نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

راهکارهای خانگی درمان سرماخوردگی گربه

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

از عطسه، سرفه و آبریزش بینی گرفته تا تب و درد، مبتلا شدن گربه به سرماخوردگی تجربه‌ای تلخ و طاقت‌فرسا است، مخصوصاً برای کسانی که گربه خود را دوست دارند و نمی‌خواهند او را در این حالت ببینند! سرماخوردگی در گربه‌ها ممکن است با یک پتو، یک کاسه سوپ مرغ یا شربت سرفه تسکین پیدا کند، اما بهترین روش درمان سرماخوردگی گربه چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره در مورد علت سرماخوردگی این موجودات دوست‌داشتنی و روش‌های درمان آن راه‌حل‌های مفیدی را ارائه خواهیم کرد.

علت سرماخوردگی گربه چیست؟

گربه‌ها از بیماری مصون نیستند. همان‌طور که عفونت‌های ویروسی و باکتریایی بر انسان‌ها اثر می‌گذارند و چند روزی آن‌ها را خسته و درمانده می‌کنند، گربه‌ها نیز در معرض خطر آسیب‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی قرار دارند. لازم به ذکر است ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث سرماخوردگی در گربه می‌شوند، با ویروس‌ها و باکتری‌های ایجادکننده این بیماری در انسان یکسان نیستند.

همچنین بهتر است بدانید که سرماخوردگی بین انسان و گربه منتقل نمی‌شود! بنابراین اگر گربه شما سرما خورد، نیازی نیست از او بترسید و فاصله بگیرید. سرماخوردگی در گربه‌ها گاهی اوقات ناشی از یک عفونت باکتریایی ثانویه در کنار بیماری ویروسی گربه است. 2 مورد از رایج‌ترین ویروس‌هایی که باعث بروز سرماخوردگی در گربه‌ها می‌شوند، کالیسی ویروس و ویروس هرپس گربه یا رینوتراکئیت هستند.
این پاتوژن‌ها معمولاً در هوا هستند، اما ممکن است در آب نیز پخش باشند. سرماخوردگی گربه برای انسان مسری نیست، اما برای دیگر گربه‌ها به‌آسانی قابل سرایت است. اگر از چندین گربه در خانه خود نگهداری می‌کنید و یکی از آن‌ها شروع به نشان دادن علائم سرماخوردگی کرد، بهتر است گربه را به‌مدت چند روز در «اتاق بیمار» ایزوله کنید تا زمانی که علائم برطرف شده و گربه بهبود پیدا کند.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

مکان‌هایی که گربه‌های زیادی در آن قرار دارند، مانند پناهگاه‌ها یا لانه‌های شبانه‌روزی نگهداری گربه‌ها، بسیار پرخطر هستند؛ زیرا در صورت ابتلای یک گربه به بیماری، بقیه آن‌ها نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت. همچنین اگر گربه شما با گربه‌های خیابان برخوردی داشته باشد، ممکن است در صورت مبتلا بودن آن‌ها به سرماخوردگی، گربه شما نیز مریض شود. اگر خود شما هم در جای دیگری گربه‌ای که بیمار است را نوازش کنید و بعد در خانه با گربه خودتان نیز تماس داشته باشید، سرماخوردگی به گربه شما منتقل خواهد شد.

علائم سرماخوردگی گربه

با وجود تفاوت در عوامل ایجادکننده سرماخوردگی در گربه و انسان، علائم حاصل از این بیماری در هر دو مشابه است و شامل این موارد می‌شود:

  • عطسه یا سرفه
  • آبریزش چشم
  • ترشحات بینی (که ممکن است بی‌رنگ، زرد یا سبز باشد)
  • تب خفیف
  • کم آبی بدن
  • خستگی و بی‌حالی
  • درد عضلانی یا مفاصل
  • از دست دادن اشتها

هنگام تعامل با گربه بیمار لباس‌های خود را عوض کنید. همچنین بعد از تماس با گربه، دست‌های خود را به‌خوبی بشویید تا از انتقال بیماری به گربه‌های دیگر جلوگیری شود.

قرص سرماخوردگی گربه

اقدامات خانگی برای درمان سرماخوردگی گربه

اقدامات خانگی زیادی وجود دارند که برای درمان سرماخوردگی در گربه مفید هستند. این درمان‌ها به گربه‌ی مبتلا به سرماخوردگی کمک می‌کنند تا احساس راحتی بیشتری کرده و روند درمان بیماری را نیز سریع‌تر طی کند. اگر گربه دلبندتان سرما خورده است، اقدامات ذیل را انجام دهید:

  • بینی گربه را با یک پارچه مرطوب یا گلوله پنبه‌ای خیس‌شده در آب گرم چند بار در روز تمیز کنید تا ترشحات بینی پاک شده و گربه احساس راحتی کند.
  • برای کاهش خشکی دهان و بافت بینی و افزایش رطوبت، دستگاه مرطوب‌کننده هوا را در اتاق گربه بیمار یا نزدیک مکانی که گربه معمولاً در آن‌جا می‌خوابد، قرار دهید.
  • بخار درمانی راهی مفید برای درمان سرماخوردگی در گربه‌ها است. بعد از دوش آب گرم از یک کاسه آب بخار برای کمک به درمان بافت‌های تحریک‌شده در گربه استفاده کنید.
  • غذای گربه را کمی گرم کنید تا بوی آن بیشتر شود و تمایل گربه برای خوردن آن افزایش یابد. (خوردن غذای کافی برای درمان سرماخوردگی گربه بسیار مهم است و کمک می‌کند تا گربه توان از دست رفته خود را باز یابد.)
  • برای تقویت اشتهای گربه، غذای نرم به او بدهید. کیبل‌های خشک را با پاشیدن کمی آب ماهی تن یا آب مرغ کم سدیم مرطوب کنید.
  • از اشک مصنوعی برای شستن چشم گربه استفاده کنید و هرگونه بقایایی از پوسته یا زباله روی صورت را از بین ببرید تا صورت گربه راحت باشد.
  • یک پتوی اضافی به تخت گربه یا مکان‌های مورد علاقه گربه (که معمولاً اکثر وقت خود را آنجا می‌گذراند) اضافه کنید. با این کار گربه احساس گرما و راحتی بیشتری خواهد کرد.
  • مکان استراحت گربه را طوری تنظیم کنید که گرم باشد. یک تخت گرم یا پد گرمایشی با درجه حرارت کم، باعث می‌شود گربه جای گرم و نرمی برای استراحت پیدا کند. (توجه داشته باشید که گرما نباید به درجه‌ای برسد که باعث سوختن پوست گربه شود.)
  • بستر گربه را هر روز تمیز یا تعویض کنید تا خطر عفونت مجدد یا سرایت بیماری به دیگر گربه‌ها کاهش یابد.
  • مقدار زیادی آب تمیز و تازه فراهم کنید تا گربه بتواند به‌میزان کافی آب نوشیده و خود را هیدراته نگه دارد. (هیدراته نگه داشتن بدن یکی از اقداماتی است که به درمان سرماخوردگی گربه کمک شایانی خواهد کرد.)
  • از واکسیناسیون‌های سالانه گربه غافل نشوید. این واکسن‌ها نقش عمده‌ای در پیشگیری از سرماخوردگی‌های فصلی و بیماری‌های شبه آنفولانزا دارند.
  • اقداماتی برای کاهش استرس و اضطراب گربه انجام دهید. وجود استرس و اضطراب در حیوان باعث کاهش پاسخ ایمنی او شده و باعث می‌شود گربه در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها بسیار آسیب‌پذیر شود.
  • هرچه اقدامات درمانی بیشتری به‌کار بگیرید، بهتر است. هر قدر شرایط را برای گربه خود راحت‌تر کنید، خلاص شدن او از شر سرماخوردگی سریع‌تر انجام خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:نکات مهم نگهداری از گربه پرشین

داروهای سرماخوردگی گربه

آیا اقدامات خانگی درمان سرماخوردگی گربه همیشه مؤثر است؟

با مراقبت‌های خانگی خوب، بیشتر گربه‌ها در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با این حال اگر گربه شما در طی 4 یا 5 روز هیچگونه بهبودی نشان نداد و حتی علائم آن بدتر شد، باید به دنبال مراقبت‌های دامپزشکی باشید. این امر مخصوصاً زمانی اهمیت می‌یابد که علائم شدیدی مانند خس خس سینه یا دشواری در تنفس در گربه وجود داشته باشد.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

در صورت درمان نامناسب ممکن است گربه به ذات الریه مبتلا شود. (گربه‌ها به میزان زیادی مستعد ابتلا به این بیماری هستند)؛ در نتیجه اقدامات درمانی مناسب برای جلوگیری از بروز عوارض وخیم‌تر ضروری است.

قطره سرماخوردگی گربه

روش‌های پیشگیری

برای پیشگیری از سرماخوردگی در گربه‌ها اقدامات زیر را انجام دهید:

  • گربه خود را طبق توصیه‌های دامپزشک واکسینه کنید. واکسن RCP (که به آن FVRCP یا دیستمپر گربه نیز گفته می‌شود) ایمنی را در برابر کلسی ویروس و رینوتراکئیت (تبخال گربه) تحریک می‌کند. برخی از این واکسن‌ها شامل کلامیدیا نیز می‌شود. گربه‌هایی که برای این بیماری‌ها واکسینه شده‌اند، باز هم ممکن است به بیماری مبتلا شوند، اما علائم بسیار خفیف خواهند بود و بهبودی آن‌ها نیز سریع‌تر حاصل می‌شود.
  • گربه خود را از گربه‌های آلوده و همچنین گربه‌هایی با سابقه سلامتی ناشناخته دور نگه دارید. گربه را اکثر اوقات درون خانه نگه دارید.
  • محل زندگی گربه‌های خود را تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که تهویه کافی در آن مکان وجود دارد.
  • برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت کلی گربه، از یک رژیم غذایی متعادل برای گربه استفاده کنید.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

مطلب پیشنهادی: آزمایش تشخیص بیماری‌های ویروسی در گربه

سوالات متداول

1. آیا سرماخوردگی گربه به انسان نیز منتقل می‌شود؟

خیر. علائم سرماخوردگی در انسان و گربه‌ها مشابه هستند اما عوامل ایجادکننده ویروس مشابه نیستند. ویروس‌ها نیز به‌گونه‌ای فعالیت می‌کنند که در بدن میزبان متفاوت نمی‌توانند زنده بمانند.

2. آیا هوای سرد باعث سرماخوردگی گربه می‌شود؟

به‌طور مستقیم خیر. اگر گربه مکان و تغذیه مناسب نداشته باشد، هوای سرد موجع به تضعیف سیستم ایمنی گربه شده و او را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند. برای یک گربه سالم که به‌خوبی از او مراقبت می‌شود، هوای سرد ضرری ندارد.

3. چه عواملی باعث سرماخوردگی گربه می‌شوند؟

وجود گربه مریض در کنار گربه سالم و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مانند هرپس و کالیسی ویروس از عمده‌ترین دلایل ابتلای گربه‌ها به سرماخوردگی هستند. هر عاملی که موجع به قرارگیری گربه در معرض چنین ویروس‌هایی شود (از جمله کیفیت هوا، وجود گربه بیمار در نزدیکی گربه سالم، مکان‌هایی که گربه‌های زیادی در آنجا نگهداری می‌شوند، تماس شما با حیوان آلوده و بعد تماس با گربه سالم و …)، منجر به سرماخوردگی گربه خواهد شد.

4.9/5 - (109 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید