آموزش ترمیم و بازسازی فرمان ماشین

خودرومکانیک خودرو

با انجام اقدامات مناسب، خودروهای قدیمی را می‌توان در وضعیت خوبی نگه داشت. پلاستیک‌های قدیمی و مواد کامپوزیتی که برای ساخت فرمان استفاده می‌شدند با گذشت زمان دچار چروک، ترک خوردگی و فرو رفتگی می‌شوند. این فرآیند ارزش و جذابیت خودرو را کاهش می‌دهد.
بهترین کار استفاده از مقداری خمیر اپوکسی قوی و کمی حوصله برای بازگرداندن فرمان به جلوه قبلی خود است. در ادامه این مقاله با آموزش ترمیم و بازسازی فرمان ماشین برای انجام این پروژه با شما همراه هستیم.

آموزش مراحل ترمیم و بازسازی فرمان ماشین

در ادامه با نحوه ترمیم فرمان ماشین آشنا می‌شویم:

1. باز کردن و تمیز کردن فرمان

  • اگر باتری وسیله نقلیه وصل است آن را جدا کنید. قبل از شروع، باید وسیله نقلیه شما کاملاً پارک شده و خاموش باشد. کاپوت یا صندوق عقب را باز کنید و از یک آچار سوکتی برای باز کردن مهره‌های نگهدارنده کابل‌های رابط به ترمینال‌ها استفاده کنید. ابتدا ترمینال منفی و سپس مثبت را خنثی کنید.
  • ترمینال‌های اکثر باتری‌های خودرو برای سهولت شناسایی برچسب‌گذاری شده‌اند. “+” مخفف مثبت و “-” مخفف منفی است. در باتری‌هایی با پوشش ترمینال‌های دارای کد رنگی، قرمز مربوط به مثبت و سیاه مربوط به منفی است.
  • اگر فرمان را در حالی که باتری هنوز متصل است جدا کنید ممکن است بوق به طور غیرمنتظره‌ای به صدا درآید و شما را تا حد مرگ بترساند. همیشه ابتدا ترمینال منفی را جدا کنید. انجام این کار برعکس می‌تواند منجر به جرقه شود که در بدترین حالت باعث انفجار موتور خواهد شد.
  • حلقه بوق و مهره نصب فرمان را از جای خود بردارید. حلقه بوق را در مرکز فرمان فشار دهید و آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت (سمت چپ) بچرخانید تا پیچ آن باز شود. از یک آچار یا سوکت با اندازه مناسب برای شل کردن مهره نصب زیر آن استفاده کنید.
  • هر دوی این قطعات را در جایی کنار بگذارید که بعدا آن‌ها را گم نکنید. حلقه‌های بوق در برخی از خودروهای قدیمی دارای فنر هستند. بنابراین حلقه را به آرامی بچرخانید و همیشه یک دست خود را روی آن نگه دارید تا از پرت و گم شدن آن در کابین خودرو جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی : خطرات خرابی جعبه فرمان پراید

  • کار کردن روی فرمان در حالی که وصل نیست برای شما بسیار آسان تر خواهد بود.

  • یک ابزار برای هل دادن فرمان را در مرکز آن قرار دهید. مطمئن شوید که دستگاه با شکافی که باز است در وسط فرمان قرار دارد. 2 پیچ و مهره ثابت را از طریق شکاف‌های دو طرف بدنه و داخل سوراخ‌های روی توپی فرمان بچرخانید.
برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

  • با چرخاندن آن‌ها در جهت عقربه‌های ساعت، هر دو پیچ را با آچار یا سوکت خود محکم کنید. قبل از اینکه فرمان را بکشید مطمئن شوید که کاملاً در مرکز قرار دارد. به این ترتیب می‌توانید تضمین کنید که هنگام نصب مجدد، در موقعیت مناسبی قرار خواهد داشت.
  • پیچ مرکزی ابزار را سفت کنید تا چرخ از میل فرمان خارج شود. سومین پیچ بزرگتر را در وسط کشنده چرخ قرار دهید و شروع به چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت کنید. همان کاری که با پیچ‌های ثابت کوچکتر انجام دادید.
  • اعمال نیروی چرخشی تدریجی به پیچ مرکزی باعث رها شدن چرخ از جای خود می‌شود. در این مرحله می‌توانید به سادگی آن را بلغزانید. در برخی موارد، ممکن است یک مهره نگهدارنده اضافی پشت فرمان وجود داشته باشد که قبل از هر کاری باید آن را مانند مهره نصب بالایی بردارید.
  • فرمان را با مخلوطی از آب گرم و مایع ظرفشویی پاک کنید. یک پارچه نرم و بدون پرز یا دستمال کاغذی را با محلول خیس کنید و فرمان را از بالا به پایین بشویید تا کثیفی انباشته شده پاک شود. سپس یک پارچه یا حوله کاغذی تمیز را خیس کرده و محلول صابون باقی مانده را پاک کنید.
  • پارچه یا حوله کاغذی را در کف دست خود قرار دهید و در حین حرکت دست خود را دور فرمان بچرخانید تا مطمئن شوید که به لبه‌های جلو و عقب فرمان نیز دسترسی پیدا می‌کنید.
  • فرمان را با محلول آماده سازی رنگ اسپری کنید و برای بار دوم آن را پاک کنید. فرمان را روی یک برزنت پلاستیکی، پارچه بوم یا یک لایه روزنامه بگذارید تا خشک کند. یک طرف فرمان را با اسپری خیس کنید و با پارچه یا دستمال کاغذی جداگانه کاملاً صاف کنید.
  • برای اسپری کردن یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید تا روغن روی پوست شما به فرمان منتقل نشود. اسپری آماده سازی رنگ را می‌توانید در فروشگاه لوازم خودرو پیدا کنید. آنها طوری طراحی شده‌اند که خاک، گرد و غبار، کثیفی و بقایای چربی، موم، سیلیکون و محصولات پولیش را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید : علت کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمزگیری

2. بازسازی مناطق آسیب دیده

در ترمیم و بازسازی فرمان ماشین، از یک سوهان مثلثی برای باز کردن شکاف‌های کوچک در امتداد سطح بیرونی فرمان استفاده کنید. یکی از لبه‌های زاویه دار سوهان را در هر ترک قرار دهید و با فشار متوسط ​​آن را به جلو و عقب بکشید.


خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر خودرو در محل


با این کار به شکاف یک شکل V شکل منظم و یکنواخت می‌دهید و پر کردن آن را با خمیر اپوکسی که برای بازسازی چرخ استفاده می‌شود آسان‌تر می‌کنید. می‌توانید سوهان مثلثی را از فروشگاه‌های محلی تهیه کنید. این ابزارهای مفید برای انواع پروژه‌های تعمیر و بازسازی مفید هستند.

خمیر اپوکسی یا بتونه قوی 2 قسمتی را با هم مخلوط کنید. اکثر محصولات دارای ظروف جداگانه‌ای از رزین و سخت کننده هستند که در صورت ترکیب خمیری غلیظ و سریع خشک می‌شوند. طبق دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصولی که با آن کار می‌کنید اجزا را با هم ترکیب نمایید.

طیف گسترده‌ای از اپوکسی‌ها و پرکننده‌های مشابه را در هر فروشگاه لوازم یدکی خودرو پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید از هر نوع اپوکسی که خشک می‌شود و به روکشی محکم و بادوام تبدیل می‌شود استفاده کنید.

با این حال، محصول انتخابی برای بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو، PC-7 است که بیش از 60 سال یکی از اصلی‌ترین مواد در پروژه‌های بازسازی خودرو بوده است. نقاط آسیب دیده در امتداد فرمان را با اپوکسی با همان ابزاری که برای مخلوط کردن آن استفاده کردید پر کنید.

اگر محصول انتخابی شما اپلیکاتور مخصوص به خود را نداشت چوب بستنی و چاقوهای پلاستیکی انعطاف پذیر بتونه می‌توانند به عنوان پخش کننده‌های موقت عالی عمل کنند. مطمئن شوید که هر قسمت را کمی بیش از حد پر کنید زیرا اکثر اپوکسی‌ها در هنگام خشک شدن کوچک می‌شوند.

یکی از روش‌های مفید برای استفاده از اپوکسی‌های بتونه‌ای این است که تکه‌های کوچک را جدا کنید، آن‌ها را به صورت نوارهای نازک بغلتانید و با استفاده از نوک انگشت‌تان، آن‌ها را در قسمت‌هایی که سوهان کرده‌اید فشار دهید.

بیشتر بخوانید : تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین

بازسازی مناطق آسیب دیده

اپوکسی را طوری شکل دهید که با خطوط فرمان مطابقت داشته باشد. اگر با خمیر کار می‌کنید از اپلیکاتور مخصوص برای توزیع دقیق ترکیب استفاده کنید و در صورت لزوم هرگونه مواد اضافی را پاک کنید.

بتونه‌ها را می‌توانید به سادگی با دست قالب بزنید. وقت بگذارید و با دقت کار کنید. مهم است که فرمان در تمام طول مسیر صاف و یکدست باشد. نگران ظاهر فرمان نباشید. کمی بعد فرمان شما به بافتی منسجم‌تر تبدیل خواهد شد.

اجازه دهید اپوکسی حداقل 24 ساعت خشک شود. در شرایط عادی، اکثر اپوکسی‌ها در حدود یک روز کامل به قوام قابل رنگ آمیزی سفت شده و در عرض دو روز کاملاً خشک می‌شوند. در این بین از دست زدن به فرمان خودداری کنید.

دست زدن به ترکیب تازه می‌تواند به از دست رفتن شکل آن منتهی شود و تمام کار شما را خراب کند. چرخ را در حین خشک شدن روی یک سطح صاف و ثابت که با یک برزنت، پارچه یا لایه‌ای از روزنامه پوشیده شده است قرار دهید.

زمانی که اپوکسی در جای خود قرار گرفت، جامد می‌شود و به فرمان می‌چسبد و ساختار اصلی خود را بازیابی می‌کند.

مطالعه بیشتر: ایده‌هایی برای تزیین نمای بیرونی و بدنه ماشین

3. سنباده کاری و بتونه کاری فرمان تعمیر شده

در ترمیم و بازسازی فرمان ماشین، با استفاده از یک کاغذ سنباده، فرمان را به یک بافت یکنواخت تبدیل کنید. کاغذ سنباده را دور لبه فرمان بپیچید و آن را به جلو و عقب بلغزانید و همزمان فشار ملایمی وارد کنید. روی مناطقی تمرکز کنید که اپوکسی خشک شده فراتر از سطح بیرونی چرخ گسترش یافته است.

یک سنباده خوب نه تنها لکه‌های ناهموار را از بین می‌برد بلکه باعث می‌شود رنگ پوشش شما بهتر بچسبد. هر کاغذ سنباده‌ای در محدوده 220-120 برای این کار به خوبی اثر می‌کند. یک تکه سنباده گرد می‌تواند حفاری در خطوط دور چرخ را آسان تر کند.

در مرحله بعد از کاغذ سنباده بسیار ریز استفاده کنید تا به یک سطح صاف برسید. زمانی که سمباده اولیه خود را تمام کردید این کار را با یک ورق سنباده در محدوده 240 تا 400 تکرار کنید. این کار به آرامی زبری اپوکسی خشک شده و مواد اطراف آن را از بین می‌برد. با سمباده کاری فرمان مانند روزی که از خط مونتاژ خارج شده بی‌نقص می‌شود. پس از آن فرمان را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار حاصل از سنباده‌هایی که انجام داده‌اید پاک شود.

در ترمیم و بازسازی فرمان ماشین، دور دوم سمباده زدن را نادیده نگیرید. اگر این کار را انجام ندهید کار رنگ نهایی شما درخشش صاف و برق مورد نظر را نخواهد داشت.

فرمان را با یک لایه پرایمر خودرویی بر پایه یورتان آماده کنید. برای حداکثر کارایی و نتایج حرفه‌ای، پرایمر خود را با اسپری پرقدرت استفاده کنید. اگر هزینه هر یک از این ابزارها خارج از بودجه شما است می‌توانید با استفاده از یک قوطی اسپری معمولی نیز این کار را انجام دهید.

اسپری را 25 تا 30 سانتی‌متر از چرخ دور نگه دارید و آن را از زوایای مختلف به جلو و عقب تکان دهید تا کل سطح بیرونی را بپوشاند. قبل از ادامه، اجازه دهید پرایمر حدود یک ساعت کامل خشک شود. گزینه‌های زیادی از رنگ‌ها و آسترهای خودرو در بازار موجود است. برای جلوگیری از تنفس گازهای مضر از ماسک تنفسی استفاده کنید. همچنین ایده خوبی است که وسیله نقلیه خود را بیرون پارک کنید یا درب گاراژ را باز نگه دارید تا مطمئن شوید فضای کار شما به خوبی تهویه می‌شود.

4. رنگ آمیزی و آب بندی نهایی، در ترمیم و بازسازی فرمان ماشین

روی اولین لایه رنگ اسپری کنید و بگذارید حداقل 20 دقیقه خشک شود. رنگ آمیزی را به همان روش پرایمر اولیه انجام دهید. اسپری را در فاصله 25 تا 30 سانتی‌متر قرار دهید و آن را دائما حرکت دهید. این تکنیک تعادل بهینه بین عمق رنگ و توزیع را فراهم می‌کند.

یک رنگ لعاب دار با کارایی بالا یا رنگ خودرو یورتان تک مرحله‌ای را انتخاب کنید که تا سال‌ها دوام داشته باشد. وقتی صحبت از رنگ می‌شود هیچ کمبودی نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید که دستکش بپوشید تا رنگ پوست شما را کثیف نکند.

پوشش اضافی را ادامه دهید اما بین هر کدام 20 دقیقه صبر کنید. برای استفاده از حداقل 2 لایه در برنامه ریزی کنید اگرچه اکثر کارشناسان خودرو برای بهترین نتیجه، 4 تا 5 لایه را توصیه می‌کنند. لایه‌بندی چند لایه سبک، حداکثر پوشش را بدون ایجاد چکه یا رگه تضمین می‌کند.شاید لازم باشد زمان خشک شدن را کمی افزایش دهید زیرا رنگ همچنان در حال جمع شدن است. اگر پوشش‌های بعدی‌ هنوز در 20 دقیقه خیس به نظر می‌رسند 5 تا 10 دقیقه بیشتر به آنها زمان دهید. این کار شانس شما را برای دیدن ایرادات ایجاد شده در روکش کاهش می‌دهد.

برای محافظت از پوشش جدید، 3-1 لایه درزگیر شفاف بمالید. قوطی درزگیر را 30 تا 41 سانتی‌متر از فرمان و هر جایی که رنگ جدید زده‌اید دور نگه دارید. حداقل 15 دقیقه زمان برای خشک شدن بین لایه‌ها اختصاص دهید.

زمانی که پوشش نهایی کاملاً خشک شد تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرمان خود را دوباره نصب کنید و از ظاهر جدید آن لذت ببرید.

درزگیری را انتخاب کنید که برای استفاده در قطعات و لوازم جانبی خودرو، یا نوع خاصی از رنگی که با آن کار می‌کنید فرموله شده باشد. فراموش نکنید پس از اتمام پروژه، باتری خودروی خود را دوباره وصل کنید. این بار با ترمینال مثبت شروع کنید سپس ترمینال منفی را وصل کنید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین قسمت‌های داخلی ماشین شما فرمان است. شما هر بار که با ماشین خود رانندگی می‌کنید به دلیل استفاده زیاد از فرمان، ممکن است بسیار کثیف شود. بسیاری از افراد از نگهداری صحیح فرمان خودروی خود با استفاده از نرم کننده چرمی یا تمیز کردن آن غافل هستند.

با گذشت زمان، کثیفی و روغن انباشته شده از دستان شما همراه با اشعه مضر خورشید، مواد چرم را خراب می‌کنند و باعث خراب شدن، مات شدن، یا حتی بدتر از آن، ترک و پارگی می‌شود.

پوسته شدن یا ترک خوردن چرم روی فرمان می‌تواند ناخوشایند باشد و همچنین ظاهر یک وسیله نقلیه با کیفیت را خراب کند. در این مقاله درباره آموزش ترمیم و بازسازی فرمان ماشین صحبت کردیم. امیدواریم با رعایت نکاتی که گفتیم در نگهداری فرمان خودروی خود جدی تر باشید.

منبع: +

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا