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلاتی که در عملکرد تسمه تایم و در نتیجه موتور اختلال ایجاد می‌کند، شل شدن این تسمه است اما از کجا باید متوجه شل شدن تسمه تایم شویم؟

نحوه تشخیص شل بودن تسمه تایم

در صورتی که به شل بودن تسمه تایم خودروتان مشکوک هستید، باید با طی کردن چند مرحله این مشکل احتمالی را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه با اشاره به این مراحل، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

به دقت گوش کنید

ابتدا ماشین را روشن کرده و سپس به ناحیه‌ای که تسمه تایم در آن قرار دارد، نزدیک شوید. در صورت وجود کشش ناصحیح بر اثر شل و یا سفت بودن تسمه، شما باید یک صدای جیرجیر و یا تق‌تق‌ مانند بشنوید. همچنین شل بودن تسمه در هنگام رانندگی با دور موتور بالا، عملکرد خودرو را دچار مشکلاتی از قبیل احتراق ناصحیح می‌کند. چرا که وجود کشش ناصحیح، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و روند احتراق را مختلق خواهد کرد. اگر با توجه به این نکات هیچ عملکرد غیرطبیعی را مشاهده نکردید، باید شرایط تسمه تایم را به صورت بصری مورد بررسی قرار دهید.

قاب تسمه تایم را باز کنید

پس از باز کردن کاپوت، اتصال باتری را قطع کنید تا در طول این مرحله سلامت شما در معرض خطر قرار نگیرد. سپس لوازم جانبی که در جلوی قاب تسمه تایم قرار دارند را جدا کرده تا به این قاب دسترسی پیدا کنید. پس از این که قاب تسمه را مشاهده کردید، میزان شل و سفت بودن تسمه تایم را چک کنید. در صورتی که قادر به تشخیص شل یا سفت بودن این تسمه نبودید، باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. در این دفترچه طول استاندارد تسمه تایم را پیدا کرده و سپس با یک متر نسبت به اندازه‌گیری تسمه تایم اقدام کنید. در صورتی که در بین این دو اختلافی بیش از 2/1 سانتی‌متر وچود داشته باشد، شرایط تسمه تایم به اصلاح نیاز دارد.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سفت کردن تسمه تایم ماشین

پس از این که به تسمه تایم دسترسی پیدا کردید، شرایط فیزیکی آن را به دقت بررسی کنید. در صورت وجود هر گونه مشکل فیزیکی در تسمه تایم، شما باید آن را به یک تسمه جدید جایگزین کنید. اگر تسمه تایم کاملا سالم بود، پیچ نگهدارنده تسمه تایم را با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. در قدم بعد این پیچ را باز کرده و تسمه تایمینگ را با توجه به اطلاعات موجود در دفترچه راهنما تنظیم کنید. سپس پیچ نگهدارنده را مجددا در موقعیت خود قرار داده و آن را ببندید. پس از انجام این مراحل بهتر است با استفاده از متر دوباره اندازه تسمه را مورد بررسی قرار دهید تا دقیقا در شرایط ایده‌آل قرار گرفته باشد. زمانی که تسمه تایم کاملا در موقعیت قرار گرفت، باتری را وصل کرده و موتور را روشن کنید. پس از روشن شدن موتور، وجود هر گونه مشکل در عملکرد تسمه تایم از قبیل ایجاد صدا، لغزندگی روی پولی و … را مجددا بررسی کنید. پس از این که اصلاحات لازم را اعمال کردید، قاب تسمه تایم را جایگذاری کرده و آن را در موقعیت خود ثابت کنید.

مطلب پیشنهادی : تعویض فیوز ماشین

آموزش سفت کردن تسمه تایم ماشین

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با آموزش سفت کردن تسمه تایم ماشین، اطلاعات لازم را در جهت رفع مشکلات مربوط به این قطعه در اختیار شما قرار دهیم. اگر با تسمه تایم و دیگر بخش‌های مرتبط هیچگونه آشنایی ندارید، این روند را حتما به افراد دارای صلاحیت بسپارید. همچنین در طول تمام مراحل رعایت نکات ایمنی را فراموش نکرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید. شما با طرح سوالات خود در بخش نظرات این مقاله می‌توانید پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

1/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطالب آموزنده‌تون. پیشنهاد میکنم در ابتدا یا انتهای هر مطلب لیست تمامی ابزارهایی که لازم است را ذکر بکنید. خسته تباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا