نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت خشک شدن گل یاس چیست؟

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خشک شدن گل یاس معمولا به دلیل نقص یکی از عوامل مهم زیستی آن اتفاق می‌افتد. زیرا گل یاس با تمام ظرافت و زیبایی که دارد، گیاه مقاومی است و پرورش آن کار سختی نیست. در این مقاله سعی داریم در خصوص عوامل موثر در خشک شدن گل یاس مطالبی ارائه نماییم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجله آچاره همراه باشید.

ویژگی‌های ظاهری گل یاس

تنوع گونه‌های این گل به بیش از 200 نوع می‌رسد و هریک از این گونه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. اما در حالت کلی ماهیت اصلی همه آن‌ها یکسان است و تمایلات مشابهی دارند. همه یاس‌ها گل‌های کوچک ستاره‌ای شکلی دارند که عطر شیرین و خاصی دارد.

بعضی از آن‌ها بسیار لطیف و ظریف هستند و با شرایط زیستی داخل خانه سازگارند. اما بعضی دیگر که مقاومت بیشتری دارند مناسب محیط خارج از خانه می‌باشند. گل یاس به دو شکل بوته‌ای و رونده می‌باشد. گونه‌های مقاوم و رونده آن بهتر است در کنار یک حصار یا دیوار کاشته شوند و یا دارای پایه حمایتی باشند.

شرایط پرورش و نگهداری گل یاس

این گل زیبا نیاز به مراقبت‌های بسیار خاصی ندارد. عموما به‌راحتی رشد می‌کند. اما باید در نظر داشت که در داخل خانه مستعد ابتلا به آفات گلخانه‌ای مانند کنه عنکبوتی و شپشک آرد آلود می‌باشد. گل یاسی که در محیط بیرون رشد می‌کند نیز میزبان خوبی برای شته‌ها محسوب می‌شود. بنابراین باید یاس را از این آفات در امان نگه داشت.

برای پرورش و رشد بهتر گل زیبا رعایت چند نکته می‌تواند بسیار موثر باشد. این نکات عبارتند از:

1. خاک مورد نیاز یاس

اصولا یاس گیاه بسیار مقاومی است و در شرایط سخت نیز می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. خاک سبک اسیدی مرطوبی که زهکشی مناسبی داشته باشد برای رشد آن کافی است. شما می‌توانید با اضافه کردن کمی کود دامی پوسیده و خاک برگ، خاک آن را موقع کاشت غنی‌تر کنید. همینطور برنامه منظم کوددهی موجب گل‌دهی و رشد بهتر آن خواهد شد.

2. تامین نور مناسب برای گل یاس

یاس مانند هر گیاه دیگری به نور نیاز دارد. اگرچه در سایه امکان رشد خواهد داشت، اما شرایط ایده‌آل برای رشد آن بهره‌مندی از آفتاب است. این گیاه برای رشد بهتر و گل‌دهی روزانه به مدت 6 تا 8 ساعت باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. البته در مناطق گرم دارای آفتاب سوزان، نگهداری این گل در شرایط نیمه سایه و نیمه آفتاب بهترین حالت است.

اگر این گل به طور کامل از آفتاب محروم بماند، همچنان ادامه حیات خواهد داد، اما با توقف رشد مواجه می‌شود. در این شرایط گل‌دهی متوقف شده و شاخه‌ها نازک و بلند و برگ‌ها کوچک خواهند شد.

نور مناسب برای گل یاس

3. آبیاری گل یاس

همانطور که اشاره شد گل یاس جزو گیاهان نور دوست بوده و باید ساعاتی از روز را در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. بنابراین طبیعی است که به آب بیشتری نیاز داشته باشد. به همین دلیل لازم است فواصل آبیاری آن در تابستان کم باشد. هیچگاه نمی‌توان برای آبیاری گیاهان زمان و روزهای خاصی تعیین کرد. بهترین معیار و ملاک چک کردن خاک است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

زمانی که 3 الی 4 سانتیمتر از عمق خاک گلدان خشک شده ‌باشد، زمان آبیاری فرا رسیده است. خاک گل یاس باید کاملا مرطوب و سیراب شود. اما با توجه به زهکشی مناسبی که باید داشته باشد، انتظار می‌رود آب‌های اضافی از زهکش گلدان خارج شود. در غیر اینصورت ریشه‌های این گیاه ارزشمند و زیبا دچار پوسیدگی خواهد شد.

4. هرس کردن

یاس جزء گیاهان رونده است. معمولا گیاهان رونده به هرس بیشتری نیاز دارند. فصل پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای هرس گل یاس است. به مرور زمان شاخه‌های گل یاس خشک و چوبی می‌شوند. بنابراین برای کاهش هدررفت تغذیه‌ای گیاه، باید آن را هرس کرد. همچنین هرس کردن موجب رشد بهتر و گل‌دهی بیشتر گل یاس می‌شود. برای این کار لازم است شاخه‌ها از قسمت بالای گره‌های ساقه هرس شوند. در این صورت از قسمت گره‌های ساقه جوانه‌های جدید رشد خواهند کرد.

هرس کردن گیاه یاس

5. کوددهی

برای رشد و گل‌دهی لازم است در فصل تابستان از یک کود حاوی پتاس بالا برای تغذیه آن استفاده کنید. در فصل پاییز نیز برای تقویت خاک و جلوگیری از سرما و یخ‌زدگی ریشه‌ها می‌توانید مالچ‌پاشی کنید. بهتر است از مالچ حاوی کود دامی پوسیده یا کمپوست برای سطح خاک استفاده شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

دلیل نیاز گیاهان به کود کم شدن مواد آلی خاک است. زیرا بر اثر آبیاری مواد آلی و مغذی خاک تا حدودی شسته شده و از زهکش گلدان خارج می‌شود. همینطور استفاده مداوم ریشه‌ها از این مواد، مقدار آن را در خاک به مرور زمان کاهش می‌دهد. بنابراین برای تقویت خاک ناگزیر به کوددهی گیاه هستیم.

کوددهی گل یاس

مالچ چیست؟

مالچ که با نام خاک‌پوش نیز شناخته می‌شود، پوششی است که روی سطح خاک را می‌پوشاند و کاربردهای گوناگونی دارد. مالچ ترکیبی از خاک برگ، خاک اره، کاه و ورقه‌های پلاستیکی است و مانند یک لایه محافظتی روی سطح خاک قرار می‌گیرد. مالچ به منظور حفظ رطوبت و جلوگیری از تبخیر رطوبت خاک و پیشگیری از سرما و یخ‌زدگی ریشه‌ها استفاده می‌شود.

مالچ

چگونه از خشک شدن گل یاس جلوگیری کنیم؟

اگر تمامی مواردی که برای ایجاد شرایط زیستی گل یاس عنوان شد رعایت گردد، بی‌شک هیچگاه شاهد پژمرده شدن گل یاس نخواهید بود. اما در مواقعی ممکن است با رعایت تمامی پارامترهای ذکر شده، بازهم گل یاس شما خشک و پژمرده شود. در اینصورت برای بررسی مشکل باید دقیق‌تر عمل کرد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

1. آبیاری غیر اصولی عاملی برای خشک شدن گل یاس

ممکن است شما در فواصل زمانی مناسب گل یاس خود را آبیاری کنید. اما بازهم گل یاس شما خشک و پژمرده شود. در این صورت باید به نحوه آبیاری خود دقت کنید. برای آبیاری اصولی گل یاس موارد زیر را رعایت کنید؛

  • جهت آبیاری اجازه دهید تا خاک کاملا خشک شود. تقریبا باید 30% خاک گل یاس خشک شده باشد تا بتوانید آبیاری مجدد انجام دهید.
  • صرفا به خشکی سطح خاک اکتفا نکنید. سطح خاک به دلیل مجاورت با هوا و نور خورشید به سرعت خشک شده و رطوبت آن تبخیر می‌شود. این درحالی است که عمق خاک همچنان مرطوب است. بنابراین برای آبیاری باید تا عمق 3 تا 4 سانتیمتری خاک را بررسی کنید .
  • در هر بار آبیاری، گلدان را سیراب کنید. سپس آب خارج شده از زهکشی گلدان را از زیرگلدانی خالی کنید. زیرا وجود آب در زیر گلدان موجب باتلاقی شدن خاک گلدان شده و ریشه را می‌پوساند.
  • برای زهکشی گلدان تا ارتفاع 5 سانتیمتر گلدان را از سنگریزه و یا لیکا پر کنید. لیکا دانه‌های منبسط شده رس هستند که بسیار سبک بوده و می‌توانند زهکشی بسیار مناسبی برای گلدان ایجاد کنند.
  • اگر گل یاس خود را در باغچه کاشته‌اید و خاک باغچه‌ بسیار سفت است و آب به سختی در آن نفوذ می‌کند، مقداری ماسه به خاک باغچه اضافه کنید.
  • برای زهکشی خاک گلدان از پرولیت استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای زهکشی بهتر خاک، پرولیت و ماسه را ترکیب نمایید و به خاک گلدان اضافه کنید.

2. اقدام فوری برای جبران کم‌آبی

فراموش نکنید کمبود آب و همچنین آبیاری زیاد هر دو عامل مهمی در خشک شدن و از بین رفتن گل‌ها و گیاهان است. اگر گل یاس شما به شدت دچار کم‌آبی شده باشد، لازم است یک اقدام فوری انجام دهید. برای حصول اطمینان از زنده بودن گیاه خود یک خراش کوچک روی ساقه ایجاد کنید. اگر زیر پوسته نازک ساقه به رنگ سبز یا مایل به زرد باشد، بنابراین گل یاس شما هنوز زنده است. بنابراین باید خاک باغچه را کمی زیرو رو کرده و کاملا سیراب کنید.

چنانچه گل یاس شما در گلدان است، یک ظرف بزرگ را پر از آب کرده و گلدان را داخل آن آب بگذارید. به گونه‌ای که آب روی سطح خاک را بپوشاند. این کار را تا زمانی ادامه دهید که هیچ حبابی به سطح آب نیاید. سپس گلدان را از داخل آب خارج کرده و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود.

3. تامین نور مناسب راهی برای جلوگیری از خشک شدن گل یاس

همانگونه که عنوان شد، گل یاس روزانه به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. این گل خوش عطر و بو اگر در سایه کامل قرار بگیرد، دچار توقف رشد خواهد شد. در این صورت دیگر شاهد گل‌دهی آن نخواهید بود. همچنین در نظر داشته باشید که منظور از نور خورشید، تابش مستقیم و ملایم آن است. بنابراین تابش بسیار سوزان آفتاب مناطق گرمسیر و خشک برای آن مناسب نیست. زیرا موجب سوختگی و خشک شدن ساقه‌ و برگ گل یاس خواهد شد. در این شرایط ایجاد یک سایبان می‌تواند گل یاس شما را از شدت سوزانندگی آفتاب در امان نگهدارد.

4. خاک نامرغوب و بی‌کیفیت

خاک سفت، خشک و ترک‌خورده، حاوی نمک زیاد، باتلاقی و غیرمغذی بستر مناسبی برای رویش گل و گیاه نیست. بنابراین باید خاک مناسبی برای گل یاس خود انتخاب نمایید. زیرا یکی از عوامل مهم پژمرده شدن گل یاس، خاک نامرغوب و بی‌کیفیت است.

راهکارهای افزایش کیفیت خاک‌های نامرغوب

  • اگر خاک گل یاس شما سفت است با استفاده از ماسه و پرولیت کیفیت آن را بهبود ببخشید.
  • خاک خشک و ترک‌خورده با آبیاری مناسب قابل احیاء می‌باشد.
  • خاک های باتلاقی را با اضافه کردن شن و ماسه می‌توان قابل استفاده کرد.
  • برای خاک‌های غیرمغذی از کودهای مناسب استفاده کنید.

خاک نامناسب

5. کودهای نامناسب و زیاده‌روی در کوددهی

توجه داشته باشید که تمامی کودها قابل استفاده برای همه گیاهان نیستند. گل‌ها و گیاهان مختلف نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند. بنابراین باید نیاز گیاه خود را بشناسید و از کود مناسب استفاده کنید. کود مناسب برای گل یاس کودی است که حاوی پتاس و فسفر بالایی باشد.

استفاده از کوددهای نامناسب مکانیسم تغذیه‌ای گیاه را مختل کرده و موجب عدم تغذیه مناسب ریشه و گل خواهد شد. همین عامل موجب خشک شدن گل یاس خواهد شد. اسیدهیومیک یکی از کودهای مناسب و بدون زیان زیست محیطی است که در رشد این گیاه بسیار موثر است. این کود مفید اثرات شبه هورمونی در گیاه ایجاد کرده و باعث افزایش ریشه‌زایی گل یاس می‌شود. همچنین مقاومت گیاه را نسبت به شوری خاک و کم‌آبی بالا می‌برد.

زیاده روی در کوددهی عامل موثر دیگری در پژمرده شدن گیاه است. ممکن است برای رشد انفجاری گل و گیاه خود تصمیم بگیرید که از کوددهای بسیار قوی در فواصل زمانی کوتاه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این مسئله موجب رشد انفجاری گل یاس شما نخواهد شد. بلکه به دلیل تغذیه بیش از حد ریشه، آسیب جدی به آن وارد می‌شود.

6. آفات و بیماری‌ها

یکی دیگر از عوامل مهم خشک شدن گل یاس، آفات و بیماری‌هایی است که موجب تضعیف گیاه می‌شود. شته‌ها حشره‌های مکنده‌ای هستند که به ساقه و برگ‌های  یاس چسبیده و از آن تغذیه می‌کنند. این حشرات علاوه‌ بر مکیدن شیره گیاه، موجب تکثیر و انتقال ویروس‌ها و آلودگی‌ها به گیاه نیز می‌شوند.

شپشک آرد آلود نیز یکی دیگر از حشراتی است که موجب بیماری یاس می‌شود. این حشرات چسبناک نیز با مخفی شدن در زیر برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه و ریشه‌ها، یاس را به مرزنابودی می‌کشانند. برای دفع آن‌ها باید به سرعت از سموم ضدآفات استفاده کنید و دوره درمان را کامل نمایید.

آفات و بیماری

سخن پایانی

گل یاس بسیار مقاوم است. اگر شرایط زیستی آن فراهم شود، ماندگاری بالایی خواهد داشت وسالیان سال عطر خود را بی‌دریغ نثار شما خواهد کرد. فقط کافی است در حفظ و نگهداری آن کمی در انجام نکاتی که بیان شد، دقت فرمایید. همچنین برای مشاوره در زمینه نگهداری و درمان بیماری گیاهتان با کارشناسان گل و گیاه آچاره تماس بگیرید.

کارشناسان آچاره در زمینه معرفی و تهیه کود و سموم مفید و مؤثر برای گل یاس، شما را راهنمایی خواهند کرد. نگهداری از یاس خود را به باغبان‌های آچاره بسپارید!

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

3.8/5 - (155 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید