نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

از خاطرات جذاب و شیرین اکثر ما, داشتن یک حیاط با یک حوض کوچک و گلدان‌های شمعدانی است. یکی از آن کارهایی که همیشه با شوق انجام می‌دادیم، آب دادن به گل‌های داخل حیاط بوده است. با گسترش آپارتمان‌نشینی، دیگر خبری از آن حیاط‌های دل‌انگیز نیست.

پس نگهداری از گیاهان آپارتمانی مثل: پتوس، دیفن‌باخیا و… تنها روشی است که می‌توانیم با آن طبیعت را به خانه‌مان بیاوریم. برای داشتن گیاهانی شاداب، باید از گیاهانمان مراقبت کنیم و اگر مشکلی برایشان پیش آمد، آن را ریشه یابی کنیم. یکی از این مشکلات، سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

10 گیاه محبوب آپارتمانی

قبل از بررسی دلایل سوختن نوک برگ گیاهان و درمان آن، بهتر است با تعدادی از گیاهان آپارتمانی پرطرف‌دار و محبوب آشنا شوید.

1. پتوس

گل پتوس یکی از پرطرف‌دارترین گیاهان آپارتمانی است که با برگ‌های قلبی شکلش می‌تواند محیط اطراف شما را کاملاً زیبا و بانشاط کند.

علت سوختن برگ گیاه پتوس

2. گیاه گندمی

از ویژگی‌های گیاه گندمی، سازگاری بالا با محیط، رشد سریع، نگهداری آسان و خاصیت تصفیه هوا را می‌توان نام برد که بسیار موردتوجه همگان قرار گرفته است.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه گندمی

3. گیاه کامپکت

گیاه کامپکت از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم و سازگار با آب و نور کم است. به این معنا که وقتی خاک گیاه نسبتاً خشک شد، باید آن را آبیاری کنید.

گیاه کامپکت

4. دراسنا

برگ‌های تیره و زیبای گیاه دراسنا با طرح‌های ظریف خود، آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده، از مزیت‌های این گیاه، نیاز به رسیدگی کم است.

علت سوختن برگ گیاهان - دراسنا

5. دیفن‌باخیا

دیفن‌باخیا گیاهی بسیار زیبا و محبوب است. این گیاه علاوه بر این یک تصفیه‌کننده خوب هوا است، عاشق رطوبت هم هست! تمام قسمت‌های گیاه دیفن‌باخیا به‌شدت سمی است و باید از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

6. زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاهی با برگ‌های طبیعی براق، ظاهری کاملاً صیقلی و سازگار با نور است. این گیاه باید کم آبیاری شود.

زاموفیلیا

7. اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم، به لطف برگ‌های نرم و سبز خود می‌تواند جلوه‌ای بسیار زیبا به خانه شما ببخشد. علاوه بر این، نیاز اسپاتی فیلوم به نقاط سایه موجب شده است گیاهی عالی برای گوشه‌های خالی از منزل شما باشد.

اسپاتی فیلوم

8. سانسوریا

سانسوریا در بین گیاهان مقاوم آپارتمانی بسیار محبوب است. این گیاه اسامی متنوعی نیز دارد برای مثال: شمشیری، زبان مادرشوهر و …

سانسوریا

9. شفلرا

شفلرا گیاهی با نگهداری آسان و رشد نسبتاً سریع و خاصیت تصفیه هوا است. این گیاه می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتاق‌خواب شما باشد.

انواع شفلرا:

  • ابلق
  • سبز

10. آگلونما

آگلونما گیاهی سازگار با محیط و مناسب برای تصفیه هوا است.

آگلونما

علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟

آبیاری زیاد و نداشتن زهکش مناسب، کود دادن بیش از حد، هوای گرم و نور خیلی شدید از دلایل اصلی سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی است که در ادامه علاوه بر بررسی علت سوختگی، به درمان سوختگی نوک برگ گیاهان نیز می‌پردازیم.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

سوختن نوک برگ گیاهان: پتوس

نگران زرد شدن برگ‌های پایینی پتوس که معمولاً پیر هستند نباشید، درصورتی‌که مواد غذایی به‌طور مرتب به گیاه نرسد، گیاه مجبور می‌شود که مواد لازم را از برگ‌های پیر به برگ‌های جوان منتقل کنند. بنابراین رنگ برگ‌های پیر به رنگ زرد تغییر می‌کند تا برگ‌های جوان‌تر رشد و نمو کنند.

رایج‌ترین دلیل سوختن نوک برگ پتوس، گرمای هوا و خشکی است.

روش‌های درمان سوختگی نوک برگ پتوس:

  • انتقال گلدان به مکانی خنک‌تر
  • اسپری کردن آب جوشیده سرد شده به‌صورت هفته‌ای دو تا سه بار روی برگ‌های گیاه

دیگر علت سوختن نوک برگ پتوس، تابش نور زیاد و مستقیم است. پتوس جزو گیاهانی است که نیاز کمی به نور دارد و به همین دلیل نسبت به نور نیاز واکنش منفی نشان می‌دهد. این گیاه فقط باید در صورت کم‌رنگ بودن برگ‌ها به محیط پرنورتر منتقل شود.

اما گاهی سوختگی‌ها روی برگ‌ها هستند و فقط شامل نوک برگ نمی‌شود.

عوامل سوختن برگ پتوس:

  1. ریختن آب روی برگ‌ها
  2. قارچ

دقت کنید که اگر زمان آبیاری گل و یا اسپری کردن آب روی برگ‌ها، تابش نور روی برگ وجود نداشته باشد، نور تابیده شده به قطره‌های آب برخورد می‌کند که این قطره‌ها مانند یک ذره‌بین عمل کرده و باعث سوختگی برگ‌های پتوس می‌شوند. همچنین آبیاری زیاد، بسته بودن سوراخ زهکشی زیر گلدان، عدم تخلیه آب زیر گلدانی، خاک‌آلوده و یا عدم تهویه هوا باعث بروز بیماری قارچی خواهد شد.

عوامل سوختن برگ پتوس

سوختن نوک برگ گیاهان: گیاه گندمی

1- نور مستقیم و شدید

2- آبیاری نامناسب

گیاه گندمی یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که می‌توانید در نور کم هم از آن نگهداری کنید. با این‌که نور زیاد از بهترین شرایط نوری برای این گیاه است، باید توجه داشته باشید که نور مستقیم و شدید باعث سوختگی برگ‌های گیاه گندمی می‌شود.

تنش آبی نیز از اصلی‌ترین دلایل سوختگی برگ گیاه گندمی است. سعی کنید در تابستان هر هفته 3 بار و در زمستان هر هفته 1 بار آبیاری گیاه گندمی را انجام دهید. گل گندمی خاک سنگین را دوست دارد، به همین دلیل می‌توانید از ترکیب خاک‌برگ، خاک باغچه و ماسه هم برای این گیاه استفاده کنید.

(توجه داشته باشید زمان اعلامی برای آبیاری حدودی است و بهتر است با تست خاک گلدان، زمان آبیاری را مشخص کنید.)

سوختن نوک برگ گیاهان: گیاه گندمی

سوختن نوک برگ گیاهان: گیاه کامپکت

علت سوختگی برگ گیاه کامپکت، رطوبت محیط و آبیاری نامناسب است. به این صورت که خشک بودن هوا و آبیاری کم به‌شدت برای گیاه کامپکت مضر است. در صورت سوختن و سیاه شدن برگ این گیاه، سریعاً با قیچی بخش سوخته را قطع کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

مشکلات و بیماری‌های گیاه کامپکت

  1. وجود کرم خاک سفید مرده و زردی برگ
  2. رشد علفی
  3. قطع کردن گل‌ها

گیاه کامپکت

سوختن نوک برگ گیاهان: گیاه دراسنا

خشک‌شدن و سوختگی برگ دراسنا از اتفاقات رایج برای این گیاه است که دلایل اصلی این موضوع به شرایط محیطی، آفات و یا بیماری‌های گیاه برمی‌گردد. توجه داشته باشد که این گیاه به برنامه‌ریزی مناسبی جهت آبیاری نیازمند است (نه زیاد و نه کم) به همین جهت لازم است آبیاری آن را حتما به‌طور منظم انجام دهید. رطوبت محیط را افزایش دهید و از آب کتری سرد شده برای آبیاری گیاه دراسنا استفاده کنید.

علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی: دیفن‌باخیا

دیفن‌باخیا جزو دسته گیاهانی است که برای رشد مناسب نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد. در نظر داشته باشید که یکی از بهترین روش‌های آبیاری گیاه دیفن‌باخیا این است که در زمان آبیاری، تمام نقاط خاک گلدان مرطوب شده و حتماً آب اضافی از سوراخ انتهای گلدان خارج شود. آبیاری ناکافی گیاه دیفن‌باخیا باعث خواهد شد که به قسمت‌های نهایی برگ آب و مواد غذایی کافی نرسد و باعث سوختن نوک برگ دیفن‌باخیا شود.

مسائل دیگر نیز مانند اشتباه در میزان کوددهی و نور زیاد خورشید نیز باعث سوختن نوک برگ گیاه دیفن باخیا خواهد شد.

جمع‌بندی

برای یافتن علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی خود در نظر داشته باشید که شما باید شرایط مناسبی را برای گیاه فراهم کنید و مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا گیاه مثل روز اول، سالم و سرحال شود. با صبوری و آرامش از گیاهان خود مراقبت کنید. وقتی که دوباره سالم شدند، مرتباً وضعیت آب، نور و خاک آنها را چک کنید. سعی کنید در برابر تغییرات آن‌ها حساس باشید و با علاقه به آنها رسیدگی کنید.

کارشناسان آچاره در زمینه معرفی و تهیه کود و سموم مفید و مؤثر برای گیاهان آپارتمانی، شما را راهنمایی خواهند کرد. نگهداری از گل‌های خود را به باغبان‌های آچاره بسپارید!

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید