نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

مسمومیت سگ با مواد شوینده [7 ماده شوینده مضر برای سگ]

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

به طور کلی استفاده از مواد شوینده شیمیایی می‌تواند هم برای انسان و هم برای حیوانات خطرآفرین باشد. اما مواردی هستند که حتی استفاده کم از آن‌ها نیز خطر جدی برای سلامتی سگ خانگی شما دارد و ممکن است باعث بروز مسمومیت سگ شود. خرید مواد شوینده مناسب کار آسانی نیست؛ شما نیاز به شوینده‌ای قوی دارید که در عین حال خطری برای سلامتی حیوان خانگی شما نداشته باشد. انتخاب ماده شوینده‌ای که برای انسان بی‌خطر باشد لزوما بی خطر بودن آن را برای حیوان خانگی تضمین نمی‌کند. در این مقاله از مجله آچاره 7 ماده شوینده مضر برای سگ را معرفی می‌کنیم که نباید در حضور حیوان خانگی‌ تان از آنها استفاده کنید.

1. مایع سفیدکننده یا وایتکس

همانطور که می‌دانید حس بویایی سگ‌ها بسیار قوی است و چندین برابر حس بویایی انسان قدرت دارد. به همین دلیل مواد شیمیایی قوی مثل وایتکس و دیگر سفیدکننده‌ها هم برای سگ و هم برای گربه خانگی بسیار مضر است. هنگام استفاده از سفیدکننده حتما سگتان را به اتاق دیگری بفرستید و ماده سفید کننده را در فضایی غیر قابل دسترس برای سگ نگهداری کنید.

7 ماده شوینده که ممکن است باعث مسمومیت سگ شود

مسمومیت سگ با وایتکس یکی از رایج‌ترین انواع مسمومیت حیوانات است. از آنجایی که در اغلب تمیزکننده‌های مخصوص توالت وایتکس یا مواد سفیدکننده دیگر وجود دارد، این تمیزکننده‌ها نیز برای سگ مضزند. آثار مخرب و جدی‌تر این شوینده‌ها شامل استفراغ، سرگیجه و تورم حنجره است.

نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

2. مسمومیت سگ با آمونیاک

اغلب شوینده‌های قوی شامل آمونیاک که برای از بین بردن جرم و کشتن باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی مضر هستند. مواد شوینده دارای آمونیاک باعث خارش پوستی، سوختگی و همچنین مشکلات عصبی و تنفسی می‌شوند. از آنجایی که آثار این مواد روی سطوح و کف می‌ماند، استفاده از آن در محیط خانه‌ای که سگ در آن زندگی می‌کند بسیار مضر است.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

درباره آزمایش تشخیص بیماری‌های ویروسی در گربه بیشتر بدانید

مسمومیت سگ با آمونیاک

3. لوله باز کن

لوله باز کن نه تنها از مواد شوینده مضر برای سگ محسوب می‌شود و ممکن است باعث مسمومیت سگ شود؛ بلکه برای سلامتی انسان هم خطرناک است و باید با احتیاط بسیاری مورد مصرف قرار گیرد. مواد شیمیایی قوی مثل لوله باز کن‌ها می‌توانند باعث آسیب جدی به پوست، چشم‌ها، غشای مخاطی و دستگاه گوارش شوند.

4. پاک‌کننده گاز و فر

پاک‌کننده گاز و فر هم جزو شوینده‌های قوی است و نوعی پاک‌کننده مضر برای سگ‌ها به حساب می‌آید. اگر سگ شما در معرض تنفس و یا مصرف اتفاقی تمیز کننده فر قرار گرفت فورا او را به دامپزشکی ببرید.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

5. مسمومیت سگ با شامپو فرش

میزان آلرژی سگ‌ها روز به روز در حال افزایش است. آلرژن‌های زیادی برای سگ‌ها وجود دارد که می‌تواند از طریق غذایی که می‌خورند یا هوایی که استشمام می‌کنند وارد بدنشان شود. اما یکی از دلایل عمده آن استفاده از شوینده‌های مضر در خانه است. از آنجایی که در خانه‌هایی که سگ‌ خانگی زندگی می‌کند فرش سریع‌تر از حالت معمول کثیف می‌شود؛ استفاده از شامپو فرش متداول است. گلیکول اترهای موجود در شامپو فرش نه تنها از مواد شوینده مضر برای سگ محسوب می‌شوند، بلکه برای سلامتی انسان هم خطرناک است.

مسمومیت سگ با شامپو فرش

علائم زیادی وجود دارد که ممکن است نشان‌دهنده آلرژی سگ باشد:

  • عطسه های مکرر
  • خارش، قرمزی پوست
  • افزایش خارش در قسمت های بدن: دم، پشت، گوش، پنجه‌ها
  • استفراغ و یا اسهال
  • خرناس کشیدن
  • لیسیدن و یا جویدن بیش از حد پنجه‌ها
  • خس خس سینه
  • طاس شدن بخشی از بدن
  • تاول و زخم روی پوست

مقاله پیشنهادی فرمول ساخت ماده شونده خانگی

6. پاک‌کننده سطوح

پاک‌کننده سطوح مورد استفاده جهت تمیز کردن میز اپن آشپزخانه از مواد شوینده مضر برای سگ است. خصوصا اگر سگ شما دائما در این فضا رفت و آمد می‌کند. همچنین استفاده از حالت اسپری باعث می‌شود این قطرات در هوا پخش شده و حتی در ظرف آب و غذای حیوان خانگی شما بریزد.

7. نرم کننده لباس

نرم کننده لباس شامل شوینده‌های کاتیونی(Cationic) بوده که برای سلامتی سگ‌ها بسیار مضر است. عوارض قرارگیری در معرض نرم‌کننده می‌تواند شامل مسمومیت سگ، استفراغ، زخم دهان و همچنین زخم مری باشد.

البته توجه به این نکته مهم است که سیستم بدن سگ‌های مختلف با هم فرق می‌کند و سطح ایمنی آنها یکسان نیست. ممکن است یک سگ نسبت به ماده‌ای حساسیت نشان دهد، اما همان ماده شوینده در سگ خانگی دیگری مشکلی بوجود نیاورد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا