تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

نحوه بازیابی ایربگ یا کسیه هوا خودرو

خودروسرویس و نگهداری

زمانی که ایربگی استفاده شد، راهی جز تعویض آن ندارید. خودروهای جدید مجهز به ایربگ SRS هستند که در خط تولید به خودرو اضافه می‌شود. این ایربگ جان انسان‌ها را در برابر مرگ و صدمات تصادف حفظ می‌کند. اگر ایربگی بعد از تصادف باز شود، صاحب ماشین تصمیم می‌گیرد که آن را تعویض یا بازیابی کند. پیش‌تر تعویض سنسور اکسیژن را آموزش دادیم، در این مقاله هم قصد داریم درباره بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو، که مشکل خیلی از افراد است صحبت کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله را با ما باشید.

انواع ایربگ 

ایربگ سرنشینان جلویی: کیسه هوا، در قسمت داشبورد تعبیه شده است. در صورت بروز تصادف، بالاتنه‌ی سرنشینان از آسیب حفط می‌شود. در خودروهای مدرن و امروزی، ایربگ‌ها با در نظر گرفتن وزن، قد، حالت صندلی و دیگر ویژگی‌ها ساخته و نصب می‌شوند.

بازیابی ایربگ یا کیسه هوای خودرو

ایربگ زانویی: این ایربگ جلوی پای راننده نصب می‌شود که اگر تصادف کرد، زانوی او آسیبی نبیند. ایربگ زانویی در ابتدا به‌صورت آپشن جداگانه روی خودروها نصب می‌شد اما بعد خیلی از تولیدکنندگان خودرو این ویژگی را به ماشین‌هایشان اضافه کردند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

ایربگ زانویی راننده

ایربگ جانبی: درکنار تمامی پنجره‌های ماشین این ایربگ نصب شده تا اگر تصادفی رخ داد، از برخورد خرده‌شیشه و آسیب دیدن سر و گردن افراد پیشگیری کند.

ایربگ میانی: برخی خودروها مجهز به این نوع ایربگ هستند. ایربگ میانی باعث می‌شود که در حین تصادف سرنشینان جلو و عقب با هم برخورد نداشته باشند.

در صورت برخورد سرنشینان خودرو با هم چه می شود

ایربگ عابر پیاده: این ایربگ را اولین بار شرکت ولوو طراحی کرد و کار آن حفاظت از عابر پیاده یا دوچرخه‌سواری است که با خودرو شما تصادف می‌کند. ایربگ عابر پیاده در اطراف شیشه و در جلوی ماشین تعبیه شده است.

کیسه هوا عابر پیاده - بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو

نحوه بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو

سیگنال سنسور ضربه ایربگ را فعال می‌کند. کیسه‌ی هوا، در کسری از ثانیه پر از هوا شده و از برخورد راننده با فرمان، یا برخورد سرنشینان خودرو با داشبورد، جلوگیری می‌کند. در همین حال، داشبورد، فرمان ماشین، و کل سیستم آسیب دیده و راننده اجازه استفاده از خودرو در چنین وضعی را نخواهد داشت. در چنین وضعی، خودرو باید تعمیر و بازبینی شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

بعد از باز شدن ایربگ یا کیسه هوا چکار باید کرد؟

بالشتک‌های هوا که جان شما را نجات داده‌اند، یکبار مصرف هستند و نمی‌توا با دوختن آن‌ها را ترمیم کرد. اما این تصادف، صدمات دیگری را به بار خواهد آورد. تصادف حاصل شده، کمربند ایمنی را خراب می‌کند، شیشه‌ی جلوی راننده را خرد می‌کند، و دمای بالای به‌وجود آمده تمام سیم‌کشی‌ها را ذوب می‌کند.

بعد از باز شدن ایربگ چه باید کرد

از آن‌جا که شدت تصادفات متفاوت است، باید اول از هر چیزی میزان خسارات و صدمات را برآورد کنید. بعد از آن ۴ گزینه پیش روی شماست:

  1. سیستم ایربگ SRS را به‌کل بازیابی کنید.
  2. از خودروهای اسقاطی که تصادف نکرده‌اند و ایربگ سالم دارند، کیسه‌هوایشان را بگیرید. 
  3. یک دست کیسه‌هوای جدید بخرید و نصب کنید.
  4. همان کیسه هوای استفاده شده را سر جای خود برگردانید.

گزینه ۴، بسیار خطرناک است. حتی اگر با این کار پلیس متوجه نشود و جریمه نشوید، جان خود را به خطر انداخته‌اید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مراحل بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو

در صورت داشتن مهارت‌های کافی، دانش فنی و آشنایی با سیستم ایربگ، شاید خودتان بتوانید مراحل بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو را پیاده کنید اما برای ضمانت سلامت خود و سرنشینان خودرو، بهتر است از متخصصین و کارشناسان خودرو کمک بگیرید. در ادامه مراحل کار شرح داده می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:برق انداختن و بهترین روغن برای داشبورد ماشین

  • ایربگ باز شده را خارج کنید.
  • سنسورها را عوض کنید.
  • کیسه‌ هوای جدید بگذارید.
  • سیم‌کشی‌ها را چک کنید که اگر آسیب دیده یا ذوب شده‌اند، تعویضشان کنید.
  • واحد کنترل ایربگ را عوض کنید.

نحوه بازیابی داشبورد

بعد از بازیابی ایربگ، داشبورد هم باید به شکل اولیه‌اش برگردد تا بتوانید از آن استفاده کنید. یکی از کارهایی که می‌توان کرد، تعویض کلی داشبورد است. برای برگرداندن داشبورد به شرایط اولیه، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

  • باتری ماشین را قطع کنید.
  • جعبه داشبورد و تخته ابزار را در بیاورید.
  • تمام پیچ و مهره‌های نگهدارنده‌ی داشبورد را باز کنید.
  • پنل کلی داشبورد را بردارید.

توجه: به سیم‌کشی‌ها دقت کنید. اگر موقع سر هم کردن مجدد آن‌ها اشتباه کنید، ممکن است بخشی از سیستم داشبورد آسیب ببیند. بهتر است حین باز کردن قطعات از کار فیلم بگیرید.

در ادامه، بخشی که ایربگ از آن خارج شده را تمیز کنید، قسمت‌هایی که ترک خورده را با چسب محکم کرده، و پنل جدید را نصب کنید. مرحله آخر، انجام سیم‌کشی‌ها است.

مطلب پیشنهادی:علائم نشتی گاز کولر خودرو

خطرات عوض نکردن ایربگ استفاده شده

عواقب بازیابی ایربگ یا کیسه هوای خودرو به دست خودتان می‌تواند اتفاقات تراژیکی را رقم بزند. دو مشکل در ایربگ می‌تواند شما را به گاراژ تعمیرکاران برساند: یک: ایربگ به موقع باز نمی‌شود. دو: ایربگ بی‌دلیل و ناگهانی بر اثر هر تکانی باز می‌شود.

ایربگ کجای ماشین است - بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو

جمع‌بندی

امیدوار هستیم که هیچ‌زمان مشکلی برای شما پیش نیاید که نیازمند استفاده از ایربگ شوید. چنانچه ایربگ خودروتان باز شد، حتما برای بازیابی ایربگ یا کیسه هوا خودرو از متخصصین کمک بگیرید و خودتان اقدام به این کار نکنید چون ایربگ خودرو با سلامت شما ارتباط مستقیمی دارد. 

4.2/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید