ابعاد آسانسور در پلان چقدر باید باشد؟

ساختمانآسانسور

ابعاد آسانسور در پلان برای آسانسورهای مسکونی و تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمان نقشه کشی و اجرا، برنامه‌ریزی‌های زیادی برای نصب آسانسور انجام می‌شود. آسانسور بخشی جدایی‌ناپذیر از هر ساختمان است به خصوص اگر دارای طبقات زیادی باشد. علاوه بر این آگاهی از قوانین و ابعاد آسانسور در فرآیند ساخت و ساز ضرورتی انکارناپذیر محسوب می‌شود.

به این ترتیب می‌توانید اندازه مناسب و ظرفیت بار آن را تعیین کنید. اما ابعاد استاندارد آسانسور برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری چیست؟

کلیاتی درباره ابعاد آسانسور در پلان

ابعاد آسانسور در پلان مسکونی: 1 متر عمق در 90 سانت عرض.

ابعاد آسانسور تجاری: به طور معمول، حداقل عمق یک آسانسور تجاری 1 متر است و حداقل عرض آن باید 1 متر و 70 سانت برای درب جانبی و 2 متر برای درب مرکزی باشد.

ابعاد آسانسور در پلان

اندازه آسانسورهای مسکونی

به خاطر داشته باشید که آسانسورهای تجاری به دلیل بزرگتر بودن برای پروژه‌های مسکونی مناسب نیستند. به طور معمول، ابعاد آسانسور در پلان مسکونی نباید بیش از 1 متر مربع باشد. این رقم از اندازه متوسط ​​یک آسانسور تجاری که 2 متر مربع است کوچکتر می‌باشد. در کل آسانسورهای مسکونی 1 متر عمق در 90 سانت عرض دارند.

علاوه بر این، ابعاد استاندارد آسانسور در پلان می‌تواند 95 سانتی‌متر در 1 متر، 91 سانتی‌متر در 1 متر و 50 سانتی‌متر یا 1 متر در 1 متر و 30 سانتی‌متر باشد.

مطلب پیشنهادی راهکارهایی ساده برای نظافت آسانسور

اندازه آسانسورهای مسکونی

در نهایت ظرفیت بار استاندارد آسانسورهای مسکونی 430 کیلوگرم است، اما مدل‌های کوچکتر با ظرفیت بار 340 کیلوگرم اغلب در بسیاری از مکان‌های مسکونی استفاده می شوند.

جدای از این اعداد، یک آسانسور مسکونی یا آسانسور خانگی باید حداقل فضای 30 سانتی‌متری در پایین‌ترین نقطه توقف خود داشته باشد. همچنین در زیر آسانسور و در ترسیم ابعاد آن باید بتن با عمق 30 سانتی‌متری در نظر گرفته شود.

اندازه آسانسورهای تجاری

ابعاد آسانسور در پلان معماری برای مصارف تجاری بزرگتر از آسانسورهای مسکونی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، ابعاد آن‌ها بزرگتر است. به طور خاص، حداقل عمق این نوع آسانسور باید 1 متر و 20 سانتی‌متر و حداقل عرض آن باید 1 متر و 72 سانتی‌متر باشد.

اگر آسانسور دارای ورودی مینی باشد، حداقل عرض الزامی 2 متر است. همچنین آسانسورهای تجاری دارای ظرفیت بارگیری از 1 کیلو تا 2 کیلو هستند. ابعاد استاندارد آسانسور در پلان تجاری بین 1 متر و 20 سانتی‌متر در 1 متر و 7 سانت و 1 متر و 20 سانتی‌متر در 2 متر و 30 سانتی‌متر است.

در مقایسه با یک آسانسور مسکونی، تعیین تعداد توقف در آسانسور تجاری الزامی نیست. در واقع هر بار که ساختمانی جدیدتر و بلندتر ساخته می‌شود، استاندارد جدیدی برای توقف آسانسور تعیین خواهد شد. در آسانسورهای تجاری درب باید حداقل برای سه ثانیه باز باشد. تفاوت این است که آسانسورهای تجاری دارای الزامات اضافی هستند. به طور خاص ساختمان‌های تجاری باید آسانسورهای خود را در مکانی نصب کنند که مردم بتوانند به راحتی آنها را ببینند و به آنها دسترسی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی دیکتاتور آسانسور چیست؟

نکاتی درباره اندازه آسانسور

در طول چندین سال گذشته، دسترسی به آسانسور به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. در زمان تعیین ابعاد آسانسور در پلان معماری دو الزام مهم باید در نظر گرفته شود؛ دسترسی به صندلی چرخدار و دسترسی به برانکارد.

اندازه آسانسور

به طور معمول، آسانسورهایی که دارای درهای باز شونده جانبی هستند، در ارائه این الزامات مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما زمانی که آسانسور دارای درهای باز شونده در مرکز است، باید در ابعاد استاندارد آسانسور در پلان دقت بیشتری اعمال شود.

نکاتی مهم درباره ظرفیت بار آسانسور

براساس محاسبات صورت گرفته در زمینه ظرفیت آسانسورهای مختلف، با توجه به تعداد نفرات وارد شده به آسانسور ابعادی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

ابعاد آسانسور 4 نفره در پلان

ابعاد استاندارد آسانسور 4 نفره باید با احتساب ظرفیت 300 کیلوگرم به این صورت محاسبه می‌شود. عرض 90 سانتی‌متر در عمق 1 متر استانداردترین ابعاد آسانسور 4 نفره در پلان معماری است. ارتفاع اتاق آسانسور با ظرفیت 4 نفر باید 2 متر و 20 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

ابعاد آسانسور 4 نفره در پلان

ابعاد درب آسانسور با ظرفیت 4 نفر به این صورت اندازه‌گیری می‌شود. عرض درب 70 سانت و ارتفاع آن 2 متر است. عرض چاه آسانسور 4 نفره باید 1 متر و 40 سانتی‌متر و عمقی معادل 1 متر و 60 سانتی‌متر داشته باشد.

مطلب پیشنهادی لیست کامل ابعاد استاندارد درب ساختمان

ابعاد آسانسور در پلان

آسانسورهای 5 نفره به دلیل این که باید ظرفیت حدود 450 کیلو‌گرم داشته باشند قطعأ دارای ابعاد بزرگتری هستند. عرض آسانسورهای 5 نفره 1 متر و 10 سانتی‌متر در عمق 1 متر و 10 ساتی‌متر است. ارتفاع اتاق مشابه آسانسور 4 نفره بوده و 2 متر و 20 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد آسانسور در پلان

ابعاد درب آسانسور 6 نفره کمی با آسانسور 4 نفره تفاوت دارد. عرض درب آسانسور 6 نفره 80 سانتی‌متر و ارتفاع آن 2 متر است. عرض چاه در این آسانسورها بسته به نوع درب متغیر است. درب آسانسور در انواع نیمه اتومات، اتومات ورودی از وسط یا اتومات کشویی عرضه می‌شود.

با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که عمق چاه در آسانسورهای 450 کیلوگرمی باید 1 متر و 70 سانتی‌متر باشد. در حالی‌ که عرض چاه برای درب نیمه اتومات و اتومات باید 1 متر و 60 سانتی‌متر و برای درب‌های ورودی از وسط 1 متر و 80 سانتی‌متر باشد.

ابعاد آسانسور 8 نفره در پلان

ظرفیت آسانسورهای 8 نفره باید 600 کیلوگرم باشد که شامل ابعاد بزرگتری می‌شود. عرض آسانسور باید 1 متر و 10 سانتی‌متر و عمق آن 1 متر و 40 سانتی‌متر باشد. ارتفاع اتاق آسانسور 8 نفره 2 متر و 20 سانتی‌‌متر در نظر گرفته می‌شود.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

عرض چاه در آسانسورهای 8 نفره در نوع درب نیمه اتومات و اتومات کشویی باید 1 متر و 60 سانتی‌متر باشد. عرض چاه در مورد درب اتومات ورودی از وسط 1 متر و 80 سانتی‌متر محاسبه می‌شود.

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون

ابعاد آسانسور 8 نفره در پلان

جمع‌بندی

افزودن آسانسور به خانه و دفتر تجاری می‌تواند ارزش فروش مجدد ملک را برای خریدار افزایش دهد. انجام این تغییر اساسی و دائمی خانه می‌تواند برای خریدارانی که به دنبال خرید یک خانه راحت هستند جذاب باشد.

ابعاد آسانسور در پلان بر اساس مقررات ملی ساخت و ساز تعیین شده و باید در زمان ساخت بنا به الزامات تعیین شده در سازمان نظام مهندسی رعایت شوند. ابعاد آسانسور به عوامل مختلفی از جمله مسکونی یا تجاری بودن بنا بستگی دارد. علاوه بر این ظرفیت آسانسور نیز نقشی مستقیم روی ابعاد آن دارد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا