نکات نگهداری از فرش ماشینی و دستباف

قالیشویینظافت و شستشو

یکی از تمایلات همه ما سالم و زیبا به نظر رسیدن وسایل منزل است. به خصوص وسایلی که جنبه کاربردی و تزئینی دارند. مثل مبل، میز و فرش. نگهداری از فرش راهکارهای ساده و مهمی دارد که انجام آن سبب افزایش طول عمر فرش می‌شود. در ادامه این مقاله، به این راهکارهای مهم و کاربردی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راهکارها و نکات نگهداری از فرش

در ادامه تلاش خواهیم کرد شرایط و روش‌های مراقبت و نگهداری از فرش را به صورت کامل و جامع برای شما ذکر کنیم.

اهمیت نظافت را فراموش نکنید

نظافت مرتب فرش، در افزایش طول عمر آن اهمیت زیادی دارد؛ در این حالت فرش نیاز کمتری به شست‌وشو خواهد داشت. یکی از مسائل مهم در نکات نگهداری از فرش، طریقه جارو یا جاروبرقی کشیدن است. بهتر است از جاروهایی استفاده کنید که برس‌های قابل تنظیم دارند. این نوع جاروها با جابه‌جا کردن و برهم زدن کامل پرزها، آلودگی‌ها را به صورت کامل بیرون می‌کشد و فرش نیاز کمتری به شست‌و‌شو پیدا می‌کند. علاوه‌براین در صورتی‌که آلودگی‌ها و گرد و غبار در الیاف فرش باقی بماند، فرش دچار پوسیدگی می‌شود و به زودی آسیب می‌بیند.

بهترین فاصله زمانی برای جاروکشی فرش، هر 2 هفته یکبار است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی‌های زیادی در آن منطقه وجود دارد یا رفت وآمد زیادی وجود دارد، هر دو هفته 3 تا 4 بار فرش را جارو بکشید. پیشنهاد می‌شود هر چند ماه یکبار هم پشت فرش را جارو بکشید و هم روی فرش را. توجه داشته باشید که زمان تمیز کردن خانه و جارو کشیدن، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد و آلودگی‌ها مجدداً روی فرش ننشیند. برای کسب اطلاعات بیشتر سری به مقاله نکات جارو کردن فرش که باعث طول عمرش آن می‌شود بزنید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

نگهداری از فرش

به نکات شست‌وشوی فرش دقت کنید

بهترین روش برای تمیز کردن و شست‌وشوی اصولی و راحت فرش‌های آلوده این است که آن‌ها را به قالیشویی‌های معتبر بسپارید. به‌خصوص از شستن فرش‌های ابریشم و دستباف در خانه صرف‌نظر کنید و آنها را به دست متخصصان مربوطه بسپارید تا آسیبی به آنها نرسد.

با این‌حال اگر فکر می‌کنید فرش‌هایتان زیاد کثیف نیست و به قالیشویی اطمینان ندارید و قصد دارید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، در ادامه مراحل مربوطه را به ترتیب ذکر خواهیم کرد. لازم به ذکر است که فرش‌های کوچک را می‌توان در آپارتمان شست؛ اما شستن فرش‌های بزرگ در فضاهای مشاع آپارتمان‌ها مثل حیاط یا پشت‌بام به لحاظ فرهنگ آپارتمان‌نشینی درست نیست.

  1. اولین مرحله شستن فرش، از بین بردن گرد و غبار فرش است. این کار با جارو کشیدن و تکان فرش انجام‌پذیر است. دقت کنید که در تکاندن فرش به بافت فرش آسیبی نرسد.
  2. از رنگ ندادن فرش مطمئن شوید. زیرا اگر فرش شما رنگ دهد، تمام رنگ‌های فرش با هم ترکیب می‌شوند و فرش جلوه‌ی خود را از دست می‌دهد. روش ساده اطمینان از این موضوع کشیدن پارچه مرطوب سفید روی فرش است. اگر فرش شما رنگ می‌دهد، کار شستن را به قالیشویی‌ معتبر واگذار کنید.
  3. برای خارج کردن ساده‌تر آب از بافت فرش و خشک شدن سریع آن، فرش را روی یک سطح شیب‌دار بشویید.
  4. به درجه آبی که فرش را با آن می‌شویید دقت کنید. آب برای شست‌وشو باید ولرم باشد.
  5. از مواد شست‌شوی قلیایی استفاده نکنید. در عوض برای شست‌وشوی فرش از اسیدیته خنثی یعنی از موادی مثل پودر شست‌وشوی دستی، پودر صابون، شامپو فرش و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  6. یکی از مهم‌ترین مراحل شست‌وشو و نگهداری از فرش، آب گرفتن است. بعد از اتمام شست‌وشو حتماً فرش را آبگیری کنید و پرزهای اضافی آن را با استفاده از یک حوله بگیرید.
  7. مرحله بعدی خشک کردن فرش است که باید به دور از نور آفتاب در فضایی پهن شود که هوا به جلو و پشت آن بخورد. اشعه‌های خورشید می‌تواند به بافت فرش شما آسیب بزند. همچنین نیازی به استفاده از انواع گرمکن برای خشک کردن فرش نیست.
  8. بعد از پایان عملیات شست‌وشو، روی ریشه فرش‌ها آب نگیرید. این کار فقط ریشه‌های فرش شما را زرد می‌کند.
برای قالیشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

با اجرای این مراحل شما می‌توانید فرش خود را با کم‌ترین آسیب در خانه بشویید.

نکات نگهداری از فرش دستباف

مسلماً همه ما ارزش فرش‌های دستباف را می‌دانیم و از قیمت آن آگاهیم. پس طبیعی است که روی نگهداری از آن حساسیت داشته باشیم. در ادامه نکات کاربردی نگهداری از فرش دستباف را ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نگهداری از فرش‌های ماشینی و دستباف در منزل

روش نگهداری فرش دستباف در انبار

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما نمی‌خواهید از فرشتان استفاده کنید و تصمیم می‌گیرید آن را جمع کرده و در جایی مثل انباری آن را نگه دارید. برای انجام این کار نکاتی وجود دارد که به فرش ارزشمند شما آسیبی نرسد. در ادامه این نکات را خواهیم گفت.

فرش دستباف برای نگهداری در انبار باید بسته‌بندی شود. برای بسته‌بندی فرش باید آن را با ملحفه سفید تمیز بپوشانید. دقت کنید که فرش‌ها را نباید در پلاستیک پوشیده شود زیرا ممکن است عرق کند و فرش کپک بزند. اگر می‌خواهید فرش‌هایتان را درون صندوق نگهداری کنید، از قرص نفتالین استفاده کنید که باید هر چند ماه یک بار این ماده را تغییر دهید.

شستشوي فرش از لکه آبغوره

روش استفاده از نفتالین در فرش

نفتالین به صورت معمولی حالت قرص دارد که به دو شکل می‌توان از آن استفاده کرد. نفتالین یک ترکیب شیمیایی است که به صورت جامد و بلوری در دسترس است. این ترکیب شیمیایی در واقع یک هیدروکربن اسیدی است و فرمول شیمیایی C10H8 را دارد. نفتالین به طور گسترده در صنعت و استفاده‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله کاربردهای نفتالین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محافظت در برابر آفات: یکی از کاربردهای اصلی نفتالین، استفاده در محافظت از لباس‌ها و مواد آشامیدنی در برابر آفات مانند کرم‌ها، مورچه‌ها و سایر حشرات است. این ماده قابلیت تبخیر دارد و بوی نفتالین می‌تواند این حشرات را دور نگه دارد.
  2. ضد مورچه و سوسک: نفتالین به عنوان ضد سوسک و مورچه نیز استفاده می‌شود. با قرار دادن قطعات نفتالین در نقاطی که این حشرات رفت و آمد دارند، می‌توان از ورود آن‌ها به مکان‌های مورد نظر جلوگیری کرد.
  3. ضد بو: نفتالین به‌عنوان یک ماده ضد بو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با قرار دادن قطعات نفتالین در مکان‌هایی که بوی نامطبوع و آلوده وجود دارد، می‌توان بوی ناخوشایند را کاهش داد. البته باید توجه داشت که بوی نفتالین هم چندان مطلوب نیست.
  4. صنعت نساجی: نفتالین در صنعت نساجی به‌عنوان یک ماده افزودنی در فرآیندهای رنگبری و پرداخت الیاف پلی‌استری و پنبه‌ای استفاده می‌شود.

در هر صورت، باید توجه داشته باشید که نفتالین ماده‌ای سمی است و برای مصرف در محیط‌های بسته و در دسترس کودکان نباید قرار گیرد. برای نگهداری از فرش به روش زیر از نفتالین استفاده کنید:

  • یک روش این است که زمانی که فرش را تا یا لوله می‌کنید، بین هر تا، یک قرص بیاندازید و بعد داخل یک پارچه یا ملحفه بپیچید تا بیدزدگی فرش رخ ندهد.
  • یک روش دیگر این است که یک پارچه تمیز را روی فرش بیاندازید و بعد نفتالین پودر شده را روی آن بپاشید و سپس لوله یا تا کنید. بعد آن را لای یک ملحفه تمیز بسته‌بندی کنید.

نفتالین در نگهداری از فرش

نکات نگهداری از فرش دستباف لوله‌شده

یکی از بهترین روش‌های جمع کردن فرش، لوله کردن آن است چون همان‌طور که می‌دانید تا کردن به فرش آسیب می‌زند. اما جمع کردن فرش هم اصولی دارد که اگر رعایت شود، فرش شما هیچ آسیبی نمی‌بیند.

این نکات به این شرح هستند:

  • قبل از جمع کردن فرش، اگر تعمیری نیاز دارد حتماً آن را انجام دهید. زیرا با گذر زمان ممکن این آسیب با پوسیدگی پیوند بخورد و از ارزش فرش شما کم کند.
  • قبل از لوله کردن، به روش گفته شده از مواد ضد موریانه و ضد بید مثل نفتالین یا تنباکو استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ورود گرد خاک به فرش می‌توانید یک پارچه نخی یا کتان روی فرش پهن کنید و سپس با یک طناب محکم آن را ببندید.
  • دقت کنید که در زمان لوله کردن فرش را حتماً مرتب تا کنید تا لبه‌های بیرون زده از قسمت لوله‌شده، تا نخورد و آسیبی نبیند.
  • بعد از اتمام این مراحل، فرش را داخل نایلون جا دهید تا هم در زمان حمل و نقل و هم در برابر نور خورشید سالم بماند.

نتیجه گیری

مجموعه نکات نگهداری از فرش که ذکر شد، بسیار ساده و در عین حال کاربردی هستند. با استفاده از این روش‌ها هم فرش‌های ماشینی، هم ابریشمی و هم دستباف تا حد امکان می‌توانند سالم بمانند و تا مدت‌ها از زیبایی و جلوه بی‌نظیر آنها در خانه استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا