سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

اجزای کولر آبی – کولر آبی همراه قدیمی و دوست داشتنی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

هنوز هم کولر آبی همراه همیشگی و وفادار بسیاری از خانواده‌های ایرانی در سراسر کشور است و خانه‌های زیادی را در فصل گرم تابستان خنک می‌کند. سرویس و تعمیر کولر آبی کار پردردسر و زمانبری است که هر سال با گرم شدن هوا درصد زیادی از خانواده‌ها به آن نیاز پیدا می‌کنند.

به همین دلیل درصد زیادی از خانواده‌ها از تعمیرکار کولر حرفه‌ای و باتجربه کمک می‌گیرند که در کمترین زمان ممکن کولر آبی آن‌ها را آماده کند تا وقتی هوا گرم شد بدون مشکل کار کند . شناخت اجزای کولر آبی یکی از گام‌های ابتدایی برای یادگیری روش سرویس کولر آبی است.

یکی از فواید سرویس و تعمیر کولر آبی در محل این است که اگر کولر مشکلی داشته باشد وقتی هوا هنوز خیلی گرم نشده متوجه آن خواهید شد و در روزهای گرم در گرما نخواهید ماند و معمولا عیب‌یابی زود هنگام باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.
سرویس کولر آبی ضامن افزایش عمر آن است.

در این صفحه از مجله آچاره قصد داریم همه آن چیزی را که برای سرویس و تعمیر کولر آبی خود نیاز دارید به شما آموزش دهیم.

اجزای کولر آبی

کولر آبی همان طور که از نامش مشخص است از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند. با این توضیح که از هوای خارج گرما جذب می‌کند تا آب موجود را تبخیر کند. فرآیند تبخیر باعث خنک شدن هوا می شود. کولر آبی آب موجود در سینی کولر را به سمت لوله‌های توزیع‌کننده در بالای کولر پمپاژ می‌کند. سپس آب از طریق لوله‌های توزیع‌کننده هدایت می‌شود و به طرفین کولر هدایت می‌شود و در آنجا به کانال کولر هدایت می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید از یک موتور برای چرخاندن قفس دمنده کولر استفاده می‌شود تا هوا را از طریق کانال به فضای خانه بفرستد و باعث خنک شدن خانه شود. شناخت اجزای کولر آبی اولین گام در تعمیر کولر آبی است. (تصویر برگرفته از تصویر Evaporative Cooling)

اجزای کولر آبی در تعمیر کولر آبی

اجزای مکانیکی کولر آبی شامل این لیست است. هر کسی که قصد دارد بعنوان یک تعمیرکار کولر آبی حرفه ای و یا تنها برای کولر خود دست به تعمیر یا سرویس بزند؛ باید این قطعات را بشناسد:

  1. دریچه هوای کولر
  2. یاتاقان
  3. شلنگ رابط بمب آب به سه راهی
  4. کانال خارجی
  5. پولی یا فلکۀ موتور
  6. آب پخش کن
  7. برزنت
  8. پولی یا فلکه ی پروانه
  9. ناودانی پوشال
  10. تسمه کولر
  11. کانال داخلی
  12. لوله و دریچه اطمینان آب
  13. بدنه کولر
  14. پایه الکتروموتور
  15. گلند کابل (نگه دارنده کابل)
  16. درپوش کولر آبی
  17. شناور کولر
  18. چهار پایه
  19. فن یا پروانه
  20. صافی آب
  21. شیر فلکه
  22. لوله ی رابط
  23. محور پروانه
  24. سه راهی آب
  25. شیر فلکه و شناور
  26. ۲۵ تبدیل 1/2 به 1/4 اینج و مهره و بوش برنجی

در ادامه دربارۀ برخی از این قطعات توضیحاتی ارائه خواهیم داد:

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

1. شیر تأمین آب

این شیر آب را به لوله‌هایی می‌فرستد تا پوشال‌ها را مرطوب کنند. بدون این شیر، کولر نمی‌تواند به‌درستی کار کند پس اگر خراب باشد باید در اولین فرصت اقدام به تعمیر کولر آبی خود کنید.

2. شناور

شناور کولر آبی یکی از مهم‌ترین اجزای کولر آبی است. همان‌طور که در شکل دیدید در پایین آن قرار دارد. شناور نقش مهمی دارد که در عین سادگی بسیار حیاتی است. هنگامی‌که آب کف کولر آبی به سطح مشخصی می‌رسد، شناور بالای آب بالا رفته و شیر تأمین آب را خاموش می‌کند. اگر شناور به‌درستی کار نکند، ممکن است کولر کار نکند یا سرریز شود.

اجزای شناور کولر آبی

در فیلم زیر تعمیرکار کولر آبی آچاره در مورد شناور کولر و نحوه تنظیم شناور کولر آبی توضیحاتی ارائه داده است. برای مشاهده فیلم روی آن کلیک کنید.

3. پمپ کولر یکی از اجزای کولر آبی

پمپ یکی از اجزای کولر آبی است و نیز در پایین آن قرار دارد و آب را به خطوط توزیع آب پمپ می‌کند و لنت‌های تبخیری را مرطوب نگه می‌دارد.

اجزای کولر آبی

4. پوشال کولر آبی

پوشال‌ها روی دیواره‌های کولر نسب می‌شود و باید مرطوب شوند تا هوا را تمیز و خنک کنند.

تصویر چند پوشال کولر آبی در تعمیر کردن کولر

5. موتور

موتور کولر آبی دمنده را می‌چرخاند که هوای خنک را وارد کانال کولر کند و هوای خانه را خنک کند.

6. پروانه کولر آبی

پروانه که به آن توربین هم می‌گویند دارای لبه‌هایی زایوه‌دار است که هنگام حرکت مکشی ایجاد می‌کند که باد خنک را از پوشال به داخل کانال می‌کشاند. پروانه معمولا به وسیله یک پیچ 6 گوشه روی محور کولر سفت می‌شود. دو سر محور به وسیله یاتاقان نگهداشته می‌شود.

7. پولی

پولی کولر که یکی از قطعات مهم است توان حرکتی موتر را به پروانه کولر منتقل می‌کند.  کولر دو پولی دارد. پولی موتور و پولی پروانه

پولی موتور قطعه‌ای آلومینیومی یا پلاستیکی است که سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ دارد. پولی پروانه که اندازه بزرگتری نسبت به پولی موتور دارد نیز آلومینیومی است. پولی پروانه و پولی موتور کولر آبی - اجزای کولر آبی

8. تسمه کولر

تسمه کولر که احتمالا همه شما با آن آشنا هستید برای منتقل کردن انرژی مکانیکی پولی موتور به پولی پروانه استفاده می‌شود.

تعویض پولی کولر آبی

اصول کار کولر آبی

آیا تابه‌حال به شهری که رطوبت زیادی دارد سفر کره‌اید؟ مثلاً شهر زیبای انزلی. احتمالاً چندساعتی که از ورودتان به انزلی گذشته متوجه شدید موهایتان حالت‌دار شده و فر خوردند، پوستتان نرمتر شده و بیشتر عرق می‌کنید. در حقیقت اتفاقی که افتاده این است که بدن شما از رطوبت موجود در هوا برای ایجاد تعریق و خنک کردن شما استفاده کرده است. به این اتفاق فرآیند خنک‌کنندگی تبخیری گفته می‌شود.

در کولرهای آبی دقیقاً از همین اصل علمی برای خنک کردن خانه استفاده می‌شود. دانستن طرز کار یک کولر کمک زیادی به شما در تعمیر کولر آبی می‌کند. استفاده از کولرهای آبی در مناطقی مانند تهران، کاشان و قم که رطوبت کمتری در هوا وجود دارد رایج است و فرآیند خنک‌کنندگی تبخیری می‌تواند به‌طور مؤثری هوای خانه را خنک کند.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

کولر آبی از رطوبت برای خنک کردن هوا استفاده می‌کند و با گرفتن هوای گرم بیرون از طریق پوشال‌های خنک‌کننده که مرطوب می‌شوند کار می‌کند و هوای خنک توسط موتور دمنده به کانال کولر هدایت‌شده و به داخل خانه منتقل می‌شود. در بخش بعدی می‌توانید قسمت‌های اصلی یک کولر آبی را ببینید.

پمپ کولر آبی

کولر آبی چگونه کار می‌کند؟

خیلی‌ها دوست دارند بدانند وسایل برقی چگونه کار می‌کنند و دقیقاً چه مسیری طی می‌شود تا کولر آبی بتواند خانه را خنک کند. کولر آبی در چهار گام خانه شما را خنک می‌کند. معمولا زمانی نیاز به تعمیر کولر آبی پیدا می‌کنید که یکی از این چهار مرحله به درستی انجام نشود.

1. شیر تأمین آب، آب را به پایین کولر آبی می‌رساند

وقتی کلید پمپ آب کولر را می‌زنید، شیر تأمین آب کولر آب را به پایین کولر آبی می‌آورد تا جایی که آب به سطح مشخصی برسد و شناور روی آب قرار گرفته و دستور خاموش شدن به شیر بدهد.

2. پمپ کولر آب را روی پوشال‌ها می‌ریزد تا فرآیند خنک‌کنندگی تبخیری آغاز شود

وقتی آب کافی در کف کولر آبی جمع شد، پمپ شروع به کشیدن آب از طریق لوله‌های توزیع آب می‌کند. لوله‌ها در بالای پوشال‌ها قرار دارند و روی پوشال آب می‌ریزند.

3. هوای گرم به داخل پوشال‌ها کشیده می‌شود

موتور شروع به کشیدن هوای گرم به داخل پوشال‌های مرطوب می‌کند. با عبور هوای گرم از روی لنت‌ها، رطوبت هوا را خنک کرده و آن را تمیز می‌کند. این فرآیند خنک‌کنندگی تبخیری نامیده می‌شود.

4. دمنده کولر آبی باد را به سمت دریچه می‌فرستد

پس از کشیده شدن هوای گرم به داخل کولر و خنک شدن آن موتور هوای خنک شده را از طریق کانال به سمت دریچه کولر خانه می‌فرستد.

مزایای کولر آبی

کولرهای آبی دارای دو مزیت عمده نسبت به کولرهای گازی دارند: مصرف انرژی و پایداری. کولرهای آبی برق کمتری مصرف می‌کنند. وات مصرفی کولرهای گازی قدیمی هفت برابر کولرهای آبی است. اگرچه نسل‌های جدید کولر گازی با برچسب انرژی A مصرف کمی دارند اما باز هم مصرفشان از کولر آبی بیشتر است.

دلیل کم‌مصرف بودن کولر آبی این است که سیستم ساده‌ای دارند و فقط باید فنی که جریان هوا را از پوشال خنک‌کننده می‌کشد به کار بیندازند. اما کولرهای گازی به کمپرسور متکی هستند تا مُبَرد مایع را فشرده کرده و گرما را از طریق پنل خروجی به محیط بیرون منتقل کنند و فن‌هایی نیز باید کار کنند تا هوای خنک را به داخل خانه بفرستند. تمام بخش‌های یاد شده نیاز به مصرف برق دارند.

مزیت مهم دیگر کولر آبی این است که فقط از آب استفاده می‌کنند و هیچ ماده مُبَرد شیمیایی وجود ندارد که برای لایه ازن مضر باشد. کولرهای آبی گزینه خوبی برای مناطق آب و هوایی گرم و خشک هستند چون نه تنها در این اقلیم‌ها بهترین عملکرد و بازدهی را دارند، بلکه به افزایش رطوبت هوا هم کمک می‌کنند.

سرویس و تعمیر کولر آبی

نکاتی برای افزایش باد کولر آبی

طرز کار کولرهای آبی متفاوت از کولرهای گازی است و باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید. برای افزایش باد کولر ابی راهکارهای زیر را امتحان کنید.

1. باز گذاشتن پنجره

توصیه می‌شود در و پنجره بسته باشد و محیط تا حد امکان ایزوله باشد تا هوای سرد حفظ شود. اما در کولرهای آبی به جریان مداوم هوای تازه نیاز داریم و بد نیست هرازگاهی پنجره را نیمه‌باز کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

این کار باعث می‌شود هوای گرم و خشک سریع‌تر به داخل کولر کشیده شده و تبخیر شود البته نباید دائم پنجره را باز بگذارید و در انجام این کار افراط کنید.

2. آب کولر را عوض کنید

اگر برای مدت طولانی از کولر خود استفاده نمی‌کنید، حتماً مخزن را خالی و تمیز کنید تا از رشد کپک که باعث ایجاد بوی و آلودگی هوای خانه می‌شود جلوگیری شود. با این کار فرآیند خنک‌کنندگی تبخیری به خوبی انجام می‌شود و کیفیت هوا نیز بهتر می‌شود.

3. اندازه کولر خود را به درست انتخاب کنید

قبل از خرید کولر آبی تحقیق کنید و ببینید برای مساحتی که مورد نظر شما است چه اندازه کولری مناسب است. برای فضای بزرگ و یا چندطبقه ممکن است به بیش از یک کولر نیاز داشته باشید.

اگر کولری قوی‌تر از نیاز خود بخرید هم مشکل‌زا است چون اگر خاموشش کنید در گرما می‌مانید و اگر روشن باشد خانه بیش از حد خنک می‌شود.

4. داخل کولر یخ نریزید!

جالب است بدانید افزودن یخ به آب کولر می‌تواند روند تبخیر را کندتر کرده و خنک‌کنندگی را کم‌تر کند. آب برای تبخیر شدن باید کمی گرم شود، بنابراین یخ باعث ایجاد اختلال در روند کار می‌شود.

علائم هشداری که نشان می‌دهد نیاز به تعمیر کولر آبی دارید

کولر آبی وسیله‌ای کارا و مقرون‌به‌صرفه برای خنک کردن خانه است. اما اگر به آن توجه نکنید و در سرویس و تعمیر کولر آبی اهمال کنید ممکن است هزینه زیادی روی دستتان بگذارد. در ادامه علائم هشداری که نشان می‌دهد زمان تعمیر کولر آبی رسیده را برای شما لیست کرده‌ایم.

قطعاً نمی‌خواهید کولر شما در گرمای طاقت‌فرسای تابستان از کار بیفتد، بنابراین نسبت به این علائم هشیار باشید و آنها را جدی بگیرید و اگر خودتان توان فنی و اطلاعات لازم برای تعمیر را ندارید از یک تعمیرکار کولر کمک بگیرید.

تصویر یک کولر آبی

  • جریان هوای کولر مانند قبل نیست: اولین علامت هشدار کولر آبی این است که جریان هوای کولر دیگر مانند گذشته نیست! این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمله انسداد مسیر لوله‌های آب یا پارگی شلنگ یا کانال کولر باشد. برای عیب یابی و تعمیر کولر آبی می‌توانید از یک تعمیرکار کولر آبی کمک بگیرید.
  • تعمیر نشتی کولر آبی: اگر کولر آبی شما نشتی دارد و قطره قطره آب از آن می‌چکد بی‌شک نیاز به تعمیر دارد. نشتی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود مثلاً اگر در مراقبت‌های مخصوص زمستان را انجام نداده باشید کولر می‌پوسد. در یکی از مقالات مجله آچاره که لینک آن در انتهای این صفحه درج شده کامل شرح داده‌ایم که چطور کولر خود را برای ورود به زمستان آماده کنید تا آسیبی نبیند.
  • بوی بد کولر آبی: بوی بد یکی دیگر از نشانه‌های تعمیر کولر آبی است. بوی بد می‌تواند به دلیل رشد قارچ و کپک یا نگهداری نادرست و سرویس نامناسب باشد. می‌توانید از سرویس‌کار کولر آبی آچاره بخواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کولرتان را سرویس کند تا از هوای خنک و خوشبوی خانه لذت ببرید.
  • کولر روشن نمی‌شود: مطمئناً اگر کولرتان روشن نشود مشکلی به وجود آمده و نیاز به تعمیر دارد. فقط یادتان باشد اول فیوز خانه را چک کنید. ممکن است ایراد از کولر نباشد و تنها فیوزتان پریده باشد!

اگر فیوز وصل بود اما باز کولر روشن نمی‌شد نیاز به تعمیر دارد اما اینکه دقیقاً چه مشکلی برایتان پیش آمده مشخص نیست و حتماً باید یک تعمیرکار باتجربه آن را ببیند و اظهار نظر کند و پلن تعمیر کولر آبی را بچیند. ممکن است قطعه‌ای نیاز بهت تعویض داشته باشد.

آچاره را امتحان کنید. ما در این زمینه تخصص داریم و تعمیرکاران ماهری در تمام کشور داریم که همه آموزش‌دیده و باتجربه هستند و از نظر فنی و هم اخلاقی صلاحیت دارند. متخصصان حرفه‌ای آچاره بسیار سخت‌کوش و خوش‌برخورد هستند و به مشتری مداری و اخلاق کاری مشهورند. برای درخواست تعمیر کولر آبی کافی استیکی از سه راه ارتباطی زیر را انتخاب کنید:

  • روی لینک زیر کلیک کنید و اطلاعات خود را وارد کرده و ثبت سفارش کنید.
  • از اپلیکیشن آچاره استفاده کنید. کار با اپلیکیشن ما بسیار آسان و سریع است.
  • برای تعمیر کولر آبی خود با ما تماس بگیرید. تنها کافی است با شماره 1471 تماس بگیرید. برای تماس از تمام نقاط ایران عزیز نیازی به شماره‌گیری کد نیست.

مقالات مجله آچاره در مورد آموزش تعمیر کولر آبی و نصب و سرویس آن:

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید