نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

4 علت زرد شدن برگ گیاهان و راه حل رفعی زردی برگ

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

گاهی اوقات علیرغم تلاشی که برای حفاظت از گیاهان انجام می‌دهید، برگ‌های آنها رو به زردی می‌روند. زردی برگ را با نام کلروز می‌شناسند و زمانی رخ می‌دهد که چیزی با کلروفیل گیاه تداخل پیدا کند. کلروفیل رنگدانه‌ای است که عامل سبز رنگ بودن گیاهان است. با مجله آچاره همراه باشید تا 4 علت زرد شدن برگ گیاهان و راه‌حل آنها را بررسی کنیم.

علت زرد شدن برگ گیاهان چیست؟

زرد شدن برگ گیاهان به شما اطلاع می‌دهد که گیاه نیاز به کمک دارد. با شناخت عواملی که باعث زردی برگ گیاهان می‌شوند و انجام اقدامات صحیح برای برطرف کردن آن عوامل، می‌توانید سلامتی و شادابی را به گیاه خود بازگردانید. 4 علت زرد شدن برگ گیاهان که از جمله علل شایع هستند، عبارتند از:

  • زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب
  • تخریب یا فشرده شدن ریشه‌ها
  • نامناسب بودن PH خاک
  • کمبود مواد مغذی

علت زرد شدن برگ گیاهان

1. زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب

آبیاری زیاد یا کم به عنوان اصلی‌ترین علت زرد شدن برگ گیاهان شناخته می‌شود. اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، ریشه‌ها نمی‌توانند در آن نفس بکشند و نمی‌توانند آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به آن برسانند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

زیر آبی یا دریافت آب به میزان کمتر از نیاز گیاه نیز تأثیر مشابهی دارد. در صورتی که گیاه کمبود آب داشته باشد، قادر نخواهد بود تا مواد مغذی ضروری را جذب کند. در این شرایط برگ‌ها زرد می‌شوند.

زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب

برای حل مشکلات مربوط به آب از خاک متخلخل و دارای زهکشی خوب استفاده کنید. اگر گیاهان گلدانی دارید، حتماً گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی مناسب انتخاب کنید و آنها را از آب اضافی دور نگه دارید.

از کاشت گیاهان در جایی که آب باران یا آبیاری تجمع پیدا می‌کند، خودداری کنید. مواد آلی مانند کمپوست را در خاک بگنجانید تا ساختار و زهکشی خاک بهبود یابد.

قبل از آبیاری، انگشت سبابه خود را چند سانتی‌متر درون خاک فرو کنید. به عنوان یک قاعده کلی شما باید زمانی به آبیاری بپردازید که خاک خشک باشد. در این شرایط خاک را به طور کامل و عمیق آبیاری کنید.

اگر با فرو کردن انگشت در خاک حس کردید که خاک سرد و مرطوب است، چند روز صبر کنید. همیشه زمانی باید خاک را آبیاری کنید که خشک است و آثار آبیاری قبلی از بین رفته باشد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. تخریب یا فشرده شدن ریشه‌ها

آسیب ریشه به طرق مختلفی رخ می‌دهد. ممکن است در اثر برخورد نامناسب بیلچه به آن آسیب ببیند یا در اثر آبیاری بیش از حد یا دیگر اختلالات پوسیده شود.

اگر ریشه‌ها آسیب ببینند، برای رساندن آب و مواد مغذی که گیاه به آنها نیاز دارد، دچار مشکل می‌شوند.

فشردگی ریشه‌ها ممکن است در اثر رشد گیاهان در گلدان ایجاد شود. در فضای باغچه یا باغ نیز فشردگی خاک از حرکت اکسیژن، آب و مواد ضروری جلوگیری می‌کند.

برای بررسی اینکه آیا ریشه گیاه گلدانی شما آسیب دیده است یا خیر، گیاه را از گلدان بیرون بیاورید (انجام این کار به شما در بررسی وضعیت رطوبت خاک از نزدیک نیز کمک می‌کند).

رنگ ریشه گیاه سالم، زرد مایل به سفید است. ریشه‌های تیره و پوسیده بوی بدی می‌دهند. اگر متوجه پوسیدگی و آسیب ریشه‌ها شدید، به فکر تهیه یک گیاه جدید باشید.

اگر مشکل تراکم ریشه‌هاست، آنهایی را که ناسالم هستند، هرس کنید. ریشه‌ها را به‌آرامی شل کنید و در ظرفی بزرگتر و با زهکشی مناسب قرار دهید.

در فضای باغ یا باغچه چمن خود را هوادهی کنید تا تراکم خاک را بهبود ببخشید. از مواد آلی و مالچ آلی در محل کاشت گیاهان خود استفاده کنید. گچ کشاورزی نیز برای بهبود فشردگی خاک، مخصوصاً در خاک‌های رسی سنگین، کمک می‌کند.

تخریب یا فشرده شدن ریشه‌ها

3. نامناسب بودن PH خاک

اگر شما گیاهان گلدانی پرورش می‌دهید و گیاه خود را به طور منظم با کودهای درجه یک تغذیه می‌کنید، احتمالاً علت زرد شدن برگ گیاهان شما نامناسب بودن PH نیست.

اگر در حال بررسی علت زرد شدن برگ گیاهان در فضای باز (مانند باغ یا باغچه) هستید، ممکن است PH خاک عامل اصلی باشد.

تغییر PH خاک بر دسترسی گیاه به مواد مغذی اثر می‌گذارد. میزان در دسترس بودن مواد غذایی با بالا و پایین رفتن PH تغییر می‌کند.

اکثر گیاهان، از جمله علف‌های چمن بهترین عملکرد را در محدوده خنثی در PH بین 6 تا 7 دارند.  «گیاهان اسید دوست» مانند رودودندرون و زغال اخته، خاک‌های اسیدی با PH بین 5/4 تا 6 را ترجیح می‌دهند.

اگر PH خاک کمتر یا بیشتر از محدوده مطلوب گیاه باشد، برخی مواد مغذی کمتر به آن می‌رسند. حتی ممکن است با وجود در دسترس بودن مواد مغذی، گیاه نتواند آن را جذب کند.

در نتیجه در این شرایط PH خاک علت زرد شدن برگ گیاهان خواهد بود. هر چقدر هم که کود به گیاه اضافه کنید تا زمانی که مشکل PH خاک برطرف نشود، برگ‌ها همچنان زرد باقی خواهند ماند.

پی اچ خاک با یک آزمایش ساده مشخص می‌شود. این آزمایش اطلاعات دیگری نیز به شما می‌دهد. اکثر آزمایشگاه‌ها به شما توصیه‌های مفیدی برای بازگرداندن PH خاک به حد متعادل ارائه می‌دهند.

وقتی PH خاک به حد مناسب گیاه رسید، علت زرد شدن برگ گیاهان برطرف شده و گیاه مجدداً برگ‌های سبز و شاداب خود را باز می‌یابد.

نامناسب بودن PH خاک

4. کمبود مواد مغذی

گاهی علت زرد شدن برگ گیاهان به کمبود مواد مغذی مورد نیاز گیاه مرتبط است. برخی مواد مغذی بسیار متحرک هستند؛ به عنوان مثال نیتروژن به‌راحتی در خاک حرکت می‌کند و شسته می‌شود.

برای جلوگیری از مشکل کمبود نیتروژن باید به طور مستقیم خاک را توسط کود تغذیه کرد. کمبود نیتروژن در چمن‌ها و گیاهان گلدانی به عنوان یک علت زرد شدن برگ گیاهان مطرح است.
اگر فکر می‌کنید علت زرد شدن برگ گیاهان شما کمبود مواد مغذی است، گیاه را با کوددهی مناسب و مواد غذایی ممتاز تغذیه کنید.

مراکز معتبر پرورش گیاهان نیز می‌توانند به شما در تشخیص کمبود ماده مغذی مورد نظر و راه‌های برطرف کردن آن کمک کنند.

بررسی اینکه کدم برگ‌ها ابتدا زرد می‌شوند و اینکه روند زرد شدن برگ‌ها چگونه شروع شده است، تجربیات مفیدی است که سرنخ‌هایی درباره اینکه کمبود از چه ماده‌ای است، ارائه می‌دهد. در ادامه برخی نشانه‌ها را بررسی کرده‌ایم.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

کمبود نیتروژن

اگر علت زرد شدن برگ گیاهان کمبود نیتروژن باشد، شاهد زرد شدن عمومی برگ‌ها هستیم. در این شرایط ابتدا برگ‌های قدیمی‌تر و داخلی‌تر زرد می‌شوند. همان طور که پیشرفت می‌کند، زردی به سمت بیرون حرکت کرده و برگ‌های بیرونی‌تر و جوان‌تر را نیز درگیر می‌کند.

کمبود نیتروژن

کمبود پتاسیم

زمانی می‌توان علت زرد شدن برگ گیاهان را کمبود پتاسیم در نظر گرفت که لبه‌های برگ‌ها زرد شوند، اما قسمت‌های داخلی سبز باقی بمانند. در این مورد نیز زرد شدن برگ‌ها ابتدا از برگ‌های قدیمی‌تر و مسن‌تر آغاز شده و لبه‌های برگ زرد یا قهوه‌ای می‌شوند.

کمبود منیزیوم

اگر علت زرد شدن برگ گیاهان کمبود منیزیوم باشد، لکه‌های زرد رنگ بین رگبرگ‌ها خود را نشان می‌دهند. این مورد نیز ابتدا برگ‌های قدیمی‌تر را درگیر می‌کند.

کمبود آهن

کمبود آهن هم مانند کمبود منیزیوم خود را با لکه‌های زرد بین رگبرگ‌ها نشان می‌دهد. اگر علت زرد شدن برگ گیاهان کمبود آهن باشد، ابتدا برگ‌های جوان‌تر و در قسمت‌های بالایی گیاه درگیر آن خواهند شد.

کمبود آهن

کمبود گوگرد

کمبود گوگرد نیز خود را ابتدا در برگ‌های جوان نشان می‌دهد و سراسر آنها را زرد می‌کند.

روابط بین عناصر مورد نیاز خاک کمی پیچیده است؛ مثلاً کمبود پتاسیم در خاک می‌تواند روی جذب آهن نیز تأثیر گذاشته و آن را کمتر در دسترس گیاه قرار دهد. پتاسیم اضافی همچنین عناصر کلسیم، منیزیوم و نیتروژن را به هم متصل کرده و باعث کمبود این مواد مغذی می‌شود.

علت زرد شدن برگ گیاهان در پاییز چیست؟

زرد شدن برگ گیاهان در حوالی پاییز و اوایل زمستان رخ می‌دهد. علت چنین پدیده‌ای این است که فرایندهای شیمیایی که گیاه را برای فصل زمستان آماده می‌کنند، موجب زرد شدن رنگ برگ‌های آنها می‌شوند.

به هنگام سرد شدن هوا فعالیت برگ متوقف می‌شود؛ یعنی برگ دیگر آب و غذای لازم برای رشد گیاه را فراهم نمی‌کند. در این حالت کلروفیل به مواد تشکیل‌دهنده‌اش تجزیه شده و مواد غذایی به تنه درختان منتقل می‌شود تا برای استفاده در بهار ذخیره شود. بنابراین علت زرد شدن برگ گیاهان در پاییز سرد شدن هوا و متوقف شدن فعالیت کلروفیل در برگ‌ها است.

علت زرد شدن گیاهان گلدانی

گیاهان گوشتی مناسب نگهداری در آپارتمان

گیاهان گوشتی که به آنها گیاهان آبدار یا شیره‌دار نیز گفته می‌شود، نوعی از گیاهان هستند که برخی قسمت‌های آنها گوشتی و ضخیم و محکم شده است تا گیاه بتواند در شرایط آب و هوایی خشک یا وضعیت بد خاک، آب را در خود حفظ کند. گیاهان گوشتی آب را در ساقه و برگ ذخیره می‌کنند.

گیاهان گوشتی که درون آپارتمان نگهداری می‌شوند، معمولاً سبز رنگ هستند. گیاهان گوشتی به رنگ بنفش – نارنجی برای نگهداری در فضای بیرون آپارتمان استفاده می‌شوند.

گیاهان گوشتی را در فضایی قرار دهید که نور کافی به آنها برسد. نکات کلی گفته شده برای نگهداری گیاهان آپارتمانی (از جمله نگهداری در گلدان با زهکشی مناسب، کوددهی در فواصل زمانی منظم، آبیاری منظم، قرار دادن در معرض هوای تازه و …) را در مورد این گیاهان نیز رعایت کنید.

علت زرد شدن برگ گیاهان

سخن پایانی

علت زرد شدن نوک برگ گیاهان گلدانی و سایر گیاهان آبیاری بیش از حد، عدم زهکشی مناسب گلدان، نور شدید برای گیاه، هوای گرم و کود دادن بیش از حد هستند. برای برطرف کردن مشکل باید علت زرد شدن نوک برگ را برطرف کنید. هر یک از موارد گفته شده را تست کنید تا ببینید که مشکل از کدام یک است.

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

توصیه خانم مریم باقری متخصص نگهداری از گیاهان آپارتمانی:

توصیه خانم مریم باقری متخصص نگهداری از گیاهان آپارتمانی:

چگونه تشخیص دهیم که برگ گیاه بر اثر آبیاری زیاد زرد شده است یا آبیاری کم؟

با توجه به اینکه هر دو عامل آبیاری بیش از حد و آبیاری کم موجب زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شوند، از این رو ضروری است که علت را شناسایی کنید تا بتوانید با اصلاح برنامه آبیاری، گیاه خود را احیاء کنید. توجه داشته باشید زمانی که برگ گیاه بر اثر آبیاری زیاد زرد می‌شود، حالت لختی و سنگینی دارد؛ اما برگی که به دلیل آبیاری کم، زرد شده است پس از چند روز حالتی ترد و شکننده پیدا می‌کند و به تدریج قهوه‌ای می‌شود.

سوالات متداول

کمبود چه موادی موجب زردی برگ گیاهان می‌شود؟

اصلی‌ترین عامل، کمبود نیتروژن است که موجب می‌شود ابتدا در برگ‌های مسن‌تر و سپس برگ‌های جوان زرد شوند. معمولا کمبود پتاسم باعث می‌شود که زری در لبه‌های برگ ایجاد شود.

آبیاری زیاد به گیاه آسیب بیشتری می‌رساند یا آبیاری کم؟

معمولا آبیاری کم آسیب کمتری به گیاه می‌رساند؛ زیرا آبیاری زیاد به سرعت موجب پوسیدگی ریشه می‌شود که در بسیاری از مواقع قابل برگشت نیست و گیاه از بین می‌رود. اما توجه داشته باشید که تشنگی زیاد هم گیاه را چروکیده می‌کند و موجب از بین رفتن آن می‌شود.

آیا می‌توان پوسیدگی ریشه گیاه را درمان کرد؟

پوسیدگی ریشه یکی از بدترین آفاتی است که گیاهان به آن دچار می‌شوند. معمولا چندان قابل درمان نیست؛ مگر اینکه به سرعت دست به‌کار شوید و از وسعت پوسیدگی جلوگیری کنید. برای درمان لازم است خاک و گلدان گیاه را عوض کنید و خاک جدید را با قارچ‌کش کاملا ضدعفونی نمایید و پس از حذف ریشه‌های پوسیده، گیاه را در خاک و گلدان جدید بکارید.

3.8/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام
    بنده یک گل دارم که برگ های زیرین آن درحال زرد شدن هستند.
    ولی از بالای گل برگای جدید در آورد.
    آیا این طبیعیه یا نیازه خاکشو عوض کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید