نظافت منزل آچاره نظافت منزل آچاره

آموزش شستشوی پارکینگ خانه و ساختمان

نظافت و شستشو

شستشوی پارکینگ امروزه جزء امور اصلی نظافت مشاعات ساختمان محسوب می‌شود. از زمانی که خانه‌های حیاط‌دار کوچک و بزرگ جای خود را به ساختمان‌های بلند و چند طبقه دادند و آپارتمان‌نشینی توسعه یافت، پارکینگ نیز یکی از واجبات به‌شمار می‌آید. شاید در نگاه اول شستشو و نظافت پارکینگ کاری چندان جدی به نظر نرسد، اما باید پذیرفت که پارکینگ جزئی از محل سکونت افراد است.

عدم رعایت نظافت پارکینگ می‌تواند محیط زیست ساکنین را آلوده کرده و سلامت افراد را به خطر اندازد. گذشته از آن، کثیف بودن پارکینگ ظاهری نامطلوب و زشت به محل سکونت ما خواهد بخشید. بنابراین رعایت نظافت پارکینگ را نباید امری کم‌اهمیت تلقی کرد.

از شما دعوت می‌کنیم با مجله آچاره همراه باشید تا روش‌های صحیح شستشو و نظافت پارکینگ را از نظر بگذرانیم.

مشکلات اساسی شستشوی پارکینگ

یکی از اصول مهم نظافت، تداوم و تکرار آن در فواصل زمانی مناسب است. یعنی زمانی که ما شستشو و کار نظافت را به صورت روتین و قبل از آلودگی‌های شدید انجام دهیم، مسلما شرایط سختی را تجربه نخواهیم کرد. در چنین حالتی قبل از ایجاد لکه‌ها و آلودگی‌های سخت، می توان با کمترین زحمت، بهترین نتیجه را به‌دست آورد.

بهتر است به طور منظم شستشوی پارکینگ را در برنامه نظافت ساختمانی خود قرار دهیم. اما به طور کلی شتشوی پارکینگ همواره با مشکلاتی همراه است که ممکن است باعث زحمت فراوان شود. این مشکلات عبارتند از؛

1- نوع کفپوش پارکینگ

نوع کفپوش، یکی از مشکلات اساسی نظافت پارکینگ است. کفپوش به کار رفته در پارکینگ‌ها از تنوع زیادی برخوردار است. از آسفالت و بتون گرفته تا سنگ و سرامیک. مسلما تمیز کردن کفپوش آسفالتی سیاه شده از روغن و رد لاستیک‌های آلوده خودروها، سخت‌تر از کفپوش سنگ است.

به همین دلیل نظافت بعضی از پارکینگ‌ها واقعا کار پرزحمت و دشواری است. به همین دلیل بهتر است برای نظافت پارکینگ‌هایی با نوع خاصی از کفپوش، از دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی شستشوی سطوح استفاده نمود.

نظافت منزل آچاره نظافت منزل آچاره

2- عدم تعبیه راه‌آب و کف‌شوی مناسب در کف پارکینگ

 خوشبختانه امروزه در امر ساختمان‌سازی به تعبیه راه‌آب و کف‌شوی مناسب در کف پارکینگ توجه بیشتری می‌شود. اما در مورد بعضی از ساختمان‌های قدیمی‌تر، در هنگام شستشوی پارکینگ، ما شاهد تجمع آب در نقاط مختلف پارکینگ هستیم. تخلیه آب از کف این پارکینگ‌ها همیشه با مشکلات بسیاری همراه است. به گونه‌ای که  در پارکینگ‌های متراژ بالا به دستگاه مکنده نیاز است تا آب جمع شده در کف پارکینگ جمع‌آوری شود.

3- هم‌سطح نبودن و شیب‌دار بودن قسمت‌های مختلف پارکینگ

در مورد پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی معمولا با دو مشکل ذکر شده مواجه نیستیم. اما مشکل اصلی در این پارکینگ‌ها شیب‌های تند سطوح  است. همین امر کار را برای حرکت دستگاه‌های شستشو و اسکرابر سخت می‌کند. به همین دلیل بهتر است برای شستشوی پارکینگ‌ از شرکت‌های خدماتی که به طور تخصصی در این امر فعالیت می‌کنند و مجهز به ماشین‌آلات پیشرفته هستند کمک بخواهیم.

مراحل شستشوی پارکینگ

در پارکینگ شاید در وهله اول لکه‌های روغن و رد لاستیک خودروها، بیشترین عامل آلودگی به نظر برسند. اما نباید گردوغبار و دود خارج شده از اگزوز خودروها را از نظر دور داشت.  بنابراین باید مراحل شستشو را به ترتیب ذیل بیان کرد؛

1- خاکروبی پارکینگ

خاکروبی پارکینگ و جمع‌آوری گردوغبار و آلودگی‌های خشک، اولین اقدامی است که برای نظافت پارکینگ باید انجام داد. این عمل را در پارکینگ‌های کوچک می‌توان با جاروی دستی انجام داد. اما در خصوص پارکینگ‌های بزرگ ما مجبور به استفاده از دستگاه سوییپر خواهیم بود. سوییپر در واقع یک جاروبرقی صنعتی بزرگ است که زباله‌ها و گردوخاک و آلودگی‌های خشک را جمع می‌کند.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

شستشوی پارکینگ

2- شستشوی کف پارکینگ

برای شستشوی کف پارکینگ برای نتیجه بهتر، لازم است شستشوی پارکینگ در دو مرحله انجام شود.

مرحله اول: شستشو با آب 

در این مرحله با استفاده از فشار قوی آب، آلودگی‌های سطحی از بین می روند. با توجه به متراژ و وسعت پارکینگ، می‌توان یکی از دو وسیله زیر را به کار برد.

  • شستشو با واترجت

واترجت با نام دیگر کارواش صنعتی، دستگاهی مکانیزه و پرقدرت است که برای نظافت استفاده می‌شود. این دستگاه با پاشیدن پرفشار آب قادر است آلودگی‌های سخت سطوح را از بین ببرد. برای شستشوی پارکینگ‌های بزرگ از این دستگاه استفاده می‌شود.

واتر جت برای شستشوی سطوح خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از آب پر فشار، سطوح را تمیز می‌کند. در ادامه کاربردهای واتر جت در نظافت منزل آمده است:
شستشوی ماشین، باربیکیو، نرده، نمای ساختمان، حیاط خانه و …
شستشوی لوازم چوبی داخل حیاط مانند میز و یا صندلی 
شستشوی سطوح کف، دیوار، سقف
شستشوی لوله‌ها

  • شستشو با واشر فشار دستی

واشر فشار دستی وسیله ای است که بر سر شلنگ آب وصل شده و آب را با فشار بالایی به بیرون می‌پاشد. این وسیله کاربرد آسان و خانگی دارد  و می‌توان برای شستشوی پارکینگ‌های کوچک از آن استفاده کرد.

مرحله دوم: شستشو با مواد شوینده

بعضی از لکه‌های سخت با فشار آب به طور کامل پاک نمی‌شوند. ناگزیر باید از مواد شوینده مناسب برای پاک کردن آن‌ها استفاده کرد. همچنین برای شستشو و ضدعفونی کامل بهتر است از مواد شوینده کمک گرفت. بنابراین در این مرحله می توان با اضافه کردن مواد شوینده در دستگاه واترجت و در روش دستی با آغشته کردن کف پارکینگ به مواد شوینده این کار را انجام داد.

سپس لازم است مجددا کار آب‌کشی انجام شود. در خصوص پارکینگ‌های وسیع این کار با اسکرابرهای سرنشین‌دار صورت می‌گیرد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

لکه بری کف در شستشوی پارکینگ

لکه‌های ناشی از نشت روغن خودرو، جزء لکه‌های بسیار سختی هستند که به‌راحتی تمیز نمی‌شوند. این لکه‌ها بسیار چرب و به رنگ سیاه بوده و ظاهری زننده به کف پارکینگ می‌دهد. لکه‌های روغن معمولا با مواد شوینده به طور کامل پاک نمی‌شوند. به‌همین منظور باید از پولیشرهای کف‌شوی استفاده کرد که با برس مخصوص پولیش‌زن، لکه‌های سخت را بهتر پاک می‌کند.    

شستشوی پارکینگ: سنگ کف پارکینگ

یکی از کفپوش‌های مناسب پارکینگ، کفپوش سنگ است. شستشوی این کفپوش به مراتب ساده‌تر از شستشوی کف بتونی و آسفالت است. اما مشکل اصلی این نوع کفپوش ایجاد لکه‌های روغن و تغییر رنگ سطح آن است. برای شستن سنگ کف پارکینگ باید به گونه‌ای عمل کرد که علاوه بر شستشوی کامل، سنگ کف آسیبی نبیند.

معمولا برای تمیز کردن لکه‌های چرب و سیاه روی سنگ کف، استفاده از پولیشرهای کف‌شوی بهترین راه حل است. اما از آنجا که این دستگاه مصرف خانگی ندارد لازم است راهکاری ساده و در دسترس وجود داشته باشد. آچاره در این مورد دو روش را به همراهان خود پیشنهاد می نماید:

پارکینگ مجتمع

روش اول: استفاده از جوش شیرین و برس

جوش شیرین جزء پودرهای جاذب است که قدرت تجزیه مولکولی چربی‌ها و جدا کردن آن‌ها را از سطوح دارد. برای شستن سنگ کف پارکینگ و لکه‌های روغن می‌توان روی آن پودر جوش شیرین پاشید و با یک برس سفت لکه‌ها را از بین برد.

روش دوم: استفاده از تمیزکننده روغن و گریس

در بازار شوینده‌هایی وجود دارد که مختص لکه‌های گریس و روغن‌های سخت است. این تمیزکننده‌ها با قابلیت چسبندگی خود، لکه‌ها را در خود حل کرده و از بین می‌برند. این نوع حلال حاوی الکل و اتیل استات و بوتیل استات است که این دو در کنار یکدیگر خاصیت انحلال‌پذیری بالایی دارند. با توجه به روش مصرف این تمیزکننده می‌توان به‌راحتی لکه‌های سخت گریس و روغن را پاک کرد.

پاک کردن رد لاستیک از کف پارکینگ

رد لاستیک بیشتر در کفپوش‌های بتونی و آسفالت دیده می‌شود و ظاهری ناخوشایندی در کف پارکینگ ایجاد می‌کند. معمولا برای از بین بردن رد لاستیک از محلول‌های شوینده اسیدی یا جوهرنمک استفاده می‌شود. اما به دلیل اینکه رد لاستیک حاوی کربن است و خاصیت چسبندگی دارد این روش چندان کارساز نیست.

یکی از شوینده‌های صنعتی بسیار قوی به نام گامازول می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. این شوینده علاوه بر پاک کردن جرم‌های سیاه و رد لاستیک موجب درخشندگی سطوح نیز می‌شود. به این ترتیب می‌توانید در کمترین زمان ممکن رد لاستیک کف پارکینگ خود را از بین ببرید.

شستشوی دیوار سنگی

برای شستشوی دیوار سنگی پارکینگ کار چندان مشکلی پیش‌رو نخواهید داشت. اما آنچه در شستن دیوارهای سنگی اهمیت دارد، رسوبات و سفیدک حاشیه سنگ‌ها است. بنابراین باید  در هنگام شستشوی دیوار سنگی به این نکته توجه داشته باشید.

شستشوی دیوار سنگی

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

  • در ابتدا لازم است با استفاده از یک وسیله گردگیری، گردوغبار روی دیوار را کاملا بگیرید.
  • سپس با واشر فشار دستی که در قسمت شستشوی کف پارکینگ به آن اشاره شد، دیوارها را کاملا بشویید. البته می‌توانید بعد از یک‌بار آب‌کشی با استفاده از مواد شوینده دیوارها را کاملا تمیز کنید. سپس با واشر فشار دستی که بر سر شلنگ آب وصل می‌کنید، دیوار سنگی را بشوئید. چنانچه این وسیله در دسترس نبود، با دستمال یا اسفنج یا برس آغشته به مواد شوینده دیوار را تمیز کنید. جاروی دسته بلند نیز می‌تواند وسیله مناسبی برای این کار باشد. سپس با شلنگ آب دیوار سنگی پارکینگ را بشویید. روش های تمیز کردن دیوار و سقف

نکته: در صورت استفاده از واشر فشار دستی، توجه کنید که فشار آن را روی درجه متوسط قرار دهید تا دوغاب اطراف سنگ‌ها صدمه ندیده و تخریب نشود.

  • برای برطرف کردن شوره‌ها و رسوبات سنگ‌ها، می توانید با استفاده از یک برس و کمی سرکه آن را تمیز کنید. استفاده از محصولات جرم‌گیر نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اما توجه داشته باشید که بعضی از محلول‌های جرم‌گیر به لعاب روی سنگ و سرامیک آسیب می‌زنند. بنابراین در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
برای نظافت راه پله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سخن پایانی

شستشوی پارکینگ کار پرزحمتی است که نیاز به ابزار و تجهیزات دارد. در صورتی که این ابزار در اختیار شما نباشد، علاوه بر زحمت فراوان مصرف آب بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل بهترین کار یاری خواستن از متخصصین شرکت آچاره است. متخصصان نظافت در آچاره به‌وسیله تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته با مصرف کمتر آب، کار شستشو را به نحو احسن انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه هزینه شستوی پارکینگ جزء هزینه‌های عمومی ساختمان محسوب می‌شود. بنابراین با سرشکن هزینه نظافت میان صاحبان پارکینگ ساختمان،  بار مالی چندانی نخواهد داشت.

در این مقاله سعی کردیم به روش‌های ساده و کاربردی شستشوی پارکینگ بپردازیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص نظافت و شستشو سایر مقاله‌های آچاره را مطالعه فرمایید.

در این باره بیشتر بخوانید:

شستن و تمیز کردن فرش با بخارشو

شستن پرده توری

ساختن لکه بر مبل خانگی

آموزش شستشوی تشک تخت

4/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا