نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

دلایل پژمرده شدن گل (بررسی اختصاصی 11 گیاه)

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

اکثر ما تجربه نگهداری از گل و گیاه در خانه را داریم. پرورش گیاه کمی از حس تعلق به طبیعت را به خانه می‌آورد؛ اما خیلی از اوقات ممکن است گل و گیاه دچار پژمردگی شوند و ما دلیل آن را ندانیم. پژمردن و مردن یک گیاه غم‌انگیز است، به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله دلایل پژمرده شدن گل و گیاه را بررسی کنیم.

1. دلایل پژمرده شدن آگلونما

اگر آگلونمای شما در حال پژمرده شدن است ولی در عین حال در حال تلاش برای زنده ماندن است، تسلیم نشوید. آگلونما یکی از ساده‌ترین گیاهان در رشد و نگهداری است. نقطه ضعف اصلی گیاه آگلونما، هوای سرد است. می‌توان گفت تنها عامل مرگ این گیاه آپارتمانی، سرما است. آگلونما در برابر نور کم و حتی کم‌آبی مقاوم است.

سرمازدگی

اگر لکه‌های خاکستری روی برگ‌های آگلونما ایجاد شود و در نهایت برگ‌ها زرد شوند، آگلونمای شما دچار سرمازدگی شده است. این بدان معناست که دمای آن برای مدتی طولانی بسیار پایین آمده است.

پوسیدگی ریشه یا آبیاری بیش‌ازحد

اگر آگلونما را بیش از حد آبیاری کرده‌اید، ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شده باشد. هنگامی که ریشه های گیاه برای مدت طولانی در آب اضافی قرار بگیرند، شروع به پوسیدگی می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ریشه‌ها نمی‌توانند آب را جذب کنند، بنابراین پوسیدگی ریشه یا آبیاری بیش از حد گیاه می‌تواند دلیل پژمرده شدن گل آگلونمای شما باشد.

دلایل پژمرده شدن آگلونما

نور خیلی زیاد

آگلونما یکی از معدود گلهای آپارتمانی نیازمند به نور کم است و مطلقاً نمی‌تواند نور زیاد خورشید را تحمل کند. در صورتی که آگلونما در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرد، رنگ برگ‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود و به جای اینکه به شکل جذابی قوس پیدا کنند، به طور سفت و قائم رشد می‌کنند. برگ‌های آگلونمای سالم هنگام رشد، قوس پیدا می‌کنند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حمله حشرات

اگر گیاه شما به شدت آلوده شده باشد، نجات آن ممکن نیست. بهتر است گیاهانی که به شدت آلوده شده‌اند را دور بریزید. اگر آلودگی سبک باشد، ممکن است هنوز امیدی وجود داشته باشد.

کمبود مس

یکی دیگر از دلایل پژمرده شدن گل آگلونما، کمبود مس است. اگر برگ‌های جدید زرد و کوچک باشند و با لبه‌های گره خورده، دلیل آن کمبود مس است.کمبود مس باعث می‌شود که ‌برگ‌های آگلونما لبه‌های پیچ خورده پیدا کنند.

کمبود مس

2. دلایل پژمرده شدن گل رویال

رشد بیش از حد رویال جوان به دلیل نور کم است. برای تحریک رشد رنگارنگ گیاه، گل رویال را به یک منطقه روشن‌تر و در دسترس نور مستقیم خورشید، اما بدون خطر سوختن منتقل کنید.

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه یک مسئله رایج در بین نمونه‌هایی است که در محیط‌های خیلی تاریک با رطوبت بالا قرار گرفته‌اند. علائم پوسیدگی ریشه رویال جوان شامل زرد شدن سریع برگ‌ها، خاک کپک زده، توقف رشد و ساقه قهوه‌ای پوسیده است.

کم آبی

برگ‌های پیچ خورده و لبه‌های قهوه‌ای برگ‌ها نتیجه کم آبی و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. برای جلوگیری از پژمرده شدن, گل رویال باید در محیط‌های روشن با نور غیرمستقیم قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:علت توقف رشد شفلرا

هنگامی که این گونه به شدت کم آب می‌شود، بیشتر برگ‌های آن ترد می‌شوند و می‌ریزند. اگر ساقه گل رویال هنوز چاق و بدون هیچ نشانه‌ای از پژمردگی است، مناطق به شدت آسیب دیده را هرس کنید و گیاه را (با گلدانش) در یک کیسه شفاف که سوراخ‌های کوچکی دارد قرار دهید. خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید، سطح خوبی از نور غیرمستقیم و دمای بالای 15 درجه سانتی‌گراد (59 درجه فارنهایت) را فراهم کنید. پس از چند هفته، زندگی جدیدی در اتصالات گرهی روی ساقه‌ها شکل می‌گیرد که نشان‌دهنده شروع روند بازیابی گیاه است.

دلایل پژمرده شدن گل رویال

3. دلایل پژمرده شدن گل سانسوریا

گل سانسوریا یکی از ساده‌ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری است. این ساکولنت مقاوم که به عنوان گیاه پوست مار یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود، تقریباً نابود نشدنی است. اما سانسوریا نیز مانند هر گیاه دیگری، ممکن است تسلیم مشکلاتی شود. در ادامه دلایل پژمرده شدن گل سانسوریا را بررسی می‌کنیم.

پوسیدگی ریشه

شایع‌ترین مشکل در این گیاه پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از حد، به‌خصوص در زمستان ایجاد می‌شود. سپس ریشه‌ها به دلیل کمبود اکسیژن یا رشد بیش از حد یک قارچ خاکی از بین می‌روند. خاک‌های خیس باعث رشد و تکثیر قارچ می‌شوند، در ریشه‌ها پخش می‌شوند و گیاهان را آلوده می‌کنند. ریشه‌های سالم با از بین رفتن شروع به قهوه‌ای شدن و لخت شدن می‌کنند و قادر به دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای رشد نیستند.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

قرار گرفتن در معرض دمای سرد

گیاه سانسوریا دماهای گرم‌تر را ترجیح می‌دهد. هنگامی که در معرض دمای سرد قرار می‌گیرد، دیواره‌های سلولی درون برگ‌های آن آسیب می‌بیند. این آسیب، مسیرهای جریان آب و مواد مغذی را قطع می‌کند، از جذب آب از طریق ریشه جلوگیری می‌کند و باعث پژمرده شدن گل سانسوریای شما در اثر کمبود رطوبت می‌شود.

دلایل پژمرده شدن گل سانسوریا

شپشک آردی

این حشرات صورتی و نرم با موادی سفید، مومی شکل و تقریباً پنبه مانند پوشیده شده‌اند. کرک پنبه‌ای، از آن‌ها در برابر از دست دادن رطوبت و گرمای اضافی محافظت می‌کند. شپشک‌های آردی معمولاً روی برگ‌های نزدیک به سطح خاک یافت می‌شوند.

کنه‌های عنکبوتی

این آفت‌های کوچک مکنده در سطح زیرین برگ‌ها یافت می‌شوند و باعث تخریب و پژمرده شدن گل سانسوریای شما می‌شوند. کنه‌های عنکبوتی از مایعات موجود در داخل برگ‌های گیاهان سانسوریا تغذیه می‌کنند و پوشش مومی شکل را سوراخ می‌کنند تا به مایعات داخلی دسترسی پیدا کنند.

لکه برگ قرمز

یکی دیگر از عوامل پژمرده شدن گل سانسوریا، لکه قرمز روی برگ‌های گیاه است. معمولاً در ماه‌های بهار و تابستان که دما گرم‌تر است، لکه قرمز روی برگ‌ها دیده می‌شود، اما می‌تواند در تمام طول سال گیاه را آلوده کند. لکه قرمز روی برگ زمانی به وجود می‌آید که هاگ‌های قارچ موجود در هوا، سطح برگ مرطوبی را پیدا می‌کنند تا به آن بچسبند.

4. دلایل پژمرده شدن گل شفلرا

شفلرا که به خاطر برگ‌های چتر مانند منحصر به فرد خود شناخته می‌شود، روز‌به‌روز در دنیای گیاهان آپارتمانی محبوب‌تر می‌شود. مراقبت از شفلرا آسان است و در مقایسه با برخی دیگر از گیاهان آپارتمانی، به فضای زیادی نیاز ندارد. با این حال، ممکن است متوجه شوید که شفلرای شما شروع به نشان دادن علائم نگران‌کننده‌ای مانند از دست دادن برگ، قهوه‌ای یا زرد شدن برگ‌ها و همچنین عدم رشد برگ‌ها کرده است. رایج‌ترین دلایل پژمرده شدن گل شفلرا عبارت‌اند از:

آبیاری بیش از حد

شفلرا گیاه بسیار مقاومی است و اگر هر چند وقت یک‌بار آن‌ را بیش از حد آبیاری کنید، ناگهان نمی‌میرد. با این حال، با آبیاری بیش از حد مداوم، شفلرا شروع به از دست دادن برگ‌های خود می‌کند و ریشه‌های آن‌ شروع به پوسیدگی می‌کند. شفلرا در گرم‌ترین ماه‌های سال نباید بیش از دو بار در هفته، و در پاییز و زمستان باید کمتر آبیاری شود. شفلرا جزو گیاهانی است که نیاز به آب کم دارند.

دلایل پژمرده شدن گل شفلرا

مشکلات زهکشی

یکی دیگر از دلایل پژمرده شدن گل شفلرا، نداشتن زهکشی ضعیف خاک و گلدان است. شما به راحتی می‌توانید با مخلوط کردن مقدار کمی پرلیت، میزان زهکشی را در شفلرا افزایش دهید. این کار باعث می‌شود آب از سوراخ‌های زهکشی گلدان‌های شما عبور کند و از آن خارج شود. یکی دیگر از راه حل‌ها این است که چند سنگ یا سنگریزه کوچک به ته گلدان خود اضافه کنید، این به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که سوراخ‌های زهکشی، هرگز توسط خاک مسدود نمی‌شوند.

کم‌آبی

مانند آبیاری بیش‌ازحد، کم آبی نیز می‌تواند یکی از دلایل پژمرده شده گل شفلرا باشد. اگرچه اگر هر چند وقت یک‌بار فراموش کنید که شفلرا را آبیاری کنید، یا در طول تعطیلات مدتی طولانی‌تر بدون آب بماند، مشکلی پیش نمی‌آید، اما کم‌آبی مداوم روی سلامت شفلرا تأثیر می‌گذارد.

نور کم

گیاه شفلرا نور روشن و غیرمستقیم را دوست دارد و اگر مدت زیادی را در یک نقطه سایه سپری کند، ممکن است شروع به پژمرده شدن کند. مطمئن شوید که آن‌ را در جایی قرار می‌دهید که در روز چندین ساعت نور روشن دریافت کند. شفلرا نباید مستقیماً در کنار پنجره باشد، زیرا نور مستقیم باعث ایجاد مشکلات دیگری می‌شود.

شوک پیوند

درست مانند انسان، گیاهان شفلرا زمانی که به خانه جدید می‌روند کمی تحت فشار قرار می‌گیرند. علائمی مانند افتادگی یا ریزش برگ‌ها پس از انتقال به گلدان جدید، کاملاً طبیعی است. چند هفته طول می‌کشد تا شفلرا به گلدان جدید عادت کند و به حالت عادی بازگردد.

مطلب پیشنهادی:علت خشک شدن نوک برگ پتوس

دلایل پژمرده شدن گل شفلرا

تغییر محیط

تغییر ناگهانی در نور یا دما می‌تواند باعث شوکه شدن و پژمرده شدن گل شفلرای شما شود. اگر گیاه شما هنوز نور کافی دریافت می‌کند و تغییر دما خیلی زیاد نیست، پس از چند هفته باید به خوبی در خانه جدید خود مستقر شود.

آفات

یک دلیل کمی کمتر رایج برای پژمرده شدن گل شفلرا، هجوم آفت است. ممکن است آفاتی مانند شپشک‌های آردی، کنه‌های عنکبوتی و حشرات فلس‌دار شفلرای شما را بگیرند.

5. دلایل پژمرده شدن گل پتوس

چند دلیل متداول برای پژمرده شدن گل پتوس وجود دارد.

آبیاری بیش‌ازحد

بسیاری از گیاهان با آبیاری بیش‌ازحد شاداب نیستند و پتوس یکی از آن‌هاست. آبیاری بیش‌ازحد باعث می‌شود که آب در خاک باقی بماند و ریشه‌ها فرصتی برای خشک شدن پیدا نکنند. این کار باعث پوسیدگی، غرق شدن و مرگ ریشه می‌شود. زمانی که ریشه بمیرد، گیاه شما هم خواهد مرد.

کم‌آبی

اگر می‌بینید که برگ‌های پتوس شما افتاده به نظر می‌رسد، احتمالاً به دلیل کم‌آبی است. کم‌آبی به‌اندازه آبیاری بیش‌ازحد بد است. برخی از گیاهان می‌توانند خاک خشک را برای مدت طولانی تحمل کنند اما پتوس یکی از آن‌ها نیست. هر از چند گاهی که خاک پتوس خشک شد، گیاه باید آبیاری شود.

خاک نامناسب

پتوس در مورد خاکی که در آن رشد می‌کند نسبتا سختگیر است. ترکیب زهکشی خوب و خاکی با کیفیت بالا، برای پتوس بسیار مناسب است. پتوس از خاک خیلی سست و شنی یا خیلی متراکم و رس مانند لذت نمی‌برد. اگر خاک شما بسیار متراکم است، مقداری زغال سنگ نارس را با آن مخلوط کنید تا به هوادهی و زهکشی کمک کند.

دلایل پژمرده شدن گل پتوس

نور خورشید بیش‌ازحد

پتوس شما نور غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. این بدان معناست که در آفتاب کامل خوشحال نخواهد بود. اگر گیاه شما به مدت 6 تا 8 ساعت در روز در آفتاب کامل بماند، شروع به از بین رفتن می‌کند و برگ‌های آن رنگ پریده و شل می‌شوند.

نور خورشید خیلی کم

اگرچه پتوس می‌تواند شرایط کم نور را تحمل کند، اما اگر برای مدت طولانی در یک نقطه تاریک بماند، ممکن است بمیرد. پتوس نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد. اگر متوجه شدید که برگ‌ها تنوع و رنگ خود را از دست می‌دهند، باید بررسی کنید که گیاه شما چقدر نور می‌گیرد و در صورت امکان آن را به نقطه روشن‌تری منتقل کنید. شرایط تاریک و سایه می‌تواند دلیل پژمرده شدن گل پتوس و یا حتی مرگ آن شود.

دمای نامناسب

پتوس در دمایی که با محیط بومی خود برابری می‌کند، بهترین رشد را دارد. دمای ایده آل بین 15 درجه سانتی‌گراد تا 26 درجه سانتی‌گراد است. اگر متوجه شدید که برگ‌های پتوس شروع به سیاه شدن کرده‌اند یا گیاه شما رشد نمی‌کند، ممکن است به دلیل دمای پایین باشد.

رطوبت نامناسب

پتوس شما رطوبت زیادتر را ترجیح می‌دهد. اگر هوا خیلی خشک باشد، ممکن است شروع به پژمرده شدن کند و در نهایت بمیرد.

دمای معمولی اتاق شما در تابستان احتمالاً خوب است. در زمستان مراقب باشید، چون هوا خشک‌تر می‌شود. می‌توانید هر از چند گاهی پتوس خود را با آب اسپری کنید تا برگ‌ها را مرطوب نگه دارید.

کوچک بودن گلدان

با وجود آبیاری صحیح و داشتن خاک مناسب، گیاه پتوس شما همچنان پژمرده به نظر می‌رسد. این می‌تواند نشانه کوچک بودن گلدان پتوس شما باشد.

هنگامی که گیاه برای ظرف خود بیش از حد بزرگ می‌شود، ریشه‌ها تمایل دارند به دور یکدیگر بپیچند. این یک شبکه ضخیم و متراکم از ریشه را تشکیل می‌دهد که کل ظرف را پر می‌کند. ابتدا یک ظرف بزرگ‌تر با خاک مناسب تهیه کنید. گیاه خود را بردارید و آن را روی یک سطح صاف پوشیده شده با کاغذ قرار دهید. می‌توانید آن را مستقیماً در یک ظرف بزرگ‌تر بکارید یا می‌توانید گیاه را تقسیم کرده و دوباره در ظرف اصلی و ظرف جدید بکارید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

آفات

اگرچه پتوس می‌تواند برخی از آفات را تحمل کند، اما یک آلودگی بزرگ در نهایت باعث پژمرده شدن گل و یا حتی مرگ گیاه می‌شود.

6. دلایل پژمرده شدن گل قاشقی

گونه‌های مختلفی از گل قاشقی وجود دارد. این گیاه یک گیاه عالی برای داخل خانه است زیرا خیلی بزرگ نمی‌شود. پرورش و نگهداری گل قاشقی بسیار آسان است اما مواردی هم وجود دارد که می‌تواند منجر به پژمرده شدن گل قاشقی شما شود.

دلایل پژمرده شدن گل قاشقی

کم‌آبی

گل قاشقی بر اثر کم آبی، علائم پژمردگی نشان می‌دهد و برگ‌های گیاه شروع به افتادن می‌کنند. زمانی که برگ‌ها دچار کمبود آب شوند، می‌ریزند. اگر گیاه در این مرحله آبیاری نشود، گل قاشقی شما خواهد مرد. گل قاشقی خود را کاملاً آبیاری کنید تا ریشه آن خیس شود.

آبیاری زیاد

هنگامی که گل قاشقی شما بیش از حد آبیاری شود، منجر به پوسیدگی ساقه و پوسیدگی ریشه می‌شود، برگ‌ها ممکن است زرد شوند و درنهایت بمیرند. پایه ساقه سیاه می‌شود و شروع به پوسیدگی می‌کند و درنهایت اگر گیاه شما کنترل نشود، می‌میرد.

شور بودن آب

یکی از دلایل پژمرده شدن گل قاشقی شور بودن آب است. اگر آب بیش از حد شور باشد، لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و در طولانی مدت منجر به پژمرده شدن گل قاشقی شما می‌شود.

7. دلایل پژمرده شدن گل کریسمس

  1. آبیاری بیش از حد
  2. مسائل مربوط به زهکشی
  3. کم‌آبی
  4. مسائل مربوط به نور خورشید
  5. قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  6. کمبود رطوبت
  7. بیماری‌های قارچی

گل کریسمس

8. دلایل پژمرده شدن گل سنگ

  1. سرمازدگی
  2. آفتاب‌سوختگی
  3. سوءتغذیه
  4. پوسیدگی ریشه
  5. آفات و سایر بیماری‌ها

گل سنگ

نشانه‌های پژمرده شدن گل سنگ

  1. از دست دادن تنوع
  2. برگ‌های ترد قهوه‌ای
  3. شاخ و برگ نرم و به‌نظر بیمار
  4. ساقه‌های نرم، متورم یا ضعیف
  5. ریزش برگ‌ها
  6. پیچ‌خوردگی و چروک شدن برگ‌ها

9. دلایل پژمرده شدن گل بنفشه آفریقایی

  1. آبیاری بیش‌ازحد
  2. سرد شدن بیش‌ازحد در زمستان
  3. نامناسب بودن اندازه گلدان

10. علت پژمرده شدن گل حنا

  1. آبیاری کم و یا زیاد
  2. بسته بودن سوراخ زهكش
  3. تعویض نادرست خاک و آسیب دیدن ریشه
  4. دمای کم و یا زیاد
  5. زیاده‌روی در مصرف کود و سم

11. پژمرده شدن گل حسن یوسف

  1. استرس رطوبتی
  2. دمای نامناسب
  3. جابجایی نامناسب
  4. عفونت‌ها و بیماری‌ها

گل حسن یوسف

در این مطلب به بررسی دلایل پژمرده شدن گیاهان مختلف پرداختیم. اگر سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب سوالات خود را بپرسید و جواب آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

توصیه مهم برای حفظ نظافت 

تیم های حرفه ای نظافت منزل خدمات متنوعی را ارائه می دهند که می تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده کند. دسترسی به خدمات متنوع مانند تمیزی کامل منزل با وجود تعداد بالای گیاهان آپارتمانی توسط متخصصین آچاره ارائه می‌شود. بدین ترتیب نگرانی در مورد جابه‌جایی انواع گلدان و تمیز شدن گیاهان آپارتمانی رفع خواهد شد. 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید