برق خودرو برق خودرو

نحوه کار سرعت سنج و انواع سرعت سنج ماشین

خودروبرق خودرو

در پشت فرمان ماشین، درجه‌ها و سنسورهای گوناگونی وجود دارند مانند فشارسنج، نشانگر درجه روغن، و محفظه خنک‌کننده. اما شاید یکی از مهمترین درجه سنج‌هایی که در جلوی خودرو می‌بینیم، سرعت سنج ماشین باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره نحوه کار سرعت سنج و این‌که کلاً چند نوع سرعت سنج وجود دارد، صحبت کنیم.

وظیفه سرعت سنج خودرو

همانطور که می‌دانید، سرعت هر ماشین، اهمیت زیادی دارد. باید سرعت خودرو محاسبه و بررسی شود تا از بروز هر اتفاق ناگواری جلوگیری شود.

رانندگی بدون توجه به سرعت سنج ماشین بسار خطرناک است

حال سرعت سنج خودرو چکار می‌کند؟ سرعت سنج، همانطور که از اسمش مشخص است، سرعت لاستیک‌های خودرو را می‌سنجد. در این قطعه سنسوری وجود دارد که هر نوع اطلاعاتی که مربوط به سرعت ماشین در آن لحظه باشد را به ECU می‌فرستد. این اطلاعات در قالب پالس ارسال می‌شوند.
برق خودرو
برق خودرو

انواع سرعت‌ سنج ماشین

دو نوع سرعت سنج وجود دارد. سرعت سنج الکترونیکی. سرعت سنج مکانیکی.

سرعت سنج‌های الکترونیکی سازه‌های جدیدی تلقی می‌شوند و همزمان با پیشرفت تکنولوژی روی خودروها دیده شدند. اما قبل از آن، ما شاهد سرعت سنج‌های مکانیکی بودیم و خیلی از خودروها هنوز همچنان همین نوع از سرعت‌سنج دیده می‌شود.

به سرعت سنج‌های مکانیکی، سرعت‌سنج چرخشی هم گفته می‌شود. حتی اگر شنیدید سرعت سنج گردابی منظور همین سرعت سنج مکانیکی است. این قطعه در فرانسه ساخته شد و از همان ابتدا برای این استفاده میشد که رانندگان ببینند چقدر سرعت دارند و با محاسبه‌ی این‌که چقدر زمان می‌برد تا به مقصدشان برسند، سرعت خود را تنظیم کنند.

اجزا:

  • پیستون موتور
  • میل لنگ
  • فلای ویل (چرخ طیار)

سرعت سنج چگونه کار می‌کند؟

پیستون موتور، از انرژی‌ای که توسط سوختن ترکیب هوا و بنزین ایجاد شده، استفاده می‌کند. میل لنگ این انرژی را به حرکت چرخشی مبدل می‌کند. فلای ویل توسط میل لنگ به حرکت درمی‌آید. این نیرو توسط جعبه دنده به میله محرک می‌رود و چرخ‌ها به حرکت درمی‌آیند و گیربکس هم سرعت را کنترل می‌کند.

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

نحوه خواندن سرعت سنج ماشین

اگر نگاهی به سرعت سنج بیاندازید، می‌بینید که در پایین آن، کل مسافتی که خودرو پیموده، ثبت شده است. در قسمت بالایی هم مسافتی که روزانه طی شده نوشته شده است.

سرعت سنج مکانیکی

کیلومتر شمار، کارش نشان دادن کل مسافتی است که ماشین پیموده. اگر روزی قصد خرید یا فروش خودرو دست دوم داشتید، این عدد مهم است چون میزان کارکرد خودرو تا آن روز را نشان می‌دهد. بهینه مسافتی که یک خودرو دست دو می‌تواند طی کند، ۲۰ هزار کیلومتر است.

علائم خرابی

  1. کیلومتر شمار از کار افتاده است
  2. کرال کنترل عملکرد مناسبی ندارد
  3. تعویض دنده به سختی صورت می‌گیرد
  4. سرعت سنج درست کار نمی‌کند
  5. قدرت خودرو ناگهانی کاهش می‌یابد
  6. بازده سوخت کم است
  7. دنده از طرف گیربکس می‌پرد
  8. چراغ موتور بی‌دلیل روشن می‌شود
  9. خودرو صداهای غیرمعمول می‌دهد

تعمیر سرعت سنج

این قطعه را در صورت خرابی می‌توانید تعمیر کنید. اما توصیه ما به شما این است که در صورت خرابی سرعت سنج، اقدام به تعویض آن نمایید چرا که اگر هم تعمیر شود، مجدداً خراب شده و کارآیی مورد نظرتان را نخواهد داشت. تنها در صورتی به تعمیر آن رضایت دهید که جایگزین اصل و اورجینالی برایش پیدا کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

رانندگی با سرعت سنج معیوب

به هیچ وجه چنین کاری نکنید. این قطعه در خودرو بسیار حائز اهمیت است و در صورت خراب شدن، نباید به آن بی‌توجه بود. شما باید در هر لحظه از رانندگی خود از سرعت ماشینتان مطمئن باشید. اگر نتوانید از سرعت خود اطمینانی داشته باشید، امنیت رانندگی شما ضمانت نمی‌شود و ممکن است حوادثی ناگوار برای شما و دیگر سرنشینان خودرو به‌وجود بیاید.

مطلب پیشنهادی 9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

این وسیله در خودرو بسیار مهم است و نبودن ان منجر به خسارات شدیدی می شود

جمع‌بندی

همانطور که در طی مقاله متوجه شدید، سرعت سنج خودرو وظیفه‌ای مهم بر عهده دارد و باید سالم باشد. بعضی اوقات رانندگان سرعت سنج را در ماشین خاموش می‌کنند و دیگر مشخص نیست که ماشین با چه شتابی در حال حرکت است. این کار بسیار نادرست است و توصیه اکید می‌کنیم که چنین کاری نکنید.

مطلب پیشنهادی نشانه‌های نشتی روغن گیربکس خودرو

لطفاً در صورت بروز هر گونه مشکلی در سرعت سنج یا هر بخش دیگری از خودرو، حتماً به تعمیرگاه مراجعه فرمایید. اگر تعمیرگاه خوبی نمی‌شناسید، می‌توانید روی تیم تعمیرکاران خودرو آچاره حساب کنید. همچنین می‌توانید خدمات مکانیکی را به جای تعمیرگاه، در محل کار یا سکونت خود دریافت کنید. برای این که با ما در ارتباط باشید، می‌توانید از طریق سایت آچاره یا اپلیکیشن آچاره اقدام به ثبت درخواست نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید