اثر رنگ مو بر شپش – آیا رنگ مو شپش را ازبین می‌برد؟

زیبایی و سلامترنگ مومو

آیا رنگ مو شپش را از بین می‌برد؟ در این مطلب از مجله آچاره به این سوال پاسخ خواهیم داد که تاثیر رنگ مو در از بین بردن شپش چیست و با چه روش‌هایی می‌توان شپش را از بین برد؟

کمتر کلمه ای به اندازه «فرزند شما شپش سر دارد» در دل والدین وحشت مرگبار ایجاد می‌کند. هر کسی که مو داشته باشد، ممکن است به شپش سر مبتلا شود. کودکانی که در دوره‌های پیش دبستانی و دبستان تحصیل می‌کنند و همچنین مراقبان آن‌ها و کسانی که در خانه خود هستند، بالاترین خطر ابتلا را دارند.

شپش سر حشره‌ای انگلی و بدون بال است که در مو و روی پوست سر افراد زندگی می‌کند. اندازه آن‌ها به اندازه یک دانه کنجد و رنگ آن‌ها از قهوه‌ای تا سفید شفاف متغیر است. شپش برای زنده ماندن به خون انسان نیاز دارد. آن‌ها می‌توانند تا 30 روز روی پوست سر زندگی کنند. آن‌ها روزی 3 تا 5 تخم سفید رنگ به نام نیتس می‌گذارند.

هیچ مطالعه‌ای در مورد توانایی رنگ مو در از بین بردن شپش انجام نشده است، اما شواهد گسترده نشان می دهد که ممکن است آن‌ها را از بین ببرد. با این حال، رنگ مو، نیتس را از بین نمی‌برد.

تاثیر رنگ مو بر شپش

انواع مختلفی از رنگ مو وجود دارد. نوع مورد استفاده برای از بین بردن شپش، رنگ موی دائمی است.

رنگ دائمی حاوی آمونیاک است. آمونیاک یک ماده شیمیایی قلیایی و خورنده است که یک گاز تحریک‌کننده تولید می‌کند. شاید به همین دلیل به نظر می‌رسد که رنگ مو در از بین بردن شپش موثر است.

ماده حلال رنگ مو دائمی‌ شامل پراکسید هیدروژن است که در رسیدن به نتیجه مطلوب بی‌تاثیر نیست.

تخم‌های شپش برای محفوظ ماندن در یک پوسته سخت محصور شده‌اند. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها نمی‌توانند به این پوسته نفوذ کنند یا ماده چسب مانند طبیعی را که به پوسته مو می‌چسبند جدا کند؛ به همین دلیل است که رنگ مو در از بین بردن تخم‌ها قبل از بیرون آمدن آن‌ها بی‌تاثیر است.

از آرایشگرهای آچاره رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  • رنگساژ مو
  • رنگ مو و رنگ ریشه
  • رفع لکه‌های رنگ مو
  • مش و هایلایت
  • آمبره، سامبره و بالیاژ مو

درخواست خدمت رنگ مو در منزل

از آرایشگرهای آچاره رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  • رنگساژ مو
  • رنگ مو و رنگ ریشه
  • رفع لکه‌های رنگ مو
  • مش و هایلایت
  • آمبره، سامبره و بالیاژ مو

درخواست خدمت رنگ مو در منزل

آیا دکلره کردن مو شپش را از بین می‌برد؟

پودر دکلره مو حاوی مواد شیمیایی از جمله پرسولفات آمونیوم است، اکسید کننده‌ای که رنگ را از روی مو پاک می‌کند. همچنین حاوی هیدروژن و استئاریل الکل است. این مواد ممکن است به از بین بردن شپش‌های روی پوست سر کمک کنند، اما مانند رنگ، در از بین بردن شپش‌ها موثر نیستند.

چگونه رنگ مو ممکن است شپش را بکشد

اگر می‌خواهید از رنگ مو برای از بین بردن شپش استفاده کنید، توصیه می‌شود این روند را هر هفته تکرار کنید تا شپش کاملا از بین بروند. همچنین باید رنگ کردن یا دکلره کردن موهای خود را با سایر تکنیک‌های حذف مانند شانه کردن یا استفاده از سرکه ترکیب کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ تحقیقی در حال حاضر برای تاثیر سرکه در کشتن شپش یا شل کردن چسبی که نیتس‌ها را به مو می چسباند، وجود ندارد. شواهد حکایت می‌کنند که ممکن است سرکه شپش نابالغ را از بین ببرد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید سعی کنید از رنگ مو به عنوان درمان شپش استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با سرکه شروع کنید. کل پوست سر خود را با محلول 50-50 آب و سرکه که اسیدیته 5 درصدی دارد، اشباع کنید. مخلوط سرکه را روی هر ساقه مو نزدیک پوست سر، پشت گوش و پشت گردن بمالید. محلول را به مدت 5 تا 15 دقیقه روی پوست سر خود بگذارید. اگر احساس سوزش کردید، فورا آن را بشویید.
  2. محلول سرکه و آب را از روی موهای خود با آب گرم کاملاً بشویید.
  3. با استفاده از شانه شپش، تا آنجایی که می‌توانید، شپش‌های زنده را از سر خود جدا کنید. شانه شپش را تمیز کرده و در آب بسیار داغ خیس کنید. قبل از استفاده مجدد مطمئن شوید که کاملاً عاری از شپش و تخم شپش است.
  4. رنگ مو را مطابق دستورالعمل بسته در یک منطقه با تهویه خوب مخلوط کنید.
  5. پوست سر خود را با رنگ مو اشباع کنید. روی همان قسمت‌هایی که با محلول سرکه تمیز کردید تمرکز کنید: پایه‌های هر مو، پشت و اطراف گوش و قسمت پایین گردن.
  6. رنگ مو را کاملا آبکشی کنید.
  7. دوباره موهای خود را با یک شانه شپش تمیز شانه کنید.
  8. برای خشک کردن موهای خود از یک سشوار داغ استفاده کنید. این کار ممکن است به از بین بردن شپش‌های باقی مانده کمک کند.
  9. اگر نتوانید تک تک آن‌ها را از پوست سر پاک کنید، احتمالاً بعد از هفت روز دوباره شپش خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی علت تیرگی پوست دور دهان چیست + روش درمان

نکته: موهای رنگ شده شپش را دفع نمی‌کنند و در صورت تماس مجدد با شپش مانع از ابتلا شما نمی‌شود.

نکاتی که باید هنگام از بین بردن شپش با رنگ مو بدانیم.

رنگ‌های دائمی می‌توانند تغییراتی شیمیایی ایجاد کنند که بر رنگ طبیعی موهای شما تأثیر می‌گذارد. آن‌ها همچنین می‌توانند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. عوارضی جانبی ممکن است روی پوست سر، گردن و صورت رخ دهد، آن‌ها عبارتند از:

  • خارش
  • سوزش
  • سرخی
  • ورم
  • کهیر یا جوش
  • در صورت استفاده از رنگ مو یا محصولات بی رنگ کننده بیشتر از حد انتظار، این نوع عوارض ممکن است رخ دهند. اگر بیش از یک بار در ماه از رنگ مو یا دکلره استفاده کنید، ممکن است به موهای خود آسیب برسانید و باعث نازک شدن یا خشک شدن موها شوید.
  • هنگام استفاده از این محصولات، از دستکش استفاده کنید. مواد شیمیایی می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند.
  • مطمئن شوید که هیچ محصولی وارد چشم، بینی یا دهان شما نمی‌شود. همچنین مهم است که از تنفس بخار ساطع شده از رنگ مو خودداری کنید. همیشه موهای خود را در مکانی با تهویه مناسب رنگ کنید.
  • استفاده از رنگ مو و دکلره مو در کودکان به عنوان درمان شپش‌زدایی توصیه نمی‌شود. بافت موی کودکان اغلب نسبت به موهای بزرگسالان ظریف‌تر است و به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب ناشی از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها و سفیدکننده‌ها هستند. کودکان همچنین ممکن است بیشتر مستعد واکنش‌های شیمیایی باشند که روی پوست سر، مو، چشم ها و مجاری تنفسی تاثیر می‌گذارد.

سایر درمان‌های شپش

درمان‌هایی خانگی برای رفع شپش وجود دارد. ممکن است مجبور شوید چندین مورد را آزمایش کنید تا ببینید کدام روش موثر است.

مانند بسیاری از حشرات، برخی از شپش‌ها در برابر برخی درمان های آزمایش شده و واقعی مانند شامپوهای دارویی و الکل استریل مقاوم می‌شوند. تمام درمان‌های خانگی شپش نیاز به برداشتن دستی شپش با شانه شپش دندانه‌ریز دارد.

برخی از درمان‌های رایج شپش:

 

  • کیت‌های بدون نسخه از بین بردن شپش، مانند Nix، از انواع مختلفی حشره کش استفاده می‌کند و ممکن است برای نوزادان، کودکان نوپا، کودکان کوچک و زنان باردار یا شیرده مناسب نباشند. اگر نگرانی دارید با پزشک مشورت کنید و دستورالعمل‌های بسته را برای ایمنی دنبال کنید.
  • پوشاندن پوست سر با روغن زیتون یا سس مایونز ممکن است شپش را خفه کند. این درمان که اثربخشی آن ثابت نشده است، مستلزم آن است که این مواد را به مدت 24 تا 48 ساعت زیر کلاه دوش روی موها بگذارید. ممکن است بافتن موهای بلند یا سنجاق کردن آن‌ها پس از درمان به پوست سر کمک کند.
  • اثربخشی روغن نارگیل از نظر علمی ثابت نشده است، اما طبیعی و غیرسمی است. برای افزایش اثربخشی، سعی کنید پس از درمان موهای خود با محلول سرکه از آن استفاده کنید.

  • روغنهای ضروری مانند نعناع، ​​اسطوخودوس یا رزماری ممکن است شپش را دفع کنند. می‌توانید از روغن های ضروری رقیق شده با روغن حامل به عنوان یک درمان خفه کننده استفاده کنید.
  • اگر درمان‌های خانگی مانند Nix و شانه زدن دقیق مؤثر نبودند، با پزشک در مورد داروهای تجویزی که ممکن است کمک کنند صحبت کنید.
  • استفاده از رنگ مو و سفید کننده از نظر علمی برای از بین بردن شپش ثابت نشده است. با این حال، شواهد حکایتی نشان می دهد که آنها ممکن است موثر باشند. با این حال، آن‌ها قادر به کشتن تخم شپش، معروف به nits نیستند.
  • سایر درمان‌های حذف شپش به احتمال زیاد موثرتر خواهند بود. اگر می‌خواهید رنگ مو یا دکلره را برای از بین بردن شپش امتحان کنید، حتما از شانه شپش برای از بین بردن شپش و تخم آن استفاده کنید و همچنان مراقب باقی مانده یا شپش‌های زنده باشید.

بیشتر بخوانید رنگ کردن مو در دوران بارداری 

3.9/5 - (70 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا