شمع گوش چیست و آیا استفاده از آن مضر است؟

زیبایی و سلامت

آیا تا به حال درباره‌ شمع گوش شنیده‌اید؟ برخی افراد ادعا می‌کنند که با کمک شمع می‌توان آلودگی‌های گوش را تمیز کرد و آن را پاکسازی نمود. از این رو افراد زیادی دوست دارند بدانند شمع گوش را از کجا می‌توانند تهیه کنند و چگونه باید آن را به کار بگیرند؟ در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع بدانید و بتوانید در این مورد آگاهانه تصمیم بگیرید.

شمع گوش چیست؟

شمع گوش، همان‌طور که از نام آن پیداست، یک شمع است که درون گوش بیرونی قرار می‌گیرد و با سوختن خود، خلائی در گوش ایجاد می‌کند که جرم‌ها و آلودگی‌ها را بیرون می‌کشد و گوش را پاکسازی می‌کند. شمع گوش مانند شمع‌های دیگر است و بر روی آن تنها یک علامت وجود دارد.

شمع گوش

مطلب پیشنهادی: آیا صابون ابرو برای پوست ضرر دارد؟

شمع گوش را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

در صورتی که تمایل دارید از شمع گوش استفاده کنید، می‌توانید این محصول را از برخی داروخانه‌ها یا مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی، حتی از عطاری‌ها بخرید. شمع گوش را می‌توانید به صورت آنلاین هم خریداری کرده و سفارش دهید. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید!

عوارض شمع گوش

شمع گوش و عوارض استفاده از آن

طریقه استفاده از شمع گوش

برخی از شمع گوش‌ها همراه با کاتالوگی هستند که به صورت تصویری، توضیحات استفاده از شمع گوش را ذکر کرده‌اند. پیشنهاد ما به شما این است که برای پاکسازی گوش خود به پزشک مراجعه کنید و با انجام این کار خود را در معرض ریسک قرار ندهید. در بخش بعدی درباره خطرات استفاده از شمع گوش صحبت خواهیم کرد. اما اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص را دارید، در این بخش به‌طور خلاصه به شرح روش انجام این کار خواهیم پرداخت.

1. آماده کردن محیط

برای این‌که از شمع گوش استفاده کنند، ابتدا باید محیط آماده شود. مثلا از برخی عودها و شمع‌های خوشبو برای ایجاد آرامش در فردی که قرار است با شمع گوش پاکسازی گوش او انجام شود، استفاده می‌شود. معمولا محیطی انتخاب می‌شود که جریان هوا در آن یکنواخت باشد تا شمع نیز بدون کم و زیاد شدن بسوزد. ایجاد آرامش هنگام پاکسازی گوش با شمع، تجربه‌ی بهتری را برای شما ایجاد می‌کند.

قرار دادن بشقاب در زیر شمع

می‌دانیم که شمع هنگامی که می‌سوزد، آب می‌شود و داغ است. در صورتی که شمع بر روی گوش قرار داده ‌شود، باید پارافین آب‌شده‌ی آن بر روی چیزی به جز صورت شخص بریزد. بنابراین باید به اندازه‌ی قُطر شمع، درون یک بشقاب یک‌بارمصرف،‌ سوراخی تعبیه شده و سپس شمع از نوک، درون آن سوراخ جاسازی شود. بعد از این کار می‌توان مطمئن بود که پارافین آب‌شده بر روی صورت شخص نمی‌ریزد.

شمع گوش چیست؟

قرار دادن شمع در گوش

شمع را از نوک آن (برعکس) درون گوش بیرونی و یا همان لاله و مجرای گوش قرار می‌دهند. سر فرد باید در جای راحتی قرار بگیرد و شمع به صورت عمود بسوزد. سپس شمع را از انتها روشن می‌کنند. با سوختن و پایین رفتن شمع، آلودگی‌ها بیرون کشیده‌ می‌شوند.

خاموش کردن شمع

وقتی شمع در چند سانتی بشقاب است، آن را خاموش می‌کنند. ضرورتی ندارد شمع تا انتها بسوزد. سپس مواد آلوده بر روی موهای گوش جمع می‌شوند و می‌توان آن‌ها را خارج و گوش را پاکسازی نمود.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ضدآفتاب خراب شده است؟

خطرات استفاده از شمع پاکسازی گوش

در هنگام استفاده از شمع گوش، به نکات زیر توجه کنید:

  1. باقی ماندن مواد در گوش: پس از خاموش شدن شمع گوش ممکن است چیزی در گوش باقی بماند. باید کانال گوش را به‌خوبی جستجو کنید و هر گونه جرم متراکمی که به نزدیکی خروجی مجرای گوش آمده‌ است را خارج کنید. از طرفی توجه داشته ‌باشید که برای این کار از گوش ‌پاک کن استفاده نکنید و اجرام را به انتهای گوش هل ندهید.
  2. انسداد گوش
  3. سوراخ شدن پرده گوش 
  4. عفونت‌های کانال گوش 
  5.  از دست دادن شنوایی
  6. کاهش قدرت شنوایی
  7. سوختگی: اگر از شمع گوش به دقت استفاده نکنید، ممکن است دچار سوختگی شوید و یا موم درون گوش شما گیر کند و آسیب‌های جبران ناپذیری به گوش وارد شود.

استفاده از شمع گوش

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره توضیحاتی درباره شمع گوش ارائه شد که به شما در تصمیم‌گیری درباره استفاده از شمع گوش کمک می‌کند. فراموش نکنید که این عمل موردتائید پزشکان نیست و اگر در این ناحیه احساس ناراحتی دارید و فکر می‌کنید نیاز به پاکسازی گوش دارید، حتما به متخصص مراجعه کنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

به این پست امتیاز دهید

3 دیدگاه

  1. با توجه به خطراتی که درباره استفاده از شمع گوش ذکر کردید من دیگه استفاده نمی کنم … ممنون از مقاله مفید تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا