آموزش ریست آسانسور

ساختمانآسانسور

جالب است بدانید که آسانسور در ابتدا صرفا به منظور جابه‌جایی بار و لوازم مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته و به‌کارگیری آن به شکل امروزی اصلا رایج نبوده است. علت این موضوع را می‌توان امنیت پایین این سیستم در سال‌های ابتدایی آغاز به کار آن دانست که خسارات متعددی را از خود بر جای می‌گذاشت. با پیشرفت تکنولوژی و برطرف شدن نقاط ضعف، کاربری آسانسور تغییر پیدا کرده که در نتیجه آن، امروزه از آسانسور به صورت میانی برای جابه‌جایی انسان‌ها استفاده می‌شود.

با این وجود کماکان احتمال بروز اختلالات مختلفی در عملکرد این سیستم وجود داشته و بسیاری از افراد تجربه خرابی آسانسور را در طول زندگی خود دارند. در این شرایط ریست آسانسور یکی از راهکارهای برطرف کردن مشکلات موجود در این سیستم محسوب شده و بسیاری از افراد از این طریق نسبت به رفع عیب آسانسور ساختمان خود اقدام می‌کنند.

اما آیا ریست آسانسور تمام مشکلات موجود در این سیستم را رفع می‌کند؟ در این مقاله از مجله آچاره به بررسی روند ریست آسانسور پرداخته و موارد استفاده از این روش را مرور خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

در چه شرایطی باید آسانسور را ریست کنیم؟

قبل از آموزش نحوه ریست آسانسور بهتر است موارد استفاده از آن را مرور کنیم. سیستم آسانسور به صورت کلی از 2 بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • بخش الکتریکی
  • بخش مکانیکی

آموزش ریست آسانسور

در راستای این که آسانسور وظیفه خود را به درستی اجرا کند، این دو بخش باید عملکرد صحیحی را از خود به نمایش بگذارند در غیر این صورت احتمال بروز خطا در عملکرد آسانسور دور از انتظار نیست. اما آیا همه این مشکلات با ریست آسانسور برطرف می‌شوند؟ خیر.

فارغ از این که ریشه بروز مشکل در کدام یک از بخش‌های آسانسور نهفته است، ریست آسانسور را نمی‌توان یک روش قطعی برای رفع تمامی مشکلات احتمالی در نظر گرفت. اما بخش قابل‌توجهی از این اختلالات با استفاده از این راهکار رفع خواهند شد.

بیشتر اختلالاتی که در بخش الکتریکی آسانسور دیده می‌شوند، پس از ریست کردن آسانسور حداقل به صورت موقت برطرف می‌شوند اما اگر عملکرد یکی از قطعات تشکیل‌دهنده این بخش به طور کامل مختل شده باشد، امکان رفع نشدن مشکل به وسیله ریست سیستم وجود خواهد داشت. این قاعده شامل مشکلات مکانیکی نشده و بعضا مشکلات موجود در بخش مکانیکی پس از تعمیر و یا تعویض قسمت‌هایی از این بخش که کارایی قابل‌قبولی ندارند، رفع خواهند شد.

مطلب پیشنهادی راهکارهایی ساده برای نظافت آسانسور

در هر صورت ریست آسانسور را می‌توان یک مرحله از روند عیب‌یابی این سیستم دانست. این نکته بدین معناست که اگر عملکرد آسانسور به هر دلیلی با مشکل روبه‌رو شود، شما می‌توانید با ریست کردن سیستم ریشه اختلال را در مدت زمان کوتاه‌تری شناسایی کنید زیرا اگر مشکل موجود پس از ریست آسانسور برطرف نشود، یک بخش چشمگیر از اختلالات احتمالی از لیست ما حذف خواهند شد. شاید بپرسید که ریست آسانسور به چه نحوی انجام می‌پذیرد؟ در بخش بعد همه اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی ابعاد آسانسور در پلان

آموزش ریست آسانسور

ریست کردن این سیستم معمولا یک روند نه‌چندان پیچیده در نظر گرفته شده و شما برای به انجام رساندن آن نیاز به تخصص خاصی ندارید. اما این نکته به معنای عدم اهمیت انجام صحیح این روند نبوده و شما باید در حین ریست کردن آسانسور برخی از نکات مهم را مدنظر خود داشته باشید.

البته هر آسانسور بنابر زمان ساخت و کمپانی سازنده دارای روش‌های ریست مختلفی باشد اما یک راهکار برای ریست کردن این سیستم، تقریبا در بین تمام آسانسورها مشترک است و شما با استفاده از آن می‌توانید این روند را به راحتی پشت سر بگذارید. در این راستا شما باید مراحل ذیل را دنبال کنید:

  1. در قدم اول شما باید به تابلوی فرمان آسانسور دسترسی پیدا کنید. این تابلو در واقع قطع و وصل‌کننده مدار این سیستم محسوب می‌شود بنابراین هنگام کار با آن باید رعایت نکات ایمنی را اولویت اصلی در نظر بگیرید.
  2. زمانی که به این تابلو دسترسی پیدا کردید، چند اهرم و یا کلید را در این قسمت مشاهده خواهید کرد که معمولا هر کدام به یک رنگ هستند. در این مرحله شما باید از اهرم یا کلید مشکی که ابعادی بزرگتر نسبت به سایر اهرم‌ها دارد، استفاده کنید.
  3. این اهرم دارای دو حالت صفر (0) و یک (1) است که هنگام فعالیت آسانسور بر روی حالت یک (1) قرار دارد. با رعایت نکات ایمنی و به آرامی این اهرم را بر روی حالت صفر (0) قرار دهید.
  4. حالا باید به مدت 2 الی 3 دقیقه صبرکنید.
  5. پس از گذشت این زمان، اهرم را مجددا بر روی حالت یک (1) تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی دیکتاتور آسانسور 

در این مرحله ریست آسانسور شما به پایان رسیده و احتمالا اختلال موردنظر برطرف شده است. در صورتی که پس از ریست آسانسور، این سیستم کماکان قادر به فعالیت صحیح نبود، شرایط آن باید توسط افراد دارای صلاحیت مورد بررسی قرار بگیرد. با سپردن این روند به افراد متخصص، شما علاوه بر حفظ سلامتی خود به نتیجه بهتری نیز دست خواهید یافت.

حالا که با روش ریست آسانسور و جزئیات آن بیشتر آشنا شدیم، مشکلات رایج این سیستم را به صورت خلاصه مرور خواهیم کرد.

خرابی‌های رایج آسانسور

همان‌طور که اشاره کردیم هر آسانسور از 2 بخش اصلی تشکیل شده است. هر کدام از بخش‌های مکانیکی و الکتریکی آسانسور، دارای اجزای دیگری هستند و در واقع بروز اختلال در عملکرد این اجزاست که به بروز مشکل در عملکرد کلی آسانسور منتهی می‌شود. اما عیب‌یابی هر کدام از این قسمت‌ها به چه صورتی انجام خواهد گرفت؟

روش ریست آسانسور

اگر مدت زمان زیادی از تولید آسانسور شما نگذشته باشد، یک ال سی دی (LCD) در ساختار آن دیده خواهد شد. زمانی که عملکرد آسانسور به دلیل بروز مشکل در یکی از اجزای آن با مشکل مواجه شود، نوع اختلال به صورت یک کد خطا یا ارور در صفحه ال سی دی آسانسور به شما نمایش داده خواهد شد. در این شرایط شما باید با مطالعه دفترچه راهنمای آسانسور، معنای کد خطا را بررسی کرده و اقدامات لازم در جهت رفع آن را در نظر بگیرید.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مطلب پیشنهادی نحوه ریست کردن تلویزیون ال جی

از رایج‌ترین مشکلاتی که در عملکرد آسانسورهای دیده می‌شود، می‌توانیم از موارد ذیل نام ببریم:

  • بروز مشکل در عملکرد موتور آسانسور

علائم: توقف ناگهانی آسانسور، خاموشی کامل آسانسور و …

  • خرابی سنسورها

علائم: اختلال در نحوه باز و بسته شدن درب، اختلال در سیستم تهویه، اختلال در نحوه حرکت آسانسور و …

  • خرابی درب‌های آسانسور

علائم: عدم باز و یا بسته شدن درب، باز و بسته شدن نیمه‌تمام درب و …

  • خرابی کلید گریز از مرکز

علائم: تولید صدای غیرطبیعی و گوش‌خراش

نرخ بالای بروز این اختلالات، آن‌ها را به رایج‌ترین مشکلات احتمالی در این زمینه تبدیل کرده است اما این اختلالات احتمالی به همینجا محدود نمی‌شوند. مشکلاتی از قبیل افزایش یا کاهش بیش از حد دمای آسانسور، خرابی برد مرکزی، خرابی دیگر بخش‌های مکانیکی یا الکتریکی و … نیز می‌توانند عملکرد آسانسور شما را به کلی مختل کنند.

مجددا یادآور می‌شویم که تعمیر آسانسور یک روند تخصصی بوده و افراد عادی و بدون تجربه نباید هیچ اقدامی در این راستا انجام دهند در غیر این صورت سلامت شما در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه ریست آسانسور تلاش کردیم که تمامی اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. بهتر است قبل از هر گونه اقدامی، دفترچه راهنمای آسانسور را مطالعه کرده و کمی بیشتر با ساختار آسانسور ساختمان خود آشنا شوید زیرا هر آسانسور بسته به زمان تولید و شرکت سازنده دارای مشخصات متفاوتی است.

همچنین فراموش نکنید که عدم رعایت نکات ایمنی در حین کار با بخش‌های مختلف آسانسور، سلامت شما و اطرافیانتان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تعمیر این سیستم را حتما به افراد دارای صلاحیت بسپارید. کارشناسان مجرب آچاره در راستای تعمیر و تعویض تمامی قسمت‌های آسانسور در کنار شما خواهند بود و شما می‌توانید اجرای این روند را با اطمینان خاطر به این متخصص واگذار کنید. لازم به ذکر است که شما با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب می‌توانید پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا