تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آبریزی کولر گازی: علت چکه کردن آب از کولر گازی

سرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از کولر گازی با آن مواجه شویم، آبریزی کولر گازی یا همان ریختن آب از پنل داخلی کولر گازی است. این مشکل، علاوه بر اینکه در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث خراب شدن گچ دیوار و کاغذ دیواری نیز بشود. مهم‌ترین نکته در چنین شرایطی این است که دلایل آبریزی و آب پس دادن کولرگازی را پیدا و برطرف کنید. عوامل مختلفی می‌تواند موجب این بروز شود.

چکه کردن آب از کولر گازی می‌تواند به دلیل مشکلات فنی، نصب نادرست یا بی‌کیفیت، درست تخلیه نشدن آب کولر گازی و یا شرایط محیطی رخ دهد. در هر صورت وقتی با این مشکل روبرو می‌شوید، باید دلیل بروز این مشکل را پیدا و برطرف کنید.

نحوه ایجاد رطوبت در کولر گازی

مبرد کولر گازی که باعث به وجود آمدن سرما در دستگاه می‌شود ابتدا حالت گازی دارد و وقتی کولر شروع به کار می‌کند، گاز وارد لوله‌های اواپراتور کولر می‌شود و تبدیل به مایع می‌شود و همین تغییر حالت باعث سرد شدن لوله اواپراتور می‌شود. علاوه بر این تغییر حالت گاز مبرد که باعث به وجود آمدن رطوبت می‌شود، کویل‌ها رطوبت هوا را جمع می‌کند و به شکل آب از دستگاه خارج می‌شود.

کولر برای تخلیه این آب حاصل از رطوبت، آب را داخل ناودانی تعبیه شده در دستگاه می‌ریزد و از طریق درین یا لوله تخلیه، آب را به خارج از دستگاه منتقل می‌کند. گاهی اوقات این آب بنا به دلایلی از مسیر درست تخلیه نمی‌شود و از پنل داخلی کولر سر ریز می‌کند که به این اتفاق آبریزی کولر گازی می‌گویند. در حالت dry کولر گازی رطوبت محیط را می‌گیرد و هوا را خشک و خنک می‌کند.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

رفع نشتی آب در کولر گازی

بررسی دلایل آبریزی کولر گازی یا آب پس دادن کولرگازی و نحوه تعمیر آن

یکی از دغدغه‌های افرادی که مرتبا از کولر گازی استفاده می‌کنند؛ دلیل آب پس دادن کولرگازی و نحوه تعمیر آن است. در ادامه با بررسی دلایل این امر و راهکارهای حل آن همراه باشید.

1. بسته شدن ناودانی یا سینی تخلیه آب کولر گازی

سینی تخلیه آب یا همان ناودانی، قسمتی است که آب حاصل از رطوبت کولر در آن جمع می‌شود و سپس از طریق درین یا لوله‌های تخلیه به بیرون از کولر منتقل می‌شود. بسته شدن مسیر خروجی آب دلایل مختلفی دارد که می‌توان به گرد و خاک و پرز فرش اشاره کرد. زمانی که مسیر خروج آب مسدود می‌شود، آبریزی کولر گازی اتفاق می‌افتد.

آبریزی کولر گازی و دلیل آب پس دادن کولرگازی و نحوه تعمیر آن

نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی برای رفع انسداد ناودانی

روش اول:

خارهای زیر پنل را باز کنید و پنل داخلی کولر را به سمت بالا کنید و با استفاده از وسیله‌ای مثل انبر دست، پنل را ثابت نگه دارید، سپس اقداماتی که برای تمیز کردن ناودانی لازم است را انجام دهید و سپس پنل را ببندید. بیش از اندازه باز بودن پنل ممکن است باعث خرابی و شکسته شدن پنل شود.

روش دوم:

روش دیگر این است که قاب جلویی پنل داخلی را باز کنید تا به سینی تخلیه دسترسی پیدا کنید. موقع باز و بستن پنل دقت کنید و به آرامی این کار را انجام دهید تا خارها نشکنند.

سینی تخلیه کولر گازی

2. آبریزی کولر گازی به دلیل شکستن قاب ناودانی یا سینی تخلیه

یکی دیگر از عوامل آبریزی کولر گازی، شکستن سینی تخلیه دستگاه است. زمانی که آب قطره قطره از جلوی کولر سرازیر می‌شود، منجر به شکسته شدن سینی و در نتیجه سر ریز شدن آب از کولر گازی می‌شود. عدم نصب درست پنل یا بالانس نبودن فن بلور داخلی کولر نیز باعث لرزیدن پنل داخلی و در نهایت موجب شکسته شدن سینی و آب پس دادن کولر گازی می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

روش تشخیص شکستن سینی تخلیه یا ناودانی

زمانی که بالای قاب فن بلور ترک ریزی مشاهده کنید، یعنی سینی دچار شکستگی شده است و از آن ترک، آب خارج می‌شود. آبی که از این بخش تخلیه می‌شود معمولاً سیاه و کثیف است و رد سیاهی از خود روی پنل به جا می‌گذارد.

ناودانی کولر گازی

3. آبریزی کولر گازی به دلیل قرار نگرفتن لوله درین در جای مناسب

زمانی که لوله درین کولر به درستی در جای خود قرار نگیرد می‌تواند علت سر ریز شدن آب از کولر گازی شود. در این صورت باید برای رفع این مشکل اقدام کنید. در ادامه دلایل ایجاد این مشکل را توضیح خواهیم داد.

  • تاخوردگی لوله درین دستگاه
  • انسداد لوله درین به وسیله لجن و گرد و خاک
  • جمع شدن آب

اگر آبی که از کولر خارج می‌شود را در ظرفی جمع می‌کنید، در صورت پر شدن ظرف، آب به داخل کولر برمی‌گردد و موجب نشتی آب کولر گازی شما می‌شود.

  • شلنگ تخلیه از شیب مناسبی برخوردار نیست

شلنگ تخلیه همیشه باید از شیب مناسبی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی آب را تخلیه کند. در صورتی که شیب مورد نیاز شلنگ تأمین نشود، کولر قادر به تخلیه آب نخواهد بود در نتیجه تبدیل به دلیل سر ریز شدن آب از کولر گازی می‌شود.

  • نصب لوله درین جهت جلوگیری از آبریزش کولر گازی 

نصب لوله درین جهت جلوگیری از آبریزی کولر گازی 

4. آبریزش کولر گازی به دلیل کم بودن گاز دستگاه

مقدار گاز موجود در کولر گازی تأثیر زیادی در چرخه سرمایشی دارد. در صورتی که گاز دستگاه شما از میزان استاندارد تعیین شده کمتر باشد، روی کل سیستم عملکردی دستگاه تأثیر می‌گذارد و موجب یخ زدن کمپرسور و در نهایت خاموش شدن دستگاه می‌شود. یخ زدگی کولر می‌تواند دلیل سر ریز شدن آب از کولر گازی باشد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

5. آبریزش کولر گازی به دلیل عایق نبودن لوله‌های کولر

عایق نبودن لوله‌های کولر به ویژه در نواحی لوله‌های زیر یونیت داخلی از شایع‌ترین دلایل آبریزش کولر گازی است. لوله‌های کولر گازی خیلی خنک هستند و اگر با عایق پوشانده نشوند، رطوبت محیط را به خود جذب می‌کنند و به شکل ریزش قطره قطره آب در داخل نمود پیدا می‌کند.

6. نشت هوا

یکی از شایع‌ترین دلایل آبریزی کولر گازی نشت هوا است. برای بازدهی بهتر دستگاه، هوایی که به کولر می‌رسد باید از دریچه عبور کند، اگر هوا به درستی از دریچه عبور نکند، هوا در حال نشت است و منجر به عملکرد غیراستاندارد دستگاه می‌شود.

7. فیلتر هوای مسدود شده

مورد دیگری که می‌تواند دلیل سر ریز کردن آب از کولر گازی شود، مسدود شدن فیلترها است. وقتی فیلتر هوا مسدود شود، جریان هوا از طریق سیستم مهار می‌شود و منجر به یخ زدگی رطوبت هوا می‌شود و در نتیجه یا دستگاه خاموش می‌شود یا دمای هوا کم می‌شود و یخ‌های موجود در فیلتر ذوب می‌شوند و مشکل چکه آب کولر گازی رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.

دلیل آب پس دادن کولرگازی و نحوه تعمیر آن

8. نشت آب کولر گازی به علت کثیف بودن پمپ

پمپ در قسمت زیرین سیم پیچ خنک کننده دستگاه قرار دارد. وظیفه پمپ تخلیه آب از کولر به منظور جلوگیری از سر ریز شدن آب است. زمانی که گرد و غبار در پمپ جمع شود، مانع از خروج درست آب می‌شود.

9. کثیف بودن سیم پیچ کندانسور

کندانسور کولرگازی بیرون از خانه قرار داده می‌شود و شامل سیم پیچ کندانسور و کمپرسور است. این قسمت به دلیل قرار گرفتن در محیط بیرون به راحتی با گرد و خاک و آلودگی مسدود می‌شود و همین امر می‌تواند منجر به جمع شدن آب و دلیل سر ریز شدن آب از کولر گازی شود.

2.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید