آموزش تصویری تعویض پولی کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

تعویض پولی کولر آبی از مواردی است که شاید به ندرت اتفاق بیفتد. زیرا این قطعه مکانیکی مقاوم که نقش بسیار مهمی در کیفیت کارکرد کولر و چرخش پروانه دارد، کمتر در معرض آسیب قرار دارد. اما زمانی که شاهد خرابی آن هستید، باید بدانید که اشکالی در سیستم عملکرد دستگاه برودتی رخ داده است و عدم تعمیر به موقع آن، ممکن است قطعات دیگر را معیوب کند و یا حتی منجر به خرابی دینام دستگاه شود. برای کسب آگاهی در این زمینه با مجله آچاره همراه باشید تا اطلاعات بیشتری دریافت نمایید.

کولر آبی؛ یک دستگاه برودتی نام‌آشنا

یکی از دستگاه‌های سرمایشی سنتی که سالیان طولانی است مردم از آن استفاده می‌کنند و همچنان طرفداران بسیاری دارد، کولر آبی است. این دستگاه خنک‌کننده هوا، با تکیه بر انرژی برق و آب و تولید هوای خنک و مرطوب کار می‌کند. در مناطقی که دارای آب و هوای خشک هستند و میزان رطوبت محیط کم است، کولر آبی یکی از بهترین و کارآمدترین وسایل سرمایشی محسوب می‌شود.

شاید در مقایسه با انواع وسایل برودتی همچون کولرگازی و سایر محصولات، مواردی همچون مصرف زیاد آب و نیاز به سرویس‌کاری مداوم و قدرت کمتر سرمایش، از معایب کولر آبی به‌شمار آید. از این رو لازم است کمی بیشتر با نحوه عیب‌یابی به‌موقع و تعمیر اصولی آن آشنا شویم. اما قبل از هرچیز لازم است کمی در مورد اجزاء تشکیل‌دهنده کولر آبی اطلاعات داشته باشیم:

تعویض پولی کولر آبی

شناخت اجزای کولر آبی برای تعویض پولی کولر آبی

برای تعویض پولی کولر آبی لازم است با اجزای آن آشنا شوید. کولر آبی از یک بدنه مکعبی شکل تشکیل شده است معمولا روی پشت‌بام ساختمان قرار می‌گیرد و از طریق کانال و دریچه ‌کولر، به سالن مرتبط می‌شود.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

1. دینام (موتور)

دینام، قلب تپنده کولر آبی به‌شمار می‌آید که وظیفه آن به کارانداختن کولر و به حرکت درآوردن پروانه کولر است. موتور را می‌توان در دو حالت سرعت تند و کند تنظیم کرد.

2. پایه نگهدارنده دینام

این قطعه با چهار پیچ به بدنه کولر نصب شده است و به‌هدف تنظیم تسمه کولر، قابل جابه‌جایی میباشد.

3. حلزونی کولر

پروانه کولر داخل حلزونی قرار گرفته است و توسط یک شَفت (میله میانی که در مرکز پروانه قرار دارد) و یاتاقان‌ها به بدنه کولر وصل می شود.

حلرونی کولر

4. یاتاقان

قطعه‌ای است که در مرکز حلزونی قرار گرفته است و شَفت پروانه در دو طرف حلزونی به یاتاقان کولر آبی متصل می شود. وظیفه اصلی یاتاقان نگهداری پروانه در مرکز حلزونی و نرم چرخاندن پروانه می باشد. در صورتی که یاتاقان و پروانه با یکدیگر هماهنگ نباشند، موجب لرزش در بدنه کولر شده و به‌علاوه اینکه باعث هدررفتن نیروی موتور می‌شود، بلکه به قسمت‌های دیگر کولر هم آسیب وارد می‌کند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

5. پولی

پولی یک قطعه مکانیکی است که انرژی الکتریکی حاصل از دینام را به کمک تسمه به انرژی حرکتی تبدیل کرده و پروانه کولر را به حرکت درمی‌آورد. در یک کولر آبی دوعدد پولی وجود دارد که تسمه بر روی این دو پولی قرار گرفته است. یکی روی محور دینام و دیگری روی محور پروانه و به وسیله دو پیچ آلن به سر شفت وصل می شوند. در مواقعی ممکن است که بنا به دلایلی مجبور به تعویض قطعه پولی شویم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

6. پمپ آب

پمپ آب وظیفه آب رسانی به پوشال های کولر را دارد. این قطعه با مکش آب جمع‌شده در کف کولر آن را به وسیله سه لوله که هر کدام روی یک دیواره کولر قرار دارد، هدایت می کند و پوشال ها را مرطوب می‌کند.

7. شناور آب

شناور کولر در اصل یک شیرآب است که قسمت بالای آن به شکل یک توپ پلاستیکی است. وظیفه کنترل و تنظیم آب موجود در کف کولر برعهده شناور می باشد. یعنی زمانی که آب کف کولر که برای مرطوب کردن پوشال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به حد نصاب رسید شناور، آب ورودی به داخل کولر را قطع می‌کند و از سرریزشدن آب جلوگیری می کند.

شناور کولر آبی

8. تسمه کولر

این قطعه یک نوار غلتان است و به شکل یک کمربند V شکل بر روی دو پولی نصب شده بر سر محور پروانه و محور دینام قرار می‌گیرد. وظیفه تسمه، به حرکت درآوردن پروانه است.

9. پوشال

پوشال کولر آبی، از رشته‌هایی تشکیل شده است که ضمن عبور جریان هوا از درون منافذ خود، قابلیت بالایی در حفظ رطوبت دارند. با عبور هوا از پوشال خیس ومرطوب، هوای گرم با افت دما روبرو شده و خنک می‌شود .

انواع مختلفی از پوشال‌ها در بازار وجود دارد ازجمله؛

  1. پوشال‌ چوبی که از رشته‌های چوبی ساخته شده است و قدمت بسیاری دارد.
  2. پوشال سلولزی که از جنس سلولزمی‌باشد و قدرت جذب رطوبت و ماندگاری بیشتری نسبت به نوع سنتی خود یعنی پوشال چوبی دارد. به همین دلیل از قیمت بالاتری هم دارد.
  3. پوشال پلاستیکی که به دلیل عدم جذب رطوبت بالا چندان مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نگرفته است.

پوشال

نحوه کاردکرد کولر آبی

  1. در زمان راه‌اندازی کولر آبی کف آن را پر از آب کنید. این عمل در دفعات بعد به صورت اتوماتیک توسط خود دستگاه به هنگام روشن شدن انجام خواهد شد.
  2. زمانیکه کف کولر که مجهز به ورقه گالوانیزه است از آب پرشد، شناور مسیر ورودی آب را مسدود خواهد کرد.
  3. پمپ آب با مکش آب کف کولر آن را به وسیله لوله‌های باریک به بالای سه دیواره کولر رسانده و پوشال‌ها را مرطوب می‌کند.
  4. با خیس شدن پوشال‌ها و چرخش تسمه و پروانه هوای گرم بیرون با عبور از پوشال‌های مرطوب خنک شده و از طریق کانال کولر به سمت محیط داخلی ساختمان هدایت می‌شود. به این ترتیب هوای خنک و مرطوب از طریق دریچه کولر وارد محیط داخلی خواهد شد.

چه زمانی برای تعویض پولی کولر آبی اقدام کنیم؟

همانگونه که قبل‌تر اشاره شد، پولی کولر آبی قطعه مقاومی است و کمتر دچار خرابی می‌شود. اگر سالیانه به هنگام سرویس‌کاری کولر آبی، پولی نیز روغن‌کاری شود و کارکرد آن مورد بررسی قرار گیرد، عمر مفید این قطعه افزایش خواهد یافت. اما اگر نشانه‌های خرابی پولی و یا ضعف کارکرد کولر را مشاهده کردید باید در اسرع وقت اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

با مشاهده این نشانه‌ها برای تعویض پولی کولر آبی خود عجله کنید!

در وهله اول باید توجه داشته باشید که اندازه و سایز پولی در مدل‌های مختلف کولرهای آبی، یکسان نیست. بدیهی است که اندازه و میزان قدرت کولرهای مختلف در سایز قطعات آن نیز تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل در زمان تعویض به این نکته توجه داشته باشید.

روش تعویض پولی کولر‌ آبی

نشانه‌های خرابی پولی کولر آبی

  • صدای بسیار بلند و ناهنجار کولر
  • بروز ایراد در یاتاقان کولر
  • ضعف کارکرد کولر بدون ایراد در عملکرد قطعات دیگر
  • خرابی و ریش ریش شدن وپاره شدن مداوم تسمه
  • عدم کارکرد درست تسمه و لرزش بدنه کولر
  • ایجاد ناهمواری و برآمدگی روی پولی
  • نشانه های پوسیدگی و خوردگی وتاب برداشتن پولی

روش تعویض پولی کولر آبی

اگر چه سایز پولی مدل‌های مختلف کولر‌های آبی با یکدیگر متفاوت است. اما نحوه تعویض آن‌ها کاملا مشابه هم است. از این رو به طور کلی به نکات کلیدی در مورد تعویض پولی کولر آبی می‌پردازیم؛

  1. در ابتدا به‌منظور رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی ، باید شیرآب ورودی و برق موتور به طور کلی قطع شود.
    آموزش تصویری تعویض پولی کولر آبی
  2. با گرفتن لبه تسمه و چرخش آرام پولی، تسمه را از پولی جدا کنید.
    تعویض پولی کولر آبی
  3. در نظر داشته باشید که پولی با پیچ‌های آلن به سر شفت وصل شده است. بنابراین برای بازکردن پیچ‌ها به آچار آلن و یا آچار تخت نیاز دارید.

آموزش تصویری تعویض پولی کولر آبی

نکات مهم در تعویض پولی کولر آبی

در زمان تعویض پولی لازم است که نکات زیر را درنظر داشته باشید؛

  • قبل از هر اقدامی، یاتاقان را روغن‌کاری کنید.
  • لازم است متناسب با پولی جدید، تسمه کاملا هم‌سایز با قطعه جدید را استفاده نمایید.
  • قبل از نصب پولی جدید به محور پروانه و موتور توجه کنید. چنانچه به دلیل کارکرد بالای دستگاه، محل خار محورها نافرم شده باشد، محورها نیز نیازمند تعویض خواهند بود.
  • برای ضربه زدن به پولی جهت فیکس شدن و قرار گرفتن در جای درست، از چکش پلاستیکی و یا پارچه به‌منظور گرفتن شدت ضربه استفاده نمایید.
  • برای نصب پولی بر روی محور،به جهات شیار و خارها توجه کنید و محل قرارگیری پیچ‌ها را کاملا منطبق نمایید.
  • پس از بستن کامل پیچ‌ها و بازکردن شیر آب، دقایقی صبر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید. خروج باد خنک و عدم لرزش دستگاه، نشانگر نصب درست پولی است.

نکته مهم: در بعضی مواقع ممکن است ضعف و اختلال کارکرد کولر ناشی از شل بودن پیچ‌های پولی باشد. بنابراین با محکم کردن پیچ‌ها به‌راحتی مشکل پیش‌آمده را حل خواهید کرد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

تغییر اندازه پولی کولر آبی؛ ترفندی برای سرعت بیشتر

با توجه به اینکه پولی کولر در مدل و اندازه‌های مختلف در بازار موجود است، ضروری است که قطعه مناسب با کولر آبی انتخاب شود. این مسئله در مورد تسمه‌ای که قرار است روی پولی قرار بگیرد نیز مهم است. زیرا هرگونه عدم هماهنگی و عدم تناسب بین پولی، تسمه و دستگاه کولر آبی می‌تواند بار فشار دینام را بیشتر کرده و ضمن عملکرد ضعیف کولر، منجر به سوختن دینام شود.

همانطور که بیان شد، کولر آبی دارای دو پولی است.

  • قطعه پولی کوچک نصب شده روی محور موتور
  • قطعه پولی بزرگ نصب شده روی محور پروانه

میزان قطر قطعه پولی بر اساس قدرت و مدل دستگاه به اندازه استاندارد در نظر گرفته می‌شود. اما در مواقعی ممکن است تکنسین بنا بر خواسته مصرف‌کننده برای سرعت بیشتر چرخش پروانه و متعاقبا برودت بیشتر، تغییراتی در اندازه پولی ایجاد کند. در چنینی شرایطی ممکن است قطر پولی پروانه کوچک‌تر و قطعه پولی موتور بزرگتر از اندازه استاندارد در نظر گرفته شود. البته این تغییر اندازه نباید در حدی باشد که منجر به خرابی و آسیب به قطعات دستگاه شود.

تعویض پولی کولر

سوالات متداول

علت پاره شدن تسمه کولر آبی چیست؟

یکی از علل شایع پاره شدن تسمه کولر آبی ایجاد ناهمواری و برآمدگی روی پولی دستگاه و یا لبه‌های تیز آن است. اگر سایز پولی و تسمه با هم تناسب نداشته باشد، امکان آسیب تسمه بسیار زیاد است. البته علاوه بر این مسئله، عوامل دیگری نیز می‌تواند در پاره شدن تسمه دخیل باشد. عواملی مانند بی‌کیفیت بودن جنس تسمه، سفت بودن بیش از حد آن، فرسودگی و کارکرد بسیار بالای تسمه.

آیا با بروز هرگونه مشکل تعویض پولی الزامی است؟

خیر. در بسیاری از مواقع ممکن است خرابی عملکرد پولی ناشی از شل بودن پیچ‌های آن باشد. یا اینکه به دلیل برآمدگی و ناهمواری باشد که با کشیدن سوهان و صیقل دادن این مشکلات برطرف شود. بنابراین لازم است قبل از تعویض پولی، ابتدا تمام جوانب را ارزیابی کنید و پس از حصول اطمینان از خرابی و عدم امکان تعمیر پولی، اقدام به تعویض نمایید.

سخن پایانی

برخی مواقع افرادی که اطلاعات فنی دارند می‌توانند برای تعمیر و سرویس‌کاری دستگاه کولر آبی خود، شخصا اقدام کنند. شما نیز می‌توانید به کمک اطلاعات بیان شده این کار را انجام دهید؛ اما با توجه به توضیحاتی که در قسمت نحوه تعویض پولی کولر آبی بیان شد، این کار تخصص و مهارت خاصی می‌طلبد. همچنین با توجه به کارایی بسیار مهم و حساس این قطعه در عملکرد دستگاه بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن دینام و سایر قطعات، برای انجام این‌کار از تکنسین‌های مجرب آچاره کمک بگیرید.

3.6/5 - (51 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید