7 راهکار برای برق انداختن سینک ظرفشویی

نظافت و شستشوخانه‌داری

ظرف‌های کثیف، چربی و باقی مانده مواد غذایی که دائما وارد سینک می‌شوند باعث می‌شود تا این قسمت از آشپزخانه خیلی زود کثیف و کدر شود. یک سینک تمیز و براق باعث تمیزتر به نظر رسیدن آشپزخانه می‌شود و هر بار که نگاهتان به آن بیافتد حس خوبی خواهید داشت.

با وجود استفاده دائم از سینک برای شستشوی ظروف، ممکن است همیشه تمیز و براق بودن آن کمی غیر ممکن به نظر برسد. اما راهکارهایی برای برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه  و نو وجود دارد که با انجامشان می‌توانید همیشه از داشتن سینکی تمیز و درخشان لذت ببرید. پس اگر قصد خلاص شدن از کثیفی و کدر بودن سینک ظرفشویی‌تان و نظافت منزل را دارید، با این مقاله از آچاره و 7 راهکار برای برق انداختن سینک ظرفشویی همراه باشید.

نکات کلیدی

  • از مواد شیمیایی ساینده یا خشن مانند آمونیاک، اسید یا سفیدکننده برای تمیز کردن سینک استفاده نکنید.
  • تمیز کردن سینک را با پارچه‌ای نرم و با آب و صابون ملایم انجام دهید.
  • در نهایت با یک پارچه نرم خشک کنید.
  • استفاده گاه به گاه از موم زنبور عسل نیز روش خوبی برای حفاظت از سطح سینک است.
  •  سینک را بعد از هر شستشو و در پایان شب قبل از خواب تمیز کنید.
  • برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها در سینک، قسمت تخلیه سینک را نیز تمیز کنید.

فهرست مطالب

راهکارهایی برای برق انداختن سینک ظرفشویی

چند ترفند خوب برای برق انداختن سینک آشپزخانه وجود دارد. که در ادامه به طور مفصل‌تر به انواع روش‌ها شامل: شستشوی سینک با شوینده طبیعی، استفاده از مشواک برای شستشوی سینک، از بین بردن لکه‌های آهکی با لیمو، تمیز کردن سینک بعد از هر بار استفاده، تمیز کردن راه آب سینک و سایر روش‌ها پرداخته می‌شود.

1. شستشوی سینک با شوینده طبیعی

اگر به دنبال یک شوینده قوی، چند منظوره و با قیمت مناسب برای شستشوی بهتر سینک ظرفشویی هستید، پیشنهاد ما این است که خودتان آن را در منزل درست کنید! برای ساخت یک شوینده چند منظوره فقط به 3 ماده نیاز دارید:

  • جوش شیرین
  • نمک
  • شکرپاش

این شوینده برای از بین بردن لک آب، چای و قهوه، آهک رسوب کرده و دیگر لک‌های سینک عالی است و آن را برق میاندازد. برای استفاده از این شوینده آن را با شکرپاش داخل سینک پاشیده و با یک اسکاچ کمی مرطوب سینک را بسابید و پس از 5 دقیقه آبکشی کنید.

دستورالعمل شوینده‌های بیشتر را می‌توانید در انتهای مقاله پیدا کنید.

2. استفاده از مسواک برای شستشوی سینک

اگر می‌خواهید سینک ظرفشویی‌تان کاملا تمیز و براق به نظر برسد، پیشنهاد ما این است که از یک مسواک برای سابیدن لکه‌های سینک استفاده کنید. با توجه به اینکه مسواک‌های کهنه باعث انتقال آلودگی می‌شوند، بهتر است یک مسواک ارزان، اختصاصا برای شستشوی سینک بخرید. با کمک مسواک می‌توانید تمام گوشه‌ها و نقاط مختلف سینک را سابیده و تمیز کنید.

3. از بین بردن لکه‌های آهکی با لیمو

از بین بردن لکه‌های آهکی خصوصا اطراف شیر آب سینک کار ساده‌ای نیست. اما به کمک یک ماده معجزه‌آسا می‌توانید راحت‌تر از شر این لکه‌ها خلاص شوید: لیمو!

خاصیت اسیدی لیمو باعث شده تا یک پاک کننده عالی برای لکه‌های آهکی باشد. برای از بین بردن لکه آهک با لیمو:

  • لیمو را از وسط نصف کنید.
  • نصف لیمو را روی لکه‌های آهکی بمالید.
  • 2 ساعت به آن زمان بدهید.
  • در نهایت آبکشی کرده و خشک کنید.

4. تمیز کردن سینک بعد از هر بار استفاده

یکی از بهترین راهکارها برای داشتن یک سینک ظرفشویی براق، ساده‌ترین راهکار است: جلوگیری از کثیف شدن سینک!

بعد از هر بار استفاده از سینک، آن را با اسکاچ و مسواک تمیز کرده و خشک کنید تا لک آب روی سینک نماند. این کار ساده باعث تمیز ماندن سینک و جلوگیری از ایجاد لکه‌های آهکی می‌شود.

استفاده از دستمال میکروفایبر

استفاده از دستمال میکروفایبر ساده و لذت بهش است؛ چرا که بدون هیچ دردسری اکثر لکه‌ها را از بین می‌برد. استفاده از دستمال میکروفایبر یک راه ساده و سریع برای تمیز کردن سینک ظرفشویی است.

دستمال میکروفایبر نم دار یا خشک را روی سینک تمیز بمالید تا ظاهری درخشان و براق پیدا کند.

شاید بعد از تمیز کردن سینک به نابودی سوسک‌های منزلتان فکر کنید که به شما پیشنهاد می‌کنیم جوش شیرین برای از بین بردن سوسک را امتحان کنید.

5. استفاده درست از شوینده‌ها

برای داشتن یک سینک تمیز و براق مجبور نیستید زمان زیادی را برای سابیدن و برق انداختن آن صرف کنید. اگر قصد تمیز کردن سینک ظرفشویی با شوینده‌ مورد نظرتان را دارید، بهترین کار اسپری کردن شوینده و صبر کردن است!

بعد از اسپری کردن شوینده مورد نظرتان، حداقل 5 دقیقه صبر کنید تا اثر کرده و به از بین رفتن راحت‌تر لکه‌ها کمک کند. سپس اقدام به شستن سینک کنید. همین کار کوچک زمان لازم برای شستشو و از بین بردن لکه‌های سینک را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برق انداختن سینک ظرفشویی

6. خیس نکردن ظروف چرب

یک روش عالی دیگر برای جلوگیری از کثیف و کدر شدن سینک این است که ظروف چرب را برای مدت زیادی در سینک نگذارید. با وجود اینکه خیساندن ظروف در سینک، شستشوی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند، اگر زمان خیس خوردن ظروف زیاد شود چربی و باقی مانده مواد غذایی در آب حل می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد یک لایه کدر روی سطح سینک می‌شود که تمیز کردن آن زمان‌بر است.

بهتر است ظروف را با فاصله کمتری بعد از خیس کردنشان بشویید. اگر مجبورید ظروف چرب را مدت زمان بیشتری در سینک بگذارید، چند قطره مایع ظرفشویی به آب داخل آن‌ها اضافه کنید تا باعث از بین رفتن ساختار چربی شود.

برق انداختن سینک ظرفشویی

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

7. تمیز کردن راه آب سینک

راه آب تمیز تاثیر زیادی در درخشان به نظر رسیدن سینک دارد، اما معمولا به این قسمت چندان توجهی نمی‌شود. حداقل یک بار درماه از تمیز کننده مخصوص راه آب برای این قسمت از سینک استفاده کنید. با توجه به اینکه اکثر تولیدات شیمیایی موجود در بازار برای محیط زیست مضر هستند، پیشنهاد ما درست کردن یک تمیز کننده خانگی تنها با 3 ماده اولیه است:

  • جوش شیرین
  • سرکه
  • آب جوش

نحوه استفاده: ابتدا سینک را خشک کرده و سپس یک فنجان جوش شیرین داخل راه آب بریزید. سپس روی آن 2 فنجان آب جوش ریخته و 2 دقیقه صبر کنید. یک فنجان دیگر جوش شیرین روی راه آب ریخته و روی آن یک فنجان سرکه بریزید و درپوش راه آب را بگذارید. 5 دقیقه صبر کرده و راه آب را با آب جوش آبکشی کنید.

تمیزکننده‌های خانگی و قوی برای برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه و جدید

مواد دم‌دستی زیادی برای برق انداختن سینک وجود دارد. کافی است درب یخچال را باز کنید و موادی مانند روغن زیتون، سرکه سفید و آرد را بردارید و با توجه به دستورالعمل موجود از آن بهره ببرید. ماده‌ای مانند روغن بچه هم برای تمیزکاری سینک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. روغن زیتون

روغن زیتون تاثیر زیادی در از بین بردن لکه‌ها و برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه دارد. 2 تا 3 قطره روغن زیتون را روی یک دستمال پارچه‌ای تمیز بریزید (روغن بیشتر باعث چرب و چسبنده شدن سطح سینک می‌شود). سپس دستمال را به صورت دایره‌وار روی سینک خشک بمالید.

2. سرکه سفید

سرکه یک ماده در دسترس و عالی برای از بین بردن لک آب سینک است. برای شستشوی سینک با سرکه، اسفنج مخصوص سینک را به سرکه آغشته کرده و سینک را با آن تمیز کنید.

3. آرد

شاید جالب باشد بدانید تنها با ماده ساده و در دسترسی مثل آرد هم می‌توانید سینک ظرفشویی را برق بیاندازید. سینک را تمیز کرده و چند قاشق غذاخوری آرد روی آن بپاشید. سپس با یک پارچه نرم، آرد را روی تمام سطوح سینک بمالید. کمی فشار دادن در این مرحله لازم است.

4. روغن بچه

چند قطره روغن بچه روی یک دستمال پارچه‌ای ریخته و آن را روی سینک تمیز بکشید تا ظاهر براق و درخشانی پیدا کند.

اهمیت تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی در چیست؟

ظروف کثیف، ذرات غذای شسته شده از تخته‌های برش و کپک‌ها عواملی هستند که سینک ظرفشویی را به یکی از کثیف‌ترین نقاط آشپزخانه و منزل شما تبدیل می‌کند. خوشبختانه نیازی نیست هر روز سینک ظرفشویی خود را تمیز کنید!

استفاده از صابون ظرفشویی روزانه یا پاک‌کننده‌های طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین به شما در برق انداختن سینک ظرفشویی و پاک کردن آلودگی‌های احتمالی کمک می‌کند.

اینکه هر روز در سینک ظرفشویی خود ظرف می‌شویید و از مواد پاک‌کننده استفاده می‌کنید، به هیچ وجه برای تمیز کردن سینک کافی نیست. حتماً می‌پرسید چگونه سینک آشپزخانه را تمیز کنیم؟ در ادامه بهترین روش‌های برق انداختن سینک ظرفشویی و زدودن انواع آلودگی‌های آن را شرح داده‌ایم. ادامه این مقاله را دنبال کنید.

مراحل تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی

در ادامه مراحل تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه و نو را با هم مرور می‌کنیم.

1. شستن کامل سینک و تمیز کردن صافی

در اولین گام از تمیز کردن سینک ظرفشویی، باید تمام ظروف موجود در سینک را بشویید و سینک را از ظرف خالی کنید. مایعات، زباله‌ها و مواد غذایی موجود در سینک و صافی آن را خارج کرده و سینک را کاملاً تمیز کنید. بعد از شستشو زهکشی‌ها را نیز تمیز کنید.شستن کامل سینک

تمیز کردن سینک و خالی کردن آن از زباله و مواد غذایی یک تمرین خوب است که باید سعی کنید حتی در زمان‌هایی که وقت کافی ندارید نیز آن را انجام دهید.

اگر سینک شما از استیل ضد‌زنگ ساخته شده است، ممکن است نمک و اسید مواد غذایی به روکش آن آسیب بزنند. برای جنس‌های دیگر سینک، اسید و نمک مواد غذایی موجب سخت‌تر کردن روند تمیز کردن لکه‌ها می‌شود. بهتر است شستن کامل سینک بخشی از برنامه روتین شبانه شما باشد.

2. پاشیدن جوش شیرین در سینک ظرفشویی

حال که سینک خود را از زباله‌ها و ذرات غذایی قابل مشاهده پاک کردید، مقداری جوش شیرین را در سراسر سینک بپاشید. سعی کنید سینک به طور کامل از جوش شیرین پوشیده شود. همچنین می‌توانید چند قطره از روغن‌های ضروری موردعلاقه خود را به جوش شیرین اضافه کنید و آشپزخانه خود را خوشبو کنید. ما لیمو را پیشنهاد می‌دهیم!

3. پاشیدن صابون ظرفشویی روی یک پارچه یا اسفنج تمیز

اکنون که جوش شیرین سینک شما را پوشانده است، سینک آماده اسکراب کردن است. برای تمیز کردن راحت‌تر سینک بهتر است کمی صابون ظرفشویی به پارچه اسفنجی بزنید.

4. شروع به اسکراب کنید!

جوش شیرین خاصیت سایندگی دارد اما برای خراشیدن فولاد ضد زنگ یا دیگر جنس‌های سینک کافی نیست. سینک خود را از بالا به پایین اسکراب کنید، به‌گونه‌ای که مسیر حرکت شما به سمت فاضلاب باشد. بهترین راه برای تمیز کردن سینک آشپزخانه انجام حرکات دورانی است.

5. ضد عفونی کردن سینک

بعد از اتمام اسکراب، نوبت به ضدعفونی کردن سینک می‌رسد. سینک را به خوبی آبکشی کنید تا مطمئن شوید که آثاری از مواد شوینده و جوش شیرین روی آن باقی نمانده است. سپس یک حوله یا دستمال را به سرکه سفید آغشته کنید و سینک را با آن بپوشانید. اجازه دهید حوله و سرکه به مدت 20 دقیقه روی سینک بمانند. سرکه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی بوده و همچنین در از بین بردن لکه‌های ایجاد شده در اثر سختی آب نیز مفید است.ضدعفونی کردن سینک

6. تمیز کردن شیرآلات

اکنون که سینک ظرفشویی شما تمیز و ضدعفونی شده است، از شیر و دسته آن غافل نشوید. شیر و دسته سینک با محلول صابونی ملایم تمیز می‌شوند. صابون ظرفشویی یا پاک‌کننده سطح و اسفنج برای این کار مناسب هستند. بعد از تمیز کردن شیرآلات، از پارچه آغشته به سرکه استفاده کنید و سطح شیر را پاک کنید. این کار به منظور ضدعفونی کردن شیرآلات انجام می‌گیرد.

7. خوشبو کردن محل تخلیه (زهکشی)

محل تخلیه بدبو با سینک تمیز شده شما همخوانی ندارد! پس باید آن را نیز خوشبو کنید. برای این قسمت نصف فنجان جوش شیرین کافی است. ابتدا جوش شیرین را در محل تخلیه بپاشید و سپس یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید. این مخلوط بعد از چند دقیقه دم می‌کند. جوش شیرین و سرکه را با آب داغ شستشو دهید. با این کار محل زهکشی شما خوشبو خواهد شد.

روش برق انداختن سینک ظرفشویی گرانیتی

برای تمیز کردن ابتدا باید سینک گرانیتی را به جوش شیرین آغشته کنید و در صورت بسته بودن لوله فاضلاب ظرفشویی با سرکه سفید آن را بشویید. و با دستمال یا حوله پاک کنید. اگر لکه مقاومی مشاهده کردید می‌توانید جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد و به مدت 36 ساعت روی لکه باقی بماند و بعد پاکش کنید. (منبع)

برخی نکات مهم تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی

برای گرفتن نتیجه بهتر از تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی باید به برخی نکات توجه کنید:

  • سعی کنید سینک را پس از هر بار استفاده تمیز و خشک کنید. در این صورت آلودگی‌ها فرصت تجمع نمی‌یابند و لازم نیست برای تمیز کردن سینک زمان زیادی صرف کنید.
  • برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از جرم‌گیر یا سفیدکننده استفاده نکنید؛ زیرا این مواد بعد از خشک شدن روی سینک لک ایجاد می‌کنند که ظاهر سینک را کدر و تیره نشان می‌دهد. (از بین بردن این لکه‌ها سخت است و در مواردی ممکن است هیچ‌گاه از بین نروند!)
  • اجازه ندهید مواد پاک‌کننده سینک ظرفشویی که استفاده می‌کنید، مدت زیادی روی سینک باقی بماند. (1 یا 2 دقیقه کافی است.) در غیر اینصورت ممکن است به سطح سینک آسیب وارد شود.
  • صابون، اسفنج یا حوله را روی سطح سینک خشک نکنید. ممکن است در زمان خشک شدن این مواد ذرات میکروب زیر آن‌ها رشد کند که در نهایت باعث ایجاد بوی بد در سینک شما خواهد شد. (یکی از علل رایج بوی بد سینک ظرفشویی همین مورد است.)
  • وسایل آشپزخانه با جنس فولاد یا چدن را به مدت طولانی در سینک نگذارید.
  • ترجیحاً هنگام تمیز کردن سینک ظرفشویی از دستکش استفاده کنید تا از دست‌های خود محافظت کرده باشید.

بهترین براق‌ کننده سینک ظرفشویی کدام است؟

براق‌کننده‌های سینک زیادی در بازار هستند که همگی تا حد زیادی در برق انداختن سینک ظرفشویی اثرگذارند. اگر تمایلی به استفاده از مواد طبیعی ندارید، براق‌ کننده سینک ظرفشویی موجود در بازار برای شما مناسب است. البته فراموش نکنید که از نظر ما بهترین براق‌ کننده سینک ظرفشویی سرکه است! (این برای افرادی است که علاقه به استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن سینک آشپزخانه دارند.)

بهترین روش تمیز کردن سینک ظرفشویی چیست؟

سینک ظرفشویی را با مواد شیمیایی ساینده یا خشن مانند آمونیاک، اسید یا سفیدکننده تمیز نکنید. مواد ساینده‌ای همچون پشم فولادی نیز به سینک آسیب می‌رسانند. شستن سینک را با پارچه‌ای نرم و با آب و صابون ملایم انجام دهید. در نهایت با یک پارچه نرم خشک کنید. استفاده گاه به گاه از موم زنبور عسل نیز روش خوبی برای حفاظت از سطح سینک است.تمیز کردن سینک ظرفشویی

تمیز کردن سینک ظرفشویی هر چند وقت یک بار باید انجام گیرد؟

توصیه ما این است که تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی بعد از هر شستشو و در پایان شب قبل از خواب انجام شود. با این کار دیگر نیازی به تمیز کردن دوره‌ای سینک نخواهید داشت! با این وجود بهتر است هفته‌ای یک بار سینک را تمیز کنید. یک میکروبیولوژیست معروف و مدیر پروژه صدور گواهینامه تجهیزات غذایی در NSF می‌گوید: «برای پیشگیری از تجمع میکروارگانیسم‌ها در سینک ظرفشویی باید حداقل هفته‌ای یک بار کناره‌ها و پایین سینک تمیز و ضدعفونی شوند».

در کنار روش‌های که در این مقاله گفته شد می‌توانید از 7 راهکار برای برق انداختن سینک ظرفشویی هم بهره ببرید.

چطور می‌توانم از رشد باکتری در سینک جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها در سینک بهترین راه تمیز کردن روزانه سینک است. اگر تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی را به برنامه روتین شبانه خود تبدیل کنید، هیچ نگرانی از بابت رشد باکتری در آن نخواهید داشت (البته تمیز کردن روزانه ضروری نیست و هفته‌ای یک بار نیز کفایت می‌کند). دقت کنید که تمیز کردن قسمت تخلیه سینک اهمیت زیادی دارد. پس آن را فراموش نکنید!

سخن آخر برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه

در این مقاله در مورد نحوه برق انداختن سینک ظرفشویی کهنه  و نو و تمیز کردن آن مطالب مفیدی را بیان کردیم. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله سینک آشپزخانه خود را مانند روز اول زیبا نگه دارید و تحسین همه را برانگیزید! سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. آیا شما روش‌هایی به جز آنچه در این مقاله گفته شد را برای تمیز کردن سینک ظرفشویی می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما نیز به اشتراک بگذارید!

توصیه آقای کاکاوند در مورد برق انداختن سینک ظرفشویی

توصیه آقای کاکاوند در مورد برق انداختن سینک ظرفشویی

اگر سینک شما دچار لکه های آهک شده است، می توانید از یک محلول سرکه و آب استفاده کنید. برای تهیه این محلول، یک فنجان سرکه را با دو فنجان آب مخلوط کنید و آن را روی سینک بمالید. اجازه دهید این محلول به مدت 30 دقیقه روی سینک بماند و سپس با یک اسفنج یا پارچه نرم، سینک را تمیز کنید.

اگر سینک شما دچار لکه های روغن و چربی شده است، می توانید از یک محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید. برای تهیه این محلول، یک فنجان جوش شیرین را با دو فنجان آب مخلوط کنید و آن را روی سینک بمالید. اجازه دهید این محلول به مدت 30 دقیقه روی سینک بماند و سپس با یک اسفنج یا پارچه نرم، سینک را تمیز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سینک آشپزخونه خونه مون زرد شده، خیلی لکه و تفاله چای ریخته میشه و یا به خاطر غذاست.
    جزو درخواست سرویس ها میشه جداگانه هم برای تمیز کردن سینک ظرفشویی درخواست ثبت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا